Inženýrská architektura a užitkové stavby klasicismu
Čechy 1780-1840
Jindřich Vybíral
Academia 2001, Dějiny českého výtvarného umění 1780-1890
Zpět na články o Bedřichu Schnirchovi
Utilitární stavby
a inženýrské konstrukce představují v dějinách umění 19. století jedno z
klíčových témat, jako inspirace funkcionalistické architektury a její předobraz,
ale také jako integrální součást výtvarné kultury doby klasicismu a historismu.
Vydělení technických výkonů inženýra ze sféry „vysoké“, tedy
oficiálně-prestižní architektury neznamenalo totiž jejich úplnou separaci a absenci
výtvarných ambicí v užitkovém stavitelství. Holá technická forma nebyla zejména v
městském prostředí ještě přijímána jako přiměřená požadovaným kulturním
funkcím, proto jí bylo třeba vtisknout estetický tvar. 1) |
Řetězový most císaře Františka I. v Praze 1839-1841
Novým stavebním typem první poloviny 19. století byly také továrny. Nejstarší výrobní objekty měly vesměs podobu přízemních až čtyřpodlažních, výjimečně dokonce šestipodlažních bloků, postavených na obdélném půdorysu a krytých svažitými střechami. Jejich průčelí prolamovaly monotónně rozsázené široké okenní otvory, obrys býval někdy završen tympanonem. Stejně jako jiná díla pozdního klasicismu byly i tovární budovy komponovány symetricky, a kde to dovolovaly místní podmínky, výtvarné principy souměrnosti a řádu se uplatnily i ve vzájemných prostorových relacích více výrobních objektů. Někdy se dokonce v architektonickém ztvárnění fasád uplatnily i elementy obvyklé u staveb nejvyššího řádu, jako například v průčelí textilní továrny ve Varnsdorfu, jemuž dominuje rizalit s pilastry vysokého řádu. okolí továrních objektů dostávalo nezřídka parkovou úpravu, jako to dokládají například vyobrazení přádelny ve Svárově, v jejíž zahradě byla zřízena i kašna s vodotryskem. Za kulisou „zámeckých“ průčelí pak projektanti továren uplatňovali vyspělá technická řešení s železnými podpěrami a nosníky: Vnitřní prostor Liebigovy přádelny v Liberci z roku 1849 tvořila rozlehlá hala pro tisíc dělníků, jejíž šedovou střešní konstrukci neslo 280 litinových sloupků. 5) |
|
Řetězový most císaře Františka I. Foto František Fridrich
1)
Soustavný terénní pruzkum inženýrských staveb 19. století nebyl v českých zemích
dosud proveden a nepatrný je také počet monografických prací na toto téma. Studie si
tedy neklade za cíl vyčerpání této problematiky. Šířeji je předmět pojednán v
článku J. Vybíral, Ingenierbau und Zweckarchitektur, v: Bohmen im 19. Jahrhundert.
München 1995, s. 251-272, 413. - Dále srov. J. Vybíral, Sakrální v profánním.
Přenos forem a významu v inženýrské architektuře 19. století, v: Sacrum et
profanum. Plzen 1993, s. 204-211 - K základní literatuře o inženýrských stavbách a
technických památkách vubec patří J. Vondra, Přehled technických památek v
českých zemích. Praha 1970. Studie o technice v českých zemích 1800-1918. 1. díl,
Praha 1983. 2. díl, Praha 1984, 3. díl, Praha 1985, 4. díl, Praha 1986. - J. Kohout -
J. Vančura, Praha 19. a 20. století. Technické proměny. Praha 1986. - B. Fragner,
Průvodce po technických památkách a raritách. Čechy a Morava - industriální
skansen.
Technický magazín XXXV, 1992, C. 5-6, s. 41-56, 73-88. - Pruvodce po technických
památkách v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Praha 1993. zpět
2) C. Wiesenfeld, Skizzen zur Geschichte der Baukunst in Böhmen, v:
Andenken an die dritte Versammlung der teutschen Architecten und Igenieure zu Prag im
Jahre 1844. Prag 1844, s. 35-109, zde s. 106. - Allgemeine Bauzeitung IX, 1844, s.
312-316. zpět
3) C. Wiesenfeld (cit. v pozn. 2). - A. V. Velflík, Stavitelství mostní
1.-11. díl. Praha 1896. III. díl. Praha 1911. - S. Bechyně - J. Kolář, Mostní
stavitelství. Praha 1930. - I. Hruban, Zmizelé stavební památky - řetězové mosty.
Obnova památek 1971, s. 129-144. zpět
4) P. Zatloukal, Historismus. Architektura 2. poloviny 19. století na
Moravě a ve Slezsku. Olomouc 1986, s. 28. zpět
5) A. Anschiringer, Album der Industrie des Reichenberger
Handelskammer-Bezirks. Reichenberg 1858. Reprint Praha 1980. zpět
|
Řetězový most přes Vltavu v Podolsku 1850
|
Řetězová lávka v Děčíně 1831
|
císař František I
Zpět na články o Bedřichu Schnirchovi
Zpět na články o Ing. Bedřichu Schnirchovi