Představitelé tehdejšího krajského města Loket
prosadili myšlenku, aby státní silnice mezi Karlovými Vary a Chebem
vedla přes Loket. Tato trasa vyžadovala provedení velkých
urbanistických zásahů v centru Lokte. Nejzásadnějším zákrokem bylo
proražení souvislé řadu domů v severozápadní části náměstí novou
ulicí a stavba nového mostu přes řeku Ohři.
První návrh mostu zpracoval specialista na řetězové mostní
konstrukce, Bedřich Schnirch, autor mnoha mostních konstrukcí v
monarchii a držitel zlaté medaile ze světové výstavy v Londýně za
návrh železničního řetězového mostu ve Vídni. Jeho návrh však nebyl
schválen, a tak byl přepracován Ing. L. Wöllnerem.
Základní kámen stavby byl položen roku 18. července 1834, most byl
dokončen v září 1835 a pojmenován podle císaře Ferdinanda. Tento
původní řetězový most soužil veřejnost do roku 1928, kdy musel být
pro špatný technický stav uzavřen a v roce 1931 zbořen. Než byl
nahrazen novým mostem, byl pro dopravu používán Janský most na
severovýchodním okraji města, otevřený roku 1928. Tento most byl
roku 1996 zbořen a nahrazen novým mostem.
Na podobu nového mostu, který stojí v místě svého řetězového
předchůdce, byla vypsána architektonická soutěž, kterou vyhrál Adolf
Benš s návrhem tříobloukové konstrukce, autorem projektu byl inženýr
Václav Janák z mostního oddělení Ministerstva veřejných prací.
Nosnou konstrukci mostu tvoří plné vetknuté klenby z železobetonu,
rozdělené na dva pásy o šířce 3,42 m vzdálené od sebe 2,15 m.
Eliptická střední klenba má vzepětí 17,5 m a tloušťku ve vrcholu
0,85 m, postranní půlkruhové klenby mají ve vrcholu tloušťku 0,4 m.
Volná šířka mostu (vnitřní šířka mezi zábradlími) byla navržena 9,86
m, z toho 6 m činí vozovka a 2 x 1,93 m chodníky. Vozovka byla
vyprojektována ve výšce 21,27 m nad hladinou řeky Ohře. Stavbu
provedla pražská firma Jakuba Domanského v letech 1934-1935.
Most je dochován téměř v původním stavu, v současnosti slouží pouze
pro osobní automobily. Těžší vozidla musejí používat okružní
komunikaci kolem města.
Zdroje: Beran, L. et al.: Industriální topografie,
Karlovarský kraj, Praha 2011; Hlušičková, H. et al.: Technické
památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, II. díl, Praha 2002
Zdroje obrázků: Jiskra, J.: Z historie uhelných lomů, Sokolov 1997 |