Adolf Liebscher,
byl český malíř-figuralista, příslušník generace Národního divadla, jeden z
nejpopulárnějších umělců 80. a 90. let 19. století. Bratr malíře
Karla Liebschera. Otec architekta a malíře
Adolfa Liebschera mladšího.
Narodil se v Praze na Novém Městě jako prostřední ze tří dětí c. a k. stavebního
inženýra Josefa Liebschera (1819–1877) a jeho ženy Marie, rozené Fischerové
(*1826). Rodina se po asanaci přestěhovala na Staré Město do novostavby domu V
Kolkovně č. 3; dům je dodnes zkrášlen jeho malbami. Adolf vystudoval v Praze
českou reálku, po ní navštěvoval tříletý kurs pro učitele kreslení na
Uměleckoprůmyslové škole ve Vídni. Upozornil na sebe účastí v soutěži na výzdobu
foyeru Národního divadla, v níž dostal druhou cenu a jeho lunety (Melodrama,
Operetta, Fraška, Epos, Veselohra, Ballet, Opera a Drama) byly umístěny na
chodbě. Poté strávil několik měsíců v Itálii a od roku 1881 byl učitelem
kreslení na pražské technice. V roce 1882 se oženil s Aloisií Barochovou.
Obdržel první cenu v soutěži na malovaná okna pro kostel sv. Ludmily na
Vinohradech. Zúčastnil se soutěží na zhotovení sgrafit pro Rudolfinum (1884) a
pro nádvoří Národního muzea (1887). Zhotovil řadu dekorativních maleb pro budovy
v Čechách a na Moravě – Gröbeho vilu v Havlíčkových sadech( Senoseč ), vilu
Ottomara Klingera v Novém Městě pod Smrkem, Besední dům ve Vyškově, průčelí
radnice a záložny v Kolíně, kapli v Lochovicích a kostel Nanebevzetí Panny Marie
ve Zlonicích. Je autorem slavnostní opony divadla v Lublani.
Vytvořil řadu historických výjevů (Pobití Sasíků pod Hrubou Skálou, Žižka před
Kutnou Horou), krojových studií (Morava a Slovensko,Valašská Madonna) a
oltářních obrazů. Byl rovněž plodným ilustrátorem – například Vrchlického Sv.
Prokopa, Čechova Václava z Michalovic, Ottovy výpravné publikace Čechy nebo
Sedláčkova monumentálního díla Hrady a zámky. Mnoho jeho ilustrací uveřejnily i
časopisy Zlatá Praha a Světozor. Své práce založil na pečlivém studiu a
vyjadřoval je efektní, dramaticky živou kresbou.Spolu s bratrem Karlem vytvořili
panoramatický obraz Švédové na Karlově mostě, umístěný v petřínském bludišti.
Adolf Liebscher (11.3.1857 v Praze
- 11.6.1919 v Potštejně nad Orlicí) malíř a ilustrátor.
Mladší bratr malíře Karla Liebschera. Po studiu na reálné škole v
Praze nastoupil do Uměleckoprůmyslové školy ve Vídni. Roku 1877 se
zúčastnil soutěže na výzdobu foyer Národního divadla a obdržel
druhou cenu. Poté vyzdobil osm lunet v divadelní chodbě Národního
divadla.
Zařadil se tak mezi umělce generace Národního divadla. Od roku 1881
byl nejprve učitelem kreslení, od roku 1895 docentem a od roku 1911
jako mimořádný profesor kreslení na České vysoké škole technické v
Praze, kde vyučoval až do své smrti. Roku 1885 v Rudolfinu měl první
svojí větší výstavu obrazů a studií, figurálních a krajinářských
zachycených z jeho cest po Itálii, Moravě a Slovensku. Zúčastnil se
také soutěže na výzdobu Národního muzea v Praze a získal druhou a
třetí cenu. Společně se svým bratrem uspořádali soubornou výstavu v
Kutné Hoře. Poté získal třetí cenu při soutěži o výzdobu dvorany
Rudolfina v Praze. První cenu dostal roku 1897 při soutěži o výzdobu
maleb oken v kostele Sv.Ludmily v Praze-Vinohradech. Podílel se
výzdobách mnoha dalších staveb
nejen i nás, ale i v zahraničí. Ve velkém rozsahu se věnoval
nástěnným a nástropním malbám. Jeho doménou byly také velké obrazy s
historickými náměty zejména s naší historie - Boj se Švédy na
Karlově mostě, Pobití Sasíků pod Hrubou Skálou, Žižka před Kutnou
Horou. S oblibou také zachycoval český a moravský venkov s jeho
folklorem, který zachycoval na menších obrazech portrétních a
především krajinářských. Jeho akademicky orientovaná, dobově ceněná
tvorba naturalistického vyznění byla mnohdy dovedena až romantickému
sentimentu a líbeznosti. Vlivem Vojtěcha Hynaise, který byl po
krátkou dobu v Paříži jeho učitelem, se do jeho tvorby dostalo
světlo v plenéru a později začala jeho malba být v důsledku sílícího
vlivu impresionismu dynamicky uvolněnější a koloristicky sytější.
Jako ilustrátor spolupracoval na obrazovém doprovodu velkých
knižních edic jako byly například Ottovy Čechy, zámky a hrady
Augusta Sedláčka. Po jeho smrti bylo uspořádáno několiv výstav jeho
umělecké pozůstalosti - roku 1919 v Domě umělců v Praze, roku 1928 v
Topičově salonu v Praze a též souborná společná výstava
bratrů Adolfa a Karla Liebschera v pavilonu Myslbek roku 1943 v
Praze. |