Okolo roku 1490 byla nepochybně z popudu Vladislava Jagellonského vybudována nová královská empora, vložená do jedné z ochozových kaplí na jižní straně katedrály. V listu (uložen v Kutnohorském archivu) zaslaném v roce 1492 nejvyššímu mincmistrovi Benešovi z Weitmile královský úředník Hanuš Behaim zmiňuje, že v tomto roce musí dát dělat kamenný most. Má se vesměs za to, že jde o most spojující královský palác s oratoří v katedrále. V čele empory jsou dva hrotitě vyklenuté oblouky. Uprostřed, kde se tyto oblouky téměř stýkají, bychom očekávali nosnou podporu, ale ta tady chybí. Oblouky tu tedy visí volně ve vzduchu. Toto řešení nemůže nepřipomenout visuté svorníky v sakristii Svatovítské katedrály, pocházející z doby Petra Parléře. V onom dolů visutém místě, kde se oba oblouky oratoře stýkají, je v kameni vytesaný znakový štít s iniciálou Vladislavova jména – písmenem W, nad nímž je umístěna korunka. Oba oblouky empory se ale nezdvihají ve svém čele jen prostě kolmo vzhůru. Jsou vyvinuty tak, že se směrem vzhůru vyklání do popředí. Snaha o dynamizaci této architektury je zde zřetelně patrná. Visuté svorníky naznačují invenci Petra Parléře. Po klenbách pod královskou oratoří v pražské katedrále, na spodní části jejího čela obracejícího se do nitra katedrály a na bohatě utvářené balustrádě se rozprostřela v kameni vytvořená síť z větví, napodobených s neobyčejnou dokonalostí. Jsou uschlé a uvadlé, osekané, zlámané a sukovité a na některých místech se navzájem kříží a proplétají, dokonce jsou tu spolu svázány provazem vytesaným do kamene. S uplatněním podobných naturalistických motivů se lze setkat v pařížské architektuře už v době okolo roku 1400. Na pražské královské oratoři je větvoví v bohaté míře uplatněno i na balustrádě, kde doprovází řadu erbovních štítů. Ze středu poprsnice pak vystupuje do popředí arkýřek, z něhož je dolů spuštěn motiv připomínající visutý svorník. V erbovních polích na poprsnici se nacházejí znaky zemí náležejících do svazku zemí České koruny. Na arkýřku v ose empory byl umístěn znak uherského království, který tak prozrazuje, že oratoř byla dokončena až v době, kdy se Vladislav Jagellonský ujal vlády v Uhrách (tedy v roce 1490), popřípadě v letech bezprostředně následujících. Po stranách jsou postavy kutnohorských havířů. Náročně utvořená empora v pražském chrámu sv. Víta propůjčovala panovníkovi při jeho návštěvě chrámu velkolepý architektonický rámec. Ale i v době, kdy v Českém království nepobýval, dávala najevo stálou přítomnost královské moci. Svým vladařským akcentem i funkcí je královská oratoř výrazným projevem dvorské kultury. Královská oratoř v pražské katedrále bývala tradičně pokládána za dílo Benedikta Rieda. Její provedení bylo ale posléze připisováno mistru Hanuši (též Johann, Hans) Spiessovi z Frankfurtu, jenž pracoval na stavbě kostela v Mělníku a na královském paláci Pražského hradu. Důvodem pro tuto atribuci bývá drobnopisnost výzdoby oratoře, která má jiný ráz než poměrně strohá, zato monumentálně koncipovaná díla Benedikta Rieda. Nicméně královské oratoři nelze upřít smělý architektonický koncept, což by spíše nasvědčovalo, že základní návrh na oratoř mohl být dílem Benedikta Rieda. Navíc na Riedovu práci tu poukazují zmínky v psaných pramenech, i když pocházejí z pozdější doby. Riedovo autorství uvádí kalendář Daniela Adama z Veleslavína, vytištěný v Praze v roce 1578. Ve své výpovědi z roku 1590 prohlásil Riedův pravnuk, že mistr Benedikt oratoř vyměřil a dal sklenout a že za to byl povýšen králem Vladislavem do rytířského stavu. Snad nelze úplně vyloučit, že Ried královskou oratoř navrhnul a provedení bylo svěřeno Hansu Spiessovi. |
Původní podoba mostku se nedochovala
Spojovací mostek z Vladislavovy ložnice v Královském paláci do Královské oratoře
Starý královský palác po Benediktově přestavbě
Malý jižní boční vchod
Stěny i klenba tohoto prostoru, původně bez později
zbudované královské oratoře, jsou dílem prvního stavitele gotické
stavby, Matyáše z Arrasu (+ 1352). 1 Uprostřed jižní stěny se
nachází malý boční vchod do katedrály. Na vnější straně kamenného
ostění tohoto vchodu je do hrotu profilovaného portálku vsazen do
kamene vytesaný znak českého království.
Portál vstupu do schodiště
Na jihozápadní stěně je vchod do zvenku přistaveného točitého schodiště vedoucího k ochozům kolem kaplí. Kamenný portálek je původní, dveře do něj vsazené, pobité železnými pláty a diagonálními pásy s korunovaným vladislavským „W“, jsou však pozdně gotické. Uprostřed portálového nadpraží je vytesán český znak, podobný tomu, který je umístěn na vnější straně hrotitého vstupního portálu uprostřed jižní stěny.
