Místy, odkud se od počátku středověku šířilo křesťanství a kam se
soustřeďovala vzdělanost, kultura a také charita, byly kláštery. V
Praze jsou nejstaršími a dodnes existujícími klášterními komplexy
dva benediktinské kláštery – ženský klášter na Pražském hradě
(založený 973) a mužský v Břevnově (založený 993). O první z nich a
v Praze vůbec časově nejstarší se zasloužila sestra krále Boleslava
II., blahoslavená Mlada Přemyslovna, řeholním jménem Marie.
Rozhodující byl v jejím životě pobyt v Římě: projednávala zde u
papeže zřízení pražského biskupství a císař Otto I. tuto myšlenku
podpořil. V roce 973, shodou okolností ve stejném roce, kdy Otto
umírá, se Praha skutečně stala biskupským městem. Mlada současně
získala povolení založit v Praze benediktinský klášter při kostele
sv. Jiří na Pražském hradě. Stala se jeho první abatyší a byla zde
také pochována.
Jádrem klášterního areálu byl od počátku kostel sv. Jiří, jehož
patrocinium klášter převzal. Tento kostel založil kníže Vratislav I.
už v roce 920; mnohokrát byl přestavován, zejména po onom velkém
požáru v roce 1142 při obléhání Pražského hradu Konrádem Znojemským,
po němž byl kostel obnoven zhruba do dnešní podoby trojlodní
baziliky se dvěma věžemi, plochým stropem v hlavní lodi a se
sklenutými bočními loděmi.
Nad bočními loděmi byly vystavěny tribuny a nově zbudován chór s
apsidou, pod jehož úrovní je situována trojlodní krypta s křížovou
klenbou. Uvádí se, že podobný chór vznikl i na západní straně a šlo
tedy o dvouchórovou baziliku, takovou, jaké se běžně stavěly v
románské době v západní Evropě. Zásluhy na této stavební etapě se
přičítají abatyši Bertě, označované proto jako „druhá zakladatelka“
nebo „obnovitelka“ kláštera.
Po abatyši Mladě (první zakladatelce) a Bertě to byla Anežka, z
jejíž iniciativy se přistavila před jižní věž pozdně románská
dvoupatrová kaple pro hrob sv. Ludmily. Patro kaple pak bylo za
Karla IV. přebudováno dvorskou parléřovskou hutí ve tvarech vrcholné
gotiky (před 1371) a uplatňuje se v exteriéru dodnes. Stejná huť se
podílela i na zhotovení náhrobku z bílé opuky pro uložení ostatků
sv. Ludmily, jež byly do chrámu přeneseny z Tetína již v roce
925, tedy čtyři roky po mučednické smrti naší největší světice.
Carattiho průčelí je typickou raně barokní architektonickou skladbou
s poměrně plošným trojosým rozvrhem, trojúhelníkovým štítovým
nástavcem, doplněným kamennými koulemi a obelisky. Vysoké pilastry
spínají tři vodorovné úrovně oken s motivy diamantových řezů ve
výplních. Sochař Jan Jiří Bendl často spolupracoval v Praze s
Carattim a oba umělci se sešli ke společnému dílu také zde na
Pražském hradě. Bendl dotvořil průčelí sochami zakladatelů kláštera
– knížete Vratislava a abatyše Mlady. Do vrcholu štítu umístil
reliéf se sv. Jiřím, jemuž je kostel zasvěcen. Tento dominující
motiv vítězného zápasu světce s nestvůrou, symbolicky zastupující
vítězství církve nad pohanstvím, se zopakoval v exteriéru kostela
ještě jednou, a sice v tympanonu jižního portálu směrem do Jiřské
ulice.
Jižní renesanční portál pochází z jagellonského období kolem roku
1500. Jeho architektonické ztvárnění je dílem nejvýznamnějšího
dvorního stavitele z rozhranní středověku a nastupující renesance,
Benedikta Rieda (Rejta), známého především stavebními úpravami
nedalekého královského paláce.
Shora zmíněné západní průčelí není jediným barokním zásahem do
svatojiřského komplexu. V letech 1718–1722 byla ke kostelu na nároží
Jiřské ulice přistavena kaple sv. Jana Nepomuckého, vystavěná patrně
podle návrhu Filipa Spannbruckera – následovníka slavného Giovanni
Santiniho – jako samostatný prostorový útvar, nevelkýrozměrem, ale
velmi významný, což dosvědčuje i účast předních mistrů baroka:
Ferdinand Maxmilián Brokoff vyzdobil sochařsky vstupní průčelí a
Václav Vavřinec Reiner je autorem interiérové výmalby, obojí s
ikonografickými náměty z legendy o sv. Janu Nepomuckém. Po
josefínské čistce, která zbavila interiér baziliky barokního
mobiliáře a klášter pozměnila na kasárna, prošel chrám v 19. století
rozsáhlými rekonstrukcemi. Během nich byly vyměněny architektonické
detaily i větší části zdiva za nové, včetně kamenných helmic obou
věží. |