Na silnici z Písku do Tábora se nad
hlubokým údolím Vltavy u obce Podolí klenul krásný řetězový most v módním
empírovém slohu. V letech 1847 až 1848 ho s pomocí budějovického podnikatele
Vojtěcha Lanny vybudoval český inženýr Bedřich Schnirch.
Po vytvoření Vltavské kaskády byl most se svými devadesáti metry bohužel
příliš krátký, a tak musel být vyměněn. Technikům se však posledního
řetězového mostu u nás a jediného dochovaného díla českého stavitele mostů
Bedřicha Schnircha zželelo a povedla se jim hned tak nevídaná věc. V roce
1960, před napuštěním Orlické přehrady, byl celý most demontován a opět
postaven nedaleko obce Stádlec nad řekou Lužnicí. Znovu zprovozněn byl v
roce 1975. Byl to výjimečný hold výjimečnému muži. Bedřich Schnirch, rodák z
Pátku nad Ohří, patřil k evropsky uznávaným stavitelům mostů. První řetězový
most postavil už v roce 1824 ve Strážnici na Moravě. Během příštích let
projektoval další v řadě měst Evropy. S podnikatelem Vojtěchem Lannou v
letech 1839 až 41 postavil i řetězový most císaře Františka I. v Praze.
Klenul se tady, nad Střeleckým ostrovem. A jak praví kronikář, „vzbuzoval
podiv vrstevníků, byv pokládán za nejsmělejší inženýrské dílo své doby“.
Smutné je, že na konci 19. století, kdy most dosluhoval, znal jméno jeho
projektanta, jméno Bedřich Schnirch, už jen málokdo. |