K rukoum presidenta Soirona pro výbor 50 osob.
P.P.
Dopis dne 6. dubna l.
r., kterýmžto jste mi, vysoce vážení pánové, prokázali čest, že jste
mne pozvali do Frankfurtu, abych se oučastnil jednání Vašich, hlavně
směřujících k tomu, aby co nejrychleji svolán byl německý parlament
- nyní právě mne poštou došel. S radostným překvapením shledal jsem
v tom plné a platné svědectví důvěry, kterou nejznamenitější mužové
říše Německé ve smýšlení mé pokládati nepřestávají: neboť
povolávajíce mne ke sněmu „německých vlastencův“, propouštění mne
sami z obviňování, rovněž tak nespravedlivého, jakož opět i opět na
mne uvalovaného, že bych se kdy ukázal býti nepřítelem německému
národu. S upřímným citem vděčnosti v tom uznávaje vznešenou vlídnost
i spravedlnost výtečného shromáždění tohoto, vidím se proto tím více
býti povinen, odpovědíti jemu s otevřenou důvěrou, přímo i bez
ukrývání. Na pozvání Vaše, pánové, nemohu ani sám osobou svou
přijíti, ani na místě svém odeslati jiného „bezpečného vlastence“.
Dovolte, abych Vám nyní co možná krátce přednesl své toho důvody.
Účel Vašeho shromáždění jest na místo dosavadního svazku knížat
postaviti svazek německého národu, národ německý uvést ve skutečnou
jednotu, utužiti cit německé národnosti a tímto způsobem rozmnožiti
moc a sílu říše Německé. Jakkoli ctím toto snažení i pocit, na
kterémžto se zakládá, a právem proto, že je ctím, nemohu nikterak
účastniti se v něm. Já nejsem Němec, aspoň se jím býti necítím - a
za pouhého potakače, nemajícího ani mínění, ani vůle, nechtěli ste
mne zajisté k sobě povolati. Přičemž musil bych ve Frankfurtě buď
city své zapírati a se přetvařovati, anebo když by k tomu přišlo,
hlasitě odporovati. K prvnímu jsem příliš upřímný a prostomluvný, ke
druhému pak nejsem dosti drzý a bezohledný. Nemohu totiž sobě toho
připustiti k srdci, abych protivnými zvuky rušil souhlas a svornost,
kterouž pokládám za utěšenou a žádoucí netoliko ve svém vlastním
domě, ale i u souseda.
Sem Čech rodu slovanského i se vším tím nemnohým, co mám i co mohu,
oddal sem se zcela i navždy ve službu svému národu. Tento národ malý
sice jest, ale odjakživa zvláštní a sám o sobě stávající. Panovníci
jeho účastnili se od věků ve svazku knížat německých, národ ale sebe
sám nikdy k národu německému nepočítal, aniž také od jiných po
všechna staletí kdy k němu byl počítán. Celé spojení Země české
nejprve se svatou říší Německou a potom s Německým spolkem bylo
odjakživa pouhé regale, o kterém český národ a čeští stavové sotva
kdy chtěli věděti, aniž toho sobě všímali. Věc tuto skutečně vědí
všickni němečtí znalci dějin tak dobře jako já. A chtěl-li by kdo
ještě o tom pochybovati, nabízím se, že ji přivedu svým časem k
oupolné a samozřejmé jistotě. I kdyby se zouplna za pravdu přijalo,
že koruna Česká kdy byla říší Německou ve svazku lenním (čemuž ale
publicisté čeští odjakživa odpírali), nemůže žádnému skutečnému
znalci dějin přijíti na mysl, aby, co se dotýče záležitostí
vnitřních, pochyboval o někdejší suverenitě a svézákonnosti vlády a
země České.
Celému světu jest povědomé, že císařové němečtí, co se této jejich
hodnosti dotýče, odjakživa s národem českým ani dosti málo činiti
neměli, že jim v Čechách ani nad Čechy nepříslušela moc ani
zákonodární ani soudní ani exekutivní: že nikdy neměli práva
vybírati ze země vojsko neb jaké regalie, že země Česká spolu se
svými korunními zeměmi nepočítala se k žádnému z desíti krajův
německých, že příslušenství k říšskému soudu komornímu se na ni
nevztahovalo atd., že tudíž celé dosavadní spojení země České říší
Německou je pokládáno i považováno býti musí nikoli za svazek národu
s národem, ale za svazek panovníka s panovníkem. Žádá-li ale kdo,
aby nad tento dosavadní svazek mezi knížaty nyní spojil se národ
český sám s národem německým, jest aspoň toto vždy požadavek nový,
nemající žádného historického základu právního, jemuž já o své osobě
hověti oprávněna se necítím,pokud neobdržím k tomu výslovného i
platného mandátu.
Druhá příčina, která mi brání porad vašich býti oučasten, jest, že
podle všeho toho, co posud o záměrech i úmyslech Vašich veřejně se
prohlásilo, nevyhnutelně chcete i budete k tomu, abyste navždy
zemdlili, ba nemožným učinili Rakousko co říši
samostatnou, říši, jejížto zachování celosti i upevnění jest a býti
musí věcí velikou i důležitou netoliko národu mého, ale celé Evropy,
ano lidskosti a vzdělanosti samé. Popřejte mě i také v tom
krátkého a přívětivého sluchu.
