Profesor Antonín Frič (1932 – 1913),
zoolog, geolog a paleontolog, vědecký pracovník Národního muzea a jeden z
prvních českých profesorů Přírodovědecké fakulty pražské Karlo-Ferdinandovy
university, přilnul k Lázním Bělohradu jako kvůli svému kloubnímu onemocnění.
Anenské slatinné lázně mu přinášely úlevu. Ubytovával se v hotelu Janeček a
trávil zde s potěšením každé léto. Jeho zvyk zaznamenávat pro další generace
vše, co sám poznal a kolem sebe viděl, jej přivedl na myšlenku zřídit v Lázních
Bělohradu městské muzeum, shromáždit tam přírodovědnou sbírku, kterou sám
pořídil, a za pomoci několika místních nadšenců zpracovat ojedinělou mapu
geologického profilu Bělohradska.
Profesor Frič se celý život snažil o prozkoumání druhohor, té geologické vrstvy,
v níž žili dinosauři. Nacházel stopy různých vymřelých živočichů, popsal je,
pojmenoval a umístil ve sbírkách Národního muzea, avšak žádný z nich nebyl
dinosaurem. Shodou okolností jiný český geolog, Radek Mikuláš, nějakých sto let
po Fričovi, měl větší štěstí. Pátral po venkovních místech vydlážděných
pískovcem z povrchového lomu „Krákorka“ u Červeného Kostelce, kde se již krátce
předtím objevily náznaky života dinosaurů. Jedním z nadějných míst, vydlážděných
tímto pískovcem, byla horní část Botanické zahrady hlavního města Prahy v Troji,
kde pod betonovými květináči jednoho dne nalezl skutečnou stopu dinosaura. Pro
představu – tento ještěr vypadal podobně jako krocan a byl dlouhý asi 2,5 m. V
dubnu 2011 se konalo slavnostní předání originálu dvou stop Přírodovědecké
fakultě University Karlovy a místo nálezu bylo opatřeno věrnou kopií a naučnou
tabulkou. Tušení profesora Antonína Friče se naplnilo: v Čechách, a to dokonce
ve Východních Čechách, dinosauři skutečně žili.
Myšlenka na zřízení městského muzea napadla činorodého profesora Friče v roce
1903. Tehdy mu bylo 71 let. Přesvědčil městskou radu, aby věnovala pozemek v
centru města na výstavbu muzea, na dálku vyřizoval nutné formality, angažoval
pražského architekta Ottu Tilleho, který navrhl budovu ve formě menšího
antického chrámu a popoháněl i stavební práce.
„Okolí to je velmi zajímavé a v příčině geologických poměrů, neb se zde stýkají
prahory, útvar permský a křídový, vystupující tu v homolích čediče s hojnými
nerosty a rašelina, která zavdala podklad ku zkvétání tohoto lázeňského místa.
Místní zvířena i květena poskytne mnoho zajímavého a četná památky
předhistorické a národopisné, dosud roztroušené po soukromých sbírkách, jakož i
ukázky průmyslu zdejšího naleznou dobrého umístění v tomto malém místním muzeu.“
Prohlášení komitétu pro postavení místního muzea, z něhož je tato ukázka, sepsal
profesor Frič v září 1903 a již následujícího roku, v září 1904, se muzeum s
velkou slávou otvíralo. Z prohlášení jasně vysvítá vřelý vztah profesora Friče k
Lázním Bělohradu. Frič byl fascinován různorodou povahou geologického podloží
Bělohradska a usoudil, že je v Bělohradě a okolí dostatek materiálu pro
shromáždění sbírek. Jeho záměrem bylo upozornit na dávnou historii, přírodu i
novodobé dějiny místa, seznámit s ní obyvatele, zejména děti a studenty. Jeho
nasazení pro dobré vzdělání mladých lidí a zvláště pro poznávání přírody bylo
mimořádné.
Antonín FričKromě vědecké práce se profesor Antonín Frič zabýval ve svém volném
čase geologickými přednáškami, v nichž s radostí sdílel s posluchači své nové
objevy a nálezy. Všude, kde působil, podporoval veřejně prospěšná díla, o čemž
svědčí např. i jeho zájem o chov ryb v zemích Koruny české, dlouholeté vydávání
časopisu „Vesmír“, nelehké prosazení nákupu kostry velryby pro Národní muzeum,
stejně jako jeho novátorská snaha o zakládání muzeí, řádného třídění a
systematického uspořádání sbírek. Celý svůj dospělý život publikoval v odborném
tisku. Léta přispíval do časopisu „Živa“, který založil Jan Evangelista Purkyně,
a tento časopis na jeho počest dodnes uděluje Cenu Antonína Friče nadějným
mladým přírodovědcům.
