O vzniku a zániku Jiřinkových slavností v České Skalici
Od roku 1837 až do roku
1846 pořádány bývaly v České Skalici tak zvané „Jiřinkové slavnosti“. Spočívaly
v tom, že každoročně v měsíci září byla zde konána výstava jiřinek v
královehradeckém kraji vůbec a na Skalicku zvláště ze semenáčů vypěstovaných, z
nichž uznané za nejkrásnější dostávaly ceny. Výstavy ty odbývaly se ve Skaličce,
vsi to od města České Skalice jenom řekou Úpou oddělené, v sále tehdy proslulého
hostince „U Bílého lva“, jenž náležel Josefu
Steidlerovi. Výstavě, na niž sjížděli se všichni přátelé a pěstitelé květin
z hradeckého kraje a z Kladska, následovala hostina a potom večer ples.
„Jiřinkové slavnosti“ těšívaly se veliké oblibě, tak že některé tehdejší české i
zahraniční listy přinášely o nich nadšené zprávy. Na český lid na Skalicku i v
celém hradeckém kraji, protože kde kdo se zvědavostí a účastí je sledoval, měli
patrně zušlechťující vliv. Budily a vychovaly v něm trvalou lásku ku pěstování
květin, která se tam doposud jeví. Po padesáte let byly na zahradách stopy a
vlivy zašlých „jiřinkových slovností“ zřejmé. V srpnu a v září všude bylo viděti
milé ty podzimní růže kvésti. Dnes slavnosti ty náležejí vzdálené minulosti.
Účastníci jejich již úplně vymřeli, pamětníci pak jeden za druhým mizí.
„Jiřinkové slavnosti“ začínají býti předmětem kulturních pojednání a
historických úvah. V šedesátých a sedmdesátých letech minulého století jako
chlapec a jinoch slýchal jsem o nich vyprávěti jejich účastníky, měl jsem často
příležitost poslouchati také o hlavních jejich pořadatelích. Na základě těchto
sdělení a na základě zpráv „o jiřinkových slavnostech, do paměti knih na
Skalicku zapsaných, a pak dle aktů z archivu rodiny Steidlerovy, jež mně laskavě
k nahlédnutí zapůjčil dávný můj přítel p. Karel Pýro, c. k. vrchní poštmistr v
České Skalici, umím pověděti některé podrobnosti k dějinám této zvláštní a
zajímavé slavnosti. Zejména pokud se týkají zapomenutých a nejvíce a nejplatněji
při nich zúčastněných osob. Také budova, kde se konávaly, zasluhuje vylíčení.
V prvním desetiletí minulého století přivandroval do Skaličky r. 1789 rodilý
kovářský tovaryš Josef Steidler, pocházející z
krkonošské Svobody (Freiheitu), a byl přijat do díla v tamní panské kovárně.
Statný kovář záhy zde zdomácněl. Rychle se počeštil a byl stejně obratný v
řemesle jako v životě, ve 23. roce svého věku byl již panským
kovářem ve
Skaličce sám a bral si za choť Rozálii, dvacetiletou dceru skalického měšťana
Františka Rinta z č. 187. Byl to dobrý, přičinlivý a podnikavý muž, brzy těšící
se všeobecné přízni a důvěře. Štěstí z cesty se nikdy nevyhnul, anobrž při každé
příležitosti dal se jím obdařiti. Lidé mu přáli, zejména panští zřízenci z
velkostatků Kateřiny Vilemíny, vévodkyně Zaháňské, jíž tehdy Náchodsko náleželo.
Byl s nimi ve přátelském styku, tak že kupř. ratibořickému štolbovi Josefu Panklovi, otci
Boženy Němcové, byl při jeho sňatku dne 7. srpna 1820 ve Skalici
svatebním svědkem a rodina jeho s rodinou Panklovou napotom udržovala stálé
přátelské styky. Josef Steidler byl nejenom
dokonalý řemeslník, byl také znalcem dobytka a jeho nemocí, jež dovedl
rozpoznati a léčiti, pročež býval také hledaným „kuršmídem“. V každém ohledu
dovedl všeho kolem sebe využitkovati a nějaký zisk pro sebe ze všeho si zjednati.
Lenivého ducha a pohodlného těla nebyl nikdy a kuráž nescházela mu také. Když
počátkem let dvacátých minulého století moderním způsobem vystavena byla
císařská silnice pražsko-vratislavská a když vedena byla na Náchod z Hradce přes
Jaroměř a Skalici zrovna vedle panské kovárny ve Skaličce, tu mistr
Josef Steidler od kovadliny odveden byl za „šenkýš“.
Nová, široká a pohodlná silnice s důkladnými mosty, proud pocestných,
formanů i
kočárů z Hradce na Náchod a dále do Kladska putujících, rázem odvedla ze staré
zemské stezky přes Slavětín ku Provodovu sem na cestu vinoucí se přes Skalici,
kde následkem toho povstaly také nové poměry.
V panské kovárně ve Skaličce měli pořád plné ruce práce s kováním koní a
správkami všelijak porouchaných povozů. A při tom na opravy čekající, panstvo,
formami i služebnictvo jednomyslně toužili po nějaké dobré hospodě, jaké na
blízku nebylo. Této potřebě mistr Steidler,
jakmile ji vystihl, ihned hleděl vyhověti. Okamžitě poznal a pochopil, že by mu
dobrý hostinec na hlučné silnici uprostřed mezi Náchodem a Jaroměří daleko více
a při pohodlnějším zaměstnání vynášel, nežli co získal s kladivem v ruce při
výhni a kovadlině v učouzené kovárně. Tady musel bušiti a na hospodě by jen
čepičku smekal, hosty vítaje.
