Ozbrojené přepadení Libenické fary

Jiří Payne

podle poznámek pořízených několik dní poté sepsáno v roce 2023

Nápis nad vchodem do evangelického kostela

 

Psal se rok 1983, měli jsme s Halkou krátce po svatbě. Syn se nám narodil až o rok později. Oba jsme žili v prostředí evangelické mládeže. Podíleli jsme se společně, na mnoha aktivitách v církvi. Například každý čtvrtek jsme měli den otevřených dveří - pravidelná večerní setkání „na polívce“ se společnou modlitbou. Konala se u nás doma každý týden až do roku 1989.

 

Velikonoce jsme počátkem dubna slavili u našeho přítele faráře Honzy Tydlitáta[1], který tehdy sloužil mezi Kutnou Horou a Kolínem v malé vesnici Libenicích. Chtěl jsem si vyzkoušet celonoční modlitbu v průběhu noci vzkříšení ze soboty třetího na neděli čtvrtého dubna. Strohý evangelický kostel v Libenicích se mi moc zamlouval, Honza neměl problém půjčit mi klíč a kostel na celou noc.

 

Pár týdnů nato poslední dubnový den se o víkendu do Libenic chystala brigáda evangelické mládeže z Prahy. Libenický sbor tehdy spravoval na konci vesnice tři nemovitosti: faru (č. p. 69), bývalou evangelickou školu (č. p. 72) a kostel s  hřbitovem. Bylo potřeba vyčistit zpustlou farní zahradu a provést některé práce, aby se fara stala obyvatelnější. Vzpomínám, jak nám Honza pyšně ukazoval nové topení, kde radiátory propojil mezi sebou do topného okruhu pouze opletenou plastovou hadicí, aby se ušetřilo. Fara byla napůl staveništěm. Výpomoc na faře od pražské mládeže byla podle tehdejších komunistických pravidel nahlášena církevnímu tajemníkovi[2] a byla povolena.

 

Na brigádu přijelo asi třicet mladých evangelíků. Pracovalo se celý den dlouho do večera a práce stejně nebyla hotová tak, jak jsme si představovali na začátku.

 

Už za tmy poté, co jsme se umyli a najedli, jsme byli pospolu, zpívali a povídali si. Zavítal za námi jiný farář Miloš Rejchrt[3], tehdy „bez státního souhlasu“ (to byl nástroj, kterým komunistický vyřazoval faráře z duchovní služby a posílal je do civilních neduchovních profesí). Miloš byl v té době topičem. Vzpomínám si, že jsem s ním měl v diskusi názorový spor spočívající v tom, jakou roli má modlitba v odpovědnosti křesťana. Diskuse byla živá. Kolem půlnoci jdeme spát.

 

+

 

Vyznačena trasa nočního boje o život

 

  

Rozhovor končí, Honza Tydlitát ještě dává instrukce na spaní. Jeden kamarád, Sam, dává přednost jít spát do farní zahrady pod širák. Dalších osm účastníků jde spát do budovy bývalé školy. Pro ostatní je místo na spaní ve spacáku na faře. Jako novomanželé jsme s Halkou spali v prvním patře vedle sebe.

 

Já mám s nocí v Libenicích svou zkušenost už z Velikonoc. Láká mne ticho v noční vesnici. Často chodívám na takové noční procházky. Připravuji si spacák. Políbím manželku s tím, že se jdu ještě před spaním projít. Je kolem půlnoci. Ještě se domlouvám s  farářem Honzou, aby nezamykal dům, že budu venku.