Originální stavba bělohradského místního muzea nemá nikde jinde obdoby. Nejenže
si profesor Frič přál, aby tato jedinečná stavba připadla právě Lázním
Bělohradu, ale přál si též, aby významné stopy historie Bělohradska měly
důstojný příbytek. A to se také stalo. Malý parčík před muzeem, v blízkosti
školy a kostela, se brzy stal významným memoriálním místem. V roce 1915 byla
před muzeem vysazena lípa a vztyčen kámen s letopočtem, upomínající na pětisté
výročí upálení Mistra Jana Husa. V období mezi dvěma válkami se antický chrámek
rozrostl o dvě symetrická křídla, na kterých byly umístěny desky se jmény
padlých v první světové válce a zároveň byly přírodopisné sbírky rozšířeny o
předměty národopisné povahy, o skromné upomínky na předměty denní potřeby
obyvatel Bělohradu. V roce 1928 byla v parčíku před muzeem vztyčena busta
bělohradského rodáka Karla Václava Raise od známého sochaře z Nové Paky,
Bohumila Kafky. Od té doby se již sbírky nerozšiřovaly, vše zůstalo jako za dob
Fričových, včetně originálních skříní, které profesor Frič k uložení sbírek
navrhl.
Ulice, v níž stojí muzeum, se původně jmenovala Fričova. Po druhé světové válce
byla přejmenována na Vojtíškovu, neboť za heydrichiády byla popravena celá
rodina Jana Vojtíška, majitele tiskárny v protějším domě čp. 91, který se snad
dopustil „přečinu“ tiskem protiněmeckých letáků.
Padesátá léta minulého století znamenala útlum; Annamariánské lázně se staly
zotavovnou pro pracující Revolučního odborového hnutí a místní historie začala
ztrácet na významu. V sedmdesátých letech jakoby životnost Fričova muzea
skončila, a ačkoliv to znamenalo ohrožení některých sbírkových předmětů a
archiválií, město se o opravy nestaralo. V téže době došlo i k nenávratnému
poškození několika architektonicky významných secesních budov mezi městem a
lázněmi od stavitelů Klečky a Poličanského, jejich vnější výzdoba byla otlučena
a nahrazena břízolitovou omítkou. V některých domech došlo dokonce k výměně
původních oken za typizovaná okna, která se tehdy šířila po českých zemích jako
stavební mor. Tím ztratil Bělohrad něco ze svého lázeňského koloritu.
Ani devadesátá léta se nepodepsala kladně v osudu města. Došlo k spekulativnímu
prodeji např. historické pošty a Pižlova domu na Malém náměstí, staveb, které
byly v rušném provozu za dob Fričových. Obnovilo se však mozaikové dláždění v
centru města, pro poznání krajiny byly zřízeny cyklostezky a lavičky na místech
s dalekým výhledem v bělohradském okolí.
Rod Antonína Friče patří k několika slavným v Čechách, podobně jako třeba rod
Františka Palackého, J. E. Purkyně a dalších, jejichž zakladatelé patřili k
obrozenecké vrstvě české společnosti v 19. století. Zakladatel rodu –
Josef
František Frič, byl právník, který zavedl češtinu do soudní praxe. Oba jeho
synové se vyznamenali: básník a spisovatel Josef Václav Frič jako revolucionář
roku 1848, Antonín Frič jako profesor přírodních věd na Pražské universitě.
Přenosná zoologická stanice komitétu pro výzkum Čech.Synové J. V. Friče, Jan a
Josef, se zapsali do českých dějin tím, že založili hvězdárnu v Ondřejově a po
jejím uvedení do provozu v roce 1928 ji předali do vlastnictví republice
Československé. Další z příslušníků rodu, Alberto Vojtěch Frič, synovec Antonína
Friče, se stal cestovatelem zaměřeným na život Indiánů Jižní Ameriky. V rodině
si vymohl, že bude studovat kaktusy, ale svými etnografickými sbírkami nakonec
zaplnil značnou část Náprstkova muzea v Praze. Dlouho se nevědělo, že měl v
Paraquayi indiánskou dceru, až do Čech pronikla zpráva, že tato žena ve věku 104
let v roce 2009 zemřela. Vnuk Alberto Vojtěcha Friče, Pavel, s manželkou Yvonnou
se nyní snaží fotograficky zachytit a předat vzpomínky na svého děda, ale hlavně
seznámit veřejnost s občanským sdružením Checomacoco, které „jejich“ kmenu v
Paraquayi pomáhá. O pomoc požádal vnuk doni Herminie Ferreira Fric, Roberto
Ferreira Fric. Současným nejmladším nositelem jména je Antonín, syn Pavla a
Yvonny Fričových.
Také Martin Frič, synovec Alberto Vojtěcha Friče, se zapsal do české historie,
jen v jiném oboru. Byl profesorem na AMU, režisérem, z jehož dílny vyšlo
neuvěřitelných 51 filmů včetně mnoha slavných, natočených např. s Voskovcem a
Werichem, dále nezapomenutelných filmů jako byly Mravnost nade vše, Škola základ
života, Kristián, Hotel Modrá hvězda, Prstýnek, Císařův pekař, pekařův císař,
Princezna se zlatou hvězdou na čele a dalších. V roce 1965 získal titul
národního umělce, v srpnu 1968, po invazi vojsk Varšavské smlouvy, svůj život
dobrovolně ukončil.
Sedm slavných příslušníků rodu, k němuž patřil i „náš“ Antonín Frič, ať je pro
nás inspirací, pobídkou k práci pro všeobecné blaho,. Na konci devatenáctého
století vznikly slatinné lázně a krátce nato se života města dotkla slavná
osobnost. Byl to hvězdný okamžik Lázní Bělohradu. Ať se dále uchová památka na
českého vědce, který Bělohradu věnoval kus svého života.
Milena Černá |