Dne 12. srpna 1881 vznikl v odpoledních hodinách
na střeše Národního divadla požár, který se nepodařilo uhasit. Zcela
vyhořely dřevěné části střech, železná konstrukce střechy byla
zničena a propadla se dovnitř budovy a z větší části bylo zničeno i
vnitřní vybavení divadla.
Šetření tehdejších orgánů vedlo nakonec k obžalobě dvou zámečníků,
Jenische a Ziniburga, kteří osudný den odpoledne na střeše pracovali
na připojení měděného drátu k hromosvodu letováním. K letování se
používala plechová letovací kamínka, v kterých bylo rozžhavené
dřevěné uhlí, do kterého se letovaný spoj vložil. Zámečníci po
ukončení práce zalili žhnoucí dřevěné uhlí v kamínkách vodou a poté
jej umístili do měděného okapového žlabu v místě, kde zůstal zbytek
dešťové vody. Oba zámečníci byli soudem uznáni vinnými a byl jim
uložen trest týdenního vězení zostřený dvěma půsty (evidentně velmi
nízký trest).
Dodnes se mnozí domnívají, že požár Národního divadla způsobili
uvedení dva zámečníci. Mnohé další okolnosti kolem vzniku požáru
zaujali Dr. Miroslava Ivanova natolik, že inicioval provedení
odborné zkoušky zda tomu tak mohlo být. Modelová zkouška byla
provedena 23. 2. 1982 ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu v
Letňanech. Provedená expertíza prokázala, že ke vznícení dřeva
nedošlo ani za záměrně zvolených příznivějších podmínek pro vznik
hoření při modelové a laboratorní zkoušce oproti podmínkám z 12. 8.
1881.
Provedená expertíza zvýšila pravděpodobnost verze úmyslného
založení. Tuto verzi však nelze prokázat, i když údajně existovala
osoba, které se jeden německý student z pražské Univerzity po požáru
svěřil, že požár založil. Podařilo se však vyvrátit obvinění
vznesené tehdejším soudem proti dvou zámečníkům a opravit tak jednu
chybu v historii požární ochrany. |
Železná opona
Součástí protipožárních opatření v Národním divadle je známá
železná opona, která odděluje jeviště od hlediště v případě vzniku požáru. V
současné době je pro zvýšení její odolnosti zkrápěna šesti tryskami, které jsou
umístěny v horní části portálu. Její spouštění je hydraulické. Přední železná
opona o hmotnosti 12 000 kg se zvedá do výšky 10 m a opět spouští rychlostí 0,36
m/s. Při požáru je rychlost spouštění 1,2 m/s. Zadní železná opona má téměř
shodné parametry. Rozdíl je pouze v hmotnosti, která činí 11 800 kg, a ve výšce
zdvihu opony – 10,8 m. |