Víte, pánové, která mocnost drží veškerý veliký východ našeho dílu
světa. Víte, že tato mocnost, již nyní vzrostši u velikost ohromnou,
sama sebe a v sobě každého desítiletí větší měrou se sílí a vzmáhá,
nežli to díti se může v zemích západních. Že jsouc ve středu svém
nepřístupna skoro každému outoku, stala se již dávno nebezpečnou
svým sousedům. I ačkoli majíc na půlnoci bránu otevřenou, že vždy
přece přirozeným vedena pudem, zvláště na jih rozšiřovati se hleděti
bude, že každý krok, kterýž by na této cestě dále ještě učinila
kupředu, hrozí během čím dále rychlejším zploditi a založiti
universální monarchii, tj. nepřehledné i nevyslovitelné zlé,
neštěstí bez míry a hranic, jehož bych já, Slovan tělem i duší pro
dobré lidské neméně těžce želel, byť i tato monarchie prohlašovala
se za slovanskou. S touž křivdou jako v Němcích za nepřítele Němcův,
jmenují a pokládají mne mnozí v Rusích za nepřítele Rusův. Nikoliv,
pravím to hlasitě i zjevně, nejsem nepřítel Rusův. Naopak pozoruji s
radostným oučastenstvím každý krok, jejž tento veliký národ ve svých
přirozených mezích kupředu činí po dráze vzdělanosti: však ale že
při vší vřelé lásce k národu svému vždy ještě výše cením dobré
lidské i vědecké nežli dobré, národní, z té příčiny již možnost
universální monarchie ruské nemá žádného odhodlanějšího protivníka i
odpůrce nežli mne. Ne proto, že by monarchie byla ruská, ale že by
byla universální.
Víte, že na jihovýchodní straně Evropy, podél hranic říše Ruské,
přebývají národové mnozí, původem, jazykem, dějinami a mravem
znamenitě rozdílní - Slované, Rumuni, Maďaři a Němci, o Řecích,
Turcích a Škipetařích (Albáncích) ani nemluvíc - z nichž žádný sám o
sobě není dosti mocen, aby přemocnému sousedu svému na východě
odporovati mohl s prospěchem po vše budoucí časy. Toto mohou jen
tehdáž, když je svazek ouzký a pevný bude spojovati všechny v jedno.
Pravá životní žíla tohoto potřebného svazku
národův jest Dunaj. Oustřední jeho moc nesmí se od řeky této
nikdy daleko uchylovati, má-li skutečně vůbec platna býti a zůstati.
Zajisté, kdyby státu rakouského nebylo již
odedávna, musili bychom v interesu Evropy, ba humanity samé
přičiniti se co nejdříve, aby se utvořil.
Proč ale viděli jsme tento stát, jenž od přírody a historie povolán
jest býti záštitou a strážcem Evropy před asiatskými živly všelikého
způsobu - proto viděli jsme jej v kritickém okamžení bez pomoci a
skoro bez rady před návalem bouře nastávající? - Proto, že v
nešťastném zaslepení již oddávna sám nepoznával skutečného právního
i mravního základu jsoucnosti své a jej zapíral: základní pravidlo,
aby všecky pod žezlem sjednocené národnosti i všecka vyznání víry
požívaly vespolek ouplné rovnosti práva i vážnosti. Právo národův
jesti skutečné právo přírody. Žádný národ na zemi nemá práva žádati,
aby k jeho prospěchu soused jeho sebe sám obětoval, žádný není
povinen pro dobrého souseda svého sebe sám zapřít nebo obětovati.
Příroda nezná žádných ani panujících ani služebných národův. Má-li
svazek, který spojuje více rozličných národův v jeden politický
celek, bytí pevný a trvanlivý, nesmí žádný národ míti příčiny
obávati se, že tímto spojením přijde o některý z nejdražších statkům
svých, naopak, každý musí míti jistou naději, že v odstřední moci
nalezne ochranu i záštitu před možnými přechmaty sousedův přes čáru
rovnosti. Potom se také každý přičiní opatřiti odstřední tuto moc
silou takovou, aby dotčenou ochranu mohla s prospěchem vykonávati.
Jsem přesvědčen, že ani ještě nyní v říši Rakouské není pozdě, aby
základní toto pravidlo spravedlnosti, tato sacra ancora ve hrozícím
utonutí lodí prohlásilo se zjevně i upřímně a provedeno bylo spolu
ve všem důrazně: však ale každé okamžení jesti drahé, kýž se s tím,
probůh, již ani hodinu déle neváhá! Metternich neklesl jen proto, že
byl největší nepřítel svobody, ale také proto, že byl
nejnelítostnější, nejouhlavnější nepřítel veškeré národnosti
slovanské v Rakousích.