Zrovna vedle panské kovárny a poblíže farního kostela ve Skaličce při nové
císařské silnici nacházela se smutná rozvalina „starého zámku“, v němž druhdy
pánové na Skaličce sídlívali. Když páni Otmarové z Dohalic r. 1573 Skaličku
prodali rodu Smiřických, kteří ji k panství náchodskému přivtělili, byl zámeček
ve Skaličce zapomínán, vrchností neužíván, proto pustl, až r. 1717 byl zbourán a
staviva z něho použito jednak na přestavbu dvora, který tehdáž vyhořel.
„Starý támek“ zůstával napotom po sto let zříceninou, až mistr
Josef Steidler, spekulující a svého lepšího
vyhledávající, r. 1824 z plochy její 618 sáhů zakoupil a postavil zde zrovna při
nové silnici a 8 sáhů, 4 střevíce široký jednopatrový, taškami krytý tajemný
dům, novou hospodu, která v obci Skaličce dostala popisné číslo 47. Na dvoře
jejím byla na čtyřech mohutných kamenných sloupech otevřená kůlna, maštale se
stáními pro 20 koní, měla dva vjezdy, 18 loket hlubokou studnu a pumpou na dvoře
a dále na třech zděných škarpách zahradu pro zeleninu a květiny. Cena reality té
byla r. 1826 znalci odhadnuta na 6126 zl. kon. mince.
Z mistra kováře Josefa Steidlera stal se
hostinský, který se do změny té rychle vpravil a novou svou hospodu nazval „U
Bílého lva“, čímž míněn byl lev český, který namalovaný na obou stranách
plechové desky houpal se na železném ráhně nad vrcholem do hostince ze silnice.
Na bývalé smutné rozvalině „starého zámku“, kde prý strašívalo a kolem níž bylo
hrůza jíti, rázem nastal nový život. Formanské vozy, panské kočáry i pocestní
pěšky po císařské silnici putující se zde zastavovali, obědvali tady, nocovali
zde, tak že panoval tu ruch od časného rána do pozdní noci a podnikavý hostinský
brzy ucítil potřebu nového dalšího podnikání. Pro potahy hostí svých potřeboval
oves, seno a slámu, jež musil kupovati a draho platiti. Proto r. 1828, když si
finančně drobet pomohl, zakoupil v České Skalici hospodářství Václava Kuťáka s
obytným domem č. 43. v rynku, se spáleništěm po stodole a se 16 jitry, 516 sáhy
pole u Dubna a se 4 jitry, 1286 sáhy luk „pod stavy“ a zaplatil za to 3118
zlatých. Částka z těchto polí prostírala se na zřícenině bývalého skalického
hradu, který od časů Koldových byl pobořen. Josef
Steidler zříceninu tuto zboural a na konci Starého města Skalice r. 1832
postavil ze staviva takto nabytého důkladnou kamennou stodolu. Tím stal se
pamětihodným v dějinách skalických, že obě zříceniny po panských sídlech
zdejších rozbořil a prakticky zužitkoval.
Živnost hostinská ve Skaličce šla mu výborně, dobrá pověst o jeho hospodě rychle
se šířila a při tom také rostlo jeho „renomé“ jako znamenitého „kuršmída“, který
získal si dokonce plné důvěry i přízně majitelky panství náchodského Kateřiny
Vilemíny, vévodkyně zaháňské. Za své doby v celé Evropě proslulá dáma tato
přivezla si jednoho léta na Ratibořice, kde někdy v červnu a v červenci
sídlívala, dva tehdáž modní angorské hedvábné pinčlíky, zvířátka to drahá a
vzácné ráce. Snad dárek některého svého ctitele. Psíci ti však najednou byli
smutní, nežrali, jenom líně leželi, oči se jim kalily, tak že vévodkyně proto o
miláčky své začala se strachovati. Proto sháněla pro ně zvěrolékařskou pomoc.
Ale všecky draze placené rady zůstávaly marnými. Až konečně někdo z jejího
komonstva ji poradil, aby k nemocným pinčlíkům povolala
Steidlera. Stalo se.
Steidler přišel do Ratibořic do zámku,
pinčlíky, prohlédl a vévodkyni ihned řekl, že je úplně vyléčí, aby si je směl
vzít s sebou domů. Když nebylo jiné pomoci, vévodkyně souhlasila a
Steidler si miláčky její v panském kočáře
dovezl do Skaličky. Zde zavolal podomka Kratěnu, obrovitého člověka a známého
koňaře, který v létě v zimě chodil ve vysokých botách, koženkách a v bílém
kožiše s tulipány na zádech, a odevzdal mu pinčlíky s příkazem, aby je
spolehlivě zavřel někam, odkud by nemohli utéci a by jim nikdo nemohl dát nic
žrát. Kratěna ihned porozuměl, o co běží, pinčlíky hodil do kurníka, protože
slepice na hřád chodily po bidélkách do oken pod střechou. Tam miláčkové
vévodkyně byli asi tři dny ve vězení. Ač ňafali a vyli, žrát nedal jim nikdo
nic, jenom vodičku dostali… Měli přísný půst. Avšak čtvrtého dne náhle přijela
„k bílému lvu“ vévodkyně své miláčky navštívit a pozeptat se, jak se jim vede.-
„Tuze výborně!“ sděloval rozumný kuršmíd. „Teď se právě koupají,“ dodal.
„Kratěna je hned přinese!“
Podomek zatím dal pinčlíky do vysokého škopka, napumpoval na ně vody, koštětem
je v lázni té pěkně vyplavil a potom v koňské dece je vévodkyni přinesl.
