Dne 9. března 1893 Beseda Umělecká překročila
třicátý rok svého věku. V třiceti letech vystřídají se dvě
pokolení lidská. Ti, kdo před třiceti lety byli v jarém rozkvětu
svých mužných sil, dnes už jsou starci šedobradí; jich místo
zaujalo nové pokolení s novými myšlénkami, s novými snahami, s novými radostmi i stesky, a jim, starcům, zbyly vzpomínky.
Vzpomínejme s nimi, co je přivedlo na
myšlénku, založiti v Praze českou jednotu uměleckou, čeho se do
ní nadáli a jak Beseda Umělecká vyhověla svému úkolu?
Na otázku první i druhou nalezl jsem hotovou
odpověď v archivu besedním, kratičkou to zápisku, psanou rukou
nebožtíka Hálka, datovanou 20. února 1865 a podepsanou jeho
plným jménem. Zápiska tato byla psána pro pamětní knihu besední,
ale uveřejněna dosud nebyla. Otiskuju ji tedy v plném znění:
PRVNÍ POČÁTKY UMĚLECKÉ BESEDY.
Roku 1861
v letním měsíci (nevím již
určitě, v kterém, ale zdá se mi, že v květnu aneb v červnu)
sešli sme se k večerní zábavě u Pivody. Pokud se pamatuji,
byli tam Jul. Grégr, Lud. Procházka, Pivoda, K. Strakatý,
Appé a já. Byli tam ještě někteří jiní umělci, ale
nepamatuji se již na ně.
Pivoda tenkrát bydlel na Starém městě,
kdesi naproti chrámu sv. Jakuba, v druhém poschodí. Pivoda
dal přinést pivo a když nás uhostil, přednášely se některé
nové písně, hrálo se na piano a každý hleděl něčím přispět
k zábavě.
Mezi tím jsme počali mluviti o uměleckých
poměrech v Praze. Zvláště p. Pivoda líčil smutný stav života
uměleckého, kterak jeden druhého nezná, nic společného
kterak je nepoutá a že nemají ani místa, kde by se scházeli,
po umělecku se bavili a o záležitostech svých porokovali. V
tom smyslu mluvili též Lud. Procházka a jiní.
Procházka a Pivoda pravili, kterak na to
pomýšleli, aby se utvořil spolek umělecký, jenž by všechněm
těm potřebám vyhověl. Myšlénka ta našla všeobecného souhlasu
a v debattě, jež potom nastala, kreslily se základní tahy
Umělecké Besedy.
Na podrobnosti se již při té debattě
nepamatuji, jen vím, že
Jul. Grégr živě se věci ujímal a já
že jsem navrhl, aby byla „Beseda“ ta rozhodně česká. Pravil
jsem, že jmenovitě moment národní jest u našich umělců
nejméně vyvinut, neblahá lhostejnost, že je z větší části karakterisuje. Že tu není ničeho, co by je
z naší strany k sobě poutalo a intencím jich pomáhalo. z větší části že jsou
naši umělci národní bastardi a poněvadž se nic pro ně z naší
strany neděje, odnárodňují se nám šmahem a v cizině neslouží
takto našemu jménu ke cti. Ostatní umělecké spolky v Praze
že se vyznamenávají touže obojakostí a proto že o českém
umění nikde nebývá slechu. Tuto nerozhodnost že naprosto
zavrhuji a „Umělecká Beseda“ aby byla naše, národní,
česká.
Tento můj návrh byl přijat
s velkým
souhlasem; i dotýkám se ho šíře hlavně proto, že se nejlépe
na něj pamatuji, an to byl návrh můj, a líto mi jest, že mi
návrhy ostatních pánů z paměti se již vytratily.
Podotýkám ještě, že p. Appé (Němec) po mé
řeči hned se vyjádřil: „Da
muss ich halt aus der Arkadia austreten“ — patrno, že
se domníval, můj návrh že čelí tam, aby nikdo z nás nebyl
členem obojetného spolku.
Na to se uzavřelo, aby se sestoupil
prozatímný komitét k vypracování stanov, pp. Purkyně a Wenzig (a ještě jiní, jež už neznám), aby zažádali u policie
za povolení k prozatímním poradám v Měšťanské Besedě. To se
pak stalo a o několik dní později děly se již na dotčeném
místě porady o stanovách, jež se pak zadaly k úřadnímu
stvrzení.
Dodám ještě, že při poradě, kdo má tvořit
prozatímný komitét, p. K. Strakatý navrhoval, aby se pozval
p. policejní ředitel Ulmann také do tohoto komitétu, že jest
hodný pán. Návrh ten nebyl přijat.
Byli jsme pohromadě asi do jedenácti
hodin; rozcházejíce se, byli jsme všichni potěšeni z porady
té a přislibovali si velmi mnoho, až spolek ten vejde v život.
U Pivody jsme měli otevřená okna,
poněvadž byl večer nad míru krásný. Na více se nepamatuji.
V Praze, dne 20. února 1865.
Vítězslav Hálek.
Tolik vypravuje vlastnoruční zápiska
Hálkova,
kterou můžeme doplniti z náčrtku p. Fuxova o prvém desítiletí
„Umělecké Besedy“ dodatkem, že p. Pivoda bydlel tehda v č. 934—I. a že schůze,
Hálkem popsaná, nebyla toho druhu první.
Scházeliť se někteří známí u pana Pivody již záhy z jara v únoru
a březnu a přetřásali otázku umělecké jednoty. Když pak otázka
ta v užším kruhu dostatečně uzrála, svolána byla schůze širší,
ve které Hálek vyložil úkol budoucího spolku, jenž už
v této
schůzi obdržel jméno „Umělecká Beseda“, a v níž zvolen také
výbor pro vypracování stanov. Byli to pánové: školní rada Wenzig,
Dr. Jul. Grégr, Dr. Jan Jeřábek, Dr. Mezník,
Vítězslav Hálek, Pivoda a J. R. Vilímek.
Stanovy byly zadány 30. srpna 1861. Ale teprv
koncem října 1862 rada Wenzig obdržel úřadní zprávu, že výnosem
ministerstva ze dne 5. září 1862 stanovy schváleny s podmínkou
jakýchsi nepatrných formálných změn. Stanovy tedy opraveny a
znova zadány 12. listop. 1862, načež dne 19. února 1863 doručeno
Wenzigovi vyrozumění z místodržitelství, že výnosem státního
ministeria ze dne 9. února 1863 č. 924 základní pravidla „Besedy
Umělecké“ schválena. Valnou hromadou dne 9. března 1863, která
byla radou Wenzigem svolána do velké zasedací síně na radnici
Staroměstské, „Beseda Umělecká“ vstoupila v život.
Ze vzpomínky
Hálkovy a z prvních vět
„Základních pravidel spolku Beseda Umělecká“, schválených
r. 1863 poznáváme účel naší jednoty. V „pravidlech“ těch čteme:
„Spolek nazvaný Beseda Umělecká má za svůj účel pěstování
pěkných umění vůbec“. „Cíle toho hledí dosáhnouti ušlechtilou
zábavou i vzájemným sebe vzděláním údiv“. K tomu měly
dopomáhati: Spolková čítárna časopisů, knihovna a sbírka
uměleckých děl; čítání děl uměleckých, deklamování, provozování
skladeb hudebních, instrumentálních i vokálních; výstavy
umělecké a podporování domácích umělcův, především údů
spolkových, příhodnými prostředky.
