Studoval na Varhanické škole v
Praze u Františka Blažka a Josefa Krejčího. Ve studiu pokračoval na
varhanické škole v Paříži. Krátce učil v Banátu v Oravici na jihu
dnešního Rumunska a poté se stal sbormistrem německého pěveckého
sdružení v nedalekém Vršaci (dnes na území Srbska). Byl povolán k
vojenské službě do Vídně. Stal se plukovním kapelníkem, ale záhy
zběhl do Ruska, kde získal v Petrohradě postavení varhaníka carské
italské opery a soukromě vyučoval hudbu.
V roce 1882 odešel do Pavlovska, kde se stal dirigentem orchestru
Uměleckého klubu. Po návratu do Petrohradu v roce 1888 založil
univerzitní symfonický orchestr a sbor a studentský dechový
orchestr. Do repertoáru zařazoval i díla českých skladatelů a
zasloužil se tak o propagaci české hudby v Rusku.
Mezi ruskou šlechtou si získal si velkou oblibu a byl zván do
šlechtických sídel jako koncertní mistr i jako pedagog. V roce 1893
působil jako hudební inspektor v ústavu prince z Oldenburku a v roce
1895 také v obdobném zařízení princezny z Oldenburku.
V letech 1890–1892 absolvoval studijní cestu po ruských školách a
podílel se na vypracování osnovy státního hudebního školství. Na
Všeruské výstavě v Nižním Novgorodě (v letech 1932–1991 Gorkij),
která se konala v roce 1896, řídil sto koncertů. Od roku 1900 až do
své smrti byl varhaníkem dvorního orchestru v Petrohradě. Byl
jmenován carským dvorním sólistou a kapitánem orchestrů ruského
námořnictva. Za svou činnost v Rusku byl mnohokrát vyznamenán
vysokými řády (Řád sv. Anny 3. třídy, Řád sv. Stanislava 3. třídy).
V roce 1880 navrhl zdokonalené
koncertní harmonium, které mělo 31 rejstříků, rozsah rozšířený o
jednu oktávu a další technická vylepšení. Nástroj postavila
stuttgartská firma „Schiedmayer und Söhne“ a Hlaváč s ním podnikal
koncertní turné po Německu, Itálii a Anglii. Později s tímto
nástrojem vystupovala i jeho dcera, zpěvačka Zora Hlaváčová. V
sezóně 1897–1898 jej představila i v Čechách.
Na své cestě po Itálii se seznámil s úpravou klavíru, která
umožňovala libovolně prodlužovat tón opakovanými slabšími údery
zvláštních malých kladívek. Vynalezl další technické zlepšení a
takto upravený nástroj nazval Armonipiano. Pro tento nástroj
komponoval některé své operní transkripce i Ferenc Liszt[3], jinak
se však neujal.
S oběma nástroji se s velkým úspěchem zúčastnil světových výstav v
Paříži (1889), Chicagu (1893) a Mezinárodní výstavy v Antverpách
(1899), nejen jako vynálezce, ale i jako virtuóz na tyto nástroje. |