Vyhladovělí pinčlíci, jimž docela nic nescházelo, nežli že byli přecpáni a
mazlením unaveni, spatřivše svou paní a slyšíce její hlas, hned jako diví na ni
se radostně vrhli, jali se na ni skákati, že ji drahou robu poškubali, obíhali
ji, vesele štěkali, tak že vévodkyně všecka potěšena, jak je
Steidler rychle a dokonale vyléčil, nemohla
najíti dosti slov uznání a vděku pro jeho zvěrolékařskou dovednost.
Steidler chválu její vážně poslouchal, hlavou
při tom přikyvoval a svědčil pravdivosti jejích slov, že se zvířatům musí umět
rozumět. - Od té doby požíval u vévodkyně obzvláštní přízně.
Když stavěli Skaličkou novou císařskou silnici a
Josef Steidler stal se zde z kovářského mistra slavným hostinským, užíval
při skalickém farním chrámu ve Skaličce Pfeiferovské fundace pro kněze
deficienty František Hurdálek. Sídlil mezi kostelem a „starým zámkem“ ve
zvláštní typické budově, která v tehdejší své podobě doposud stojí a nazývá se
„malá fara“. František Hurdálek narodil se zde 6. května 1790 ve Studnicích u
České Skalice a na kněze vysvěcen byl v Hradci Králové r. 1814. Jsa však útlé,
vysoké postavy a slabého zdraví, musil se účasti v duchovní správě vzdáti a jako
kněz deficient uchytil se za fundatisku do Skaličky. Povinností s fundací tou
spojených neměl žádných jiných, nežli v neděle a svátky o 9. hodině sloužiti mši
svatou a dle okolností farnímu duchovenstvu vypomoci.
Byl to ušlechtilý, spanilomyslný muž, kněz toho slova v pravém smyslu v ohledu
každém a při tom horlivý český vlastenec. Nemaje „na malé faře“ ve Skaličce
valného zaměstnání duchovního, obíral se v létě pěstováním květin a ovocného
stromoví a v zimě vázal knihy.
Když kovář Steidler větší část rozvalin
„starého zámku“ zužitkoval pro novou hospodu, vyžádal si Hurdálek zbývající
jejich asi třetinu ke své fundaci, dal rozvaliny vybourati, sklepy v ní se
nalézající zasypati, na plochu takto získanou dal navézti plodné prsti a zřídil
si na ní zahradu, již s dovednou horlivostí a láskou pěstoval, maje v ní
květiny, révy, keře angreštu a rybízu, krsky vzácných druhů ovocných atd. Při
tom navazoval styky se všemi milovníky květin a stromoví a učil ochotné a
schopné k tomu mladíky z farnosti květiny pěstovati, růže očkovati, stromy
roubovati i kopulovati. Horlivě budil lásku ke všemu dobrému, krásnému a
ušlechtilému. Od něho také můj otec, jako jinoch na zahradě jeho a při něm
pracuje, vycvičil se umění zahradnickému, semenářskému i štěpařskému, tak že
potom naše chalupa ve Skaličce ve svém čele na rozsáhlé lomenici pokryta byla
révou modrého i bílého hroznu, výborné plody štědře nesoucí, před ní v zahrádce
vedle jiného kvítí kvetly aurikule, tulipány, voněly růže a fialy a na podzim
pestřily se keře jiřinek. Vedle plotů za stodolou rostly maliny, angrešt a rybíz
a tvrdým svým lupením ševelil lískový ořech s červenými výlupky. Na sadě měli
jsme dvacet druhů pěkně za sebou od sv. Víta do sv. Havla zrajícího ovoce, v
jehož středu stávala řada klátků s pracovitými roji včel. Za humny pak na míře
pole pěstoval otec nejkrásnější zeleninu. Této ušlechtilé a užitečné zábavě
vyučil otce mého František Hurdálek a to nejenom jeho, ale za 25 let v tento
způsob vycvičil a vychoval na Skalicku jistě půl sta mladých hospodářů, tak že
požehnání Hurdálkova působení, láska ku kvítí, zahradničení a štěpařství až
doposud jest na Skalicku patrným, ano namnoze přešlo dědictvím z dědů na vnuky a
pravnuky.
Hurdálek žil s novým svým sousedem Steidlerem v
nejlepší shodě a když za ním docházeli z celého kraje přátelé květin a stromoví,
jichž zde býval nemalý počet, usedali s ním ve
Steidlerově hostinci, kde byla vždy k dostání láhev výborného vína
rakouského kořene, pro něž si Steidler osobně
do vinic do Rakous dojížděl. „U bílého lva“ s nadšením hovořeno o květinách, o
ovoci a když hovor o tom došel, povídány bývaly různé noviny, a tehdáž ještě
nikomu čerstvý časopis k snídaní nebo nejdéle k obědu, jako nyní, nedocházel, a
když vyčerpány noviny z celého světa, přicházely na řadu karty, hlavně špády,
bulka, jejímž patronem a protektorem na Hradecku býval profesor Václav Kliment
Klicpera, který také do Skalice k „Bílému lvu“ dojíždíval. Na Hradecku, na
počest jeho, nazývalo se také denárské eso „klicpera“.
Do Skalice za Hurdálkem sjížděli se přátelé květin a stromoví, k nim záhy přibyl
do služeb vévodkyně zaháňské přijatý ratibořický zahradník Bohumil Boose.
