Jak to vlastně všechno začalo? Ve starém časopise „Letem světem“
jsem objevil článek se sugestivní úvodní kresbou a titulkem - „Muž s ohnivým
znamením - sensační pověst o vzniku požáru Národního divadla“.
Autor - Rudolf Štechmiler ... V hlavě mi začíná šumět příboj sto let starých
plamenů vysvětlovaných všemi příručkami i učebnicemi bez výjimky vzplanutím
střechy od špatně uhašených kamínek řemeslníků.
Co praví historie a tradice
Předpremiéra,
nebo lépe řečeno nepovedené a několikrát odložené první otevření nehotového
Národního divadla, se uskutečnila v sobotu 11. června 1881 u příležitosti
příjezdu urozených novomanželů, korunního prince Rudolfa a princezny Stefanie.
Zanedlouho se však brána Národního zase uzavřela, aby se mohlo vše připravit ke
slavnostní premiéře dlouho očekávaného stánku české Thálie, stanovené na
září 1881. Řemeslnické práce pokračovaly.
Firma Deckert a Homolka byla pověřena dodáním nových hromosvodů. Nahrazují
předená lana měděným drátem. V pátek 12. srpna pracují na střeše divadla
zaměstnanci firmy, dvaadvacetiletý mechanik Karel Machal, stejně starý Václav
Zinniburg a devatenáctiletý Emil Jenisch, oba zámečníci. Blíží se večer, nejsou
ještě hotovi, proto se rozhodují dodělat práci druhý den, v sobotu. Odcházejí.
Před šestou hodinou obchází divadelní hasič Dlabač všechna instrukcemi
přikázaná místa. Všude je klid. O šesté přebírá službu Jan Kořínek starší.
Devětadvacet minut poté vyjde na čtvrtou galérii a tam ucítí kouř. Běží do
malířského sálu a nad ním vidí pod střechou dým. Telegraficky alarmuje další
hasiče, kteří drží (?) službu dole, a křičí o pomoc. Venku prý viděli první
dým už deset minut po šesté.
A pak začalo to, co dnes každý zná - známá shoda náhod, nešťastných okolností
nebo snad ... Zkrátka - voda k hašení nebyla, hasičský sbor také ne a budova
prvního skutečně národního českého divadla lehla v krátké době popelem.
Vyšetřování bylo ukončeno 22. října 1881 vynesením rozsudku nad zámečníky Jenischem a Zinniburgem. Oběma byl uložen trest jednoho týdne (!) vězení, zostřený
dvěma dny půstu. Za vinu jim byla kladena nedbalost při hašení dřevěného uhlí z
kamínek, které vysypali do střešního žlabu, a tak vlastně zapálili divadlo. První
česká vzájemná pojišťovna vyplatila družstvu Národního divadla pojistné ve
výši 296 800 zlatých.
Fantastický příběh Rudolfa Stechmilera
Zjara
roku 1935 nebo 1936 vyrazili Rudolf Štechmiler a jeho přítel, malíř Junk, na toulky
po Jugoslávii. Jednou večer, když se chystali nocovat v horách nedaleko bulharských
hranic, přišel k jejich ohni zvláštní muž s tváří poznamenanou rudými jizvami.
Bylo mu snad už přes sedmdesát. Vyprávěl o svých toulkách světem, o cizinecké
legii, o jizvách, které získal za povstání v Maroku. Po několika číškách rakije
zavzpomínal i na své mládí. A pod nočním makedonským nebem se začala odvíjet
zvláštní, prazvláštní historie.
Stařec, říkejme mu vzhledem k budoucímu vývoji jeho vyprávění třeba Student,
pocházel z menšího německého městečka v Čechách, jeho otec byl panským
úředníkem. Měl se stát advokátem, proto v roce 1879 nastoupil na právnickou fakultu
Karlo-ferdinandské univerzity v Praze, kde se v kroužku německých studentů brzy
seznámil s jistým Kurtem, také adeptem věd obojího práva. Kurt byl obávaný duelant
a nacionalista do morku kostí. Brojil proti všemu českému, štval i proti českému
divadlu.