Okno v jižní stěně V horní části jižní stěny je pod klenbou vsazeno malé hrotité okno, jehož kamenné kružby jsou vyplněné barevnou ornamentální vitráží.
Královská oratoř
Královská oratoř, z let 1490-1493, je dílem huti
královského kameníka Hanse Spiesse, zvaného též mistr Hanuš. Jako
tvůrce tohoto díla bývá označován též někdo z okruhu mistra
staropražského cechu kameníků Matyáše Rejska nebo mistr hradní
kamenické huti Benedikt Rejt (Rieth, Ried, Reyd), známý také pod
jménem Beneš z Loun. Porovnáním a rozborem jimi užívaných stavebních
prvků a s přihlédnutím k některým dochovaným záznamům dokazuje
historik architektury Václav Mencl, že slohové i historické
souvislosti svědčí pro mistra Hanuše Spiesse.
Dřevěná císařská lóže
Císař Ferdinand II. dal v roce 1630 vestavět do této
oratoře dřevěnou prosklenou lóži, posléze rozšířenou jako nástavbu
pavlačového typu i nad sousedními kaplemi. Nástavby nad kaplemi
vpravo od oratoře až ke kapli sv. Václava byly během zimy 1868-1869
odstraněny. Po odstranění této dřevěné galerie i s provizorními
schody vedoucími k hudebnímu kůru byly v roce 1870 zazděny také
nadále už zbytečné dveře vedoucí z oratoře do sousední kaple svatého
kříže. Mezi informacemi o postupu prací na dostavbě katedrály v roce
1875 se uvádí, že došlo k odstranění ze dřeva zbudované oratoře a
nástavby nad valdštejnskou kaplí a vyspravení nástavbou poškozeného
pilíře. Byl zazděn průchod mezi královskou oratoří a valdštejnskou
kaplí a doplněna chybějící východní polovina kamenného zábradlí před
oratoří ze dřeva zbudovanou náhradou.
Dnešní uspořádání prostoru v oratoři Kolem vnitřních stěn i u předního zábradlí jsou ve svatovítské Královské oratoři umístěny lavice a poblíž dveří je do jihovýchodní stěny zasazena kropenka z červeného mramoru.
Můstek spojující oratoř se Starým palácem Dveřmi uprostřed jižní stěny oratoře se vstupuje do kryté chodby, která přes můstek spojuje oratoř se Starým královským palácem. Z původního, v roce 1492 postaveného, mostu se zachoval pouze jižnější oblouk a středový pískovcový pilíř obdélníkového půdorysu, rozdělený průchodním otvorem na dvě části, které ve výši 2 metrů spojuje hrotitý oblouček; v době renesanční byl tento pilíř rozšířen přizdívkou. Jednoduchá krytá a prosklená chodba je vyzděná z cihel a celý můstek je opatřený omítkou. K úpravě došlo v polovině 18. století, za vlády císařovny Marie Terezie (1740-1780). Při archeologickém průzkumu byly zjištěny zbytky zdiva z období karolinské výstavby, naznačující, že už tehdy existovalo jakési propojení mezi královským palácem a točitým schodištěm přiléhajícím ke katedrále.
Prostor pod královskou oratoří Ani po zbudování Královské oratoře nepřestalo toto místo plnit úlohu vstupního prostoru u postranního vchodu do katedrály. Po obou stranách, do jihovýchodní i jihozápadní stěny, jsou poblíž vstupních dveří vsazeny kropenky z červeného mramoru. Tento prostor bývá sice někdy označován jako kaple pod královskou oratoří, ale nekonaly se zde bohoslužby a není znám žádný doklad o tom, že by tu stál nějaký oltář, přestože v nedostavěné katedrále jich bylo celkem asi 63 až 87. Při západní stěně se nachází v podlaze vložený náhrobní kámen bez nápisu a vpředu jsou na obou pilířích velké hvězdicové lucerny s modře prosklenými středy, upevněné na železných kovaných ramenech.
Památný gotický kříž z 1. poloviny 15. století
Na východní stěně visel kříž s Kristovým tělem, 23
významná práce českého mistra z okruhu mistra Týnské kalvárie,
řezaný z lipového dřeva a polychromovaný (výška korpusu 80 cm,
novější dřevo kříže 90 cm). Mistrně jsou řezány tvary nahého těla,
vystupující hruď, svaly paží, kolena s oblými hranami kloubů a
holenní kosti nohou; všechny tyto anatomické podrobnosti studoval
gotický umělec s pronikavou a naturalisticky zaostřenou pozorností.
Zachyceny jsou i žíly a křečovitě strnulé šlachy napjatých údů.
Významná gotická řezba vskutku odhaluje smělý pohled na zmučené, se
smrtí zápasící tělo.
Obraz sv. Cyrila a Metoděje Na východní stěně visí dnes obraz svatých Cyrila a Metoděje, který do svatovítské katedrály věnovali zástupci pravoslavné církve v českých zemích.
Dva klečící kutnohorští havíři Vpředu na východním pilíři oratoře je zavěšena socha klečícího kutnohorského havíře a druhá, podobná socha je umístěna na protějším pilíři. Tyto ze dřeva vyřezávané barokní sochy pocházejí z Braunovy dílny (1721-1725), jsou polychromované a zlacené. Oba havíři drží v rukou kahance a jsou obráceni směrem k náhrobku sv. Jana Nepomuckého. Nechalo je pořídit panství v Dymokurách, jako dar pro svatovítskou katedrálu.
|
Některé projekty Benedikta Rejta z Loun a Pístova