Sledovali tu spanilý svůj sport s horlivostí přímo vášnivou, jíž neušlo nic, co
se v zahradnictví a ovocnictví někde vyskytlo. Proto také
nemálo zajímala je tehdy objevivší se nová květina, podzimní růže. Vrchní
panství náchodského Essenther a správce velkostatku chvalkovického Hoch se všemi
ostatními nové té květině věnovali ihned zvláštní pozornost, jakmile se vyskytly
o ní první zprávy a sice bez ohledu, co to stojí.
Byla to květina, která svým variačním talentem, jenž zdál se býti
nevyčerpatelným, způsobila v Evropě údiv, z něhož rychle vyvinul se nadšený
kultus jejího pěstění. Roku 1789 jako pěti-nebo sedmipaprsková kvetoucí hvězdice
dostala se květina tato z Mexika do botanické zahrady v Madridě a do královských
zahrad Eskurialu, kde po 13 let žárlivě střežena jako vzácnost v říši rostlinné.
Tehdy ku poctě švédského botanika Ondřeje Dahla dostalo se jí názvu „Dahlie“,
později ku poctě norského botanika Georgia pojmenována
„Georgina“, z čehož vzniklo naše české jméno jiřina, o kterémžto názvu někteří
nesprávně se domnívali, že odvozeno jest od toho, že hlízy květiny té sázejí se
u nás kolem svátku sv. Jiří. Když konečně brány Eskurialu jí byly otevřeny,
putoval první exemplář její do botanické zahrady v Paříži, kdež ji zahrnovali
takovou pozorností a pečlivostí, že jim k nesmírnému zármutku zašla. Později
však Humbold a Bonplaud na svých cestách Mexikem nalezli jiřiny divoce rostoucí
na suchých a písčitých stepích a přivezli semena její do Evropy ve značném
množství, což způsobilo rychlé její rozšíření. V několika letech stala se
květinou modní a zahradníci ve všech evropských zemích závodili ve zdokonalování
a pěstění nádherné této květiny, dosahující oslnivé krásy a líbeznosti svých
květů teprve na podzim, když všecky ostatní květy již uvadly. Umění zahradnické
v Evropě umělým pěstěním ji donutilo, že dává svému květu až do nejmenších
podrobností jednotlivých lístků určitý tvar.
Pěstitelé květin, sjíždějící se ve Skaličce v hostinci „U bílého lva“ počátkem
let třicátých minulého století kolem fundatisty Františka Hurdálka, o jiřině
začali také ihned nadšeně horovati, semena její draze si opatřili a jali se ji
pěstovati a sice s takovým zdarem a nadšením, že r. 1836 ustavil se v
královehradeckém kraji „jiřinkový spolek“, se sídlem v České Skalici, který měl
za účel rozmnožení a zušlechťování jiřinek. Pěstoval a rozšiřoval totiž
nejkrásnější a nejdokonalejší její domácí i cizozemské variace a sice bez ohledu
na výlohy. Činnost spolku byla tak úspěšnou, že záhy měl s jiřinami sám rozsáhlý
obchod a vydával jejich zvláštní tištěné ceníky, jež mívaly až 18 stran a
uváděly na 500 druhů v hradeckém kraji, pěstovaných krásných jiřinových variací,
z nichž měla každá své zvláštní jméno. Rozesílání hlíz i semen ve jménu spolku
obstarával Bohumil Boose, panský zahradník v Ratibořicích. Pošta bývala tehdy v
Jaroměři. Některé druhy stály až 3 zl., zlatý po třech stříbrných dvacetnících
počítajíc.
Duší celého tohoto sdružení, k němuž vedle některých úředníků panství
náchodského a velkostatků sousedních především z Hradce Králové krajský Josef
Reyl, impressor Jan Hostivín Pospíšil, profesor Václav Kliment Klicpera,
profesor Hynek Lhotský, dačický farář Josef Turek atd., byl František Hurdálek,
jehož působením dostalo se jiřince také skvělého lesku v Čechách vůbec a na
Skalicku zvláště tím, že dovedl pro „jiřinkový spolek“ opatřiti stálý a
znamenitý útulek. Hurdálek totiž navedl a přiměl podnikavého svého souseda
Josefa Steidlera k nové špekulaci!
„Jiřinkový spolek“ v České Skalici nevěděl si rady, kde by na podzim výstavy
květů svého pěstění v rozsáhlých rozměrech pořádal. Na výhodnost, z takových
výstav pro hostinec plynoucí, upozornil Hurdálek
Josefa Steidlera, vyloživ mu, že by bylo spolku potřeba většího sálu, v němž
by byly konány výstavy jiřinek, spojené se zvláštními slavnostmi, které by jako
magnet všecku inteligenci z celého kraje, k sobě jistě vábily a lákaly. Dlouho
ho o tom přesvědčovati nemusil. Steidler
myšlence té ihned dobře porozuměl a jako ve své době moderní člověk bez odkladů
dal se při svém hostinci do stavby nového sálu, salonu a úpravy rozsáhlé
zahrady. Při tom také sklepy rozmnožil a maštale rozšířil. Roku 1836 pustil se
do podniku toho a do podzimka byl s ním hotov.
Přední, při silnici r. 1824 zbudovaná část hostince zůstala, jak byla, na
nádvoří jeho nad kůlnou pak přistavěn byl sál, vedle něhož postaven přístavek, k
němuž se šlo po kamenných schodech ze dvora na pravé straně. Po tom svém
dostavení zůstával Steidlerův hostinec „U
bílého lva“ ve Skaličce nejpřednější a největší veřejnou místností v celém
hradeckém kraji, těše se nejslavnější pověsti a vyhlížel takto.