Jednou večer navštívil Kurt Studenta, a aniž by se mu s čím svěřil, přinutil ho,
abys ním šel ven. Vedl ho tmavými ulicemi až k budově nového českého divadla.
Přišli k jeho zadní straně, kde byl vchod pro personál a do šaten herců. Tam Kurt
vytáhl z kapsy úplně nový klíč a odemkl. Tiše vstoupili, chvíli postáli, pak
jakoby se cosi zlomilo, zase beze slova vyšli ven. Náš Student nic nechápal, nosil v
sobě řadu otázek, na které neznal odpověď. Pomalu už na celou věc zapomínal,
když po čase potkal Kurta v jednom nočním podniku na Starém Městě. Cestou domů mu
Kurt začal vyprávět. Proč si klíč původně opatřil, vlastně nevěděl, jen se mu
zdálo, že by se mohl někdy hodit. Sehnala mu ho už dříve jeho bývalá milá Greta,
statistka.
Pak přišel onen osudný pátek 12. srpna 1881. Kurt přišel v podvečer ke Studentovi,
mluvil úplně nesouvisle, oči mu divoce plály ... Pod pláštěm měl balík - dvě
zabalené a k sobě svázané láhve. Vytrhl Studenta z učení a doslova ho vyvlekl s
sebou do ulic. Plížili se uličkami až k budově českého divadla. Kurt odemkl zadní
vchod, vklouzli dovnitř a při svitu malé lucerničky kráčeli potichu do nitra budovy.
Zastavovali se, naslouchali, až došli do provaziště, kde byly srovnané kulisy, latě,
nářadí. Kurt vybalil láhve a začal polévat hromadu plátna a prkének. Byl cítit
petrolej. Student se hrozil, ale Kurta by v té chvíli nikdo nezastavil. Byl jako
posedlý. K hromadě připevnil šňůru a zapálil ji lampičkou. Student zkameněl. Kurt
ho musel násilím vyvléci ven. Rychle přeběhli na Žofín. Několik oken pod střechou
divadla zrudlo, pak prasklo a oheň vyšlehl na střechu. Nábřeží i ostrov se brzy
začaly hemžit diváky a oba, Kurt i Student, brzy splynuli s davem ...
Kurt zmizel a nikdo už o něm nikdy neslyšel. Student také brzy sběhl ze studií a dal
se naverbovat do cizinecké legie. A pak, pak už jen plynula léta až k oné noci jara
1935 nebo 1936, kterou celé vyprávění začíná.
První kroky
Je
to pravda nebo pouhá smyšlenka? Je-li to skutečnost, je natolik fantastická, že se
člověk zdráhá jí uvěřit. „Letem světem“, časopis, který v
listopadu 1936 článek přinesl, nepatřil ke kategorii plátků, živících se
lacinými senzacemi. Kdo však byl onen autor Rudolf Štechmiler? Žije ještě vůbec?
Podle střízlivých odhadů by mu dnes muselo být kolem sedmdesáti a možná i víc.
Podaří se najít někoho, kdo by ho znal?
Dotaz na Českém svazu novinářů určuje směr: „Obraťte se na Karla Douděru,
předsedu Klubu redaktorů-seniorů“, Mám štěstí a získávám
další tip na pamětníka, Jaromíra Budína. „Bohužel, poslední, kdo asi blíže
pamatoval redakci 'Letem světem' té doby, byl nedávno zesnulý Vincek Nečas“. Svěříme se tedy náhodě. Pražský telefonní seznam zná pouze
Ljubu Štechmilerovou ... „Ano, Rudolf Štechmiler byl můj manžel, ale zemřel
už v roce 1958. V šestatřicátém mu bylo devatenáct, už dělal pro noviny, to vím,
a o 'Letem světem' mi také kdysi něco říkal. A malíř Junk? Nic mi to jméno
neříká, seznámila jsem se s manželem teprve za války. Ale Rudolf 'nekachnil',
byl spíše seriózní typ novináře, věnoval se hodně odborným věcem. Po válce dělal
redaktora v nakladatelství Práce. Počkejte, pokud jde o toho malíře, ještě za
války můj muž působil jako tajemník Svazu výtvarníků, snad ho tam přivedla právě
nějaká taková známost.“
Idyla nebo sud s prachem?
