Hasiči
|
Ruční stříkačka na dvoukoláku
|
Hasičská čtyřkolová cyklojednotka
|
Ruční stříkačka tažená koněm
|
Kočárová ruční stříkačka tažená koněm
![]() |
Jindřich Eckert: Zkouška parní
hasičské stříkačky tažené koněm, kterou zakoupila Praha v roce 1881
First Prize Patent Steam Fire Engine
Pražské zastupitelstvo po požáru kartounky v Holešovicích, kam vůbec nedorazily zálohy obsluhující ruční stříkačky, rozhodlo dne 23.3.1853 o zřízení Sboru pro čištění ulic a požární ochranu. Sbor vznikl 16.8.1853 a měl 30 metařů, kteří byli po absolvování výcviku označeni červenou páskou. V roce 1866 byli hasiči vyčleněni z počišťovačů. V roce 1872 byla zavedena velící řeč česká, hasičské názvosloví pomáhal vytvářet Dr. M. Tyrš. V roce 1911 byli pražští hasiči vybaveni prvními čtyřmi požárními automobily značky Praga, ale poslední koňský potah vyřadili ze svého vybavení v roce 1926.
|
|
Parní stříkačka Sboru hasičského
Královského hlavního města Prahy
která se nepodílela na hašení Národního divadla
![]() |
Parní stříkačka Sboru hasičského
Královského hlavního města Prahy
která se nepodílela na hašení Národního divadla
![]() |
Foto Rudolf Bruner-Dvořák: Hasič
Požární hláska
![]() |
Motorizovaná jednotka bez stříkačky
![]() |
Kočárová parní stříkačka
![]() |
Výjezd hasičů, v průběhu cesty se topí v kotli parní stříkačky.
![]() |
Staroměstské náměstí, stříkačky tažené koňmi, automobily Praga pro převoz mužstva (velikonoční pondělí ~1913)