Josef Mocker
* 22. listopadu 1835, Cítoliby
†
16. ledna 1899 Praha český architekt a restaurátor pocházející z německy mluvící rodiny
Byl členem České akademie
věd a umění, projektoval novostavby a podílel se na mnoha dostavbách a obnovách
významných chrámů a hradů. Patřil k nejvýznamnějším představitelům neogotiky,
ale zároveň představoval jednoho z nejkontroverznějších architektů, neboť byl
příznivcem puristického přístupu v restaurování památek. K jeho přednostem
patřilo zpracování kvalitní dokumentace ke každé restaurované stavbě. Jeho
restaurátorské práce ovšem již jeho současníci často kritizovali pro odklon od
původního charakteru staveb. Ze svých zkušeností Josef Mocker sepsal několik
publikací o problematice restaurování památek. Působil v Komisi pro soupis
památek Prahy od jejího vzniku v roce 1883 (1884) a jako její člen spoluvytvářel
první systém památkové péče v Čechách.
Narodil se v rodině Josefa Mockera (1804–1868), sedláka v Cítolibech a jeho ženy
Kateřiny (1808–1873), rozené Cywka. Již od mládí projevoval umělecké nadání. Aby
si zdokonalil němčinu, pobýval po skončení povinné školní docházky, od svých
čtrnácti let, u svého strýce v Lovosicích. Kde se seznámil s malířem Vojtěchem
Berkem, který rozpoznal chlapcovy schopnosti a navedl ho na studijní dráhu.
Studoval reálné gymnázium v Litoměřicích (1849–1851) a následně v Praze
(1851–1856), po maturitě pokračoval na pražské Vysoké škole technické
(1856–1862) v oboru stavitelství a studium zakončil na Akademii výtvarných umění
ve Vídni. Byl žákem slavných architektů jako Eduarda van der Nülla, Augusta
Sicardsburga, nebo Friedricha von Schmidta a pro své výborné studijní výsledky
byl vyznamenán Hagenmüllerovou cenou.
První projekt, na němž se podílel, byla rekonstrukce vídeňského dómu sv. Štěpána
(1864–1869), ještě pod vedením profesora Schmidta. Ten měl na svého studenta
velký vliv, nadchl jej pro sakrální stavitelství a zároveň mu umožnil rychle
nabýt cenné zkušenosti a dobré renomé, když ho jmenoval stavbyvedoucím při
dostavbě katedrální věže. Mladý architekt jeho důvěru nezklamal a oba později
spolupracovali na mnoha dalších dílech, mimo jiné při opravě Karlštejna.
Absolventi Schmidtovi třídy byli především zruční kreslíři. Měli znalosti
středoevropské, zejména městské středověké architektury. Jejich schopnosti a
zkušenosti vycházely pouze z pozorování a popisu staveb.
Během roku 1865 absolvoval studijní cestu po Rakouském mocnářství, při níž pro
řadu stavebních památek vytvořil technickou kresbou základy dokumentace, které
byly později souborně vydány pod hlavičkou Wiener Bauhütte. Již z této doby
pochází čtyři pohledové kresby, které patří k nejstarší části podkladů pro
opravu Karlštejna. Je patrné, že se Mocker učil na Vladislavském sále a na
parléřovském pastoforiu z kostela svatého Bartoloměje v Kolíně. Kresby vzniklé z
této cesty později využil pro návrhy rekonstrukcí i pro vlastní tvorbu.
V roce 1869 se vrátil do Čech a byl zaměstnán ve stavební kanceláři hraběte
Františka Antonína Thuna v Děčíně. Současně působil jako učitel stavitelství a
kreslení na hospodářské škole v Libverdě. Vedl stavbu novogotické kostela sv.
Jana Nepomuckého a Thunovské hrobky v Chrástu a vily Waldstein (první jeho
samostatné dílo) v Horním Žlebu, navrhl plány pro novou budovu gymnázia v
Litoměřicích a Mladé Boleslavi. Zabýval se též plány na rekonstrukci kostelů sv.
