Drač
(albánsky Durrësi; řecky Δυρράχιο; srbsky
Драч; italsky Durazzo; turecky Dıraç)
přístavní město v současné Albánii
|
|
Přístav Durrës - Drač 1918
|
Drač 1916
|
Drač 1914
Drač založili pod jménem Epidamnós (Επίδαμνος) řečtí
osadníci z Korintu a Kerkyry roku 627 př. n. l.. Podle řeckého
historika Thúkydida se později Korinťané a Kerkyřané ocitli ve sporu
o toto město a nakonec r. 431 př. n. l. události vyústily ve vleklou
peloponéskou válku. Od roku 229 př. n. l. náležel Římanům, kteří jej
přejmenovali na Dyrrhachium (řec. Dyrrhachion) a zbudovali odtud
strategicky důležitou silnici Via Egnatia do Soluně, později
protaženou až do Konstantinopole. U Dyrrhachia byla 10. července 48
př. n. l. svedena bitva, v níž se Caesar neúspěšně pokusil porazit
Pompeiovo vojsko.
Počátkem 10. století se Dyrrhachium i s většinou
Albánie stalo součástí první bulharské říše pod carem Simeonem
Velikým. Již za jeho nástupce Petra je sice znovuovládli Byzantinci,
ale město bylo předmětem byzantsko-bulharských sporů až do roku
1018. V té době se také pro Dyrrhachium objevuje bulharský
ekvivalent jména: Drač. Roku 1914 byla Drač díky své starobylosti a významné roli, kterou hrála během albánského národního obrození, vybrána za hlavní město Albánie (už druhé v pořadí). Následujícího roku, v plném proudu první světové války, město okupovala Itálie a rok nato Rakousko-Uhersko, které jej drželo až do října 1918, kdy opět, spolu s většinou albánského území, padlo do rukou Itálie, tentokrát už jako člena vítězné Trojdohody. Pokračující zmatky poválečné doby a snahy o rozbití Albánie vedly nakonec albánské předáky k rozhodnutí přenést sídlo státu z Italy ovládané Drače na východ do vnitrozemské Tirany (1920). Významné modernizace se město dočkalo po ničivém zemětřesení roku 1926; následujícího roku začal být budován nový moderní přístav. V 30. letech Albánie fašistické Itálii umožnila přístav dále rozšířit (především ve smyslu využití pro vojenské účely). Italské firmy také získaly koncese na těžbu ropy v oblastech v okolí města.[1] K hlavnímu rozvoji došlo ale zejména po druhé světové válce. První albánská železnice, spojující Drač od roku 1949 s Tiranou a později s Elbasanem, přispěla k dalšímu průmyslovému rozvoji. |
|
Drač na vyobrazení Simona Pinargentiho z roku 1573