Hlavní stavení při silnici, jehož okna ve přízemku opatřena byla silnými,
měchatými, kovanými mřížemi s vydutými na venek břichy, mělo uprostřed vchod,
nad nimž na železném ráhně houpala se ocelová deska, na níž po obouch stranách
namalován byl býlí lev. Ve přízemku v pravo do síně vstupujícímu byla šenkovna
se čtyřmi okny, z nichž dvě hleděla na silnici a dvě do dvora. V šenkově té
stály kolem stěn stoly a u dveří v pravo nacházel se veliký, až ke stropu
tyčkami obehnaný „šenkýš“ s almarami, který býval ideálem všech hostinských v
kraji. V místnosti této besedovali formami a kočové a vedly z ní dvéře do
kuchyně. V levo do síně vstupujícímu byla jídelna o pěti oknech, z nichž tři
vedla na silnici. V tomto sále se scházelo a zasedalo panstvo.
Ze přízemku pak šlo se po 23 schodech do sklepů, jichž bylo pět. První přední
pivní 4 sáhy, 5 střevíců, 11 coulů dlouhý sáh, 5 stop a 2 coule široký. Druhý
další pivní sklípek byl 2 sáhy, 5 střevíců, 10 coulů dlouhý a sáh 6 coulů
široký. Vedle něho byl třetí sklep „vinný“ 2 sáhy, 5 střevíců, 1 coul dlouhý a 2
sáhy, 3 střevíce, 3 coule široký. Pak byl čtvrtý, tak zvaný záložní sklípek 2
sáhy, 4 střevíce, 9 palců dlouhý a sáh, 5 střevíců a 3 coule široký. Konečně
pátý tj. druhý „vinný“ sklep byl 2 sáhy, 5 střevíců, 9 coulů dlouhý a 2 sáhy, 10
coulů široký. Sklepy tyto byly zděné, klenuté a při všech byla stejná výška 9
střevíců. Zde choval Steidler bohaté zásoby
nápojů, hlavně dobrých, pravých vín v sudech i v lahvích.
V prvním patře síň dlažděná a šlo se z ní do pokojů, jichž bylo tu pět. Pokoj v
pravo vedle schodů s jedním oknem, pokoj nad síní s jedním oknem, dále velký
pokoj se 4 okny od něho v levo a další také se 4 okny v pravo a menší vedle něho
se 2 okny. Pokoje ty byly dveřmi spojené. Ze síně v prvním patře vedly dále
dveře do sálu. U jeho vchodu v levo vedle dveří byla místnost pro muzikanty s
jedním oknem. Na pravé straně v sále stály 4 sloupy a za nimi ve zdi byl vchod
do hostinského pokoje. Na levé straně stály 3 sloupy. Sloupy ty byly dřevěné a
dolejšek mezi nimi byl asi půl sáhu od podlahy zabedněn prkenými deskami a výše
pak skleněnými okny až ke stropu. Strop byl na rákos a zakulacený. V sále a ve
vedlejším pokoji pro hudebníky bylo 13 dvojitých oken. Sál byl 9 sáhů, 5
střevíců, 3 coule dlouhý a 6 sáhů, 5 stop, 4 coule široký a podlahu měl
parketovou. pod sálem tím ze spodu stály tři silné kulaté pilíře, do nichž byl
celý spodek ze všech stran jako u zdí u hlavního stavení sklenutý.
Ve přízemku ve dvoře byla prádelna a kočovna. Maštale byly zde čtyři. První měla
stání pro 8 koní, druhá také pro 8, třetí pro 16 koní a čtvrtá po 4 koně. Mohlo
zde státi 36 koní. Vedle bývala sekárna, místnost pro píci, chlév pro 8 krav a 3
koně domácí. Pak byla tu ještě kůlna a lednice.
Za stavením v zahradě přistavěn byl ze tří stran zděný a jako celá budova
taškami krytý „salon“, jehož jedna strana k výhledu přes řeku Úpu na město
Českou Skalici byla celá skleněná a nad ním postavena byla šestihranná věžička
se třemi okny, žaluziemi opatřenými. Za salonem k řece Úpě nacházela se
květinová zahrada na třech zděných škarpách a na konci jejím při cestě od „malé
fary“ pod kostnicí stál skleník. Pod touto zahradou k řece Úpě rozkládal se
rozsáhlý sad, kolik korců výměry mající zahrada ovocná, na niž
Josef Steidler skoupil r. 1836 a 1837 pole a
louky pod kostelem od skalických sousedů Pouznara, Housera, Šrůtka, Mervarta a
Kláry Vidličkové. Mimo to zakoupil stávající zde, k obci města Česká Skalice
patřící příbytek č. 189 od Josefa Posnara a na místě tom postavil z dubových
desek a sloupů krytý 12 sáhů dlouhý a sáh široký kuželník, při němž byla
zvláštní besídka. Tj. podrobný popis bývalého hostince „U bílého lva“ ve
Skaličce, v němž měl „jiřinkový spolek“ své sídlo a který byl jednou z
nejslavnějších hospod ve královehradeckém kraji vůbec a na pražsko-vratislavské
silnici zvláště.
Když tedy měl „jiřinkový spolek“ v České Skalici podnikavostí
Josefa Steidlera zbudovaný a pro své výstavy
vhodný stánek, připravoval k září 1837 první „jiřinkovou slavnost“. Avšak dříve,
nežli k tomu došlo, otevřen byl nový sál v hostinci „U bílého lva“ ve Skaličce v
masopustě r. 1837 plesem, kterýmž však byl náhle přerušen. Večer, když se
odbýval, zamřela Josefu Steidlerovi manželka
Rozálie, věrná společnice v jeho starostech, přičínění a snahách.
