V současné době prováděná
přestavba železniční tratě a hlavního nádraží v Podmoklech přináší zdejším
obyvatelům nemalé potíže zejména s dopravní obslužností a v mnohém připomíná
období, kdy se zdejší železniční trať stavěla.
Ani tenkráte to nebylo pro zdejší obyvatele, podnikatele a správní úřady jednoduché,
znamenalo to velký řez do řízení města, změnu v zaběhnutých denních zvyklostech
mnohých obyvatel a trvalou změnu podmínek dosavadního způsobu života.
Vždyť stavbou drážního tělesa došlo k přetnutí a rozdělení města se všemi
důsledky pro obchod a podnikání. Rozbělesy s částí Podmokel přilehlou ke trati
sice spojily s jádrem předvídavě s dlouhodobou perspektivou budované viadukty, sloužící
až do dnešní doby, ty však znamenaly ovšem také jedinou možnou spojnici s ostatními
čtvrtěmi a části města Podmokel. Pro mnohé bude jistě zajímavé shrnout podmínky
a dopady tehdejší stavby železnice i v oblasti podnikání.
V předstihu bylo nutno vyjasnit vlastnické vztahy k pozemkům v trase navrhované
železnice a navrhnout opatření k jejich uvolnění. V první řadě se jednalo o
objekty vrchnostenského pivovaru, který nechala postavit M. Adelheit z Thunů v roce
1707 i jako náhradu za vyhořelý v Těchlovicích. Komplex vrchnostenského pivovaru se
nacházel na území mezi Jílovským potokem a dnešním muzeem. Vyráběly se zde i
kořalky a likéry. Intervence a náhrada vyplacená státem při jeho zrušení byla zřejmě
vítána, neboť jeho sklepní prostory byly při každé povodni na Labi zaplavovány.
Nový panský pivovar v Podmoklech byl budován od roku 1860 v jeho nynějším místě,
parou se v něm začalo vařit od roku 1897. V roce 1924 byl modernizován a přistavěna
bednárna s lahvárnou.
Ze stejných důvodů musel být státem vykoupen a zrušen stávající obilní mlýn,
ten se nacházel před viadukty budované dráhy. Původní jeho mlýnský náhon byl otevřený
a přiváděl vodu Bělského potoka od rozcestí na Bělou podél ulice Teplické přes
město až ke mlýnu. Nad původním mlýnem počal Wilhem Seele stavět velkou prádelnu
a postupně sem od roku 1857 přemisťoval výrobu a provoz z Bynova. využil původní
mlýnský náhon, ten byl později v roce 1902 vybetonován, ve městě zakryt a prochází
pod některými domy a ulicí Čs. Legií. V místě dnešního OD Korál byl zaústěn do
nově vybudovaného rybníka s parkem, který nechal zřídit Seele a voda poté odtékala
do Jílovského potoka. Podnik byl v roce 1876 prodán Johanu Münzbergovi, látka se zde
již nevyráběly. Továrnu v Podmoklech v roce 1920 zakoupila firma Makosa-Textilweke a.
s. Po velkém požáru v roce 1935 se zachovala původní správní budova, ve které se
dnes nachází zdravotní škola. ještě dlouho po roce 1945 byla přiváděna voda do místa
původního rybníka využívána pro postřik ulic. Při levém břehu potoka a dole
před mostem je možno spatřit zbytek přepadu vody z hořejší bývalé továrny.
Níže a před původním obilním mlýnem se nacházel rovněž mlýn na materiál a masu
pro výrobu Siderolitu, umělého kameniva firmy Friedrich Vincenz Görbing se sídlem na
Teplické ulici, kde byla dílna a keramická pec. U tohoto mlýna měla firma při potoce
i svou plavírnu hlíny. Když společník Wilhem Lebercht Schiller od firmy odešel, zřídil
si vlastní dílnu v Horním Žlebu. Náhradu za mlýn na masu, včetně plavírny hlíny
u Jílovského potoka, který musel ustoupit dráze, našla firma Görbing náhradu v
Dolním Oldřichově. Pec zůstala na Teplické ulici. V roce 1845 se již v Oldřichově
vyráběly i potřebné barvy a glazury, zdejší provoz v roce 1860 vyhořel a tak si nový
majitel, pruský obchodník Hermann Stephan ponechal pouze objekty na Teplické ulici. Ty
pak vlastnila v roce 1903 firma Wolfrum, také NEW, jedna z nich dosud naproti muzeu.
Když byly podobně získány další menší provozovny a soukromé domy, nacházející
se na trase železnice, mohlo být ve stavbě pokračováno. Ta se budovala ekonomicky a
dávala do provozu po etapách. Dne 1. 6. 1850 byl zprovozněn první úsek z Prahy do
Lovosic, v říjnu toho roku do Ústí nad Labem a dokončený úsek do Podmokel na
Silvestra. Téhož dne byla současně uzavřena smlouva mezi Rakouskem a Saskem, dle které
bylo dohodnuto, že společnou výměnou hraniční stanicí se stane zdejší nová
železniční stanice Podmokly, a to s vlastní celnicí. Současně bylo dohodnuto, že
část tratě z Podmokel na státní hranici v Dolním Žlebu bude pronajata Královskému
ředitelství pro sasko-českou dráhu se sídlem v Drážďanech, která bude zajišťovat
její provoz.
V roce 1851 bylo zprovozněno provizorní dřevěné nádraží v Podmoklech při trati u
tunelu na Weiheru. Po třech letech budování byla dne 6. 4. 1851 uvedena slavnostně do
provozu trať Praha - Ústí nad Labem - Podmokly - Drážďany. Z prahy i Drážďan
vypravené zvláštní vlaky se setkaly na nádraží v Podmoklech, zde byly spřaženy a
jako souprava o 18 vagónech odjely do Prahy. Zde byli sasští korunní princi Albert a
Georg hosty arcivévody Albrechta na pražském hradě. Společně pak odjeli přes
Podmokly do Drážďan, kde oslavy pokračovaly. Český vlak se vrátil zpět do
Prahy 9. dubna.
Pro zaměstnance saské dráhy a celníky působící na zdejším pohraničním nádraží,
byly v Podmoklech v roce 1852 postaveny naproti pozdějšímu novému nádraží tzv.
„Saské“ domy. Ty byly v dnešním parčíku před hotelem Grand (Töpfer) po
druhé válce zbourány.
Když bylo postaveno a zprovozněno to krásné nové nádraží v Podmoklech v roce 1863,
bylo to původní dřevěné na Weiheru strženo. Jeho existenci připomínal jen strážní
domek s prodejem občerstvení a suvenýrů při turistické cestě na Pastýřskou
stěnu.
V souvislosti s budováním železniční tratě v Podmoklech si připomínáme, že
vlastně první most přes Labe, ten řetězový, spojující obě dvě města, byl
dokončen a otevřen až 2. 12. 1855. Železniční most přes Labe byl vybudován a
zprovozněn současně s dokončenou železniční tratí Varnsdorf - Děčín - Podmokly
dne 10. 1. 1869.
Infrastrukturu města změnila i stavba další železniční tratě Podmokly - Duchcov
(1871), kdy byl současně na železniční síť napojen i přístav Rozbělesy. Rozvoj
železniční dopravy spolu s lodní dopravou předznamenal další rozvoj zdejšího průmyslu
a hospodářský rozmach celého zdejšího regionu.
Autor : Emil
Ovčáček z deníku Děčínsko, který vyšel dne 28. ledna 2002 |