Bartoloměje v Kolíně a sv. Mikuláše v Lounech. Pro podnikatele Františka Hýru
upravoval lounský kostel sv. Petra na rodinnou hrobku, ale práce nebyly
dokončeny, neboť v roce 1873 došlo ke krachu na vídeňské burze, který Hýru
přivedl k bankrotu. Nerealizoval se ani jeho návrh kašny na náměstí, která měla
být ozdobena sochou Benedikta Rejta. Z prvotních realizací tak zůstává
nejvýznamnější přestavba hrobky rodiny Thunů v Děčíně.
V roce 1872 hrabě Thun přivedl Josefa Mockera do Prahy, kde se od 17. května
1873 stal stavitelem svatovítské huti, namísto zemřelého Josefa Krannera, a
začal pracovat na svém životním díle, dostavbě svatovítské katedrály. Do
svatovítské huti byl přijat Jednotou pro dostavění katedrály na doporučení
hraběte Thuna a profesora Friedricha Schmidta. Schmidt o svém žákovi napsal: „Tohoto svého Mockera jsem zjevně vlastně vychoval pro místo, o které tu jde, a
odvažuji se směle říct, že v rakouském císařství nelze najít vhodnějšího a
užitečnějšího muže pro toto postavení.“ Po příchodu do Prahy se Josef Mocker
stal členem Spolku inženýrů a architektů (SIA) a obratem se zapojil do odborných
diskusí a přednášek. V letech 1873–1876 psal posudky na pražské stavební
projekty včetně městské kanalizace, sanace Židovského města a podílel se i na
vzniku nového městského stavebního řádu v roce 1878.
Mockerova představa dostavby katedrály se výrazně
odlišovala od Krannerova konceptu. Ihned v prvním roce svého působení předložil
nový ambiciozní plán, navazující na původní Parléřovské pojetí. Jednota pro
dostavění katedrály však tento plán odmítla a označila ho za přemrštěný a
nehospodárný. Mocker se však své koncepce nechtěl zcela vzdát, a tak v roce 1877
předložil přepracovanou verzi; tu Jednota nakonec schválila. Oproti plánu svého
předchůdce tak provedl regotizaci celé stavby a přidal chrámu dvojici věží, čímž
mu vtiskl požadovanou monumentalitu a zbavil ho dojmu nehotovosti a
roztříštěnosti. Mockerova dostavba spojila práci předchozích stavitelů a vnesla
do celku katedrály tolik potřebnou jednotu; konečně se podařilo proměnit
polostředověké torzo do dnešní podoby.
Po jeho smrti se prací ujal Kamil Hilbert, a Mockerovy plány nebyly zcela
zrealizovány. Nedošlo zejména k regotizaci tzv. Velké věže, která si tak
uchovala barokní charakter.
Josef Mocker zemřel 16. ledna 1899 po dlouhé nemoci, jako příčina smrti je
uvedena celková sešlost (marasmus). Uvádí se též, že zemřel na chronické selhání
ledvin, případně, že se nachladil v prosinci 1898, během oslav 50. výročí
nástupu Františka Josefa I. na trůn, a zemřel po krátké nemoci. Pohřben byl 19.
ledna na Vyšehradském hřbitově. Ve svatovítské katedrále je nad jeho bustou do
kamene vytesán následující text: „Josef Mocker, narozený 22. listopadu 1833 Citolibech u
Loun, činný od r. 1864 do 1869 ve stavební huti vídeňské, ujal se roku 1872 díla
na dómě pražském. Položiv 1. října roku 1873 základní kámen k novostavbě,
dovršil 15. října roku 1892 dle vlastního návrhu západní věže. Zvednuv pak ještě
roku 1898 střechu nad střední lodi, jejíž zdi přivedl k rovnosti, skonal 15.
