Vojtěch
Birnbaum (7. ledna 1877 Döbling – 30. května 1934 Praha) byl český historik umění.
Otcem Vojtěcha Birnbauma byl inženýr a stavitel železniční tratě
Adalbert Birnbaum. Po jeho
předčasné smrti se vdova Božena
Birnbaumová odstěhovala se svými dvěma dětmi do Poděbrad, kde se
záhy provdala za lékaře Bohumila Boučka,
jednoho z hlavních iniciátorů založení poděbradských lázní.
Ke studiu archeologie a dějin umění Birnbauma přivedli jeho kmotr
historik Jaroslav Goll a matčin bratr
sochař Bohuslav Schnirch. Po
absolvování dvou semestrů na Karlo-Ferdinandově univerzitě odešel
roku 1897 do Vídně, kde studoval mimo jiné u Franze Wickhoffa a
Aloise Riegla. Jako Wickhoffův asistent působil ve Vídni tehdy také
jen o málo starší Max Dvořák. Disertační práci na téma
starokřesťanské sakrální architektury (Der Altchrisltiche Kirchenbau
und sein Verhältnis zur römischen Baukunst) obhájil v roce 1904.
Poté strávil deset let jako soukromý učenec v Itálii. Roku 1916
vyšel tiskem I. díl jeho Ravennské architektury, druhý díl zůstal
nerealizován. Roku 1919 se touto prací habilitoval v Praze. V roce
1921 se stal mimořádným, o šest let později řádným profesorem na
Univerzitě Karlově. Po příchodu do Prahy zaujal Birnbauma český
středověk, nejprve architektura románská a v návaznosti na ni také
gotika. S Josefem Strzygowským vedl v polovině dvacátých let
polemiku o původu a počátcích románské architektury v Čechách.
Připravoval monografii o Petru Parléřovi, kterou však kromě řady
článků na toto téma nerealizoval. Značný zájem věnoval také
památkové péči a metodologii dějin umění. Jako pedagog vychoval a
ovlivnil množství studentů (přede všemi František Kovárna, Václav
Richter, Oldřich Stefan), kteří poté obvykle dále rozvíjeli odkaz
Vídeňské školy dějin umění.
Je autorem tzv. „barokní teorie“,
podle níž každý umělecký sloh své působení končí „barokní“ fází.
Podle této teorie závěrečná „barokní“ fáze následuje po úvodním
období „klasicismu“. Birnbaum tak (poměrně trefně) formuloval vznik
a vývoj slohu jako cyklické střídání „klasicismů“ a „baroků“,
přičemž po „barokní“ fázi vždy následuje „klasicistní“ fáze nového
slohu. „Klasicismus“ je zde chápán jako „přísná“ či „dogmatická“
fáze nového slohu, kdy jsou nejprve vytvořena přesná pravidla a ta
jsou pak poměrně striktně dodržována. Sloh se tak odehrává vlastně
uvnitř těchto pravidel. „Barokní“ fáze slohu nastává ve chvíli, kdy
se samotná pravidla slohu stanou překážkou vývoje a začne proto
docházet k jejich porušování, zpochybňování a destruování. Toto
porušování pravidel pochopitelně postupně vede k celkové destrukci
slohového výrazového rámce a proto je nakonec nutné přistoupit k
budování slohu nového.
Platnost své teorie dokládal Vojtěch Birnbaum na parléřovské
architektuře, především na pražské Katedrále svatého Víta s tím, že
Parléř ve své architektuře používá prvky překračující a v podstatě
negující principy gotické architektury, tak jak byly stanoveny v
Ile-de-France v období francouzského krále Ludvíka IX zvaného Svatý.
Prvky ve své podstatě aplikované „barokním“ způsobem. Podobně lze
koneckonců vysledovat tyto „barokní“ prvky například i v sochařství
krásného slohu, nemluvě už o architektuře vysloveně pozdněgotické,
jakou je například tvorba Benedikta Rejta.
Tato teorie je ve své základní poloze dnes už překonána, což však
neznamená, že je překonána samotná myšlenka „barokního principu“.
Ten je naopak stále platný, ovšem je potřeba jej dnes aplikovat v
kontextech dalších teorií a modelů, takže například v jedné fázi
určitého slohu můžeme sledovat charakteristiky „klasicismu“ i
„baroku“ probíhající současně. (wiki) |
Vojtěch Birnbaum byl český historik umění.
Po studiích na Karlo-Ferdinandově univerzitě
pokračoval ve studiích ve Vídni, kde studoval mimo jiné u Franze
Wickhoffa a Aloise Riegla. Svou diplomovou práci psal na téma
starokřesťanské sakrální architektury, obhájil ji v roce 1904. V
roce 1921 se stal mimořádným, o šest let později řádným profesorem
na Univerzitě Karlově. Zajímal se zprvu zejména o rané evropské
stavitelství a gotiku, posléze se jeho zájem zaměřil na metodu dějin
umění, zejména otázku slohového vývoje. Jako jeden z prvních se
zabýval přehledy vývoje české románské a gotické architektury.