Pozvednu-li tedy zraku svého za hranice české, pudí mne přirozené i
historické příčiny k tomu, abych neobracel jeho do Frankfurta, ale
do Vídně a tam abych hledal ono ústředí, ježto se k tomu hodí i
povoláno jest, aby ujistilo i hájilo národu mého pokoj, svobodu a
právo. Vaše snažení, pánové, zdá se mi ale nyní směřovati k tomu,
abyste toto ústředí, od jehož moci a síly já ne samé jen země České
spásu očekávám, abyste je netoliko, jak sem pravil, záhubně zemdlíli,
ale i dokonce zničili. Anebo domníváte-li se, že stát rakouský i
déle ještě bude trvati, když jemu zapovíme, aby ve svých zemích
dědičných neměl žádného svého, společné hlavě frankfurtské
nepodlehlého vojska?
Domníváte-li se, že císař rakouský i potom ještě co suverén bude se
moci udržeti, když naň uložíme povinnost, aby všecky důležitější
zákony přijímal od Vašeho sboru a tímto způsobem aby instituce
rakouského sněmu říšského, jakož i přirozené zemské ústavy spojených
království staly se pouhým stínem bez podstaty a moci? A když potom
Uhry, jdouce po svém pudu, od státu se odtrhnou anebo, což bezmála
jedno jest, když samy v sobě se zvláště sestředí - budou tyto Uhry,
kteréž o rovnoprávnosti národní ve svých hranicích ničehož nechtějí
věděti, budou se moci zachovati při svobodě a síle na časy budoucí?
Jenom spravedlivý jesti právě svobodným a silným. O dobrovolném ale
spojení se Slovanův podunajských a Rumunův, ano i Polákův samých, se
státem takovým, jehož pravidlo jest, že třeba nejprve býti Maďarem a
potom teprve člověkem, není ani pomyšlení. Tím méně pak o spojení se
vynuceném. Pro spásu Evropy Vídeň nesmí klesnouti, by stala se
městem provinciálním! Jsu-li pak ve Vídni samé lidé takoví, kteří za
hlavní město žádají sobě míti Váš Frankfurt, musíme nad nimi zvolati:
Pane, odpusť jim, neb nevědí, co chtějí!
Konečně ještě ze třetí příčiny zpěčovati se musím porad Vašich býti
účasten: pokládám totiž všecky dosavadní projekty říši Německé dáti
nové zřízení na základě vůle národní u vykonávání za nemožné a na
dlouhé časy za nestálé, nechcete-li se odhodlati ku pravému
lékařskému prostředku života a smrti - míním totiž provolání německé
republiky - byť ona byla jen formou přechodní. Všecky předpisy, o
něž se potud pokoušíno o rozdělení moci mezi polovládními knížaty a
plnoprávným národem, přivádějí mi na mysl teorie Phalansterův, které
taktéž opírají se o základní pravidlo, že ti, jichž se dotýče, budou
se chovati jako cifry v počtech a že žádné jiné platnosti
vyhledávati nebudou, nežli jakou jim teorie vykáže. Možné, že mínění
mé není důvodné, že se mýlím ve svém přesvědčení - upřímně se
vyznaje, přeji sám, aby bylo tak - ale toto přesvědčení mám já
skutečné i v žádném okamžení nesmím tohoto kompasu dáti z ruky,
nechci-li v bouřích doby nynější utonouti bez pomoci. Co pak se
dotýče zřízení republiky v říši Německé, věc tato leží zouplna mimo
okres kompetence mé, takže o ní nechci ani svého mínění provést. Ode
hranic říše Rakouské ale musím každou myšlenku o republice již
napřed odhodlaně i důrazně zamítati. Pomyslete si říši Rakouskou
rozdělenou na množství republik a republiček - jaký to milý základ k
universální ruské monarchii!
Konečně pak, abych zavřel obšírné, avšak jen běžně prohozené slovo
své, musím přesvědčení své krátce v ten smysl vyjeviti, že kdo žádá,
aby Rakousy (spolu s nimi i Čechy) připojily se národně k říši
Německé, požaduje od nich samovraždu, což nemá nižádného morálního
ani politického smyslu. Naopak ale že žádost, aby se Německo
připojilo k říši Rakouské, totiž aby k státu rakouskému pod výše
dotčenými výminkami přistoupilo, má mnohem důvodnější smysl. Pakli
však ani toto není po národním pocitu a smýšlení německém, nezbývá
nic, než aby obě mocnosti, říše Rakouská i Německá, vedle sebe
rovnoprávně se ustrojily, svůj dosavadní svazek aby proměnily ve
věčný spolek k obraně i ke vzdoře, a bude-li v tom jejich obapolný
zemský prospěch, aby třeba také zřídily mezi sebou jednotu celní. Ke
všem prostředkům, které samostatnosti, celosti i vyvinování se moci
říše Rakouské, zvláště k východu, nejsou nebezpečni, chci každého
času rád podati pomocné ruky své.
Přijměte, pánové, výjev upřímné úcty i oddanosti mé.
V Praze dne 11. dubna 1848
František Palacký
|