Hradby a lidé
dr. Bohumír Roedl (ředitel
SOkA Louny)
Hradební systém, tak jak jsme ho
právě popsali, byl rozsáhlým a složitým organismem, vzniklým k
jednomu jedinému účelu: ochraně obyvatel města před nepřítelem. Co
však s hradbami v době míru? Od vlády Jiřího z Poděbrad do
třicetileté vojny Čechy na svém území válečný konflikt nepoznaly.
Sluší se také dodat, že lounské opevnění vlastně nikdy v historii
skutečnou zatěžkávací zkouškou neprošlo. Není znám případ (a to ani
v době husitských válek), že by město někdo regulérně obléhal a to
se pokoušelo o odpor.
Podle Jana Niče měly Louny po roce 1500 v obou hradebních pásech
20-23 bašt. Co s tolika objekty, které navíc vyžadovaly pravidelnou
údržbu? A tak jejich část město pronajímalo, používalo jako
skladiště či stanoviště různých služeb nebo je rovnou převedlo do
soukromého majetku měšťanů. Už v polovině 15. století mělo několik
bašt své obyvatele; například jistému Danielovi v roce 1457 město
zřídilo „světničku“ a v ní kamna. Někdy měšťané dokonce stavěli
části fortifikace vlastním nákladem. To byl případ Jana Špuléře,
který v roce 1482 postavil v hradbách věž a město mu ji dalo do
dědičného užívání pod podmínkou, že do ní v případě nutnosti umožní
městské hotovosti přístup. Od počátku 16. století se v městských
účtech začínají pravidelně objevovat příjmy z pronájmu bašt. Lze
odhadnout, že v 16. století jich takto soukromníci využívali asi
pět. Někteří z nich v baštách přebývali, jiní je používali jako
skladiště. Tento smluvní vztah byl oboustranně výhodný: městu
odpadly starosti - a hlavně výdaje - s údržbou a měšťané získali
rozlehlý obytný a skladovací prostor.
Pronajata byla i poslední bašta, která se v Lounech postavila. Bylo
to v roce 1590. Bašta byla mohutná, stála na severovýchodním nároží
hradeb a její část se dochovala při vjezdu na cyklistickou stezku
pod hradbami. Střechu na baště zhotovil pokrývač Kašpar, který byl v
té době zaměstnán na rekonstrukci střech podsebití na celém
hradebním systému. Kašparovi byla bašta pronajata zcela bezplatně s
tím, že případné závady na střešní krytině hradeb opraví na vlastní
náklady. Některé bašty používali Lounští pro potřeby města. Tak
např. bašta Beran při fortně v severním hradebním pásu byla tak
říkajíc polyfunkční. V roce 1587 se používala jako vězení, v roce
1609 se v ní sušil obecní chmel a roku 1618 skladovala mouka. Jako
skladiště městského obilí sloužily průběžně nejméně dvě bašty. V
baště nazvané Tůň byla umístěna prachárna.
Jiné bašty používala rada buď jako stanoviště různých služeb nebo
obydlí řemeslníků zaměstnávaných v městské režii. Tak v Čertově
baště sídlili už ve 20. letech 16. století ponocní, v jiné baště
zřídilo v roce 1604 město bydlení pro dva trubače, jejichž působiště
bylo jinak na věži svatomikulášského kostela. Baště se také hned
začalo říkat „dům trubačovský“. Nepochybně ale byla většina bašt
udržována v bojeschopném stavu. Každá z nich ovšem dělostřelbou být
vybavená nemohla - děla byla velice nákladná. Snad proto v roce 1598
nařídila městská rada „kopání v baštách k vyhledání, pokudž by jaká
děla v nich od předků zakopána byla“. Zda tento svérázný
archeologický výzkum přinesl nějaké výsledky ovšem nevíme. Je ale
třeba uvést, že pronajímání bašt soukromníkům byla praxe naprosto
běžná a setkáváme se s ní ve většině českých měst.
Bez stálých obyvatel nebyly ani brány. Od založení města ve 2.
polovině 13. století stály v Lounech dvě: Žatecká a Pražská. To bylo
dáno jednak konfigurací terénu, na němž město vzniklo, jednak
faktem, že městem procházela královská cesta z Prahy do Bavorska a
Saska. Jejich stavební vývoj byl velice složitý a není proto možné
se jím na tomto místě zabývat.
Lidé období raného novověku nevnímali bránu stejně jako my. Pokud o
bráně hovořili nebo o ní psali, tak většinou v množném čísle, např.
„v branách Pražských, mezi branami Žateckými“ apod. Bylo to proto,
že bránu netvořila jenom věž s průjezdem. Obě lounské brány
představovaly od poloviny 15. století složitý a rozlehlý komplex tří
průchodů a nejméně dvou věží, v každé z nich byl kamenný dlážděný
most a před nimi ještě padací přes příkop. Prostor uvnitř Pražských
bran mohl v roce 1620 pojmout kolem tří set osob. Právě do těchto
míst totiž v listopadu svolala městská rada plnou obec, která měla
rozhodnout, zda se Louny bez boje poddají Albrechtovi z Valdštejna.
V každé z bran také bylo množství kamenných krámků a dřevěných bud.
Řemeslníci v nich dílem bydleli, dílem jen prodávali své výrobky.
Převažovali puškaři a zámečníci, písemně doloženi jsou ale také
ševci a pekaři. Protože poloha krámu v branách byla nesmírně
výhodná, museli řemeslníci platit vysoké nájemné.
