Na počátku bylo slovo. Před několika lety při
jednom rozhovoru mi dr. Miroslav IVANOV jen tak letmo v řeči naznačil, že připravuje
knížku o Národním divadle. Nyní, abychom dokončili onu první větu, slovo skutkem
učiněno jest a M. Ivanov dělá posledni korektury knihy o požáru Národního divadla.
Má vyjít letos, v Roce českého divadla. Pochopitelně. Co může asi obsahovat
nového? Tuto otázku si jistě položí nejeden čtenář a v paměti mu vytanou slova,
která slýchal kdysi v dělepise nebo v hodinách, české literatury: ... dva
řemeslnlci pracujicí na střeše Národního divadla způsobili svou nedbalostí...
Tedy záležitost více než sto let známá a tradovaná. A tady je háček. Právě v
tom jediném slově: tradovaná. Zivotním krédem M. Ivanova je latinské přísloví
Amicus Plato, amicus Aristoteles, sed magis, amica verita aneb
Přítel je Platón, přítel je Aristoteles, pravda je však přítell největší.
„Nemiluji legendy a mýty, jsou většinou pohodlné a často zkreslují minulost.
Chci proto chápat historii pravdivě - a to je velké a vzrušujici
dobrodružství...,“ zdůrazňuje.
Proto jsme mu takě položili několik otázek týkajících se Národního divadla a jeho
požáru v létě 1881. Je snad obestřen nějakým mýtem? Je už z této tragické
události legenda? Jaká je pravda?
Letošní rok, Rok českého divadla, je dán dvěma výročími.
Jednak uplyne 100 let od znovuotevření Národního divadla po leho požáru, jednak bude
dokončena současná rekonstrukce a přestavba. Čím je pro vás, autora literatury
faktu, Národní divadlo?
Myslím, že v tomto případě není rozdílu mezi kterýmkoli naším občanem a
„autorem literatury faktu“. Cítíme to všichni: Národní divadlo je jedním
ze symbolů české země, české kultury. Symbolem minulosti i přítomnosti... Když si
uvědomíme situaci našeho národa v minulém století - politická nesvoboda, v kultuře
jsme museli dohánět Evropu, která se nám v 17. a v 18. století notně vzdálila -
nebylo to záviděníhodné postavení. A tak celá ta obrovská snaha národa mít
vlastní divadlo byla grandiózním kulturně-politickým programem. Málokterá akce
svým způsobem tak sjednotila národ jako právě sbírky na stavbu Národního divadla.
Nezapomeňte, že to bylo období srážek staročechů s mladočechy, že to byla doba
počátků dělnického hnutí, že zde existovalo mnoho politických rozporů mezi
jednotlivými složkami české společnosti... a to všechno ustoupilo aspoň na čas do
pozadí: budovalo se přece Národní divadlo, mající nad jevištěm jako jednoznačné
motto celého tohoto snaženi dvě slova: NÁROD SOBĚ.
Kolem požáru budovy ND v roce 1881 je stále ještě mnoho
nejasností. Nelákalo vás někdy, hledače pravdy o naší vzdálenější i blízké
minulosti toto téma?
Vaše formulace - že jsem „hledačem pravdy o naší minulosti“ - je pro mne
jistě ctí... Máte pravdu v tom, že mne zneklidňují a provokují mnohé legendy
české minulosti, od nichž je často jen krůček ke zkreslování, k nepravdám.
Národní umělec malíř Jan Bauch napsal ve své moudré knížce „Čím jsem
byl“ zajímavou větu: „Mým údělem je asi... spíš zneklidňovat než
uspokojovat.“ Zaujala mě, poněvadž do jisté míry vyslovila i to, čím žiji:
nechci „učesávat“ minulost do líbivých obrazů, poněvadž takto pojatá
historie tlumočí dávná svědectví současným lidem nepřesně... Literatura faktu
má především tehdy svůj společenský smysl, jestliže predkládá čtenářům
otázky i problémy a vede je k tomu, aby o nich přmýšleli... Sto let se už hovoří o
požáru Národního divadla v srpnu 1881, sto let se přešlapuje kolem některých i
nejasností, které celou národní tragédii obklopují. Je tedy pochopitelné, že mne
tato tématika vzrušovala, přitahovala, a že jsem toužil ji objasnit. Výsledkem je
kniha „Požár Národního divadla aneb Příliš mnoho náhod“, která vyjde ve
3. čtvrtletí letošního roku v nakladatelství Panorama.