 

Vycházím ze dveří fary a vidím za kamennou zdí, která obklopuje farní zahradu, jak nad ní vyčnívají dvě hlavičky. Vracím se ještě dovnitř a říkám Honzovi: „Venku jsou asi dva tajní, sledují nás.“ Honza se směje svým svérázným způsobem a odpovídá: „To budou opilí chlapi tady z vesnice, toho si nevšímej.“ A skutečně, když vycházím z farní zahrady na silnici a jsem pár metrů od nich, začnou se postrkovat a vést opilecké řeči. „Vstávej, musíme jít domů,“ říká ten, co stojí, tomu druhému, který se mezitím svalil na zem a ještě více opileckým hlasem reaguje: „Nech mě bejt, chci spát.“ 

 

Evangelická fara vlevo, evangelická škola uprostřed, vpravo od sloupku vrat se táhne kamenná zeď,
farní zahrada se nachází v prostoru za farou směrem ke škole.

 

Bez obav tedy vyrážím na noční procházku. Zvažuji, jak daleko půjdu. Míjím spící setmělou vesnici a směřuji k hlavní silnici spojující Kolín s Kutnou Horou. Je to asi kilometr k autobusové zastávce. Už si říkám, že se otočím a půjdu zpátky, když v tom ke mně zezadu přijíždí auto, civilní škodovka. Zastavuje přede mnou a vystupují ti dva ožralové, co jsem je viděl u farní zdi. Najednou nejsou opilí a přísným hlasem požadují občanský průkaz. Odpovídám, že jej mám na faře, že jistě vědí, kde to je, ať jdou se mnou, že jim jej předložím. Ukázali nějaké odznaky a pronesli notoricky známé: „Půjdete s námi. Nastupte si do auta.“ Vím, že často odvážejí nepohodlné lidi do lesů, seberou jim boty a nechají je tam napospas. V té chvíli mne napadá vtipná reakce: „Já si k vám do auta nesednu! Vy jste pod vlivem alkoholu, viděl jsem vás u fary. A já v žádném případě nepojedu s řidičem, který pil.” „Když nepůjdete po dobrém, tak si vás naložíme,“ odvětili tajní policisté a chytli mne za obě ruce, aby mne přivlekli k autu.

 

V hlavě mi probíhá právní úvaha. Pokud kteréhokoli z nich udeřím, budu souzen za napadení veřejného činitele. Nemám jinou možnost, než pasivní odpor. Vyhodnocuji situaci a ve chvíli, kdy míjíme zadní konec auta, vysmekám se jim a v hlubokém předklonu se chytám oběma rukama za zadní nárazník jejich auta. Uvažuji: „Nesmím poškodit ani auto, ale snad je nárazník dost pevný.“ Hluboký předklon a pevný úchyt za nárazník mi poskytuje výhodu: mám relativně chráněný obličej. Oba „opilí-vystřízlivělí“ StBáci se mne pokoušejí odtrhnout od auta. Nedaří se jim to, držím se pevně spodního okraje nárazníku. Jen jednou se jim podařilo odtrhnout mi levou ruku, ale zase jsem se chytil. Přemítal jsem při tom, zda mi přetrhnou řemínek od hodinek, ale vydržel to. Zvažoval jsem, zda by nebylo lepší nechat se odvézt na služebnu, kde by platily zákony, tady na silnici neplatí nic. Raději jsem se dál držel nárazníku. Bijí mne do zad, do nohou, do hlavy. Jednomu se daří zasáhnout mne do obličeje. Teče mi krev po obličeji. Stále se držím nárazníku.

 

Po nějaké chvíli, když vidí, že se jim nepodaří násilím mne naložit do auta, mění taktiku. Jeden zůstává u mne a vyzývá druhého: „Jdi do auta pro zbraň.“ A ten druhý opravdu jde k předním dveřím, ale po pravé straně auta, jakoby zbraň měla být v palubní přihrádce. Mám tedy pár vteřin na přemýšlení. Uvažuji: „Pistoli nepoužijí, to nedopovídá aktuálním praktikám. Ale existuje riziko, že nastartuje auto a začne couvat. Zpátečka je sice pomalejší, každopádně v  takovém případě musím uskočit do příkopu.” Dívám se, jak to vypadá vedle silnice, je tam spousta kopřiv. Chlapík, co šel údajně pro zbraň, otevírá dvířka a naklání se dovnitř. Podle zvuku se snažím rozpoznat, zda do auta nasedá a připravuji se na to, kdyby začal startovat. „Použití zbraně je nepravděpodobné“, utěšuji sám sebe. A skutečně po pár vteřinách dvířka zase zavírá a jde zpátky. Něco povídá tomu druhému. 

