Hálek
Vítězslav * 5. 4. 1835 Dolínek u Mělníka, † 8. 10. 1874 Praha - Český
básník, prozaik, dramatik a žurnalista
Hálek
byl spolu s J. Nerudou hlavním mluvčím generace májovců,
kterou se začíná nová, poobrozenecká epocha ve vývoji naší literatury, a po celý
život představoval významnou autoritu v českém národním životě.
Verše začal Hálek publikovat již jako student pražského gymnasia a po ukončení
studia na filosofické fakultě pražské university se cele věnoval literatuře a
žurnalistice. Ústřední místo v jeho díle patří lyrické poezii, nadšeně
oceňované současníky a kladené jimi nad dílo Nerudovo.
Jeho sbírky Večerní písně a V přírodě patří k základním kamenům
české lyriky 19. století. Významné ve své době byly i práce prozaické - povídky
a novely s tematikou pražskou, a zejména vesnickou, v nichž dospěl k realistickému
ztvárnění skutečnosti. Realismus uplatňoval Hálek i ve své práci novinářské.
Jako redaktor Národních listů napsal stovky fejetonů politických,
literárních, divadelních, cestopisných ad. Účastnil se vydání prvního almanachu Máj
(1858) a jeho ročníky sám redigoval, podílel se na vydávání Květů a
obnoveného Lumíru. Významná byla jeho práce ve výboru
Umělecké besedy,
střediska kulturního a společenského života tehdejší Prahy. Hálkovou smrtí se
definitivně rozpadla skupina májovců a do popředí nastoupila nová generace
ruchovsko-Iumírovská. (fh)
Hálek
Vítězslav * 5. 4. 1835 Dolínek u Mělníka, † 8. 10. 1874 Praha -
český básník, prozaik, dramatik a žurnalista
Hálek byl spolu s J. Nerudou, K. Světlou, J. Arbesem,
Adolfem Heydukem, Rudolfem Mayerem a dalšími představitelem generace májovců, kterou
se začíná nová, poobrozenecká epocha ve vývoji naší literatury. Byl pokládán za
jejího hlavního mluvčího a po celý život představoval významnou autoritu v
českém národním životě.
Verše začal Hálek publikovat již jako student pražského gymnázia a po ukončení
studia na filosofické fakultě pražské university se cele věnoval literatuře a
žurnalistice. Ústřední místo v jeho díle patří lyrické poezii, nadšeně
oceňované současníky a kladené jimi nad dílo Nerudovo.
Jeho sbírky Večerní písně a V přírodě patří k základním kamenům české
lyriky 19. století. Významné ve své době byly i práce prozaické - povídky a novely
s tematikou pražskou, a zejména vesnickou, v nichž dospěl k realistickému
ztvárnění skutečnosti. Realismus uplatňoval Hálek i ve své práci novinářské.
Jako redaktor Národních listů napsal stovky fejetonů politických, literárních,
divadelních, cestopisných ad. Účastnil se vydání prvního almanachu Máj (1858) a
jeho ročníky sám redigoval, podílel se na vydávání Květů a obnoveného Lumíru.
Významná byla jeho práce ve výboru Umělecké besedy, střediska kulturního a
společenského života tehdejší Prahy. Hálkovou smrtí se definitivně rozpadla
skupina májovců a do popředí nastoupila nová generace ruchovská a lumírovská. O
vydávání Hálkova díla se po jeho smrti zasloužil především Ferdinand Schulz.
(fh) Chaloupka A.: Vítězslav Hálek, Praha 1949; Novák J. V.-Novák A.: Přehledné
dějiny literatury české od nejstarších dob až po naše dny, Brno 1995
Vítězslav Hálek
* 1835 † 1874
Narodil
se 5. dubna 1835 v Dolínku u Mělníka, studoval na akademickém gymnasiu v Praze,
známém čilým vlasteneckým ruchem, a od r. 1855 na filosofické fakultě. Nenastoupil
však učitelskou dráhu a věnoval se novinářské a literární činnosti. Účastnil
se příprav na vydání almanachu Máj (1858) a další jeho ročníky sám redigoval. Od
r. 1861 byl redaktorem Národních listů a od r. 1863 časopisu Lumír (dříve red. F.
