Narodil se v rodině Josefa Ženíška
a jeho ženy Karoliny. František byl již v mládí považován za velmi
nadaného umělce, první úspěchy slavil již v žákovských letech. Byl
součástí tzv. „Generace českého Národního divadla“, do níž patřili i
Mikoláš Aleš, Josef Václav Myslbek, Vojtěch Hynais, Václav Brožík,
Josef Tulka, Julius Mařák, Adolf Liebscher aj. - generace
vlasteneckých umělců glorifikujících národní myšlenky. Jeho malířský
styl plně odpovídal tehdy rozšířenému oficiálnímu vkusu, tvořil v
akademicky uhlazené formě ovlivněné neorenesancí. Byl vynikající
kreslíř a malíř historických a alegorických výjevů včetně
monumentální malby, perfektní figuralista.
Spolu s Mikolášem Alešem vyhráli soutěž na výzdobu foyer Národního
divadla (ve velkých polích na stěnách komponoval obrazy Mýtus, Život
lidský, Historie a Bohatýrský zpěv, na stropě pak je jeho triptych
Úpadek, Vzkříšení a Zlatý věk umění), mimo to mu také byla svěřena
výzdoba stropu hlediště (alegorie osmi múz - Lyrika, Epika, Tanec,
Mimika, Hudba, Malířství, Sochařství, Architektura jsou oleje na
plátně, umístěné již hotové na strop) a byl autorem první opony,
která shořela roku 1881. K dalším Ženíškovým význačným dílům patří
malby oken karlínského kostela sv. Cyrila a Metoděje, lunety v
Národním muzeu či řada portrétů. Ženíškův obraz Neposkvrněné početí
Panny Marie je umístěn v retabulu Kostela Neposkvrněného početí
Panny Marie v Ostravě. Ženíškovy malby jsou ceněny pro svou vysokou
technickou úroveň.
Byl i vyhledávaným portrétistou, který namaloval a nakreslil na 80
vynikajících portrétů.
V letech 1885–1896 byl profesorem Vysoké školy uměleckoprůmyslové v
Praze (jeho asistentem byl Jakub Schikaneder). V letech 1896–1915
byl profesorem na Akademii výtvarných umění v Praze. Za svého
pedagogického působení vychoval celou řadu žáků, mezi nimiž jsou
např. Jaroslav Špillar, Jan František Gretsch, František Urban, Jan
Dědina, Karel Záhorský, Arnošt Hoffbauer, syn František Ženíšek, Jan
Preisler aj.
Oženil se s Barborou Otradovcovou a měl s ní tři dcery (Božena,
Barbora, Ludmila) a tři syny (Julius, František, Karel) [p 1]. Syn
František Ženíšek mladší (1877–1935) byl také malíř.
Oba dva jsou pochováni na Olšanských hřbitovech (hřbitov IV, odd. 4,
hrob 17). Na hrob byla v roce 1936 osazena busta Františka Ženíška
od Ladislava Kofránka.
František Ženíšek a
Josef Tulka
spolužáci na Akademii
Autoportrét 1877
František Ženíšek * 25. 5. 1849
v Praze † 15. 11. 1916 v Praze,
malíř
Již ve velmi mladém, dětském, věku docházel na soukromé lekce k
malíři Karlu Javůrkovi. Studoval v Praze na reálném gymnázium. Mezi
lety 1863 až 1865 studoval na Akademii výtvarných umění v Praze, pak
v letech 1865 až 1866 na Akademii ve Vídni. Zpět se vrátil v roce
1866 a poté až do roku 1874 pokračoval ve studiu pražské Akademii u
prof. Trenkwalda a Jana Sweertse.
V roce 1875 Ženíšek odešel přes Vídeň do Belgie, kde spolu s
Bohumírem Roubalíkem dle, Sweertsových návrhů, v Courtray vytvořil
nástěnné obrazy v sále městské radnice a kde se inspiroval tvorbou
starých mistrů. V letech 1875 až 1877 s Josefem Tulkou a s Maxem
Pirnerem prováděl podle Trenkwaldových skic kartony pro okna
Votivního kostela ve Vídni. V roce 1877 vytvořil na objednávku
vídeňského galeristy Miethkeho cyklus kreseb Zvířátka a Petrovští.
Roku 1877 si v Praze zařídil svůj vlastní ateliér, který sdílel s
Antonínem Chittussim. V roce 1878 navštívil světovou výstavu v
Paříži a rok poté cestoval spolu s Mikolášem Alšem do Itálie, v roce
1884 pobýval v Holandsku, kam ho doprovodil jeho přítel a hlavní
zákazník Josef Šebestián Daubek. Na těchto cestách kopíroval staré
mistry.
V letech 1877 - 1883 byl jedním z hlavních autorů výzdoby Národního
divadla v Praze. Patřil k čelným členům tzv. Generace národního
divadla. Zkrášlil strop hlediště Národního divadla. Namaloval osm
alegorických ženských postav, vějířovitě rozmístěných na stropě
hlediště do kruhu kolem hlavního lustru, představující různá umění:
Architekturu, Sochařství, Tanec, Mimiku, Epiku, Lyriku, Hudbu a
Malířství. Kromě hlediště vyzdobil ještě prostory foyeru a zvítězil
v soutěži na návrh hlavní opony, která však byla zničena při požáru
v roce 1881.
Pracoval také na návrzích mozaikových oken pro kostely Sv. Cyrila a
Metoděje v Karlíně a Sv. Ludmily na Náměstí míru v Praze. Zhotovil
mimo jiné i předlohové kartóny pro nástěnné malby v Grégrově a
Smetanově sále Obecního domu. Ženíšek je rovněž autorem lunet v
Národním muzeu a sgrafit pro Staroměstskou vodárnu. Zajímavou
perličkou v Ženíškově tvorbě je i výzdoba stropu železničního
jídelního vozu, který vyhotovil na zakázku vídeňského dvora
Františka Josefa I.
V letech 1885 - 1896 působil jako profesor na Uměleckoprůmyslové
škole v Praze, v roce 1896 pak přešel na Akademii výtvarných umění v
Praze, kde vyučoval až do roku 1915. Byl aktivním členem Umělecké
Besedy a v roce 1898 spoluzakladatelem Jednoty umělců výtvarných, a
jejímž předsedou se stal v roce 1905. Byl členem České Akademie.
Ženíškovy začátky velmi ovlivnilo jeho studium ve Vídni, ale také
historická malba belgické školy, kterou poznal během prací na
nástěnných malbách v Courtray. Jeho tvorba byla dle Tyrše ve stylu
klasického ideálu Raffaelovy malby a jeho následovníků v 19.století
inspirovaná též mánesovskou tradicí v našem umění. Význam klasicky
krásného akademicky přesně pojatého ženského aktu pro jeho malbu
postřehli již jeho součastníci. Namaloval řadu významných osobností
- kardinál Schwarzenberg, císař Franz Josef I., Anna kněžna z
Lobkowicz a dalších.
Ve své době byl velmi uznávaným a ceněným malířem, zabýval se totiž
hlavně silně vlasteneckými náměty, kterými pomáhal pozvedávat českou
národní identitu. Jeho tvorba odrážela pocity a názory jeho
generace, nicméně jeho kresba, kompozice a umělecké podání jsou bez
pochyb nadčasové a dokonale vyjadřují atmosféru jeho doby a význam
evropského akademismu a historismu poslední třetiny 19. století.
Je zastoupený svými díly v Národní galerii v Praze, Obrazárně
Pražského hradu a mnoha dalších státních i soukromých sbírkách u nás
a v zahraničí. |