Tak vytčen účel „Besedy“ ve stanovách, vládou
stvrzených. Další účel, jenž z příčin na snadě ležících tehda do
stanov sice pojat nebyl, ale který musíme pokládati za hlavní
úkol na Besedu Uměleckou skládaný, byl účel národní, jak jej
vytknul Hálek ve schůzi u Pivody.
Roku 1861 sestavovaly se šiky spolehlivých
bojovníků za věc našeho národa. Pouhé přirovnání naší národní
hotovosti s bojovnými šiky — nikoliv národů panujících, nýbrž
taktéž pokořených jako národ náš, tedy na př. nejbližších
sousedů, Maďarů a Poláků, přesvědčilo každého, že hotovost naše
vykazuje strašné mezery. Nemluvě o českém živlu v kruzích
vojenských a vyššího úřadnictva, na kterýž nebylo ani pomyšlení,
neměli jsme ovšem ani národně spolehlivé šlechty, neměli jsme
národně uvědomělého vyššího průmyslnictva a obchodnictva, nebylo
vědy, pěstované v jazyku národním, a z celého širého oboru uměn
pouze básnictví vykazovalo několik nadšených vzdělavatelů.
Hudba, umění výtvarná pěstovaly se v jednotách utrakvistických,
které na venek ovšem měly ráz německý. Jest pozoruhodno, že
nejčeštější z malířů českých, Jos. Mánes, který už r. 1848 proti
utrakvistické „Krasoumné jednotě“ zakládal — ač bez výsledku —
rozhodně českou „Jednotu výtvarných umělcův“, že tento náš Mánes
tak nedokonale vládl literárním jazykem českým, že i v soukromé korrespondenci užíval jazyka německého,
v němž se vyjadřoval
pohodlněji než v jazyku českém.
Čeští hudebníci, čeští malíři a sochaři,
z největší části zrození ve venkovských chatách českých, tedy
synové nejčeštějších vrstev našeho národa, mizeli bezděky v moři
cizích národností. O ně nejprve běželo
Hálkovi, je chtěl
zachrániti svaté věci národní, chtěl, abychom se i my, jako
Poláci a Maďaři, mohli pochlubiti svým uměním a to tím spíše, že
umělců, vyšlých z lůna našeho národa, bylo vždycky hojně.
Umělecká Beseda měla se — dle plánů Hálkových — státi tím, co by
se strany naší, české, poutalo k sobě umělce, co by pomáhalo
jejich intencím. Beseda Umělecká měla ne-li poskytnouti, tedy
aspoň vyhledávati prostředky k zabezpečení existence českých
umělcův, aby se nemusili odnárodňovati, aby nemusili
sloužiti jen cizině.
Slovem, Besedě Umělecké v národní organisaci
naší přidělen úkol významný: připoutati až doposud národně
lhostejné umělce české k věci národní.
Bylo tedy Umělecké Besedě položeno za účel
officielně: pěstovati umění, k čemuž mezi řádky se
dodávalo: v duchu rozhodně národním, českém!
Dnes, po třicetiletém působení Besedy
Umělecké, svádíme účty dohromady a snažíme se, abychom mohli
odpověděti na nezbytnou otázku, vyhověla-li Beseda Umělecká
svému úkolu?
Odpověď může zníti — po našem soudu — dosti
určitě: Beseda Umělecká vyhověla především plnou měrou tomu
úkolu národnímu, kterýž jí přisoudil
Hálek ve schůzi u Pivody:
dnes máme nejen spisovatele rozhodně české, máme i hudebníky a
výtvarné umělce národně uvědomělé. Není to ovšem výhradní
zásluhou Besedy Umělecké, neboť s ní zároveň působilo množství
jiných, nemálo závažných faktorů. Ale ta okolnost, že všichni
vynikající hudební skladatelé naši se
Smetanou v čele, a všichni
proslulí sochaři a malíři, kteří jménu českému zjednali slávu i
daleko za hranicemi vlasti naší, bývali horlivými
spolupracovníky v Besedě Umělecké, vede nás přirozeně na
myšlénku, že vliv Besedy na jich národní uvědomění nesmí se podceňovati.
Beseda Umělecká vyhověla za druhé i tomu
úkolu, jejž jí předpisovala základní pravidla z r. 1863, t. j.
pěstovala poctivě pěkná umění vůbec a sice všemi těmi
prostředky, jež se připomínají v základních pravidlech, počínaje
ušlechtilou zábavou a vzájemným vzděláváním svých údů, a konče
čítáním děl uměleckých, provozováním skladeb hudebních,
instrumentálních i vokálních a výstavami uměleckými.
Nevyhověla však tomu úkolu, jenž jí velel
podporovati umělce české.
Jinými slovy řečeno: Beseda Umělecká vykonala
vše to, co mohla vykonati svými silami vnitřními, přičiněním i
obětavostí činných členů svých; nedosáhla však toho, čeho chtěla
dosáhnouti s pomocí členův přispívajících, poněvadž se jí
nedostalo té podpory hmotné, bez níž nebylo možno pomýšleti na
vydatné podporování českých umělcův. Počítalo se na zámožné
třídy českého národa, že přijdou na pomoc; především na českou
šlechtu. Naše šlechta zbavila se však povinnosti své tím, že asi
deset šlechticů přistoupilo k Besedě za členy zakládající a
potom o Besedu už se nestarali. Jest vskutku charakteristické,
že z jednotlivců největší peněžitý dar Besedě Umělecké učinil
umělec český, Jarosl. Čermák, odkázav jí v poslední vůli své
tisíc franků. Vedle něho nejštědřejšími dárci jeví se Rus Petr Iljič Čajkovský a Němec Hans Bülow, kteří výtěžky svých koncertů
přispěli značnějšími částkami k fondu populárních koncertů.
Zbyla tedy naděje na český lid, na ten český
lid, jenž ze svých mozolně vydělaných krejcarů dvakrát postavil
Národní divadlo, stavěl pomníky buditelův národa, vydržuje školy
pro své syny, zanesené osudem do krajů s národností smíšenou,
kdež se jim upírá právo k nabyti vzdělání v jazyku mateřském.
Nedivíme se hrubě, že i tato naděje selhala; kde se musí vésti
boj o každodenní chléb ve smyslu národním, nemůže býti náležitě
vyvinutého smyslu pro umění, kteréž jest přec jen jistého druhu
přepychem. A tak se stalo, že krásný sen o deseti tisících
přispívajících členův Besedy Umělecké, kteří by jí poskytli
ročně 30 až 40 tisíc zlatých na podporu domácího umění, zůstal
podnes snem nesplněným.
A ještě v jedné věci sklamali se zakladatelé
Besedy Umělecké. Nadali se, že jednota naše stane se střediskem
všech umělců českých. Jedině hudebníci čeští pokládali
Besedu Uměleckou vždycky za své ohnisko; též většina našich
výtvarníků viděla v ní svůj přirozený střed. Ale marny byly
všechny snahy, soustřediti v Besedě české spisovatele, t. j.
právě ty umělce, jichž sám hmotný zájem nejvíce by vyžadoval
pevného sdružení v jednom mohutném tělese. Přes to, že literární
odbor býval časem nejčilejším činitelem celé Besedy, býval přece
z pravidla představitelem jen jedné části českého
spisovatelstva, kdežto jiná část úmyslně se ho stranila.