Stálými obyvateli bran byli branní. Jejich zaměstnavatelem bylo
město. Plat neměli vysoký, ale měli legální i nelegální možnost si
přivydělat. Navíc každoročně dostávali zdarma obilí jako kompenzaci
za to, že jim jejich povolání neumožňovalo obhospodařovat vlastní
pole. Legální možnost příspěvku byla umožněna faktem, že se čas od
času čistily žumpy v šatlavě a ve škole. Z hygienických důvodů se
jejich obsah za město vyvážel v noci, a tak museli branní ponocovat,
za což ale dostávali příplatky. Kromě toho patřilo mezi jejich
povinnosti vybírání cla a při této příležitosti mohlo ledacos zůstat
za nehty. Branní také zodpovídali za technický stav všech zařízení
spojených s provozem bran a za jejich včasné uzavírání. V roce 1589
vydala městská rada nařízení, že se brány, jinak uzavírané hodinu
nebo dvě po západu slunce, musí zavírat také v době bohoslužby a
oběda. Zdůvodnila to tím, že během kázání by nepřítel mohl
nepozorovaně vniknout do města a uzavřít většinu obyvatel v chrámu;
v době všeobecného jídla pak bylo město obzvlášť zranitelné.
Někteří branní s branami spojili celý život a tak nebylo divu, že
jejich pobyt v branách připadal současníkům jako věčnost. Kronikář
Pavel Mikšovic například napsal, že branný v Pražské bráně Václav
Švec, který zemřel v roce 1618, sloužil na stejném místě šedesát
let. Z pramenů přitom jednoznačně vyplývá, že to nebylo víc než
pětatřicet. I tak to bylo dlouho.
Prostor brány patřil spolu s radnicí a kostelem k místům, jimž
právní vědomí věnovalo daleko větší pozornost než jiným ve městě.
Proto byly přečiny a zločiny spáchané v branách posuzovány daleko
přísněji. Několik dokladů pro to máme i v Lounech. V roce 1576
jezdili lounští konšelé do Prahy, zřejmě k apelačnímu soudu, v
záležitosti Jana Vlka a Nathaniela Kopala, kteří „vybíjeli“ městské
brány.
Roku 1592 ztloukl místní měšťan Jan Želivský v Žatecké bráně sekerou
Václava Říhovic. Protože šlo o místo „vejsadní a privilejní“,
propadl hrdlem. Při vyšetřování zločinu si královský rychtář Jakub
Sokol z Meziklas vzpomněl, že někdy ve 40. letech jeden pacholek
Beřkovských z Libčevse v téže bráně koněm dotíral na kolemjdoucí.
Brannému, který ho napomenul, nacpal do úst motyčku. Byl odsouzen k
pokutě jednoho sta kop. Protože je neměl, byl prý sťat. Želivský ale
dopadl lépe. Odsoudili ho k pokutě padesáti kop, které ani on
nesložil a raději si šel sednout do šatlavy. Nakonec vyvázl s
trestem dvaceti míšeňských kop, použitých na dláždění Pražského
předměstí kolem kostela Matky Boží. Přece jen byl lounským měšťanem.
Roku 1588 byli údajně sťati dva děčínští poddaní. Osudným se jim
stalo, že za dne močili v jedné z městských bran. Branný je
napomenul, načež byl zbit a poraněn kordem. Historku zapsal až po
dvou stech letech místní kronikář Jan Mojžíš, a tak je třeba brát ji
s určitou rezervou.
V análech, z nichž pro starší období čerpal Mikšovic, byla zpráva,
že se v roce 1554 v Žatecké bráně poprali žáci zdejší školy a místní
mladíci. Domácí si studenty vyčíhali, když se vraceli z pohřbu.
Takových pranic se ve městě odehrálo každý rok na tucty. Pro
analistu v polovině 16. století i pro Mikšovice někdy o padesát let
později však měl tento incident význam hodný zaznamenání: bylo to
proto, že se odehrál v bráně.
Každé pravidlo však mělo výjimky. Obzvlášť při udílení milosti při
spáchání hrdelního zločinu postupovaly městské soudy v raném
novověku často dost voluntaristicky. Názornou ukázkou je případ
bečvářského tovaryše Matěje Franka z Jáchymova. Ten 25. května 1589
tasil v jedné z lounských bran a napadl jakéhosi sedláka. Branného,
který přispěchal sedlákovi na pomoc, zranil. Na přímluvu starších
bečvářského cechu a Jiřího z Humburka (asi vrchnosti tovaryše) byl
Frank podmínečně propuštěn na hrdelní revers.
I příkopy před hradbami byly ve městech specificky využívány. V
Lounech se v nich skladovalo obecní dříví a pracovali tam tesaři.
Také máme zprávy, že se v nich pěstovala jablka. Příkopy byly
oblíbeným místem, kde se cvičili měšťané ve střelbě. Nejinak tomu
bylo i v Lounech. Roku 1590 povolila rada měšťanům cvičit se každou
neděli „v příkopích mezi zdmi městskými“ ve střelbě. Jeden týden se
měla provozovat střelba z ručnic, druhý z kuší. Dobově
charakteristický je dovětek, že se střelci při této činnosti neměli
opíjet. Toto povolení se opakovalo i v roce 1597. A také sloužily
příkopy jako skládka, jako oblíbené místo, kam se přes opakované
zákazy vedení města házelo vše nepotřebné.
Je patrné, že městské hradby zdaleka nebyly jen hrozivým,
odosobněným architektonickým systémem, který měl symbolizovat
stavovskou příslušnost městské obce a chránit její bezpečnost.
Prostor hradeb byl permanentně zalidněn a tvořil nedílnou součást
městského organismu.
REGIZ 6 / 1998 |