Podívám
se tedy zatím na dobu, v níž vznikal článek, i na tu o padesát let starší. Hlodalo
ve mně totiž podezření, že takový materiál mohl být klidně napsaný na
objednávku. Psal se rok 1936, kolem našich hranic se uzavírala hnědá podkova.
Nevyžádala si právě tahle doba obrázek Němce podpalujícího české divadlo?
Chvíli se tou myšlenkou obírám, ale pak mi to všechno začalo připadat příliš
laciné. Proč si vymýšlet drama, navíc padesát let staré, když svět kolem
přinášel dnes a denně hrůzy mnohem přesvědčivější a zaručeně pravdivější -
vyhlášení italské okupace Habeše, Vznik osy Řím-Berlín, čínsko-japonská válka
... Ne, tahle doba nepotřebovala dějiny k označení toho pravého nebezpečí.
To ovšem znamená, že by podmínky pro takový čin musely být opravdu v 80. letech
minulého století. Byly? V roce 1880 měla Praha celkem 314 442 obyvatele, z v toho 266
333 (86,2%) Čechy a 42 453 (13,7 %) Němce. Jednoznačná převaha českého živlu však
nezavdávala podnět ke klidu, spíše naopak. Vezměme za příklad krátký úryvek ze
Srbových „Politických dějin národa českého“, které vyšly v roce
1899, a jistě ne bez cenzurního dohledu: „Ano, i v krajinách českých a
hlavně v Praze dopouštěli se Němci provokací a hrubých urážek na národnosti
české, jsouce k tomu od vůdců a časopisů svých soustavně a zcela zřejmě
nabádáni. Nejvyzývavěji počínali si němečtí studenti v Praze, kteří v tomto
ohledu nalezli oporu na universitních profesořích. Zpupnost a vyzývavost Němců
vzrůstala den ode dne, a v měsíci červnu byla Praha neustále jevištěm
výtržností, kteréž německé studenstvo v noci i na bílý den po ulicích
způsobovalo“.
Tak, to by nás mělo zajímat. Uváděný červen je totiž červen 1881, tedy doba pouze
o dva měsíce předcházející tragický požár Národního divadla. O co vlastně
šlo? V Praze existovala celá řada silně nacionalisticky zaměřených německých
studentských spolků, které hájily myšlenky pangermanismu. Jejich členové neustále
provokovali na ulicích, docházelo i k potyčkám, které vyvrcholily v úterý 28.
června 1881 velkou rvačkou v hostinci v Chuchli u Prahy. Němci s hanbou utekli a dlouho
do noci zdržovali pronajatý parník, aby nepřijeli přímo mezi pražskou českou
mládež, dychtící 'schladit si žáhu' na těch protivných burších.
Ono se řekne, obyčejná rvačka, ale ty následky. To, že hostinský zaslal německému
spolku Austria účet na pětasedmdesát zlatých za rozbité sklenice, se ukázalo ve
světle dalších dnů jako legrační maličkost. Byl odvolán okresní policejní
komisař, odstoupil dokonce místodržící českého království, na univerzitě
přerušili přednášky, německé noviny z českého pohraničí žádají rozdělení
Čech a zamezení útisku Němců, je zatčen herec Národního divadla Kaňkovský pro
údajné podněcování a vedení chuchelské pranice ... Mozaika malých i velkých
událostí skládá dohromady obraz celonárodní krize soužití Čechů a Němců.
Nálada je více než napjatá, každý den policie zatýká horkokrevné české studenty
a tovaryše (německé už méně). „Národní listy“ jsou s naprostou
pravidelností zabavovány, objeví-li se na jejich stránkách jen trochu ostřejší
reakce na dění v zemi a hlavně v Praze. Čas jako stvořený k nějakému
výstřednímu činu.
Pět podezřelých
Přijít
do univerzitního archívu, vyžádat si seznamy studentů právnické fakulty 80. let
minulého století a neznat jméno, které hledáte, to už budí mírně řečeno podiv.