Napsal např. K datování portrétní galerie v triforiu
chrámu svatovítského, 1930 |
Narodil se
ve vídeňském Ober-Döblingu, pokřtěn byl jako Adalbert. Otcem
Vojtěcha Birnbauma byl inženýr a stavitel železniční tratě Adalbert
Birnbaum. Po jeho předčasné smrti v roce 1881 se vdova Božena
Birnbaumová odstěhovala se svými dvěma dětmi do Poděbrad, kde se
záhy (v květnu 1883) provdala za lékaře Bohumila Boučka, jednoho z
hlavních iniciátorů založení poděbradských lázní.
Ke studiu archeologie a dějin umění Birnbauma přivedli jeho kmotr
historik Jaroslav Goll a matčin bratr sochař Bohuslav Schnirch. Po
absolvování dvou semestrů na Karlo-Ferdinandově univerzitě odešel
roku 1897 do Vídně, kde studoval mimo jiné u Franze Wickhoffa a
Aloise Riegla. Jako Wickhoffův asistent působil ve Vídni tehdy také
jen o málo starší Max Dvořák. Disertační práci na téma
starokřesťanské sakrální architektury (Der Altchrisltiche Kirchenbau
und sein Verhältnis zur römischen Baukunst) obhájil v roce 1904.
Poté strávil deset let jako soukromý učenec v Itálii. Roku 1916
vyšel tiskem I. díl jeho Ravennské architektury, druhý díl zůstal
nerealizován. Roku 1919 se touto prací habilitoval v Praze. V roce
1921 se stal mimořádným, o šest let později řádným profesorem na
Univerzitě Karlově a před svou smrtí i děkanem filozofické fakulty
UK.
Po příchodu do Prahy zaujal Birnbauma český středověk, nejprve
architektura románská a v návaznosti na ni také gotika. S Josefem
Strzygowským vedl v polovině dvacátých let polemiku o původu a
počátcích románské architektury v Čechách. Připravoval monografii o
Petru Parléřovi, kterou však kromě řady článků na toto téma
nerealizoval. Značný zájem věnoval také památkové péči a metodologii
dějin umění. Jako pedagog vychoval a ovlivnil množství studentů
(přede všemi František Kovárna, Václav Richter, Oldřich Stefan),
kteří poté obvykle dále rozvíjeli odkaz Vídeňské školy dějin umění.
Byl pohřben do rodinné hrobky v Poděbradech.
Birnbaumův „barokní princip“
Je autorem tzv. „barokní teorie“, podle níž každý umělecký sloh své
působení končí „barokní“ fází. Podle této teorie závěrečná „barokní“
fáze následuje po úvodním období „klasicismu“. Birnbaum tak (poměrně
trefně) formuloval vznik a vývoj slohu jako cyklické střídání
„klasicismů“ a „baroků“, přičemž po „barokní“ fázi vždy následuje
„klasicistní“ fáze nového slohu. „Klasicismus“ je zde chápán jako
„přísná“ či „dogmatická“ fáze nového slohu, kdy jsou nejprve
vytvořena přesná pravidla a ta jsou pak poměrně striktně dodržována.
Sloh se tak odehrává vlastně uvnitř těchto pravidel. „Barokní“ fáze
slohu nastává ve chvíli, kdy se samotná pravidla slohu stanou
překážkou vývoje a začne proto docházet k jejich porušování,
zpochybňování a destruování. Toto porušování pravidel pochopitelně
postupně vede k celkové destrukci slohového výrazového rámce a proto
je nakonec nutné přistoupit k budování slohu nového.
Platnost své teorie dokládal Vojtěch Birnbaum na parléřovské
architektuře, především na pražské Katedrále svatého Víta s tím, že
Parléř ve své architektuře používá prvky překračující a v podstatě
negující principy gotické architektury, tak jak byly stanoveny v Ile-de-France
v období francouzského krále Ludvíka IX. zvaného Svatý. Prvky ve své
podstatě aplikované „barokním“ způsobem. Podobně lze koneckonců
vysledovat tyto „barokní“ prvky například i v sochařství krásného
slohu, nemluvě už o architektuře vysloveně pozdněgotické, jakou je
například tvorba Benedikta Rejta.
Tato teorie je ve své základní poloze dnes už překonána, což však
neznamená, že je překonána samotná myšlenka „barokního principu“.
Ten je naopak stále platný, ovšem je potřeba jej dnes aplikovat v
kontextech dalších teorií a modelů, takže například v jedné fázi
určitého slohu můžeme sledovat charakteristiky „klasicismu“ i
„baroku“ probíhající současně. |