 

Najednou oba nastupují do auta. Využívám chvilky volnosti a utíkám směrem k faře. Auto se rozjíždí. „Odjíždějí, snad už je konec,“ přemítám. Ale auto se na silničce otáčí a prudce na mne najíždí zezadu. V poslední chvíli skáču do kopřiv v příkopu. Auto mne míjí. Vylezu zpět na silnici a zase utíkám směrem k faře. Auto po třiceti metrech zase zastavuje, otáčí se a znovu na mne najíždí, tentokrát zepředu. Opět kopřivy.

 

„Najíždění zepředu je pro mne přehlednější, musím tyto situace využít k co nejrychlejšímu běhu.“ Za pár vteřin na mne najíždějí zase zezadu se zjevným úmyslem zabít mne. Podobá se to nějakým přískokům. Na každou jejich otočku uběhnu deset patnáct metrů. Najíždění zezadu je nepříjemné, musím se ohlížet, a to zdržuje. V hlavě mi vytane analýza situace: „Když mne přejedou, objeví se v pondělí v novinách zprávička, že byl u Kolína a silnici nalezen absolvent matamaticko-fyzikální fakulty zabitý vozidlem, které z místa nehody ujelo. Veřejná bezpečnost po pachateli pátrá, pravděpodobně se jedná o opilce z okolních vesnic.” 

 

Zápas o život pokračuje malými přískoky. Přibližujeme se k vesnici. Hluk motoru probouzí některé místní obyvatele. Už jsme v zastavěné části vesnice. Rozsvěcují  se některá okna. Začínám volat o pomoc. Žádná sice nepřichází, ale StBákům dochází, že by opravdu mohl někdo přijít a že jejich počínání má svědky. Po posledním nájezdu zpředu odjíždějí směrem k silnici na Kolín. Táhne na druhou hodinu. 

 

Dobíhám k faře. Mám obavu, zda mezitím někdo nezamkl dveře. Naštěstí je odemčeno. Všichni už spí. Běžím do prvního patra a budím Honzu: „Ti dva, to byli StBáci, za chvíli tu budou!“ Honza to vnímá asi jen v polospánku. Ale probudil se Miloš Rejchrt. Pochopil, co se děje, vyskočil zadním oknem z fary a přes pole utíká ke Kolínu na vlak. 

 

Roztřesený uléhám do spacáku vedle manželky. Chce se mi věřit, že už bude klid. Sám si říkám, že jsem to asi přehnal, že už nepřijedou. Ale po půl hodině se skutečně všude kolem fary ozývají auta a štěkot psů. Celá fara je obklíčená a nasvícená reflektory jako z nějakého válečného filmu. Jeden policista se pokouší vstoupit do budovy, ale Honzova manželka Veronika[4] stačí ještě zamknout dveře. Po chvíli se jiný policista pokouší vlézt do budovy oknem. To už je Honza na nohou. Ptá se, zda mají příkaz k domovní prohlídce nebo zatykač, nebo něco podobného. Policista odpovídá, že ne. Honza mu oznamuje: „Tak pokud se mnou chcete mluvit, mám v pondělí úřední hodiny. Narušovat domovní svobodu v noci ale nesmíte.” Policista couvá. 