Alespoň jsem ho četl v očích vousatého archiváře, který mne zavedl do depozita ve
staroslavném Karolinu a vytáhl mi první z řady zaprášených krabic. Co vlastně
vím? Žhář se jmenoval Kurt a byl o něco starší než náš Student. Zmizel ještě v
srpnu 1881. A Student, jak mu říkáme? Beze jména, pocházel z německého města v
Čechách, nedaleko svého rodiště (nebo snad pracoviště svého otce) studoval
gymnázium, jeho otec byl panským úředníkem, na univerzitu vstoupil v roce 1879.
Začneme tedy Kurtem. Aby se se Studentem na fakultě mohl setkat, musel začít studovat
nejdříve v roce 1876, protože právnické studium bylo osmisemestrální. Možná, že
opakoval ročník, ale ... Začal jsem seznamy studentů zimního semestru 1876/77. Nikdo
toho jména. Další rok, ještě další, nikde ani jeden jediný Kurt, až do
dvaaosmdesátého. V seznamech studentů zapsaných u jednotlivých přednášejících
také není. Je to zvláštní. Nejsem odborník, ale zdá se mi, že tohle jméno se asi
v té době neužívalo, nebo tak zřídka, že se mezi několik tisíc zápisů v univerzitních aktech zkrátka nedostalo.
Teď byl na řadě sám Student. V roce 1879 začalo na právnické fakultě studovat
celkem 271 mladých mužů od sedmnácti let výše. Z nich bylo pětaosmdesát německé
národnosti.
Konečně jsem zavřel poslední knihu posledního roku existence společné
Karlo-ferdinandské univerzity - v roce 1882 se totiž rozdělila na českou a německou.
Jedna etapa skončila, byl čas na eliminaci. Ten má otce obchodníka v Praze, druhý
přišel z vídeňského gymnázia, další zase ... Prvním, hrubším sítem, prošlo z
mého předvýběru jedenačtyřicet kandidátů. Kandidátů čeho? Slávy? Pochybuji.
Z řady 'podezřelých' se stávají řádní advokáti, soudci, obchodníci. Zbylo jich
už jen pět. Karl Kühnel, Johann Krütner, Johann Foser, Anton Anton, Fortunat Pfeffer.
Jeden z nich by měl být Studentem.
Konečně stopa?
„Fortunat Pfeffer, narozený 3. 3. 1861 ve Stříbře, začal i navštěvovat gymnázium
v Chebu od školního roku 1875/76. Vstoupil do 5. ročníku, neboť nižší gymnázium
vychodil v Lokti. Byl osvobozen od školného a bydlel u vdovy Anny Ledererové na
hlavním náměstí čp. 476 ... Podle třídních výkazů patřil Pfeffer k průměrným
studentům ... Maturitu složil s nepříliš slavným prospěchem - kromě dvojek z
přírodopisu a filozofie a trojky z fyziky měl samé čtyřky. Otec Fortunata, Georg
Pfeffer, byl původně c. k. kancelistou okresního soudu v Lokti a během školního
roku 1875/76 se stal úředníkem pozemkových knih v Kynžvartě, v kterémžto úřadě
působil po celou dobu synových studií.“ Napsal mně ředitel Okresního
archívu v Chebu Cyril Nekuda. Mohl jsem si přiznat, že se můj tajný typ začal
šplhat na přední příčku kandidátů na krycí jméno Student.
Úvahy, hypotézy, teorie
Zajímavá
věc. Na vysvědčení Fortunata Pfeffera v rubrice 'künftiger Beruf' - budoucí
povolání - stojí zcela jednoznačně 'Jurist', právník. Jeho tři kolegové, kteří
s ním studovali i v Praze, však tohle políčko vypisovali shodně 'unbestimmt' -
neurčité nebo dosud nevybrané. Přitom dva z nich patřili k premiantům gymnázia,
takže si mohli předem vybrat fakultu a před pokládat, že na ní uspějí. Jak to
píše Štechmiler? „... podle otcova přání jsem měl být advokátem“.
Tedy naprosto jasně určená životní dráha, o níž se zřejmě rozhodovalo už mnohem
dříve, než se psala závěrečná vysvědčení.