Steidler ihned, jakmile skonala, poslal
muzikanty domů, v sále dal shasnouti světla a v celém domě na místě plesu
zavládl hluboký smutek. Mrtvola zesnulé paní byla napotom na odiv lidu v sále na
katafalku vystavena a zde vykropena.
První „jiřinková slavnost“ byla zde konána dne 13. a 14. září 1837 a poslední
odbývala se tu roku 1846. Průběh slavností těch po leta jejich odbývání býval
pravidelně stejný, jenom poněkud měnívaly se osoby účastníků tím, že někteří
zemřeli, jiní se svou službou dostali se z hradeckého kraje daleko a někteří
pěstování jiřinek se nabažili nebo ustarali. Na místo všech těch přišli mladší,
kteří však pro květinu tu již ten zápal neměli, jako když byla novinkou.
Obyčejně dva dny před slavností, která konávala se v úterý a ve středu ve druhém
týdnu měsíce září, jezdilo se po zahradách pěstitelů jiřinek, nejpěknější květy
semenáčů uřezávány, na stopky jejich ovinuty cedulky se jmény pěstitelů a
napotom všecky takto opatřené jiřinky vystaveny byly v saloně hostince „u bílého
lva“ na podívanou všem účastníkům slavnosti. Vzdálenější od Skalice pěstitelé
přivezli zdárnější své květy sami, Pěstitelé pak zvolili ze svého středu tři
,,znáče´´ za rozsudí cen a tito napotom s botanickou přísností a přesností
rozhodovali o jakosti jiřinek jenom za semene vypěstovaných. Po vynesení úsudku
o jednotlivém květu byla cedulka se jménem pěstitele na stopce jeho ovinuta
rozbalena a ovšem tom veden byl písemný protokol, dle něhož potom většinou hlasů
a o všem udíleny byly ceny, cenami poctěným jiřinkám dávána jména a při tom
vedeny byly nadšené české a německé řeči, jak kdo totiž uměl.
Celý hostinec ,,U bílého lva“´, nejnádherněji ovšem jeho sál, byl ozdoben věnci
z dubového listí a z pestře barevných jiřinek, jimiž byl po hostinci vyparáděn
každý předmět a zejména na všech stolech v sále i po celém domě stály ve vásách
kytice nádherného toho podzimního kvítí v barvách živě i temně se střídajících.
Po udělení cen jiřinkám za nejlepší uznaným následovala v sále bohatá společná
tabule jejich pěstitelů a pozvaných hostí, při níž se výborně hodovalo, hudba
vesele hrála a přednášeny vážně i rozmarné zpěvy. Večer na potom pořádám zde
skvělý ples, který býval dostaveníčkem mladého spanilého světa světa z celého
hradeckého kraje, těše se největší oblibě a přízni. Byloť ctí a náleželo k
dobrému, plesu při ,,jiřinkové slavnosti´´ se účastniti. Zejména význačnější
rodáci z České Skalice a širokého jejího okolí se při ,,jiřinkových
slavnostech´´ sjížděli, tak že roku 1839 účastnil se jí také rodák z blízkých
Svinišťan, proslulý český spisovatel a profesor na plzeňských filosofických
školách Dr. Josef František Smetana, který si nedal při tom ujíti příležitost,
aby ihned po svém obyčeji neimprovisoval dlouhou báseň na jiřinky cenou poctěné.
Smetana měl ve Skalici vdanou sestru, manželku učitele Viktorina Geisslera (Kejzlara).
Hlavním pořadatelem „jiřinkových slavností“ býval ovšem nadšený pěstitel kvítí
fundatista František Hurdálek a umožňovala je podnikavost a ochota
Josefa Steidlera, který se s nemalou péčí
dovedl postarati nejenom o vhodném pro ně místnosti, ale také o uspokojivé
vyčastování a dobrou obsluhu kolika set hostí, jež všechny obsloužiti a nasytiti
nebylo jen tak lehkým úkolem.
Při „jiřinkových “ slavnostech po nichž z jara následoval výnosný obchod s
hlízami druhů cenou poctěných, také se horlivě vlastenčilo. Česky se při nich
zpívalo a řečnilo, českými jmény nejzdárnější květy nazývány a s nimi pak do
ciziny prodávány. Slavnost ta byla rázu českého, třebas že se jí také mnoho
Němců účastnilo. Český lid na ni patřil jako na slavnost svou, na slavnost
místní t.j. českou, jak jinak býti nemohlo, neboť veřejný život v tomto zákoutí
české vlasti, majíce i školy pod svým dozorem, vedli tehdáž vynikající čeští
vlastenci a kněží buditelé na Náchodsku, spanilomyslný skalický fundatista
František Hurdálek, hronovský farář a napotomní náchodský děkan Josef Regner,
český spisovatel, studnický lokalista a pak boušínský farář Josef Myslimír
Ludvík a skalický kaplan a pak úpický farář a vikář Antonín Charvát, jimž na
sousedním Novoměstsku pomáhal kněz buditel Jan Karel Rojek. Kněží tito tvořili
zde vlasteneckou působností svou jako jitřní souhvězdí, značící nadcházející
jitro nového českého života, které se také brzy dostavilo, jenom že se ho
Hurdálek nedočkal.
Umřel na konci r. 1847 a s ním skonaly také „jiřinkové slavnosti“ v České
Skalici. Nebylo jednak nikoho, kdo by se o další pořádání jejich s takovou
pečlivostí a horlivostí, jako on, staral a pak nastal rok 1848, který veškeré
dosavadní poměry jako přes noc obrátil vzhůru nohama a obecnou pozornost od
idylických zábav odvedl k sledu záležitostí a otázek důležitějších, nežli byly
variace květu některé květiny.