Taková jest asi třicetiletá bilance činnosti
Besedy Umělecké, načrtnutá ovšem jen rysy nejhrubšími. A nyní
budiž mně dovoleno uvésti čtenářům na paměť několik podrobností
ve spojení s proměnlivým během života besedního. Jest toho třeba
k odůvodnění toho, co jsem pravil výše.
Beseda Umělecká vznikla na počátku let
šedesátých, tedy za samého jitra nově probuzeného života
ústavního, za té doby, kdy vlastenecké nadšení ozařovalo ještě
každý krok, vykonaný v zájmu naší národnosti, a na pohled hravě
překonávalo sebe větší překážky, valící se do cesty. Byla to
doba plná skvělých vidin a krásných ideálů, jež tanula na mysli
nejčeštějšímu básníku našemu, když zapěl v „Jitřních písních“
svých:
Svaté ty nadšení,
nebeský plameni,
šlehni nám do srdcí,
otčinou vzplaň!
Bez tebe nevzniká
myšlénka veliká,
v tobě jen kuje se
vítězná zbraň…
Toto „svaté nadšení“ provázelo i první kroky
Besedy Umělecké v letech 1863 a 1864. Nebylo podniku uměleckého,
aby si zakladatelé naší jednoty netroufali vřaditi jej do svého
programu. Ustanoveno založiti dramatickou školu, umělecký
časopis, prozkoumati literaturu českou se stránky umělecké,
založiti abonentní koncerty, stálou výstavu, vydávati umělecké
prémie pro členy, vypisovati čestné ceny, rozdíleti umělcům
podpory na cesty, opravovati staré umělecké památky, oslavovati
umělce zvěčnělé slavnostmi, pomníky, pamětními deskami a vedle
toho všeho do zábav společenských uvésti živel umělecký. A
poněvadž činnost besední se měla vztahovati nejen na Prahu,
nýbrž i na venkov český, ustanoveno zříditi po venkově
jednatele, kteří měli by býti prostředníky mezi ústřední
jednotou pražskou a českým venkovem.
Přehlédneme-li tento program činnosti, jak
byl načrtnut už za prvních dvou let trvání Besedy, přesvědčíme
se, že zahrnuje v sobě opravdu všechny obory umělecké činnosti,
které po čase v Besedě Umělecké provedeny, vyjma snad slosování
uměleckých předmětů, k němuž myšlénka dána až později.
Na venek Beseda vystoupila čtyřmi podniky,
dobře illustrujícími onu dobu prvního nadšení. Byla to
1. sylvestrovská zábava r. 1863, při níž zvěčnělý historiograf
František Palacký dle současné zprávy tolik prý se nasmál, jako nikdy
před tím za svého života. 2. Nevídaná dosud v Čechách velkolepá
oslava Shakespearova r. 1864, jejíž ocenění čtenář nalezne
v čele této knihy. 3. Výstava Lessingova „Upálení mistra Jana
Husi“ a 4. Zachránění kaple sv. Kříže v Poštovské ulici,
odsouzené tehdejší městskou radou pražskou na zboření. Vedle
toho našly se i prostředky na podporu umění, kterémužto účelu
věnováno 425 zl. na hotovosti.
Nelze popírati, že podniky tyto znamenají
neočekávaný úspěch mladičkého spolku. Besedě Umělecké skutečně
se tehda podařilo shromážditi na krátko ve svém středu všechny
výkonné umělce české — literáty, hudebníky i výtvarníky, neboť
bez jich součinnosti nebylo by pomyšlení na velkolepou slavnost
Shakespearovu. Beseda osvěžila život společenský novým duchem,
jak patrno z toho, že po příkladu jejím všechny spolky české
nejen v Praze, nýbrž i na venkově počaly pořádati zábavy
sylvestrovské a mikulášské. Dále vstoupila ve styk s uměním
světovým, oslavujíc krále básníků a seznamujíc obyvatelstvo
pražské s proslulým obrazem Lessingovým. Konečně získala si
platnou zásluhu o domácí umění tím, že svým přičiněním obnovila
a budoucím pokolením zachovala jednu z nejkrásnějších památek
stavitelských z dob slohu románského.
Tak tedy Beseda Umělecká, puzena „svatým
nadšením“ vykročila sebevědomě a rázně na své dráze.
Ale, jak výše jsme ukázali, program její
činnosti byl daleko ještě rozsáhlejší. Co se stalo s ostatními
body tohoto programu?
Ve výroční zprávě za rok 1865 nacházíme
ostýchavě prohozený stesk, že finance besední nejsou daleko tak
skvělé, jak by měly býti, aby se mohlo zdárně prováděti vše to,
co Beseda měla na programu. z té příčiny prémie pro členy, jež
se měla rozdávati r. 1864, vyšla teprve r. 1865. Šestistoletá
památka Dantova oslavena už jen po domácku, a myšlénka, vydávati
anthologii z krásných literatur všech národů zůstala na dlouhou
dobu neprovedena. Dva nejdůležitější podniky, jež měly naplniti
prázdnou pokladnu spolkovou, totiž výstava Čermákových podobizen
knížecí rodiny Černohorské a Smetanou řízené abonentní koncerty,
zklamaly; výstava dala sice nepatrný čistý zisk, ale koncerty
skončily se značným deficitem. Účetní závěrka za ten rok
vykazuje 2958 zl. dluhů.
Ale neúspěchem tímto, jenž se zdál býti
okamžitým a nahodilým, nepozbývali mysli horliví pracovníci v Besedě Umělecké. Život domácí rozvíjel se dále dosti utěšeně.
Byly přednášky v odborech, počaly se pořádati přednášky pro
dámy, slavný fysiolog a místopředseda Besedy
prof. Jan Purkyně
zavedl poučné přednášky o věcech k umění se vztahujících; v hudebním odboru
Smetana hrál první ukázky ze své „Prodané
nevěsty“. Nadšení, ač trochu zchlazené, trvalo dosud.
Nadešel r. 1866. Hudební odbor provedl ještě
Lisztovo oratorium „Sv. Alžběta“, při němž Beseda opět měla
deficit 123 zl. Vzniklá na to Pruská válka spálila poslední
květy původního nadšení. Pokladna byla prázdna, zpráva účetní
vykazovala jen dluhy. Výbor, jenž si r. 1864 položil za zásadu,
„nehromaditi peněz“, nýbrž užívati jich na podporu umění, došel
přesvědčení, že jest nezbytno především rozhlédnouti se po
prostředcích, jež má k disposici. A tu se ukázalo, že Beseda
Umělecká při provádění svých dalekosáhlých plánů může počítati
pouze na příspěvky svých členův, neboť všechny dosavadní
podniky veřejné přinášely ne-li značnou ztrátu, tedy zisk až
směšně nepatrný. Členů dle seznamů bylo sice dosti, šest až sedm
set; ale z těch zaplatilo příspěvky správně jen asi tři sta.
