Formané
Český lid Vol.2 No. 3 1893 s. 270-374
Někdy typický zjev na našich
silnicích, formané s těžkými povozy, zmizeli za našich dnů na dobro.
Parostroj je zhubil jako zpronaříkané dostavníky sladkohořké paměti.
Těchto několik slov o
formanech a jejich povozech nebude zajisté úplno; z různých našich
krajů sebraly by se jistě sem tam význačné jednotlivosti a snad
různosti. V celku však bylo formanské zřízení všude jednostejné.
Formana jméno je z cizího
přijaté, ale hodně staré. Starší ještě, domácí „vozataj“,
znám je ze spisů Husových a jiných starších, nejvíce však
z vojenského zřízení Jana Hájka z Hodětína (r. 1413), z válečnictví
husitského i z vojenského naučení pana Vlčka z Čenova, kdy náš,
tenkrát hrdinský „vozataj“ jezdil ještě na posledním s lebkou
na hlavě a pavézkou na levé ruce.
Ale už vedle vozataje
vyskytuje se v 15. Století cizí „forman“. Tak znají Půhony
brněnské roku 1447 slovo „formaniti“[1]
a Plzeňský archiv[2]
r. 1497 „formana“.
Lid na vozataje zapomněl úplně
a přijal „formana“ v mluvě i v písni:
„Formane, formane,
začíná jedna. A druhá:
„Já jsem forman, to já
dobře vím,
„Veselý forman koňů
polehčení.“
„Špatný forman, který neumí
otočit.“
Vůz pak formanský byl často
hyperbolickým výrazem, slouže za míru něčeho přehojného, velikého,
jako na př.:
„Bylo lásky, bylo lásky, Formanství provozováno jako samostatná živnost nebo jako vedlejší při selských hospodářstvích. Formané jezdili do krajských a jiných obchodních měst v království, nejvíce do matičky Prahy. Než i na delší ještě cesty se vypravovali: na Moravu, do Rakous, do Bavor, ano i do Terstu. Obyčejný forman měl pár koní, „těžký“ řídil čtyři. Do vrchu, silnice stále a dlouho stoupající přibírali formané přípřež. Tu poskytovali při takových místech usedlí „forajtři“ párem, dvěma i třemi páry svých koní, tak že pak ve voze „těžkého formana“ bylo zapřaženo šest až osm, a někdy i ještě více koní. Takový „forajtr“ vypomáhal, když toho bylo třeba, na několik hodin a třeba na kolik mil. Vypravoval-li se na takovouto delší cestu, uvázal za formanský povoz svou dvoukolku. Když ho pak už nebylo třeba, vypřáhl, zapřáhl koně nebo dva do své dvoukolky, ostatní uvázal za ni, a tak se vracel domů, aby zas jiného formana „vytáhl“.
Nakládání na formanský vůz trvalo dlouho a vyžadovalo zvláštní zkušenosti. Nakládalo se zboží nejrůznější a vešlo se ho tam až na 150 centů. Nakládalo se hrubě vysoko; aby pak ještě místa přibylo, rozšiřovali formané boky svého povozu „líhami“ či „šteňhami“, a prodlužovali ho v předu i v zadu tak řečenými „šandrlaty“ (č. 9). Kde potřeba kázala, upevňovali balíky a bedny provazy a řetězy, jichž měl každý formanský vůz s dostatek. Urovnané tak zboží pokrylo se rohožemi (6.), přes něž natažena bělavá plachta z hrubého plátna. Na svahu, s kopce zdržovala se kola „šlajfem“ či brzdou. Tu měla přední i zadní kola. Za starších dob zatáhlo se kolo jen na řetěz, nebo se připjala pod kolo „šubka“ („čubka“, „závěrka“, „prasátko“, č. 10.). Pro strýce příhodu či nehodu mívali formané na voze hever (č. 11). Na „lišni“ po levé straně visela obyčejně velká plechová lucerna (7.), pod vozem „šífek“ či „lodička“ (č. 8.) pro provazy a jiné potřeby formanské a „sítko“ pestře malované i třeba s průpovědí. To sítko měli na přesypání ovsa, když krmili.
Řemení formanských koní bylo
až těžké svými ozdobami nejvíce z lesklé mosazi. Různé ty ozdoby a
všelikou parádu na koních měli formané rádi. Než i v tom dbali
jistého pořádku. Hleďme na přední pár. Koně mají veliké, silné
ohlávky. U každé visí mosazné kolečko a na kolečku kus červeného
sukna s obrazem koně buď tištěným nebo vyšitým. Na těžkém špičatém
„chomoutě“ koně „podsedního“ visí červené, silné
sukno, zvlášť na chomouty dělané. To je „vytírka“ (č. 1.).
Chomout „náručního“ koně nevybíhá do špice, nýbrž v mosazné
rohy a od těch dolů po chomoutě splývá jezevčí kůže skoro
zcela ho zakrývajíc. Na témže chomoutě je na levé straně
mosazný kotouč, u něhož je přidělán žlutý kroužek; tím se provléká
„otěž“ („uzda“) jdoucí až k ohlávce a připevněná k udidlu.