Podařilo se vám zjistit některé nové, dosud neznámé nebo
opomenuté skutečnosti?
Těch „neznámých nebo opomenutých skutečností“ je mnoho. Už podtitul mé
knihy, v němž se hovoří i o „náhodách“ - já bych to ještě upřesnil: o
podivuhodných náhodách - to ostatně naznačuje. Víte, požár ND se obvykle chápal
tak nějak izolovaně od všeho, čím tehdy žily Čechy a zdejší obyvatelé... Jenže
k tomu, abych porozuměl bitvě u Lipan nebo bitvě na Bílé hoře a pochopil je, musím
znát i to, co předcházelo, a co následovalo. Musím znát atmosféru doby, její
problémy i puls. A totéž platí pro požár Národního divadla. Jaké to bylo vlastně
léto 1881? Plné nervozity, napětí. Němečtí nacionálně zaměření buršáčtí
studenti provokovali, poněvadž chtěli způsobit výtržnosti, které by oddálily
rozdělení univerzity na českou a německou. Podařilo se jim to: v Chuchli došlo i
koncem června 1881 ke střetnutí mezi českými tovaryši a studenty na straně jedné
(v jejich čele byl herec Prozatímního českého divadla Ferdinand Kaňkovský) a
zfanatizovanými buršáky na straně druhé.
Bitka měla dramatické i osudné následky. Němečtí bušáci (jedním z jejich
ideových vedoucích byl profesor Ernst Mach, s nímž později ostře polemizoval
Vladimír Iljič Lenin) zaslali vzápětí místodržiteli rezoluci, v níž žádali, aby
jim byla zajištlěna taková bezpečnost, jaká je běžná „v kterémkoli právním
státě“. Řečeno jinými slovy: v Čechách prý panuje bezpráví a buršáci jsou
tady pronásledováni...
Zástupce místodržitele slíbil německým šovinistům ochranu a prohlásil:
„Bude-li třeba, zakročí proti lidu vojsko“.
Herec F. Kaňkovský z Prozatímního českého divadla je zatčen, spolu s ním několik
českých studentů, kteří jsou pak vyloučeni ze škol, řádí cenzura, vznikají
pouliční bouře, velké demonstrace, při nichž se zpívá Hej Slované, Kde domov
můj, vídeňská vláda odvolává dosavadního místodržitele jako člověka prý
slabého a neschopného, vládne vzrušení... Češťí studenti a učňové, zkrátka
mladí lidé, napadli německé Stavovské divadlo, a tady vytloukli kameny 41 oken; na
víc už neměli čas, zasáhla policie... Taková byla situace před požárem
Národního divadla.
A když jste se už ptal na zajímavé skutečnosti: oficiální verze vzniku požáru
tvrdila, že dva řemeslníci, kteří na střeše divadla vyměňovali lano hromosvodu,
špatně uhasili po skončení své práce dřevěné uhlí, to vysypali do měděného
žlabu a od něho z pak chytilo dřevěné bednění podkroví divadla.
Co je však pozoruhodné: že kouř vystupoval zpod střechy na dvou od sebe protilehlých
místech, že protipožární železná opona, oddělující hlediště od jeviště,
která v případě požáru měla být spuštěna, byla právě to odpoledne omotána
řetězy a nešla stáhnout, že se toho dne po obědě odbýval pohřeb „nadhasiče
Čeňka Diviše“ (psalo se o tom předem v novinách), takže hasiči přijeli k
požáru pozdě, že v den požáru byla dopoledne zkoušena právě za koupená nová
moderní parní stříkačka, a poněvadž se už spěchalo na pohřeb, nebyla znovu
složena dohromady, že den před požárem došlo k porušení vodovodního potrubí v Myslíkově ulici, o čemž psaly noviny; snížil se tím podstatně tlak vody ve
vodárně, takže každý věděl, že oblast kolem Národního divadla má problémy s
vodou, že při hašení požáru se zjistilo, že kdosi zurážel v divadle hydranty, že
... atd., atd., atd. Těch náhod mohu jmenovat ještě mnohem víc a některé jsou
zvláštní.