Avšak idylické tyto zábavy měly obrovský vliv na mysl a smysl českého lidu na
Náchodsku a Skalicku, neboť z ušlechtilého původně jenom sportu pěstování květin
a stromoví vyrostl zde důležitý hospodářský činitel, jehož neocenitelný význam
vysvítá z toho, že již r. 1850 jenom na náchodském panství, ponejvíce na
Skalicku, napočteno bylo 52.000 dobře oštěpovaných a bohatě úrodných ovocných
stromů, třešní, hrušek, jabloní a švestek, stromy v sadech, zahradách a na
alejích, jež velkostatku náležely, ale patřily drobnému lidu, v to nepočítaje.
Vštípení tohoto stromoví šlo rukou v ruce s „jiřinkovými slavnostmi“, jejichž
pěstitelé a pořadatelé se o ně postarali a lid k němu dovedli. Stromy ty dobré a
drahé ovoce své již po šedesáte let poskytují a jsou nejenom stále doplňovány,
ale i v počtu svém rozmnožovány. „Jiřinkové slavnosti“ byly jako úvodem a
podnětem k tomuto praktickému a užitečnému dílu, jež jejich pořadatelé provedli,
naučivše lid kvítí milovati a stromoví pěstovati. Tím se stalo, že z celého
Náchodska vznikla jako jedna velikánská zahrada, která cizince zde v nadšení
uvádí, když vidí, jak po celé léto na zahradách pestří se a voní spanilé květy
nejrůznějších barev a tvarů, jak zde štěpnice a stromořadí kvetou a pak pod
štědrou obrodou se prohýbají a když pozorují i v polích zařízené zelnice, které
trojí sklizeň poskytují. Salát, okurky a květák a konečně zelí a kapustu.
Každoročně za odprodané přebytky ovoce a zeleniny přicházejí sem celé
desetitisíce peněz, což za půl století znamená miliony! Miliony ty byl by zdejší
lid bez vychování k lásce k pěstování zahrad a sadů prostě prozahálel a stůl
jeho nebyl by denně zdoben požitky, jež zahrady a sady jemu především poskytují.
Užitek a plody předbřeznových idylických zábav českých buditelů a vlastenců,
mezi než náleží také proslulé „jiřinkové slavnosti“, český lid na Skalicku již
přes půl století požívá „in natura“ ve výborném ovoci a zdravé zelenině, těše se
při tom krásným kvítím, což vše má po pořadatelích oněch idylických zábav, jako
od svých mistrů, na památku a co mu přebude, ještě odprodává, aby si za to jinak
přilepšil nebo aby se za to hezky ošatil.
Spanilomyslný skalický fundatista František Hurdálek, chudý a vlastenecký kněz,
měl pohřeb v sobotu dne 4. prosince 1847 a sice knížecí. Ke hrobu před hlavní
dveře skalického chrámu, kde nyní pod mladými lipami odpočívá, doprovozen byl
celým krajem, želen jsa bohatými a oplakáván chudinou. Byl miláčkem všech, jsa
zakladatelem štěstí mnohých. Tichý, skromný muž ten ctěn byl každým pro své
spanilé ctnosti a zbožňován byl lidem, jemuž v České Skalici divadlo zřídil a
pak je vedl a knihovnu proň založenou obětavě podporoval. Jak současníci
vzpomínali, slavnějšího a smutnějšího pohřbu nad Hurdálkův nepamatovali. Nad
rakví jeho slzeli mužové v důstojenství vysoko postavení, o vlast a lid
zasloužilí a lid doprovázel ho v prosincové zimě na poslední cestě v takovém
množství, že se do kostela a na hřbitov ani nevešel. V letech osmdesátých
minulého století děkan náchodský, tehdáž mladý kněz a výtečný kazatel Josef Mach
řečí svou s kazatelny nad rakví jeho o jeho působení, jež vždy bylo snahou
pokoje, míru, krásy, svornosti a lásky k bližnímu, pohnul k slzám každého ze
svých posluchačů. Spisovatel J. J. Melichar ukončil ve „Květech“ otištěnou
zprávu o jeho úmrtí verši, jež Hurdálka charakterizovaly:
Odpočívej blaze, muži
skromný, svatý!
Pro vlast, ctnost a víru celou duši zňatý!
Křísiteli tichý národního blaha,
Tobě díky vzdává zavděčence snaha!
Malá fara
Nová doba se svými
změnami a úděly rychle hnala se přes Hurdálkův hrob, jejž milé mu kvítí brzy
zdobiti přestalo. Hřbitov kolem farního skalického chrámu byl r. 1864 zrušen,
Hurdálkův hrob jako všecky jiné se zemí srovnán a dnes těžko lze ve Skalici
nalézti osobu, která by dovedla pověděti, kde je. Proto jsme uvedli, že se
nachází před hlavními dveřmi farního chrámu.
Za fundatistu na „malou faru“ ve Skaličce dostal se po něm vlastenec a
spolubuditel jeho českého lidu, boušínský farář a spisovatel Josef Myslimír
Ludvík, který však v noci na nový rok 1856 náhle zemřel a byl uložen vedle
Hurdálka.
„Jiřinkové slavnosti“ v České Skalici pominuly, zanikly, několik let na ně
vzpomínáno, potom se o nich vypravovalo, ale časem na jejich hlavní pořadatele
zapomínáno. Jak pamětníci a současníci jejich vymírali. Po dnes zbylí pamětníci
jejich byli v době jejich ponejvíce teprve školáky.