O povolání Pfefferova otce se v chebské zprávě uvádí, že byl 'úředníkem
pozemkových knih'. Oproti tomu Štechmiler ho představuje jako 'panského úředníka na
šlechtických statcích'. Rozpor nebo omyl? Známý germanista nebere telefon, volám
tedy kolegu, který se sice němčinou profesionálně nezabývá, ale má ji v malíčku.
Potvrzuje mé tušení, že klidně mohlo dojít k přeslechnutí, záměně podobných
výrazů nebo k ne zcela přesnému pochopení vyprávějícího starce.
Mladík se šťastným jménem a pálivým příjmením, Fortunat Pfeffer, by tedy snad
mohl být jedním z hledaných studentů. Opakuji sám sobě - snad abych zbytečně a
příliš brzy nepropadal euforii. Kdo byl ale onen tajemný a naprosto nevypátratelný
Kurt? Otazník, který asi zůstane otazníkem. Pokud ovšem ... až mne ta myšlenka
zaskočila, jak byla jednoduchá - co když nikdy žádný Kurt neexistoval, co když si
ho náš Student-Pfeffer prostě vymyslel, aby mohl vyprávět sám o sobě bez
odsuzujících pohledů posluchačů? Stává se to přece často - ze studu nebo touhy po
anonymitě lidé vydávají vlastní zážitky za příběhy svých přátel nebo
známých.
Hypotéza, která se z ničeho nic vynořila, vyžaduje i trochu jiný úhel pohledu na
celou záležitost. Na zajímavosti nabývá například Pfefferovo pražské bydliště.
Seznam studentů je udává stručně: 440/III. Znamená to Praha III - Malá Strana,
číslo popisné 440. Odpovídá tomu dům číslo 3 ve Všehrdově ulici. A ta, jak
známo, dodnes lomeným obloukem spojuje ulici Vítěznou a Újezd. A Vítězná vede
přece k mostu 1. máje, končícího na druhé straně Vltavy přímo u Národního
divadla. Tehdy tam byl samozřejmě most jiný, řetězový, ale je vlastně téměř
jisté, že pokaždé, když Pfeffer vycházel ze svého studentského podnájmu, měl na
očích budovu, na niž byl hrdý celý český národ. Ten národ, který musel mít
žhář v naprosté nelásce, nechceme-li říci rovnou v nenávisti. Cesta na místo
činu by pro něj byla velice jednoduchá, ta zpáteční právě tak.
Čas, čas, čas ...
Nezbývá
tedy než ponechat čtenáři k úvaze, zda naznačená cesta od mnoha otazníků k
několika málo vykřičníkům je ta správná.
A tak jen ještě slova Rudolfa Štechmilera z úvodu jeho článku: „... jest to
příliš romantická historie, než aby se dalo o ní vážně uvažovati. Ale i pravda
jest často tak romantická ... Kdo ví! ... možná, že po uplynutí dalšího
padesátiletí bude o vyhoření Národního divadla známo více - a možná, že i část z
mé povídky přestane být romantikou...“
Poděkovat si zaslouží ti, kteří byli svými informacemi a
radami spolutvůrci článku a bez nichž bych nikdy nedal dohromady ani těch pár
stránek domněnek a hypotéz. Díky patří pracovníkům archívu Univerzity Karlovy v
Praze, okresních archívů v Chebu, Trutnově, Hradci Králové, Českém Krumlově,
Lounech, Svitavách, Státního ústředního archívu a divadelního oddělení
Národního muzea v Praze, stejně jako pracovníkům Svazu českých výtvarných
umělců a Českého fondu výtvarných umění.
V listopadu tohoto roku se znovu otevřou brány Zlaté kapličky nad Vltavou. U
příležitosti stého výročí zahájení nové éry české Thálie ožijí ta slavná
'prkna, znamenající svět' a na nich ti nejlepší 'komedianti' vzdají hold nejen
kulatému jubileu, ale i práci šikovných rukou tehdy i dnes. Těch rukou, které
vykouzlily na břehu naší nejnárodnější řeky naše nejnárodnější divadlo.
|