 

Mezitím ale policie vráží do budovy bývalé evangelické školy, kde spí osm našich přátel. Dveře nebyly zamčené. Jsou tam kluci i holky. Vytahují je všechny ze spacáku, snad střelbou slepými náboji. Nesmí se ani pořádně obléci. Vyvádějí je s namířenými samopaly z budovy školy a rozkazují postavit se ke kamenné zdi, přesně v místech, kde se potáceli opilí agenti. Stojí v několikametrových rozestupech čelem ke zdi s rukama nahoře. Mohlo být ke třetí hodině v noci. Prohledávají školu a zabavují písemnosti v zavazadlech našich přátel. Jedná se o nějaké evangelické zpěvníčky a nějakou knížku. U zdi před hlavněmi samopalů s rukama nahoře stojí až do rána. Noc je chladná. Někdy za rozbřesku snad kolem šesté vychází z obklíčené fary Honza. Do té doby nikdo na faře netušil, co se stalo těm ve škole. Jedná s někým od VB, vytýká jim pokus o vloupání. Policie uznává, že se nachází bez povolení na soukromém pozemku, že tedy odejde, a že delegace v čele s farářem přijede na stanici VB v Kolíně a tam že se vše projedná. Policisté se nepříliš důrazně domáhají, aby přišel také ten, co byl v noci venku. 

 

Skutečně jsou odvoláni psi, esenbáci nasedají do aut a odjíždějí. Po odjezdu vozů se ze zarostlé farní zahrady vynořil Sam, který spal pod širákem. Zůstával schovaný a sledoval, co se děje, aby mohl později vydat svědectví, kdyby nás všechny odvezli.

 

Přiznávám, že po více než hodinovém zápase o život s tajnými na silnici jsem ještě roztřesený. Do Kolína nejedu. Na stanici VB vrací zabavené materiály. Honza si stěžuje na policejní zákrok, pracovní výpomoc evangelické mládeže při opravách a údržbě fary byla legální, byla řádně nahlášena církevnímu tajemníkovi a byla povolena. Policejní zákrok označuje za nezákonný.

 

Pro úplnost musím dodat, že to byl můj první fyzický kontakt a agenty StB[5] a že jsem se pak ještě půl roku pokaždé rozklepal, když jsem uviděl na ulici esenbáka[6]. Psychice člověk neporučí. 

 

Honza později sepisuje stížnost, protože evangelická církev odmítá zabývat se ozbrojeným přepadením fary. Stížnost podává Honza sám. Po delší době přichází odpověď, avšak ne od SNB, jak by si někdo mohl myslet, ale z ministerstva kultury, a nepřichází Honzovi, ale nejvyššímu představiteli církve, synodnímu seniorovi[7], o kterém po pádu komunismu zjišťujeme, že byl také spolupracovníkem tajné státní bezpečnosti. 

 

 

 

Evangelická škola vlevo, kostel vpravo

 

Interiér kostela


 

[1] Mgr. Jan Tydlitát * 1952, v duchovní službě od roku 1979, zemřel 13. června 1992.

[2] Církevní tajemník byl úředníkem ministerstva kultury a ve spolupráci s komunistickou stranou, tajnou Státní bezpečností a Veřejnou bezpečností rozhodoval o všem, co se týkalo církví, včetně toho, kdo smí působit jako duchovní.

[3] Miloš Rejchrt - evangelický farář, disident, v letech 1980–1981 mluvčí Charty 77.

[4] Mgr. Věra Šmídová-Tydlitátová, Th.D.  alias Veronika * 1959  Výtvarnice, religionistka, judaistka, politička, publicistka a vysokoškolská pedagožka.

[5] StB – eSTéBák - Státní Bezpečnost - tajná

[6] SNB - eSeNBák – příslušník Sboru Národní Bezpečnosti – tehdejší uniformovaná policie

[7] Miloslav Hájek * 1923 + 1995 evangelický teolog, duchovní, synodní senior Českobratrské církve evangelické v letech 1977–1987, evidován od roku 1977 pod krycím jménem Miloš jako spolupracovník StB

 

 

 
 
 

Miloš Rejchrt popisuje stejnou událost
rozhovor v  knize O něco svobodnější, Kalich 2002 str. 162-166

Podnikal jsi legendární kousky, unikal jsi policajtům, lezl přes nějaký dvorky, ujížděl trabantem…

Neujížděl, trabant byl pomalej. Přes dvorky jsem neunikal, naopak pronikal, například k paní profesorce Komárkové. Prchal jsem ale jednou přes oranici a byl to fofr.