Při psaní knihy o hledání a ověřování kosterních
pozůstatků Jana Žižky jste spolupracoval s celou řadou vědců a odborníků mnoha
výzkumných ústavů a pracovlšť. Bylo tomu tak i v případě pátrání po
příčínách požáru Národniho divadla?
Kniha o Žižkovi „Kdy umírá voje vůdce“ byla asi nejtěžší,
nejnesnadnější, jakou jsem kdy psal. Pracoval jsem na ní tři roky a na ověření
mých hypotéz se podíleli odborníci z více jak deseti rozličných vědeckých
ústavů. Řešení otázky požáru ND bylo jednodušší v tom, že průzkum se
prakticky soustředil na jedno místo: do Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu v
Praze-Letňanech. Na přípravě experimentů se podílela Požárně technická
laboratoř Městské inspekce požární ochrany hl. m. Prahy v čele s tamějšími
odborníky... Když se v roce 1881 konal soud s oběma řemeslníky, kteří byli
obviněni, že svou neopatrností požár způsobili, požadval jejich obhájce, „aby
se realizovaIa zkouška, v níž by se ukázalo, zda může od rozpáleného měděného
plechu chytnout přiléhající dřevo. Předseda senátu to tenkrát - na podzim 1881 -
odmítl s odůvodněním, že nelze navodit podmínky, jaké byly toho dne na střeše
Národního divadla.
A vy jste to dokázali?
Uplynulo sto let, věda postupuje stále kupředu, vznikají nové přístroje. Zjistil
jsem ze záznamů hvězdárny v jezuitské koleji Klementina na Starém Městě
pražském, kde se od roku 1752 konala pravidelná meteorologická měření, přičemž
se od roku 1775 zachovaly zápisy, přesné počasí toho dne, tedy 12. srpna 1881,
především sílu větru i množství srážek. Záznamy se prováděly tiřkrát
denně... Dal jsem zhotovit na základě originálních plánů prof. Zítka (ty jsem ovšem musel nalézt) model měděného okapu a
části střechy divadla, a ten jsem vložil do měřicího prostoru Eiffelova
otevřeného tunelu ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu v Letňanech. Tam lze
přesně navodit směr a sílu vzdušného toku, poté jsme do žlabu vysypali
rozžhavené dřevěné uhlí. Ke žlabu pevně přiléhala dřevěhá deska, a v ní byly
umístěny termočlánky, měřící stoupající teplotu. Pak proběhlo i několik
zkoušek za různých podmínek... O všem existují přesné protokoly, podepsané
přítomnými odborníky.
Autor knih, které se řadí do oblasti literatury faktu, se
tedy neobejde bez pomoci moderní vědy a techniky.
Poznávám to při každé své knížce. Chcete-li „dělat“ literaturu faktu
poctivě, to znamená nekompilovat, ale docházet k novým závěrům, je třeba, aby
věda a moderní technika se podílely na ověřování hypotéz - mnohdy odvážných,
které iniciativně vytyčuje literatura faktu. Ta v žádném připadě není
konkurentem vědy, spíše přítelem moderního člověka, který si uvědomuje, že bez
vědeckého poznání by nebylo ani dobré lidské budoucnosti.
Můžete alespoň ve stručnosti naznačit, k jakým závěrům
jste došel?
Naznačit mohu, přičemž se jistě nebudete zlobit, že výsledky celého pátrání i
zkoumání zveřejním až ve své knize... Tedy ve stručnosti: téměř všechno, co
souvisí se vznikem požáru Národního divadla a s jeho tehdejším vyšetřováním, se
odehrálo jinak než jsme se to sto let domnívali.
Rozhovor
připravil Pavel Miňovský
|