ledna roku 1899“
Mockerové byli původem
selská, německy mluvící rodina z Nechranic. Architekt Josef Mocker, který
pocházel už z druhé generace, vyrůstal v prostředí převážně česky mluvících
Cítolib, cítil se být především Rakušanem. V poměrně vypjaté atmosféře
nacionálních rozepří konce 19. století to znamenalo, že si vysloužil kritiku jak
z řad českých Němců, tak Čechů. Mnozí Němci jeho chování označovali za pročeské,
mnozí Češi ho zase odsuzovali pro jeho přílišnou příchylnost k církevním a
aristokratickým kruhům. Z důvodů národnostních třenic mu ústecká, německá
městská rada dokonce neumožnila dostavět kostel Nanebevzetí Panny Marie, na němž
15 let pracoval.
Josef Mocker měl sestru Karolínu (provdanou Drastíkovou) a čtyři bratry. Starší
bratr František (10. 8. 1830 – 18. 3. 1873) sloužil jako nadporučík 36. pěšího
pluku. Prostřední bratr, Adolf Mocker (30. 8. 1841 – 11. 6. 1915) zastával
pozici stavebního inženýra schwarzenberské kanceláře v Třeboni. Mladší bratr
Václav (12.10.1844 – 2.3.1886) převzal po otci hospodářství v Cítolibech a
nejmladší bratr Antonín Mocker zemřel v dětském věku (1. 3. 1850 – 20. 6. 1855).
Mockerova manželka Františka (4. 10. 1863 – 14. 2. 1941) pocházela ze starého
rodu Teisingerů, který přišel do Prahy ze Štýrska v roce 1736. Teisingerové
vlastnili v Karlíně stavební parcely tzv. zahrady. Ve svém domě, na místě
dnešního Masarykova nádraží v Dlážděné ulici, provozovali Teisingerové od roku
1819 divadlo. Manželé Mockerovi se vzali 23. 2. 1884, bydleli v budově Starého
proboštství na Pražském hradě a měli spolu dvě dcery Josefinu (1885), Annu
(1891) a syna JUDr. Františka Mockera (1889).
O osobním životě Josefa Mockera existuje jen málo informací. Při stém výročí
architektova narození vyšla série ostře kritických článků profesora Zdeňka
Wirtha, vdova Františka pod jejich vlivem údajně zničila část osobní
korespondence. Z pozůstalosti představující původní studie a plány, cestovní
skicáky, akvarely z cest po Itálii a celou obsáhlou knihovnu se dochovaly jen
zlomky.
Dostavba katedrály je považována za hlavní dílo Josefa Mockera. Dále se významně
se zasloužil o rekonstrukce a dostavby řady historických památek na celém území
Čech. Mockerovy novostavby představují jen malou část jeho díla. Josef Mocker
byl stavitel mimořádně pracovitý, svědomitý a mnohostranně zaměřený. Kromě své
specializace (středověká gotická a novogotická architektura), se zabýval i
projekty běžných obytných a hospodářských budov, především na začátku své
profesní dráhy. Podobně jako jiní sakrální architekti 19. století se staral i o
návrhy uměleckého inventáře (oltáře, lavice, bohoslužebné náčiní, vitráže,
liturgické textilie apod.), které měly dotvářet celkový dojem historizujícího
interiéru. Jeho opravám vždy předcházel zevrubný průzkum a pečlivé zpracování
dokumentace, kdy ke každé stavbě vypracovával kolem stovky plánů. Ve své době
byl považován za kvalitního a pečlivého restaurátora, ctí se jeho znalost
parléřovské gotiky a důraz na kvalitu provedení. Soudobé uznání dokládá i řada
vyznamenání, která během života obdržel. Z nejvýznamnějších lze jmenovat dvě
ocenění Akademie výtvarných umění ve Vídni, titul C.k. vrchní stavitelský rada
(1897), císařský Řád železné koruny nebo papežský Řád sv. Řehoře Velikého
(1888), oba spojené s povýšením do rytířského stavu. |