Zatímco hudební skladatel Antonín Dvořák obdivoval
svět holubů a lokomotiv, jeho generační druh sochař Bohuslav Schnirch (1845-1901)
miloval od dětství koně. Byl jimi doslova okouzlen, s velkým zaujetím prý pozoroval
každý jejich pohyb, známý je jeho výrok. že „kůň nás pochopí vždy, horší
bývá dorozuměti se s některým člověkem“. Konečně jako pražský rodák se ve
druhé polovině minulého století s koňskými potahy setkával jistě poměrně často.
Že si jako nastávající sochař vštípil anatomii koně do paměti dokonale,
prokazoval už během svých výtvarných studií. Nejenom v Praze a ve Vídni, ale i v
Mnichově. Právě tam za kompozici menší plastiky Svatý Jiří na koni získal první
cenu Akademie.
Uplynulo několik let po návratu do Čech a mladému Bohuslavu Schnirchovi se naskytla
jedinečná možnost: zúčastnit se výzdoby Národního divadla v Praze. Vznikají i
jeho slavné Trigy, určené na východní a západní nároží divadelní budovy.
Sochařovou touhou je vytvořit dílo, které by bylo vyvrcholením jeho uměleckého
podílu na Národním divadle, navíc dílem umělecky osobitým. Tvoří první nákresy,
první sochařské skici. Jenže právě Trigy (bohyně Vítězství jedoucí na antické
dvoukolce tažené koňským trojspřežím) prožívají pohnutou historii. Při
zkázonosném požáru v roce 1881 byl zničen Schnirchův pomocný model provedený ve
skutečné velikosti a už osazený na určeném místě. Do další podoby
Trig se
zdrcený sochař pouští teprve po delší přestávce. Mezitím vytváří pro město
Poděbrady známou jezdeckou sochu krále Jiřího z Poděbrad a přispívá i k výzdobě
několika reprezentačních budov v Praze. Ale myslí stále především na svoje
Trigy.
Začíná na nich znovu pracovat, hledá pro ně novou podobu na nových modelech.
Zjednodušuje je, upouští od předchozí zdobené ornamentiky, snaží se dospět k
ještě lepšímu výsledku. Horečně tvoří. ale jeho fyzické a duševní síly jsou
už příliš podlomeny - uprostřed přípravných prací Bohuslav Schnirch náhle
umírá. Jeho dílo až o deset let později dokončují podle jeho modelů i podle
pokynů Schnirchova přítele architekta Zítka další tři
sochaři František Rous, Emanuel Halman a Ladislav Šaloun.
Čas překlenul mnohé radosti i strasti našeho autora Trig, umělce, který kdysi
projevil obavy, že jeho podíl na výzdobě Národního divadla bude možná brzy
zapomenut. Mýlil se. Jeho obě trojspřeží denně v prudkém cvalu vyjíždějí vysoko
vzhůru k obloze. A z hlavního průčelí divadla nás už zdálky zdraví Schnirchovy
třímetrové majestátní sochy Apollóna s Múzami. |
„Psala
se prvá polovina měsíce května roku devětasedmdesátého, vyjel jsem si zase jednou
spolu se zedníky, pracujícími kdesi na druhé galérii, jejich dělnickým výtahem na
ochoz Národního divadla k trigám,“ píše herec činohry ND Josef Velda ve své
vzpomínce U trig. „Nejel jsem je samozřejmě kontrolovat', zda jsou v pořádku, od
toho byli jiní, vyškolenější, kteří už přede mnou odborně zjistili, že
trigy
jsou jednou
z mála součástí naší kapličky, jichž se zub času nedotkl. Chtěl jsem si jen zase
jednou zopakovat ten úchvatný pohled, který se člověku naskytne, když se octne
vysoko nad Národní třídou a pod kopyty vzepjatých ořů pohlédne přes vltavský jez
na panorama Hradčan. Já vím, namítnete, že už je to otřelý, tisíckrát obnošený
obrázek, ale nezlobte se, já s vámi tak docela nesouhlasím. Také východ a západ
slunce se denně opakují a přesto jsou pokaždé neopakovatelné.
U těch heroických trig jsem si vzpomněl ještě na jeden obraz. Mám doma kdesi v
knihovně ročenku Národního divadla z roku 1945. Na jedné z jejích zažloutlých
stránek (to už je let!) je otištěna fotografie z pražských revolučních dnů. Tady,
na ochozu u trig, hlídkují ve stejnokrojích revolučních obránců Prahy členové
Národního divadla, Eduard Haken a Miloš Nedbal. Pěvec a herec. Umělci bránící
svůj stánek. Nejen pro sebe, pro nás všechny. Spolu s nimi tu stojí mladík, snad
spíše ještě chlapec, student a divadelní nadšenec, Zdeněk Stránský. Všichni tři
nasazují v těch velikých dnech svůj život, aby ubránili naše Národní… V tom
obrázku je nejen patos revolučních dnů, ale hlavně kus opravdové lásky k něčemu
většímu než je pouhý lidský život. V tom snímku jako by bylo i něco z toho
nápisu had oponou uvnitř budovy.
Samozřejmě můžete namítnout, že posláním umělce je tvořit, stát na jevišti,
před plátnem, sedět u psacího stroje a dělat lidi šťastnějšími, lepšími - a
máte pravdu. Jsou však chvíle, kdy se z umělce stává občan, kdy je třeba vybojovat
prostor pro tvorbu, poprat se se vším, co překáží a brání lidem být šťastní a
lepší. Tehdy je třeba vyměnit líčidlo za pušku a kostým za stejnokroj. A snad ani
není náhodou, že Eduard Haken i Miloš Nedbal se o mnoho let později stali národními
umělci. Zdeněk Stránský svou roli obránce tehdy dohrál až do tragického konce. V
těch revolučních dnech čtyřiadvacetiletý padl.
Tohle mi táhlo hlavou, když jsem se zadíval na ty nádherné, monumentální
trigy nad
Národní třídou.
Snad mě to napadlo proto, že byl zrovna květen...“
Karel Mrázek, Josef Velda |