Bio Bouček Nusle
kinematograf
|
V letech 1907 a 1908 uspořádal Viktor Ponrepo několik kinematografických představení v Letní zahradě Nuselského pivovaru (Bělehradská 55/15). Zdenko Bouček s rodinou pak zřídil v roce 1909 v nuselské pivovarské zahradě stálé kino. Licenci dostal na základě technického vzdělání svého syna Zdenka. Bio Bouček se stalo vzorem pro ostatní kina, už se nejednalo o putovní či kočovné promítání, ani o příležitostné promítání, ale o vznik stálého pravidelného promítání ve stálém kině. Šlo o první stálý kinematografický podnik, o kterém máme dochované záznamy. Kino bylo v době svého vzniku navázáno na tradice Sokola. Na kino si stěžovali hospodští v Nuslích, že jim odlákalo návštěvníky, kteří popíjejí pivo během promítání a nenavštěvují místní hostince. V roce 1912 se Bio Bouček přestěhovalo z pivovarské zahrady do kamenné budovy v dnešní Křesomyslově (dříve Soběslavově) ulici 14, už tehdy vedle poštovního úřadu, někdy se proto Bio Bouček nazývalo Bio na poště. Vznik kina patrně souvisel s očekávaným zřízením tramvajové linky do Nuslí, která vznikla až po roce 1910, do té doby byly Nusle dostupné koňkou, pěšky nebo z konečné železniční zastávky Vinohradské nádraží pod Nuselskými schody. Kino fungovalo až do roku 1950. Dnes (2018) sídlí v prostorách bývalého kina Divadlo bez hranic. Příklad inzerátu z roku 1909:
Zájmy lidu, týdenník české strany národně sociální pro Král. Vinohrady, Žižkov, Nusle, Pankrác a okolí, č. 3/1 (20. 11.), s. 8. |
|
Pivovar v Nuslích
|
Třetí zprava je světlá
budova (zdánlivá věžička je na následujícím domě), ve které sídlilo Bio
Bouček
vlevo areál akciového Parostrojního pivovaru a sladovny v Nuslích
|
Bio Bouček interiér (Bio
na poště)
Soběslavova (dnes Křesomyslova) 594/14, 140 00 Praha 4 -
Nusle
|
Divadlo bez hranic (2024), Křesomyslova 594/14, 140 00 Praha 4 - Nusle (2024)
|
Vstupní brána bývalého nuselského pivovaru (2020)
|
Areál Nuselského pivovaru (2020)
Zemřel dobrý druh. Posledního dne minulého roku dokonal svou pozemskou pouť pan Zdeněk Bouček, majitel biografu v Nuslích. Byl oddaným členem našeho Svazu, pilným návštěvníkem našich schůzí, věrným plnitelem usnesení organizačních a milým druhem svým kolegům. S ním odchází jeden z pamětníků vývoje českého biografu, prodělav trpké jeho počátky, krátkodobou lepší konjunkturu a rychle pokračující krisi, jež dnes dostupuje vrcholu. Byl také jedním z těch, kdož tak těžce byli dotčeni známou vládní akcí z roku 1920, o které dnes z následků jejich i ministři již seznávají, že byla pochybená. S Boučkem mizí typ průkopníka českého kina. Význačný jeho zjev bude postrádán na Filmové burse, kterou navštěvoval snad nejpravidelněji ze všech. O vše, co se týkalo biografu, horlivě se zajímal a s biografem takřka srostl. V biografu při výkonu jeho povolání jej také stihla smrt. Slyšíme, že příkré jednání službu konajícího hasiče jej rozčílilo tak, že statné jeho tělo shrouceno bylo těžkým nervovým záchvatem: to se stalo o vánocích, a za několik dní záchvat dokonal své dílo zkázy. Svaz se postará, aby případ byl vyšetřen, a stalo-li se tu něco nesprávného, aby viník byl potrestán a podobné jednání pro příště znemožněno. Tragický skon českého biografisty mocně dojímá příslušníky odboru, kteří četným účastenstvím na pohřbu ohněm dne 4. t. m. dali na jevo své sympatie k zesnulému. Buď čest jeho památce! |
Po smrti otce vedla Bio Bouček
Gabriela Boučková. V roce 1930 provedla rozsáhlou modernizaci kina.
V kině pracovala také Marie Boučková.
Kino bylo zestátněno v roce 1950.
|
Ke konci I. světové války stoupal zájem veřejnosti o promítání filmů a v Praze začal vznikat větší počet malých filmových půjčoven. V únoru 1916 byla Pozemkovou bankou založena společnost pro půjčování a prodej uměleckých filmů Biografia. V červenci 1917 vzniklo Kinematografické družstvo v Praze s.r.o. Ustavující valná hromada se konala dne 26. července 1917. Za své hlavní cíle si společnost stanovila nákup a prodej filmů, případně jejich výrobu, případně i výrobu přístrojů, zařízení a materiálů všeho druhu, jakož i konzumních potřeb pro kinematografická divadla, a také koupi a nájem kinematografických divadel, jejich další prodej a pronájem členům. Předsedou družstva byl zvolen profesor Karel Ladislav Klusáček (majitel kina U Vejvodů), místopředsedou Zdeněk Bouček (kino v Nuslích, jednatelem Václav Koubíček (kino Edison), kontrolorem Zdeněk Körber (kino Imperial), pokladníkem Václav Pštross (kino Centrál). V letech 1919–1922 vedla prosperita v oblasti filmové distribuce k růstu počtu půjčoven, ale také ke slučování menších, finančně slabších půjčoven s jejich většími a finančně silnějšími partnery. V květnu 1919 odkoupilo Kinematografické družstvo od Pozemkové banky půjčovnu Biografia. Kinematografické družstvo plánovalo, že po zakoupení Biografie konečně zrealizuje myšlenku vlastní půjčovny, ale k tomu pravděpodobně nedošlo. České filmové půjčovny byly organizačně začleněny do nově založeného rakouského Svazu filmových průmyslníků, který konkuroval Spolku filmových průmyslníků založeném již v roce 1909, který sdružoval konzervativnější skupinu vídeňských půjčoven a který měl jako jediný právo na kontingentní příděl filmů. Spolek nepovažoval české filmové půjčovny za rovnocenné obchodní partnery a vylučoval je z kontingentního přídělu. Družstvo se pokoušelo získat rovnoprávné postavení a nezávislost na Vídeňských půjčovnách. |
|
Kinematograf bratří Augusta a Louise Lumièrů
|
|
Mobilní skládací promítací kabina z roku 1910
|
Louis
Jean Lumière (5.10.1864 – 6.6.1948) a Auguste Marie Louis
Nicholas Lumière (19.10.1862 – 10.4.1954)
vynálezci kinematografu uskutečnili v roce 1895 v Paříži první veřejné
filmové promítání