Nevím už, kterého roku to přesně bylo, snad 1983, Jan Tydlitát byl tehdy farářem v Libenicích. Protože tam nenašel žádné nadšence na opravu hřbitovní zdi, zval pražskou mládež. U Martina se normálně ohlásila pracovní brigáda, tentokrát to bylo na čarodějnice, třicátého dubna. Tydlitát mi navrhl, ať tam v rámci večerní zábavy přednesu něco vzdělavatelného. Já že bych večer mohl, ale jen na otočku, ráno v šest musím být v kotelně. Jestli jsme se domlouvali přes telefon, nebo v přítomnosti někoho dalšího, to už nevím.

Večer jsem přijel, a protože jsem zrovna překládal Ricoeura, vykládal jsem něco z toho. Pak se diskutovalo, mezi zhruba třicítkou lidí byl taky Jiří Payne, kterému to nějak nesedlo, zdálo se mu to moc racionalistické. Jiří měl tehdy období niterné spirituality á la Taizé, na Vinohradech tahal do sboru ikony, rozsvěcel před nimi svíčky a vůbec, choval se nereformačně.

V rámci diskuse jsme se chytli, ne zle, ale dost urputně, a jak byl Jirka z toho rafání rozčepejřenej, dostal rozumnej nápad, že se půjde před spaním provětrat. Já naopak nešel nikam.

Jak se večer příjemně protáhl, změnil jsem plán, že si ještě užiji společenství, přivstanu si a vyrazím až ráno prvním vlakem rovnou do kotelny. Spacák jsem měl prozřetelně s sebou, někdy po půlnoci jsem do něj zalezl, pomalu skomírali i ostatní.

Vzbudil mne šrumec, bylo asi půl třetí, venku světlo jak při natáčení, žlutobílý žigulové, uniformy, psi. Bušení na dveře: „Otevřete, bezpečnost!“ Ve vedlejší budově, staré škole, kde byla uložena jedna část brigádníků, většinou holky, je vzbudili dokonce střelbou ze samopalu, snad přece jen slepýma, ale bylo to dost okázalý: ke zdi, ruce opřít, šacování.

Na faru nepřišli?

Přímo na faru, kde nás byla asi dvacítka, se nedostali, Tydlitát je nepustil. Nekompromisně se domáhal povolení k domovní prohlídce a to neměli, beranidlo na vrata asi taky ne.

Chci-li být v šest v kotelně, měl bych vyrazit, usnesl jsem se. Hbitě jsem se oblékl, sbalil spacák do rance a vyskočil z okna nasvícené fary, pak skokem plavmo a parakotoulem přes zídku do temnot. Dobře to dopadlo, zlomeného nebylo nic. Oni nějaký pohyb na zahradě zachytili, šátrali tam reflektorama, ale to já už upaloval jak ten Čapek ze Sán ke Kolínu.

Běžel jsem po oranici, jejich čoklové by si mě v tom širém poli vychutnali, naštěstí po mně pátrali jen autem. Sledoval jsem z bezpečné vzdálenosti, jak se auto blíží po cestě k zastávce Hlízov a vypíná světla. Tohle není dobré nádraží, tak jsem si dal další přespolák směr severozápad, proložil ho pádem do podezřelé polní kaluže a ve Starém Kolíně skočil do zrovna přijíždějícího vlaku. Samozřejmě jel na druhou stranu, v Týnci jsem to zjistil, vystoupil, vymrzl při čekání na nevytopený panťák a do práce dorazil asi s hodinovým zpožděním poněkud rozklepán. Kolega, kterého jsem střídal, ani moc nenadával, bylo na mně vidět, že mám za sebou divokou noc.

Co bylo s těmi, které jsi tam nechal jak ovce bez pastýře?