Mnozí ze členů výboru viděli už neodvratný konec Besedy a vzdali
se další činnosti.
Při volbách r. 1867 nikdo už nechtěl
vstoupiti do výboru; došlo na dobrovolníky. Jedním z prvních, kdo se přihlásil dobrovolně
k práci, byl Vítězslav Hálek, jenž převzal jednatelství, a Jindř. Šmidt, který se
uvázal ve správu — dluhů besedních. Když nový jednatel po valné
hromadě rozevřel první přípisy, do Besedy zaslané, nalezl v nich
samé upomínky, v nichž se žádalo za zaplacení 2700 zl. dluhů.
Účetní Šmidt pak shledal účty besední v nejhroznějším nepořádku.
Nezbylo nic jiného, než poodložiti prozatím
zásadu z r. 1864: „nehromaditi peněz!“ a poohlédnouti se po
novém heslu. Tím se stalo slovo „šetřit!“. Výbor tedy se omezil
na činnost nejvnitřnější — přednášky a porady v odborech — na
venek vystupoval pouze lacinými produkcemi smíšeného sboru
besedního, jejž řídil Ludevít Procházka, a šetřil celý rok,
spláceje dluhy a uváděje do pořádku účty. Celá činnost r. 1867
byla vlastně zkouška, udrží-li se Beseda Umělecká nad vodou,
anebo padne-li ke dnu jako krásný ale nezdařený pokus.
A tu se ukázalo, že Beseda Umělecká má přec
jen více životní síly, než se tušilo. Zbyloť jí za doby
nejkritičtější na 300 věrných přátel, a ti ji zachránili. Roku
1868 bylo už jisto, že existence Besedy jest zabezpečena. Skoro
400 členů zapravilo toho roku příspěvky. Nejobtížnější věřitelé
uspokojeni a Besedě dána nová organisace změnou stanov. Odborům
přiřknuta úplná autonomie ve věcech uměleckých, správní výbor
však si podržel správu všech podnikův z Besedy vycházejících.
Jakkoliv to byl rok přechodní, a Beseda na
venek vystupovala i nyní hlavně jen činností odboru hudebního,
nicméně dobré jméno její nabývalo v obecenstvu opětně své váhy.
Literárnímu odboru svěřeno přisuzování ceny Řandovy za nejlepší
dramata česká; produkce smíšeného sboru a sboru orchestrálního,
řízené Lud. Procházkou, získaly si všeobecného uznání, kdežto
církevní koncert 1. prosince 1867 novostí svou vzbudil
všeobecnou sensaci. Ano bylo již možno odboru výtvarnému
poskytnouti prostředky k zasazení — ovšem jen skromné pamětní
desky Krameriovy.
Tím ukončena první perioda činnosti Besedy
Umělecké, její doba dětství, kteráž započala všeobecným
nadšením, činností přímo zimničnou při skvělých nadějích, které
však — jak bývá obyčejně — zklamaly; nadešel trapný úpadek, jenž
měl za následek střízlivou rozvahu, a ta dala Besedě pevný
základ pro činnost další.
Dne 1. března 1869 schváleny vládou opravené
stanovy, na jichž základě provedeny nové volby výboru. Školní
rada Wenzig, jenž byl předsedou Besedy od jejího založení,
zvolen za protektora spolku, předsednictví pak ujal se energický
Dr. Jak. Škarda, jenž ve spojení s jednatelem
Vítězsl. Hálkem a
účetním Jindř. Šmídem zavedl přísný pořádek ve správě spolkové,
čímž umožněn rychlý rozkvět Besedy. Několikaletá praxe poučila
totiž zástupce spolku, že i v umění důležitou úlohu hraje
účetnictví, a Hálek ve výroční zprávě za r. 1869 neváhal
napsati, že to, „co doposud život Besedy tísnilo při každém
jejím vzletu“, byly nespořádané účty. Nešťastná prosa života
věsí se bohužel tíhou svojí i na křídla nejideálnějšího umění
Přes to, že toho roku Beseda měla ještě
necelých 500 členů, kteří zaplatili svůj příspěvek, nicméně
splatila už všechny staré dluhy, najala si rozsáhlejší a tedy i
dražší místnosti v domě Měšťanské Besedy v ulici Jungmannově, a
ještě jí zbylo tolik prostředků peněžitých, aby mohla vystoupiti
na veřejnost s celou řadou podnikův uměleckých.
O dnech svatojanských uspořádána
v Novoměstském divadle velkolepá hudební a plastická akademie s programem ryze slovanským; o slavnosti 400leté památky narození
Husova dne 4. září provedeno Loeweovo oratorium „Hus“; na dům,
kde podle podání přebýval mistr Jan Hus, zasazena pamětní deska
a do prodeje dány sádrové medaillony Husovy; v kapli sv. Kříže
Petrem Maixnerem vymalována absida, kopírovány plastické
ornamenty v letohrádku Hvězdě a zakročeno o zachování této
vzácné památky české renaissance; zachráněny zbytky proslulé
Staroměstské kašny a učiněny první kroky k restaurování Prašné
brány. Za okolností značně tedy už příznivějších obnovena
myšlénka na vydávání členům Besedy obrazové prémie, kteráž
vskutku objednána pro příští správní rok. První touto prémií
byla, jak známo, „Madonna“ Václ. Levého.
Po tak šťastném rozběhu k nové činnosti není
se čemu diviti, že v následující výroční zprávě za r. 1870
Hálek
mluví už s plným vědomím vykonané záslužné práce. „Jest nám jako
plavcům po dlouhé, nebezpečné, ano neutěšené plavbě; cítíme
konečně, že jsme zase v domově svém, těšíme se, že se nám
podařily pevné základy naší budovy, cítíme se zase volnými a
hlásíme se opět s jarou myslí co podstatný člen obce a národa k činnosti nadějné… zmohutněli jsme
v každém ohledu;“ čteme v úvodu jeho jednatelské zprávy. A o něco dále dodává:
„Idea
našeho spolku, pěstovati krásné umění a podporovati šíření
esthetických vědomostí, jež musila po tak mnohá léta spokojiti
se v naší domácnosti s jakýmsi podřaděním: tato idea opět
vítězně zasedá na čestný stolec mezi námi — a to jest nám
podstatným svědectvím, že neodcizili jsme se intencím spolku,
nýbrž že jednali jsme v onom smyslu a souhlasu členův, z jakého
vyrůstají skutečné, organické celky.“
Skutečně toho roku organisace Besedy Umělecké
zakončena zřízením venkovských jednatelství, čímž uskutečněna
dávná, ale doposud neprovedená myšlénka, jež se ukázala pro
Besedu nejvýš blahodárnou. Venkovští jednatelé získali Besedě na
tisíc přispívajících členů a tím jí poskytli prostředků k provedení aspoň části těch úkolů, jež právem pokládá za svou
zásluhu.
V tu dobu rozvíjí se ovšem i vnitřní činnost
besední. V literárním odboru, jemuž předsedal už
Hálek, panoval
život neobyčejně čilý. Přednášky o věcech literárních a
esthetických střídaly se s kritickými referáty, a mezi členy
odboru jevilo se pro ně tolik zájmu, že se
Hálkovi zdálo, že
právě tento způsob činnosti literárního odboru slibuje státi se
vzhledem k našim literárním poměrům nejplodnějším a
nejzpůsobilejším. Měl ovšem i důvod pro takovou domněnku.
