Pomník svatého Václava
na Václavském náměstí v Praze je patrně nejznámější sochařský monument
hlavního města českého státu. Jeho autorem je nejvýznamnější český sochař
přelomu 19. a 20. století, představitel monumentálního realismu a zakladatel
novodobého českého sochařství Josef Václav Myslbek, který na něm pracoval
více než třicet let. Spoluautory sousoší byli architekt Alois Dryák
(architektonická úprava) a sochař Celda Klouček (ornamentální výzdoba).
Sousoší je nejen symbolem české státnosti, ale též jakýmsi imperativně
zdviženým prstem, ukazujícím na nezbytnost uchovávání základních kulturních
a duchovních hodnot národa.
Poté, co byla v roce 1879 barokní jezdecká socha sv. Václava přenesena na
Vyšehrad, vznikla potřeba vytvořit novou a moderněji pojatou sochu tohoto
významného světce. Soutěž na vytvoření nové jezdecké sochy svatého Václava
byla vypsána v lednu 1894 a zúčastnilo se jí osm sochařů. Výběrové řízení
bylo přístupné jen umělcům, kteří se v Čechách narodili nebo zde žili. První
cena nakonec nebyla v soutěži vůbec udělena a druhou cenu si rozdělil Josef
Václav Myslbek a Bohuslav Schnirch. Oba však byli vyzváni k tomu, aby svá
díla ještě vylepšili a upravili. Bohuslav Schnirch pojal jezdeckou sochu
svatého Václava jako sochu světce, jedoucího na koni a žehnajícího davům.
Myslbek naopak zvolil netradiční podobu svatého Václava jako bojovníka. Po
vzrušených diskusích v kruzích odborné i laické veřejnosti, a také v kruzích
politických, byla nakonec zakázka zadána Myslbekovi. Původní model byl
následně mnohokrát změněn a časem byla jezdecká socha svatého Václava na
modelu doplněna ještě čtyřmi sochami stojících světců. Původně se mělo
jednat o sv. Ludmilu, sv. Prokopa, sv. Vojtěcha a sv. Ivana. Socha sv. Ivana
byla nakonec nahrazena sochou sv. Anežky. Socha sv. Vojtěcha měla v prvních
plánech stát na čelní straně podstavce, ale jelikož není dokonale provedena
(při bližším pohledu soše jakoby chybí jedna noha) byla umístěna dozadu a v
popředí se ocitla socha sv. Prokopa. Při tvorbě hlavní části pomníku se
Myslbek inspiroval svatováclavským pokladem – přilbicí, mečem a drátěnou
košilí. Velkou pozornost věnoval také podobám tváří všech světců, např. sv.
Vojtěch má tvář arcibiskupa Františka Schönborna a sv. Prokop zase tvář
samotného J. V. Myslbeka. Modelem pro sochu koně se stal sedmiletý hřebec
Arda, patřící armádě. Kromě architekta Aloise Dryáka se na konečné podobě
pomníku podílel ještě Celda Klouček (architektonický dekor na soklu). Do
bronzu pomník odlila firma Bendelmayer.
Letopočet 28. 10. 1918, zasazený do dlažby před pomníkem, byl odhalen 27.
října 1935. Ozdobný bronzový řetěz kolem pomníku byl instalován v roce 1979
a vyhotovil ho akademický sochař Zdeněk Kolářský. Ze řetězu v současnosti
zbyly jen sloupky s lipovými listy.
16. srpna 1995 byl pomník nařízením vlády prohlášen národní kulturní
památkou.
K 28. říjnu 2005 bylo dokončeno dvouleté restaurování pomníku, prováděné
akademickým sochařem Andrejem Šumberou a René Šefrem ve spolupráci s
odbornými pracovišti památkové péče a s firmou Olympus (kamerové sondy
uvnitř sochy).
Celý monument tvoří sousoší patronů české země, jemuž vévodí nejvýznamnější
z nich, svatý Václav. Skládá se z mohutného kvádrového podstavce, na němž je
umístěna vlastní jezdecká socha a z postav sv. Prokopa, sv. Anežky české,
sv. Ludmily a sv. Vojtěcha, stojících úhlopříčně ke všem rohům kvádru na
samostatných pilířích, vycházejícím ze spodního, společného základního
soklu. První tři z nich byly osazeny v roce 1912, socha sv. Vojtěcha byla
doplněna v roce 1924. Celé sousoší měří na výšku i s Václavovým kopím 7,2
metru. Vlastní socha sv. Václava váží něco kolem 5,5 tuny. Sousoší je
zhotoveno z bronzu.
Původně měla být socha umístěna na rampě Národního muzea, proti čemuž J. V.
Myslbek protestoval a odborná veřejnost mu nakonec dala za pravdu. Dílo je
tak umístěno na vrcholu otevřeného prostoru protáhlého obdélníku náměstí,
jehož horní stranu tvoří impozantní budova Národní muzea. Tím bylo docíleno
velmi působivé kombinace, která vyvolává jak pocit přirozené sounáležitosti
obou jeho hlavních prvků, tak vizuální potenciaci dojmu ve smyslu jejich
dominantního postavení ve struktuře k nim postupně se zvedajícího prostoru
náměstí
Socha sv. Václava je nejen urbanisticky významnou dominantou města – je také
jeho přirozeným středem, který je oblíben nejen jeho obyvateli jako
nejčastější místo setkání lidí, a to jak ryze soukromým (neformálně si
dávají sraz pod ocasem, pod koněm), tak těm, která jsou určena k hromadným
manifestacím nejrůznějšího druhu. U paty pomníku jsou (28. září). V prostoru
před sousoším probíhají často veřejné demonstrace nejrůznějších
společenských a politických hnutí či aktivit.
Sochař David Černý vytvořil parodickou parafrázi sochy, která visí v
Lucerně. |