Trigy Národní divadlo
Bohuslav Schnirch
|
Trigy znamenají v životě Schnirchově epochu; ony jsou tragickým zjevem jeho života... Oheň ušlechtilých ořů, přirozený jich postoj v skoku, divoce sálající oko a široce rozšířené nozdry i otevřené huby výtečně označují závratný let nesoucí Niku hlásající vítězství, vítězství národa českého po tolikerých bojích a zápasech za národní probuzení, které jest vtěleno v stavbu Národního divadla. Schnirch pracoval tu s celým zápalem - řekl bych vášní - svého vlasteneckého přesvědčení, a v čem svázány byly jeho ruce při tvorbě Mus a Apollona, v tom úplně popustil uzdu v této skupině. Ačkoli přísné požadavky antické i tu vázaly ruce umělcovy, on přece i v těch poutech dovedl vnitřnímu ohni dáti vzplanouti a takřka duši svou vyslovil tu hmotou, ale hmotou v tak roznícenou harmonii vtlačenou, že je to bez odporu nejznamenitější projev umělcovy síly v prvém období. A proto i život nasadil při požáru divadla, aby modell uložený na půdě zachránil, a proto nejvíce ze všeho divadla vzdělaná veřejnost litovala zkázy trig. (Dušek) |
|
|
|
|
Model trigy pro Národní divadlo od Bohuslava Schnircha - Světozor roč. 5 č. 26 Alfred Všetečka
|
Model trigy pro Národní divadlo od Bohuslava Schnircha - Světozor roč. 5 č. 26 Alfred Všetečka
|
|
Národní divadlo před požárem - Trigy modely - Apollo a Múzy sochy
|
Sokl pod trigami
|
|
Trigy - návrh Bohuslava Schnircha
|
|
Studie spřežení
Bohuslav Schnirch vytvořil
desítky různých plastik koně. Bezesporu uměl koně dokonale. Proč poté,
co měl hotový model, trávil měsíce na terase stavby modelováním sádrové
předlohy? Nebylo by pohodlnější udělat model v ateliéru?
Při návrhu trig se potýkal se dvěma problémy. Jednak chtěl, aby
monumentální plastika vypadala zdola ze všech stran uceleně, aby byla ze
všech úhlů kompozičně vyvážená, protože zmenšený model, na který se
díváme ‚tváří
v tvář‘ a
plastika, na kterou se díváme zdola pod úhlem 75°, je něco naprosto
odlišného. Toho se nedá v atelieru dosáhnout. Například Michelangelo při
práci v Sixtinské kapli měl hotové nákresy, do kterých si propíchal
dírky a svíčkou odspodu pak projektoval paprsky světla na zakřivený
strop, aby to, co na něj namaluje, vypadalo na zakřivené ploše odspodu
tak, jak zamýšlel. Schnirch přepokládal, že na nábřeží u divadla ale i
z mostu bude pěší provoz a neměl by existovat žádný ‚mrtvý
úhel‘,
ze kterého bude sousoší vypadat nedobře. Za druhé, pokoušel se vtisknout
sousoší dynamiku. Odlehčená tenoučká křídla vytvářejí dojem letu
(bohužel výsledné provedení tuto prioritu nedodrželo, křídla dělají
dojem mokrého ručníku), postava Niké je v dynamickém natažení ruky,
kterému se podřizuje, celé tělo, ale hlavně usiloval o dynamiku koňských
kopyt, které měly vytvářet harmonický rytmus vyzařující sílu, ovšem
podle první priority ze všech směrů.
Pompeje
(stranově převráceno)
|
|
Koláž, na které jsou obě Viktorie v podobě původního Schnirchova modelu.
Bohuslav Schnirch propracoval tvar křídel bohyně vítězství tak, aby ze všech pohledů vyzařovala dynamiku a sílu. Oblouk křídla kopíruje jakoby v refrénu křivku střechy. To však už nezvládl Ladislav Šaloun, křídla z některých úhlů vypadají opravdu nezvládnutě, působí zcela bizarním dojmem. Kompozice naprosto ztratila původní iluzi odlehčené vznášející se bohyně, jak ji vidíme například na prvním obrázku na této stránce. |
|
Pohlednice - divadlo ještě bez trig
Po požáru
divadla, při kterém byly zničeny hotové modely
vypracoval na základě dochované dokumentace trigu
na levé straně Emanuel Halman a na pravé straně Ladislav Šaloun a František Rous
|
|
|
Zkušenost se vzpínajícími se koňmi dnes nepatří k běžnému životu, ale sousoší tento dojem obrovské síly a energie vyvolává
|
|
|
|
|
|
Fotografie z doby po rekonstrukci Národního divadla v sedmdesátých letech
|
Šalounovo křídlo vytváří
optickou hmotu tak velkou, že konkuruje zbytku celé kompozice
a jakoby brzdí celkovou dynamiku
|
Práce na trigách ve slévárně 1910
|
Bohuslav Knobloch Spřežení
Schnirch nepřímo vytvořil
moderní logo Národního divadla
Maska, kterou drží v ruce múza
Thalie
Zpět na Některé práce Bohuslava Schnircha