Uskutečnilať se dávná tužba našich literátů po anthologii z cizích krásných literatur, a přičiněním literárního odboru
písemnictví naše obohaceno podnikem nade vši pochybnost cenným,
totiž „Poesií světovou“.
Péčí téhož odboru počaly se v krajích, živlem
německým ohrožených, zejména ve Slezsku (i pruském) a na Moravě
zřizovati české knihovny. I tato činnost naší Besedy našla v brzku hojně následovníků zvláště
v kruzích mládeže akademické.
Odbor výtvarný uspořádal téhož roku výstavu
Matějkovy „Unie Lubelské“, zasadil pamětní desku Havlíčkovu a na
dům „u Montagů“ na Malé Straně. Když pak zemřel největší náš
sochař té doby, V. Levý, jenž pochován na útraty Besedy Umělecké
na hřbitově Vyšehradském, zachráněny v nejvyšší čas modelly jeho
soch, které se nacházely tehda v Římě. Bylť v krátce na to vydán
zákon, jenž učinil nemožným vývoz uměleckých předmětů z Říma.
Modely V. Levého jsou od té doby přední okrasou umělých sbírek
naší Besedy, jíž je Levý odkázal krátce před svou smrtí.
Poněvadž náklad na přenesení soch byl dosti
značný — obnášelť skoro 700 zl. — Beseda vyzvala „mecenáše“, aby
přispěli na podnik, jímž pozůstalost umělcova měla býti
zachována vlasti. Ale z „mecenášů“ se neozval ani jediný.
Hradil tedy náklad, jako vždy a všude — národ.
I následující rok byl dobou utěšeného vzrůstu
Besedy Umělecké. Rozkvět její patrný byl na všech stranách.
Kdežto r. 1870 Beseda měla již 700 členů platících, napočítáno
jich koncem r. 1871 na 1100. Prémie besední byly, jak vidno,
dostatečnou vnadou, a nových členův, zvláště prostřednictvím
jednatelů venkovských přihlásilo se na sta. Aby se tomuto
želanému ruchu v našem národě dostalo ještě mocnějšího popudu,
přijat návrh, aby Beseda Umělecká zavedla pro své členy také
slosování uměleckých děl, jako se děje téměř ve všech jednotách
uměleckých.
Hlavním podnětem k myšlénce té byla první
rozsáhlá výstava umělecká, uspořádaná Besedou na jaře r. 1871
v sále Měšťanské Besedy. Ve výstavě té, v níž obecenstvo Pražské
poprvé spatřilo pohromadě všechna nesmrtelná díla Václ. Levého,
nedávno teprv přivezená z Říma, zakoupeno správním výborem sedm
obrazů a tři sošky, určené pro první slosování na příští správní
rok.
Přes to, že z výstavy nebylo zisku hmotného a
výboru bylo zaplatiti deficit 343 zl., nenacházíme ve zprávách
spolkových nikde stesku, naopak chválí se úspěch mravný, vzešlý
z této výstavy, o němž sotva lze pochybovati, dodáme-li, že
kromě soch Levého vystaveny tu v Praze poprvé dva značnější
obrazy proslulého ruského krajináře Iv. Ajvazovského.
Za nastalých spořádaných poměrů bylo patrně
už možno dovoliti si trochu přepychu. Beseda tedy nejen s lehkým
srdcem zaplatila deficit z výstavy, nýbrž mohla věnovali i
dalších 200 zl. na zakoupení tklivě poetického sousoší „Adam a
Eva“, jímž vhodně doplněna sbírka modelů V. Levého. Aby pak
znalost tohoto předního sochaře našeho z doby probuzení
rozšířila se i mezi obecenstvem nejširším, zhotoveny odlitky
sousoší „Adam a Eva“, jež pak buď prodejem nebo slosováním
rozšířeny v množství exemplárů po zemích českých.
Dodáme-li, že toho roku odborem literárním
uspořádány v Praze první veřejné přednášky, uvěříme slovům
Hálkovým, uveřejněným v poslední jeho zprávě jednatelské za rok
1871, kdež píše mimo jiné: „Našli jsme již svou cestu, kterou
jsme dříve hledali mnohými oklikami a neschůdnostmi; našli jsme
ji a vidíme, že to cesta pravá, příjemná, ano vidíme, že cíle minouti se nemůžeme. S radostí již konáme další pouť, neboť to
pouť již vskutku veselá a nepoměrně radostnější, než byla ta,
vmyslíme-li se zpět před několik ještě roků. Doba ta minulá leží
za námi již jen jako těžký sen, tak že už sotva v něj věříme.
Leží za námi jako doba zápasu, kdežto nyní nám již nastala
doba práce, doba skutečného života, jenž před námi se
rozvírá s veškerou nadějí. A o to právě jest doba nynější
radostnější, že jasně vidíme cíl, že žijeme již jakémusi účelu,
že víme, kterak se věci daří, zasadíme-li se o ni s úsilím a
opravdově.“
S takovým vědomím Beseda Umělecká vstupovala
do svého ročníku desátého. V květnu o sv. Janě r. 1872 konána
jubilejní valná hromada, při níž předsevzato první slosování
uměleckých předmětů — celkem patnácti výher — čímž program
činnosti besední dovršen, neboť nedlouho před tím, dne
3. března, otevřena v místnostech besedních i stálá domácí
výstavka umělecká.
V místnostech pohodlně zařízených a vkusně
vyzdobených panoval život velice čilý přes to, že odbor hudební
v tu dobu jen živořil, drže se nad vodou pouze pěveckou
akademií, kterou řídil tehda Pivoda. Počet členů dostoupil už
čísla 1555. Na památku prvého desítiletí Beseda zasadila v Praze
několik pamětních desek a péčí odb. literárního (redakcí
Dra. Ot. Hostinského) vydán almanach „Máj“.
Při tom naděje do budoucna rozkvétaly dále do
růžova. A. Fux, jenž pro výroční zprávu za r. 1872 napsal
náčrtek o prvém desítiletí Umělecké Besedy, opíraje se o
výsledky činnosti v letech minulých, dospěl k výpočtu
následujícímu: „Dospěje-li Uměl. Beseda k počtu 8 až 10 tisíc
členů, pak bude moci ročně pro své členy za 30.000 až za
40.000 zl. r. č. obrazů a soch koupiti, a tenkrát bude míti
krásné výstavy, tenkrát bude moci umění české křísiti,
umělce povzbuzovati a podporovati, tenkrát nebude se umělec
český musit obávati, že předmět z historie české připravil by
jej o veškeru přízeň — potom budeme míti i národní umělce.“
Jakoby na doklad, že cifry, p. Fuxem
prohozené, dají se dostihnouti, počet členů besedních v r. 1873
vzrostl na 1719 kromě asi 200 jednatelů venkovských. Vedle
rozsáhlé činnosti vnitřní Beseda vystupovala již okázale na venek; při slavnosti Jungmannově
(k níž — mimochodem řečeno — první podnět vyšel z odb. literárního na návrh Jos. Baráka),
uspořádala v Novoměstském divadle živý obraz Apotheosu Jungmannovu; vystavila na radnici staroměstské Matějkův obraz
„Štěpán Báthory“, a liter. odbor za vedení p. Fr. Dvorského
uspořádal do míst historicky památných několik vycházek, jež se
těšily ohromnému účastenství obecenstva.