Však tam měli Tydlitáta, jeden pastýř stačí, navíc skvělej. Od buzení střelbou a razantní perlustrace v budově školy se v Libenicích snad už nic významnějšího nedělo, před šestou ráno policajti odtáhli i se psy a samopaly a byl klid. Něco hodně významného se ale přihodilo Paynovi: když vyrážel na svou noční túru, potáceli se před farou dva chlapi. Jeden upadl, druhý mu pracně pomáhal vstát, hulákali na sebe, totálně vožralí, Payne nasadil chodecké tempo směr Hlízov, byl už pěkný kus od vesnice, když najednou za ním auto a z něj vyskočili dva již známí opilci, totálně střízliví: „,Bezpečnost, nasedněte si!“ Nechtělo se mu, tak ho rvali do auta. Payne kladl odpor pasivní, ale mohutný, bušili do něj o sto šest, nakonec se jim vysmekl a vydal se zpátky k Libenicům. Nechali ho jít, tenhle směr jim zřejmě nevadil. Jeli v závěsu za ním, občas přidali plyn, on uskakoval, měl dojem, že ho fakt chtějí zajet. Dostal se na faru a za chvíli vypuklo to střílení.

Mělo to nějaké pokračování?

Vyšumělo to. Tydlitátovi se nějaký esenbák z okresní správy svěřil, že došlo k  nedopatření a že by na to rádi všichni zapomněli. Tydlitát přesto podal stížnost, dostal opatrnou odpověď ve smyslu, že se omlouvají, ale není za co. Průšvih neměl žádný z těch brigádníků, mně nikdy žádný estébák ani nenaznačil, že byly nějaké Libenice. Později jsme to s Tydlitátem zhodnotili tak, že ten noční přepad asi zorganizovali místní pomocní fízlové, co nemají rádi Pražáky, Zelení vébáci byli místními kukluxklany zřejmě oblbnuti, ti burani jim museli nakukat kdovíco, aby je do Libenic v noci dostali, načež se ukázalo, že o nic nejde, pámbíčkáři opravujou na hřbitově zeď. Takhle jsme se oblbovali my sami.

Máš teď nějakou jinou hypotézu, pravděpodobnější?

Ještě nepravděpodobnější. Ten hlas, co mi říkal „vyskoč z okna a upaluj“, patřil stejnému andělovi, co přiměl Josefa, aby zdrhnul do Egypta. Teprve nedávno mi bývalý kolínský farář Frydrych prozradil ze svých informačních zdrojů, že moje cesta do Libenic byla monitorována, celé ty manévry byly kvůli mně, měl jsem tam být přistižen a odchycen. Když se Payne šel před půlnocí projít, mysleli, že to já pospíchám na vlak, jak jsem měl původně v úmyslu.

Takže Jirka Payne dostal zástupně za tebe … Hádal se s tebou a pak za tebe dostal do držky …

Tak to v dějinách spásy chodí, furt nějaká zástupnost, Josef s rodinou utíká do Egypta, od Herodesa to schytají betlémská neviňátka, v tomto případě to byl Payne.

Ten útěk byl asi opravdu spásný, kdyby mě tam odchytili in flagranti, byla by to patrně pěkná mela, zdokumentovaná i obrazově, že ilegální struktury se propojují s  církevními, ale republiku si rozvracet nedáme, Libenice nebudou Babice. Tydlitát by to odskákal asi dost těžce, maření dozoru nad církvemi přinejmenším, možná i něco tvrdšího. Rozkolísaná většina v  církvi by se přiklonila k tomu, že ty chartisti to tedy fakt přeháněj. Že mě neodchytli a zmlátili nepravého, zřejmě nějaká vyšší šarže operativně vyhodnotila jako zpackanou akci, takže prémie dolů, akci vyzmizíkovat, nikdy nebyla.

 

 

Mgr. Věra Šmídová-Tydlitátová, Th.D. popisuje tutéž událost pro Paměť národa

https://youtu.be/ouQ216cKcVQ

 

 

 

zpět na Jiří Payne

 

Zpět na hlavní stránku