Požár Národního divadla
patří mezi největší tragédie v českých dějinách. S odstupem
se však celý zásah hasičů jeví jako nechtěná komedie.
Když 12. srpna roku 1881 budova čerstvě dostavěného Národního
divadla ještě během dokončovacích prací shořela do základů, vnímal
to český národ právem jako obrovskou tragédii. Doba byla nelehká a
tohle byl symbol národní touhy po samostatnosti a nezávislosti,
vyvrcholení snah Národního obrození, první ryze české kamenné
divadlo.
Není proto divu, že se peníze na jeho obnovu vybraly téměř okamžitě
po požáru. Proběhlo oficiální vyšetřování, při němž tehdejší
odborníci označili za viníky klempíře, kteří na střeše po práci
špatně uhasili žhavé uhlíky. Městem se velmi brzy a stejně rychle
jako požár roznesla šeptanda, že byl oheň založený úmyslně. Není
divu, nacionalistický konflikt mezi Čechy a Němci vyvrcholil pouhý
měsíc a půl před požárem Chuchelskou bitkou. A podivné až bizarní
okolnosti, které provázely pokusy jej uhasit, ji ještě umocnily.
Téměř ihned došla voda
Kdyby nešlo o tak důležitou budovu, dala by se celá událost vnímat
jako hodně vydařená komedie, která by ovšem zapadla do repertoáru
Divadla Járy Cimrmana. Začněme třeba tím, že o požáru věděli hasiči
prakticky okamžitě. V budově totiž měli svého člověka Jana Kořínka,
který už v 18:37, tedy skutečně chvilku po vzniku požáru, posílal
hasičům do centrály telegram. V úplně stejnou
chvíli ale požár hlásili i z budovy naproti, kde je dnes kavárna
Slavie. A tyto dva telegramy se v morseovkovém systému jaksi
vyrušily; hasičům tak přišla jen čára a nedokázali proto rozluštit,
kam mají jet.
Kořínek třicet minut stepoval v hořícím divadle, než pochopil, že
posily skutečně nejedou, a telegram poslal úspěšně znovu. To už byla
ale v plamenech celá střecha. Pomáhat zkoušeli alespoň přihlížející
snaživci, nadělali ale víc škody, než užitku. Například architekt
vodovodního potrubí v logické a zcela racionální touze požár co
nejdřív uhasit mírně iracionálně pustil naplno kropení nad jevištěm
a všechny hydranty v budově. Voda došla během několika minut.
Hasiči byli zrovna na pohřbu
Abychom nebohému muži neházeli všechno na hlavu, ztráta tlaku v
potrubí nebyla jen jeho chybou. Ve vodárně na Karlově, která divadlo
zásobovala, totiž zrovna řešili havárii a tlak v potrubí byl už tak
pořádně nízký. I tohle přiživilo různé konspirační teorie, kdo a jak
požár založil.
Nejvíc pozornosti konspirátorů ale vzbudila zcela jiná okolnost. Byl
jí fakt, že v době, kdy se hasič Kořínek konečně dotelegrafoval na
centrálu, účastnili se všichni pražští hasiči pohřbu svého
nadřízeného, nadhasiče Čeňka Diviše, který spáchal sebevraždu. A
pozor. Důvodem, proč si sáhl na život, byla nešťastná láska k
tanečnici, jež pracovala právě v Národním divadle. Drb se samozřejmě
po požáru mezi Pražany rychle rozšířil, protože systém „Náhoda?
Nemyslím si“ funguje už po staletí.
Pražští hasiči tedy na místo nedojeli jako první, ale předběhli je
kolegové mimopražští. Ti ovšem nebyli na hašení vysokých budov
vybavení. Hasičská centrála v Karlíně měla ovšem v rukávu naprosté
eso v podobě úplně nové parní stříkačky britské výroby. Bohužel ji
nemohli najít. Zmatek nad
zmatek Jak hasičská centrála v tu chvíli
vypadala, to necháme na vaší představivosti; kdo nehledal stříkačku,
navíc musel ještě shánět koně, kteří by hasiče k požáru dopravili.
Soukromí podnikatelé z okolí je nechtěli půjčit a nabídl se až
zemědělec, který byl v Praze na návštěvě.
Trvalo neuvěřitelné dvě a půl hodiny, než se hasičům konečně povedlo
stříkačku objevit, naložit a odvézt k divadlu. A když ji konečně s
velkou pompou sestavili, zjistili, že ji nebudou schopni jen tak
zprovoznit. „Chybělo uhlí, kterým by zatopili pod parním kotlem, aby
mohla fungovat,“ vysvětlila v rozhovoru pro Český rozhlas archivářka
Národního divadla Marie Hradecká. „Navíc, protože bylo velké vedro,
a hladina Vltavy poklesla, tak k ní nedosáhla hadice, takže ještě
museli řešit tento problém.“
Oficiální verze o požáru je mylná Že byl
hlavním stavebním materiálem horní lodžie hořlavý asfalt a železná
opona, která měla hlediště chránit, byla kvůli probíhajícím
dokončovacím pracím v době požáru nefunkční, jsou už jen takové
třešničky na dortu dokonávající dílo totální zkázy. Není se čemu
divit, že velitel pražských hasičů kvůli okolnostem požáru
rezignoval. A přitom by se dalo optikou tehdejší Prahy říct, že šlo
o úspěšný hasičský zásah. Požár se totiž nerozšířil na okolní
budovy. A byli to právě hasiči, kteří tehdy zachránili velikou část
uměleckých děl.
Celé neštěstí se navíc obešlo bez obětí na životech, a dokonce se
ani nikdo nezranil, pokud tedy nepočítáme zvědavce, kteří se ve
snaze zahlédnout co nejvíc tak tlačili na zábradlí nad úvozem
Divadelní ulice, až se s nimi prolomilo.
Oficiální verzi, proč vlastně v divadle začalo hořet, v průběhu
následujících desetiletí mnozí lidé zpochybňovali. Spisovatel
Miroslav Ivanov nechal koncem 20. století ve Výzkumném a zkušebním
leteckém ústavu provést expertízu, která přinesla důkazy, že jsou
závěry, ke kterým původní vyšetřovatelé došli, mylné. Skutečnou
příčinu požáru se ale dodnes nikomu odhalit nepovedlo. A
pravděpodobně už ani nepovede. |