Beseda v tu dobu měla dobré jméno už i
v cizině. Zástupce její povolán do Bělehradu do sboru soudcův,
kteří měli rozhodnouti o pomníku knížete Michala Obrenoviče.
Ale tím rozkvět Besedy dosáhl už svého
vrcholu a počaly se jeviti známky, věstící blízký úpadek.
Ze všech tří odborů činným byl vlastně už jen odbor literární,
tvoře věrnou družinu svého neúnavného předsedy
Vít. Hálka. Péčí
odboru vydány spisy Dra Mayera (redakcí Dr. J. Durdíka), konány
četně navštěvované přednášky odborové a zejména oblíbené nedělní
přednášky pro dámy. Na doklad obliby těchto přednášek
zaznamenáváme, že na př. i Em. Bozděch vystoupil zde na
řečniště, aby přednesl „Několik myšlének různých lidí o umění
hereckém“. Za to však odbor hudební toho roku ani se
neskonstituoval a odbor výtvarný také silně podřimoval.
Ale byly i jiné, vážnější okolnosti, vzniklé
ovšem vně Besedy Umělecké, které nevěstily nic dobrého naší
jednotě umělecké. Dávné politické spory mezi stranami
mladočeskou a staročeskou přešly v hotový bratrovražedný boj, a
pověstný vídeňský „krach“ byl zlověstným znamením všeobecného
úpadku národohospodářského, jenž po kolik let potom tísnil
veřejný náš život.
Následky těchto dvou kalamit Beseda Umělecká
pocítila hned roku příštího. Poněvadž většina funkcionářů ve
výborech besedních byla ve styku s politickými kruhy
mladočeskými, Beseda Umělecká v listech staročeských postavena
na pranýř, a přes to, že správní výbor, v jehož čele po
resignaci Dra Jakuba Škardy od r. 1874 stál Dr. Jan Strakatý,
veřejně se ohražoval proti nařknutí z politického strannictví,
dovozuje právem, že v Besedě naší politika se vůbec neprovozuje,
přece přes 400 členů nezapravilo toho roku svůj příspěvek a tím
vystoupilo ze spolku.
Utěšený až dosud vzrůst Besedy tedy náhle
zaražen a nastala na delší dobu stagnace. A tu v hodinu opravdu
těžkou opustil ji neočekávaně přítel nejlepší. Dne 8. října 1874
zemřel Vítězslav Hálek,
v tu dobu také místopředseda
správního výboru. Dne 21. září předsedal posledně ve schůzi
výborové, ač už patrně churav. Na to ulehl, aby nikdy už
nepovstal. Velkolepým pohřbem na hřbitov Vyšehradský, kde
V. Vlček nad otevřeným hrobem pěvce „Písní večerních“ promluvil
za večerního už šera dojemnou řeč pohřební, prokázala Beseda
poslední úctu nezapomenutelnému svému zakladateli.
A divná náhoda! Téhož roku, kdy
Hálek odešel
na věčnost, měl první své přednášky v odboru literárním dědic
slávy Hálkovy, tehda ještě mladičký básník Jaroslav Vrchlický.
Za neblahých poměrů těžko ovšem bylo Besedě
vystupovati na veřejnost, a proto se omezovala opět činností
vnitřní, dostávajíc při tom čestně veškerým svým povinnostem.
Byla to doba vyčkávací, až prý se urovnají poměry v českém
životě politickém.
Poměry se však horšily čím dále tím více.
R. 1875 Beseda byla už nucena odraziti zjevný útok na její
existenci. Bylť výboru správnímu učiněn návrh, aby na důkaz, že
není spolkem mladočeským, vydala za prémii svým členům podobiznu
Františka Palackého, tehda politického náčelníka strany staročeské.
Správní výbor při vší své neobmezené úctě k vědeckým zásluhám
historiografa
Palackého nemohl v podrážděné době oné rozhodnouti
jinak, než zamítnouti návrh na vydání prémie, která by u velké
části členstva musila býti pokládána za politickou demonstraci.
Přes to však, že jednání výboru bylo zcela korrektní,
nepříznivci Besedy učinili sobě z něho záminku k zjevnému
brojení proti spolku.
Agitace vedena hlavně mezi výtvarníky a tak
se stalo, že počátkem r. 1876 vystoupilo z Besedy najednou
demonstrativně na padesát členův odboru výtvarného. Pravda, že
většina umělcův, kteří se dali přemluviti, ještě téhož roku se
vrátila do Besedy přesvědčivši se o lichosti všeho toho, co
Besedě bylo kladeno za vinu; ale účel byl dosažen: Umělecká
Beseda zapsána byla na listě proskribovaných.
Proto, když r. 1870 banketem oslavováno
vydání posledního dílu dějin
Františka Palackého a zástupcové Besedy
Um. se přihlásili k banketu tomu, nebyli od pořadatelův
připuštěni „z příčin politických“. Počet členův sklesl toho roku
na 1440. Činnost za takových poměrů ovšem nemohla býti obsáhlá,
ale nepotuchla ani za těchto těžkých dob. V místnostech
besedních oslavena 6. března 1875 způsobem velice důstojným
400letá památka Michel-Angela Buonarottiho a na radnici
staroměstské vystaven Čermákův „Raněný Černohorec“, jehož
zdařilá reprodukce dána byla členům za prémii téhož r. 1875.
Současně pracováno o zakončení oprav v kapli sv. kříže, a když
účty restaurace uvedeny do pořádku, kaple r. 1876 odevzdána
městské radě pražské, a podnes slouží za přední ozdobu královské
naší Prahy. Při té příležitosti sluší vyznati, že o kapli tu
největších zásluh sobě získal malíř pan Wachsmann, jenž nejen
sám množství nákresů pro kostelní paramenty podal, nýbrž i o
prostředky hmotné k provedení restaurace neunavně se staral.
Byla tu tedy činnost, a to dosti záslužná:
ale činnost ta se umlčovala. Přední časopisy staročeské přestaly
otiskovati zprávy o Besedě Umělecké, a jiným podnikům besedním
činily se překážky z důvodů politických. Tak na př. městská rada
pražská r. 1878 nebyla s to, aby vyhledala ve veřejných sadech
městských vhodné místečko pro pomník
Vítězsl. Hálka, a nabídla
Besedě Umělecké, jež pomník ten zřídila, kus místa v odlehlé
části letenského parku za restaurací směrem k Bubnům.