Josef Steidler, který se podruhé oženil, aby
polovici svých starostí o rodinu, o hostinec a hospodářství měl na koho složiti,
zvolna věkem scházel, avšak hostinec jeho „U bílého lva“ v letech padesátých
dále kvetl. Nepřetržitě byl plný, hostě nejrozmanitější osobnosti.
Steidler pro svou ochotu, bodrost a
dobromyslnost byl hostinským nanejvýš oblíbeným a hostinec jeho byl svého druhu
prvního řádu a v každém ohledu vzorným. Proto hledaným. Bytovali a jedli v něm
knížata, hrabata, baroni, vysocí důstojníci, bohatci. Mezi nejčastější jeho
hosty náležel každoročně vícekráte z Prahy do Broumova a zpět přejíždějící
broumovský opat Dr. Jan N. Rotter. Zvláštním pak milovníkem a věrným hostem
hostince „U bílého lva“ ve Skaličce býval slavný český historik a univ. profesor
Václav Vladivoj rytíř Tomek. Na každoročních cestách z Prahy do Police na
prázdniny a zpátky pravidelně „u Steidlera“
spával, nebo alespoň obědoval a ve příležitosti jeho cestoval. Pilně si do svých
zápisků zaznamenával, kdykoliv se „u Steidlera“
stavil a jak si hostince toho vážil svědčí, že ve svých knihách „Paměti z mého
života“ přesně uvedl, kdykoliv „u Steidlera“
bytoval nebo jedl. Bylo to více než dvacetkráte, tak byl se
Steidlerem spokojen.
Avšak všecko na světě má svůj čas slávy i zániku. Toho dožil se také po třicet
let nejslavnější hostinec ve Hradeckém kraji. Roku 1856 přišli do České Skalice
inženýři, aby kolem ní vyměřili trať pro železnou dráhu z Josefova na
Svatoňovice a Trutnov. Brzy potom započato s její svatbou. Následků toho pro
svůj hostinec se Josef Steidler nedočkal,
zamřev dne 23. března 1859 v 71. roce svého věku. Byl želen a litován každým,
kdo ho znali. Jako neúnavný podnikatel zaměstnával celé řady lidu podniky svými,
zejména výtečným hostincem přivodil do Skalice hojný příliv peněz a různého
výdělku a v jeho hostinci obživovalo se stále mnoho chuďasů a darmo posíleno
bylo mnoho potřebných a churavých. Práce a podniky jeho života dlouho byly pro
Skalici živým pramenem zisku a ruka jeho byla vždy štědrá a srdce uznalé. Byl to
muž svépomoci, příklad, kam pilný, přičinlivý, podnikavý a správný člověk může v
životě svém z nejnepatrnějších počátků dospěti. Do skaličky přišel jako
vandrovní a při jeho smrti páčila se cena jeho majetnosti na 50 000 zl., na onu
dobu a v onom kraji skutečné to bohatství. A co dobrého vykonal a kolik
dobrodiní ve svém životě prokázal!
Hostinec jeho „U bílého lva“ ve Skaličce a hospodářství v České Skalici převzal
po něm r. 1834 rodilý syn jeho Václav Steidler,
diplomovaný zvěrolékař a muž ušlechtilý a lidumil vzácný. Ten pak záhy ucítil
vlivy nové jihoseveroněmecké spojovací dráhy, která počátkem let šedesátých
zahájila dopravu z Josefova do Svatoňovic. Odňala totiž pražskovratislavské
silnici polovici cestujících v kočárech, formanů potom ubývalo a pěší pocestní
úplně vymizeli. Ale přes to silnice kolem hostince „U bílého lva“ ve Skaličce
byla ještě živá. Z Josefova přece jezdilo a vozilo se po nápravě na Náchod a do
Kladska, ač většina cestujících a zboží tam směřující šla již na nádraží
skalické.
Když však r. 1876 začalo se jezditi po odbočce trati společnosti státních drah z
Chocně přes Náchod do Halbstatu a dále na Vratislav, císařská silnice z Jaroměře
do Skalice bývalého svého ruchu a života úplně pozbyla a tím ubylo také hostů
hostinci „U bílého lva“ ve Skaličce, jehož vydržování se za nových poměrů, kdy
jídelna, hostinské pokoje i maštale zůstávaly prázdné, nevyplácelo. Proto
Václav Steidler okolnostmi těmito nucen byl
věnovati se výhradně svému polnímu hospodářství a své zvěrolékařské praxi. A
když se nikdo domácí na nevýnosný hostinec „U bílého lva“ jako kupec nehlásil,
nucen byl prodati jej tomu, kdo se po něm ptal a zaplatiti jej mohl.
Byly to z pruského Slezska, ze Svidnice tehdy vypovězené jeptišky Voršilky,
jejichž konvent od Václava Steidlera dne 15.
srpna 1877 hostinec „U bílého lva“ za 30 000 zl. koupil. Kupní smlouva podepsána
dne 30. listopadu 1877. Pruské Voršilky slavnou českou hospodu dle svých potřeb
upravily a změnily ji v klášter s německými dívčími školami a internátem pro
četné chovanky, jimiž původně v hojném počtu bývaly katolické dívky z Pruska,
což nyní také ochablo. Novému českému domovu a jeho lidu se však pruské Voršilky
nepřizpůsobily a školy své vedou stále německy.
Tj. podobná historie vzniku a zániku „jiřinkových slavností“ v České Skalici,
pokud se o nejdůležitější její osobní činitele a o budovu, v níž bývaly konány,
jedná. Spolu pak jest naznačeno, jaký vliv slavnosti ty vůbec a pěstitelé
jiřinek zvláště měli na mysl a praktický smysl českého lidu. |