Řetězový most
Prvním
mostem, který spojil v polovině minulého století Děčín a Podmokly
na severu tehdejšího Českého království byl 'Řetězový most císařovny
Alžběty'. Známý specialista na stavbu mostů Bedřich
Schnirch se ujal projektování a jeho zásluhou tady vyrostla v létech 1853-55
hodnotná ukázka mostařského uměni. Krajinný půvab romantického údolí řeky Labe
zvýšily kamenné portály s ladnou křivkou 'řetězovky'.
Ale na počátku našeho století řetězový most už nestačil požadavkům, které na
něj kladl stále vzrůstající dopravní ruch. Jednání o stavbě nového mostu se
navzdory tomu táhla plná tři desetiletí. Konečné rozhodnutí padlo v roce 1930 a
znělo, že nový ocelový obloukový most bude postaven na pilířích dosavadního
řetězového mostu. Po celou dobu jeho stavby nesmělo byt přerušeno spojení mezi
oběma městy ani omezena plavba po Labi. Odborníci ze Škodových závodů v Plzni
ocelový most nejenom vyrobili, nýbrž i navrhli jeho neobvyklou montáž.
S řetězovým mostem se děčínští občané před rozebráním slavnostně rozloučili
a jeho věrnou miniaturu najdeme přes Ploučnici pod mohutnou budovou děčínského
zámku.
Nový most začal sloužit veřejnosti dne 9. prosince 1933 a slouží ještě dnes i
když Děčín má moderní most Budovatelů – postavený v létech 1979 až 1985
nákladem 335 miliónů korun. -jv- |