Byl to v druhém desítiletí nejtěžší rok pro
Besedu. Počet členů sklesl až na 1351, přes to že do těchto dob
spadají dvě nejoblíbenější prémie Čermákovy: Raněný Černohorec a
Prokop Velký před Naumburkem. Jedinou útěchou tehdejší správě
besední, v jejíž čele stál obezřetný a vysoce obětavý
Dr. Strakatý, bylo to, že venkov český neopustil Besedy a zůstal
jí věren i v tu chvíli, kdy veliká část členů pražských od ní
odpadla. Přízeň venkova k Besedě osvědčila se r. 1878 zejména
při pohřbu Jaroslava Čermáka, jehož mrtvola na žádost Besedy
Uměl. převezena z Paříže do Prahy a zde 7. července na náklad
Besedy slavně pohřbena. Snad bude zajímati, že při pohřbu tom
střapce příkrovu vedle několika malířů drželi též
Jan Neruda a
Dr. F. L. Rieger. Dlouholetý domácí boj, za něhož ovšem „mlčeti
musily muzy“, unavil už obě strany a jevila se náchylnost k smíru a
k plodné práci.
A i tu promluvil nejdříve náš venkov. V
Chrudimi a potom v jiných městech založeny spolky na podporu
české literatury; v Hradci Králové uspořádána r. 1879 umělecká
výstavka. Po trapné zmalátnělosti předešlých let patrno bylo
zřejmé oživení a přechod od malicherných zápasů strannických k snahám ideálnějším.
Tento obrat k lepšímu ozval se i
v činnosti
Besedy Umělecké. Dlouho ve spánek pohřížený odbor hudební
procitl konečně a chopil se díla, uspořádav několik koncertů.
Při jednom z nich, jenž se konal v Konviktě, sehráno poprvé
úchvatné Smetanovo kvartetto „Z mého života“. Dvořák toho roku
slavil první své triumfy v Berlíně a v Londýně. Odbor výtvarný
procitl o něco dříve. Pořádalť už od r. 1878 zdařilé výstavky
obdobné, věnované z pravidla plodům jednoho umělce (Mánesovy
kartony, Wachsmannovy paramenty pro kapli křížovou, obrazy z pozůstalosti Čermákovy, studie Chittussiho
z Bosny). K nim
přidružila se r. 1879 výstava „Pochodní Neronových“ Henryka
Siemiradzského, jež poprvé seznámila Prahu s tímto proslulým
malířem polským. I liter. odbor za předsednictví energického Fr. Dvorského zůstával na předešlé výši a lákal do schůzí
spolkových četné posluchačstvo pamětihodnými rozpravami „Naše
stesky“ a „Naše úspěchy“. Nezapomeňme, že téhož roku lit. odbor
vykonal akt povinné piety k zvěčnělému
Hálkovi, vystoupiv
28. června přednáškou sl. El. Krásnohorské proti zlehčovatelům
literárního významu Hálkova. Přednáška ta má tuším jistý význam
v historii naší literatury, neboť jí zjevně vyslovena různost
dvou skupin spisovatelských, z nichž jedna se držela směru
národního a více méně slovanského, kdežto druhá rozšířila obzor
svůj přes celou Evropu.
Vzniklý na to antagonismus mezi oběma
skupinami měl pro Besedu Uměl. ten neblahý následek, že jedna z obou těchto skupin počala se ostentativně vzdalovati liter.
odboru, jenž byl potom po delší dobu střediskem jen strany
národně slovanské. Jakkoli život v odboru liter. byl i na dále
ještě velmi čilý, nicméně od této doby význam jeho počíná již klesati.
Poslední skvělý výkon liter. odboru,
provedený ovšem za spolupůsobení obou dvou ostatních odborů,
byla publikace „Národ sobě!“ vydaná 14. května 1880 ve prospěch
Národního divadla, jehož fondu odvedeno z výtěžku podniku tohoto
11.677 zl. 69 kr. Byl to kus poctivé práce, vykonané
v době
poměrně krátké (tří měsíců) za vrchního řízení
Nerudova a za spolupracovnictví Dra. Hostinského, J. Kouly, J. Myslbeka,
J. Pinkasa a Fr. Ženíška.
Jako roku předešlého, tak i r. 1880 počet
členstva besedního se opět zmáhal a činnosti v odborech
přibývalo. Zejména odbor hudební, vedený nyní
Drem
O. Hostinským, měl se čile k světu.
Vzrůst tento dostoupil nového vrcholu
r. 1881, kdy Beseda měla 1931 člena a na této značné výši udržel
se pak až do r. 1886. Netřeba podotýkati, že na činnost besední
r. 1881 značný vliv měl osudný požár Národního divadla dne
12. srpna. Pomýšleno ihned na vydání nové publikace ve způsobě
loňského „Národ sobě!“; ale národ náš učinil vydání podobné
zbytečným, neboť v krátké době snesl stavebnímu výboru sám zas
tolik prostředků, kolik bylo třeba na zbudování pohořelého
stánku českých uměn.
Brzy na to vyřízena také trapná záležitost
pomníku Hálkova, jenž už několik let úplně hotový stál
v dílně
sochaře Schnircha. Městská rada po několikaletém vyjednávání
upravila konečně pro vkusný pomníček ten místo v parku na
Karlově nám., kde 14. května r. 1882 odhalen.
Tím Beseda Um. zakončila dvacátý rok své
činnosti. V dubna 1883 slavila své jubileum. Bylo slavnostní
představení v divadle českém s Bendlovou předehrou, Šnajdaufovým
proslovem, s živým obrazem, aranžovaným
F. Ženíškem, a
Vrchlického „Drahomírou“, byla slavnostní valná hromada s přednáškou Dra. Hostinského „O kulturním významu umění“ a
k závěrku slavnostní koncert. Hudební odbor byl už v plném proudu
své činnosti. Velké koncerty střídaly se s domácími zábavami
hudebními; výtv. odbor zasadil pamětní desku Purkyňovu,
modelovanou Myslbekem, nejvelkolepější ze všech desek pražských,
na oslavu 400letých narozenin Rafaelových uspořádal dne 6. dubna
zvláštní slavnostní večer a pro sbírky besední zakoupil vzácnou
podobiznu básníka Jaroslava Kaliny, malovanou Jos. Hellichem;
literární odbor pak pochoval svého starostu Josefa Baráka, jenž
zemřel 15. listop. 1883. Nesnadno vymizí z paměti ten sobotní
večer, kdy mrtvý předseda odboru odpočíval v rakvi v sále
besedním, zatím co odbor ve vedlejší místnosti se radil o jeho
pohřbu.
S Barákem zmizely z odboru liter. tradice
Hálkovy — zmizela poslední osobnost, jež do něho vábila mladé
pokolení spisovatelské. Všechny pozdější pokusy o oživení odboru
zůstaly marny; ani to neprospělo, že Čech a Vrchlický na čas se
postavili v jeho čelo, že J. V. Frič věnoval mu své nadšení.
Odbor, který po dvacet let byl nejčinnějším faktorem besedním,
ustoupil v pozadí, ponechávaje prvenství odborům druhým.
V jedné věci dostalo se Besedě zadostiučinění
na sklonku r. 1883. Uznala se její nestrannost za politických
rozmíšek v letech sedmdesátých, kdy krutě byla napadána bez
oprávněného důvodu. Čtemeť ve výroční zprávě tehdejšího
jednatele Dra. Zítka tato slova: „Beseda Umělecká, vedena duchem
svých zakladatelů, prodchnutých láskou k českému umění,
nespouštěla nikdy s mysli svůj velký úkol, kterýž plnila s vědomím národní povinnosti nezištně, vytrvale, všude a vždy.