B. Mikovec), který po roce přeměnil na Zlatou Prahu. S Nerudou se podílel na
vydávání časopisu Květy (1865-1872) a obnoveného Lumíra (1873). Existenčně
zajištěn manželstvím s Dorotou Horáčkovou, dcerou z bohaté měšťanské rodiny,
mohl se plně věnovat literární práci a národně společenské činnosti, zejména
jako člen výboru Umělecké besedy, střediska kulturního a společenského života
Prahy. Zemřel náhle v Praze 8. října 1874.
Hálek byl mnohostranně činný jako novinář, literární a divadelní kritik,
fejetonista, básník, povídkář a dramatik i organizátor literárního a kulturního
života. Mladé čtenáře získal sbírkou lyrických básní písňové formy Večerní
písně, v nichž opěvoval šťastnou a vyrovnanou lásku jako hodnotu společenskou,
vytvářející hlubší lidské vztahy, a zároveň vyslovoval pojetí básníka jako důležitého
činitele v národním životě. Večerní písně působily i jako obraz nadcházejícího
národního jara a jejich optimistický tón vyjadřoval společenské touhy
nastupujícího mladého měšťanstva.
Představu života, který je v dokonalém souladu s řádem přírody, vyslovil Hálek ve
sbírce lyriky V přírodě. Přírodu vidí Hálek se smyslovou konkrétností. Z
Hálkovy epiky mají význam Pohádky z naší vesnice, soubor balad a romancí,
zobrazujících veselé i tragické příběhy ze života venkovského lidu nebo
charakterizující svérázné lidové figurky.
V lyrickoepických skladbách (Krásná Lejla, Mejrima a Husejn, Goar), které mají formu
byronské povídky, zdůrazňuje Hálek sílu lásky, která spolu s přírodou očišťuje
lidské nitro a zušlechťuje člověka, horuje pro národní svobodu a jeho hrdinové
stylizovaní do romantických postojů vyslovují obvykle soudobé politické ideály.
Tyto skladby, poplatné romantické manýře, patří v Hálkově tvorbě k umělecky nejméně
přesvědčivým.
Významná je Hálkova povídková tvorba, zejména vesnická, zachycující napětí mezi
sedlákem a chalupníkem v době, kdy i na vesnici začíná pronikat kapitalismus, nebo
zobrazující překážky, které se staví do cesty lásce mladých lidí a vyplývají z
ne- pochopení rodičů nebo z lpění na majetku (Muzikantská Liduška). Do protikladu k
citově vyprahlému životu bohatých sedláků staví Hálek vyrovnaný a citově bohatý
život prostých lidí neodcizených řádu přírody (Pod dutým stromem, Na statku a v
chaloupce). Dovedl se zamyslet i nad významem vzdělanosti a pokroku na venkově (Pod
pustým kopcem). V posledních svých povídkách pokročil Hálek k hlubšímu
psychologickému prokreslení svých hrdinů (Poldík rumař, „Študent“ Kvoch).
V dramatické tvorbě nedosáhl Hálek významnějších úspěchů. V duchu dobových představ
chtěl vytvořit drama vysokého stylu. Postavy Hálkových dramat s náměty z národních
i cizích dějin jsou stylizovány do romantických postojů a v patetických monolozích
pronášejí hrdinové dobové národní a politické myšlenky. Dramatem Krá1 Vukašín
zahajovalo v r. 1862 svou činnost Prozatímní divadlo.
Hálkovo dílo, nadšeně oceňované současníky a kladené nad dílo
Nerudovo, podrobil
v devadesátých letech ostré kritické revizi Jos. Sv. Machar článkem v Naší době.
Poezie: Alfred (1858), Večerní písně (1859), Krásná Lejla
(1859), Mejrima a Husejn (1859), Goar (1864), Černý prapor (1867), Dědicové Bílé
hory (1869), V pří.rodě (1872-74), Pohádky z naší vesnice (1874) Povídky:
Muzikantská Liduška (1861), Na statku a v chaloupce (1871), Pod dutým stromem (1872),
Na vejminku (1873), Pod pustým kopcem (1874), Poldík rumař (1874), „Študent“ Kvoch (1874)
Román: Komediant (1861) Dramata: Carevič Alexej (1860), Záviš
z Falkenštejna (1860), Král Rudolf (1862), Král Vukašín (1862), Sergius Catilina
(1863), Amnon a Tamar (1866), Král Jiří z Poděbrad (1874)
Publicistika: Epištoly k našemu studentstvu (1873)
|