Ano i v dobách politických rozmíšek dovedla uhájiti ideální svůj
ráz, nedadouc se strhnouti ni tam, ni onam. V zimničném
zápasu našeho národa o nejvyšší jeho statky vlála v předu
modrobílá naše korouhev. A pravím-li, že Uměl. Beseda hlídala
kolébku uměleckých snah našeho národa, kdož v tom odvážil by se spatřovati neskromnost!…“
Třetí decennium, jak praveno, zahájeno smrtí
Barákovou; rok na to 1884 odešli na věčnost jiní tři věrní
přátelé Besedy: Smetana, Dr. Tyrš a
Petr Maixner. Bylo to jako
nedobré znamení pro další činnost besední. Neboť vskutku již
r. 1885 setkáváme se v protokolech s žalobami na finanční tíseň,
ač Beseda měla ještě 1645 členů platících, a s členy neplatícími
a jednateli venkovskými dokonce 1875 členů. A téhož roku
objednán za prémii obraz cizího umělce (Kovalského „Zamilovaný
postilion“), jediný to případ za celé třicítileté činnosti
besední, kdy za prémii nevydáno dílo umělce českého.
Ale Beseda Umělecká tak hluboko zapustila už
své kořeny, že jí znatelně neuškodila ani ztráta několika přátel
najednou.
Z vynikajících podniků besedních toho roku
sluší uvésti výstavu Matějkova obrazu „Hold pruský“, odhalení
pamětní desky na domě
Františka Palackého a oslavu S. Tomášíka, autora
české hymny „Hej Slované!“.
Ještě bohatší co do činnosti vnější byl rok
1886. V Rudolfinu uspořádána výstava celé kollekce obrazův
V. V. Vereščagina, obsahující 45 výjevů z války rusko-turecké,
ze života ve střední Asii, v Indii a Palestině. Více než
21.000 osob prošlo za šest neděl, co trvala tato výstava, salony
Rudolfina. Odborem hudebním pak provedena myšlénka Veleb.
Urbánka o pořádání koncertů populárních, jimiž po
dvacetiletých snahách došlo svého uskutečnění dávné přání, aby
též širšímu obecenstvu za cenu co nejnižší staly se přístupnými
umělecké výtvory nejpřednějších skladatelů hudebních. Známo, že
koncerty populární od té doby nezmizely z programu činnosti
besední a podnes jí slouží ke cti. Značné podpory koncertům těm
dostalo se výtěžkem z koncertu Hanuše Bülowa, jenž se značným
sebezapřením hrál v jejich prospěch dne 10. října a odevzdal jim
čistý výtěžek skoro 800 zl. I jinak panoval v odboru život
velice čilý, a schůze jeho nezadávaly bývalým schůzím odboru
literárního. Odbor vítal ve svém středu nejednu znamenitost
jména evropského, jako zejména proslulého skladatele
francouzského Saint-Saënsa.
Tento čilý život v odboru hudebním dostoupil
vrcholu svého r. 1887, kdy hudebníkům pro schůze nedostačovala
už obvyklá sborovna a schůze se pořádaly v besedním sále.
Členové Besedy obdrželi toho roku poprvé prémii literární,
uspořádanou předsedou lit. odb. J. Holečkem, kdežto péčí odboru
výtv. zasazena pamětní deska Jarosl. Čermákovi a na hrob
V. Levého na Vyšehradě postaven pomník — zdařilá to kopie
nejlepší sochy jeho, sv. Jakuba.
Za posledních dvou let, jež Beseda strávila
ve starých místnostech v Besedě Měšťanské, činnost její brala se
ještě starou kolejí. Život společenský udržoval se v přiměřené
výši a na venek vystoupeno dvěma podniky rozhodně pozoruhodnými:
Byly to r. 1888 koncert Petra Iljiče Čajkovského, jenž přinesl
značný důchod koncertům populárním, a v prosinci téhož roku
vánoční výstava odb. výtvarného, první v řadě praktických
těchto výstavek, jež se od té doby pořádají každoročně a staly
se oblíbeným tržištěm vánočním pro osoby, hledající k svátkům a
k Novému roku dárek vyšší ceny umělecké.
Na sklonku r. 1889 vzdal se své hodnosti
Dr. J. Strakatý, jenž byl 16 let starostou Besedy, a na jaře
příštího roku 1890 Beseda opustila své místnosti v ulici Jungmannově, kde strávila dobu svého rozkvětu a přestěhovala se
do nového obydlí v paláci hr. Lažanského na Nábřeží.
Přesídlení to, jež mělo Besedě dopomoci
k osvěžení chabnoucího života spolkového, sklamalo však úplně
očekávání výboru. Byl-li v místnostech starých, s nimiž byla
spojena restaurace, společenský život nevalný, zanikl v místnostech nových, při nichž není restaurace, úplně. Odbory
omezily se od té doby výhradně téměř na činnost vnější.
Schůze odboru literárního přestaly nadobro, pravidelné přednášky
pro dámy zmizely z programu od r. 1880, hudební odbor pořádá své
produkce a koncerty z pravidla v sálech cizích; jen vánoční
výstava pořádá se pravidelně v místnostech besedních.
Nastal tedy od r. 1890 zjevný obrat
v činnosti naší Besedy, jejíž zření od té doby obráceno výhradně
skoro na venek.
Kromě každoročního slosování děl uměleckých a
vydávání prémií, kromě nezbytného bohužel dosud hájení práv
českého umění a památek uměleckých, kromě výstav, koncertů a
účastenství při jubilejní výstavě r. 1891, vidíme nejzáslužnější
činnost Besedy Umělecké v tom, že stavši se r. 1890 dědičkou
„Matice Hudební“, jež se dobrovolně rozešla a své značné jmění
(přes 1000 zl. na hotovosti a celý sklad starších hudebnin)
odevzdala Besedě Umělecké, jala se vydávati za ceny neobyčejně
levné klavírní výtahy nejlepších děl našich skladatelův. Ve
třech letech (1890—1892) vydány takovým způsobem
Smetanovy opery
Prodaná nevěsta (dvakrát), Tajemství a Dalibor.
Počet členů platících sklesl sice u
přirovnání s prvními lety osmdesátými, ale drží se dosti
houževnatě na cifře okolo 1500. Jest to číslo na spolek český
sice dosti značné, ale pro dalekosáhlé úmysly zakladatelův
Besedy Umělecké zhola nedostatečné.
Tak po různých oklikách, po cestách, posetých
blahými úspěchy i trpkým sklamáním Beseda dospěla ke dni
9. března 1893, kdy dokonala třicátý rok svého trvání. Měli jsme
opět jubileum, ale bez hlučných slavností s fanfárami a dýmem
kadidla. To, co Beseda za svého trvání vykonala, nikdo jí
nevezme; to ctí se samo i bez pozlátka pochvalné fráse. To pak,
co zůstalo nevykonáno, musí býti zůstaveno šťastnější
budoucnosti. Tolik však je jisto, že máme za sebou kus poctivé
práce, na niž smíme vzpomínati bez uzardění. Na památku oné
třicetileté činnosti vydávají se tyto „Vzpomínky“.