Podsední kůň má právě takovou otěž, přidělanou však
nahoře mezi růžky u chomoutové špice. Od otěže podsedního
koně šla oprať k zadnímu koni v druhém páru, jenž ji měl
přidělánu u své ohlávky. Chomouty zadního páru byly
jako u prvního páru, s tím jediným rozdílem, že na chomoutu
podsedního koně nevisela rudá vytírka. Místo ní se
leskl mosazný hřeben a jednohlavý orel s roztaženýma křídly
sedící na tom hřebeni.
„Pobočnice“ předního
spřežení skládaly se z „pohřbetníku“ (3.), ze „šlahounu“
plného lesklých kotoučů mosazných (4.) a z „postraňků“ (12. -
bývaly konopné nebo řemenné).
Zadní pár neměl však pohřbetníku, za to přidali mu, aby se
lépe mohl opírat, když s kopce zdržoval, a aby se tak hned na zadek
nesmekl, tak zvaný „hintrkšír“ , „hintrcajk“ (2.),
patrně od Němců vypůjčený, pro nějž jsem se českého názvu nedoptal.
Tak byl vypraven vůz, tak
vystrojena spřežení. Pán pak a správce všeho toho nosil modrou
košili určitého střihu („formanská“) s vyšívanými pásky
v zápěstí i u krku, chlupatý klobouk, pod ním za chladu a mrazu
tenkou čepici, nebo zelenou sametovou čapku, když klobouk odložil.
Úzké nohavice šly pod kolena, od nich modré punčochy zabíhaly do
těžkých „bagančat“. V zimě nosil čepici ovčí, dlouhý kožich
s vyšívanými pestrými květy na zádech, vysoké boty a často dlouhé
punčochy nad vysoké holeně bot vyčuhující.
Když bylo naloženo a všecko na
cestu připraveno, zapřáhl forman za časného jitra koně do vozu,
udělal před nimi tenkým koncem bičové násadky tři kříže a zatahal
koně na čele za hřívu, aby se posilnili na cestu.
Výprava trvala mnoho dní,
někdy několik neděl i měsíců. Společníkem na dalekých cestách, na
nekonečných silnicích, tenkráte ovšem hrubě živějších, i strážcem
povozu na formanských, často osamělých hospodách býval psík
„Ořech“, „Cikán“, jenž také s jeho koňmi žil v dobrém
přátelství. Pobíhalť jim za jízdy pod nohami, otáčeje se, štěkaje a
vyskakuje před samou vojí, téměř pod koňskými kopyty. Začasté
vyskočil s voje na koně a pobíhaje mu po hřbetě štěkal divoce
na jdoucí kolem. Vysoké formanské povozy pod bělavými plachtami
s koňmi v lesknoucím se řemení jezdily z pravidla „císařskou“
silnicí. Byli-li však možná si kus nadejeti, jeli formané, kde pro
cesty bylo možná, „lontem“ říkávali, zachovávajíce vždy a
všude základní své pravidlo: „Do vrchu nežeň, s vrchu nepusť, na
rovině nešetř.“ Cestou stavovali se, krmili a nocovali na
určitých hospodách, určitých už jmen nebo přezdívek, známých široko
daleko. S formanskou slávou kvetly sláva i blahobyt formanských
hospod, začasté velmi výstavných, se stájemi a vysokou kolnou pro
povozy.
V těchto hospodách býval
forman pánem. Hospodský v sametové vyšívané čapce sotva koho tak rád
viděl a vítal, jako formany. Nevyžadovaliť mnoho, ale mnoho dali
utržiti a dali se rádi vidět. Do hospody, do „formanky“, své
jizby šel forman, když koně opatřil, s bičem, a měl ho po
ruce i když ke stolu zasedl. S bičem se nerad loučil, jako
voják se zbraní. Část příboru míval sám. Vidličku, nůž i lžíci
nosíval s sebou, obyčejně v botě. Přijel-li o Boží Hod některých
velikých svátků na hospodu, nejel dále; v ten svátek byl hostem
hospodského, a neplatil groše. Forman byl na svůj povoz, na své koně, vůbec na svůj stav hrdý. Sebe, vůz i koně, vše v plné výpravě i slávě rád dal namalovat, ovšem třeba potulným „umělcem“ a obraz ten, dost hrubě vodovými barvami namalovaný, věšel doma na stěnu své jizby.[4]
Další pojmy: Na ‚podsedním‘ a jízdním koni bývalo ‚střemeniště‘ - řemen pro uchycení třmenů, rozlišovalo se ‚pobíjené‘, ‚formanské‘ a ‚sedlské‘ (selské). Železné ‚udidlo‘ bývalo pocínované. ‚Ohlávka‘ se někdy nazývala ‚náhlavek‘, poloha byla zafixována řemenem ‚náčelníkem‘. Od ‚ohlávky‘ vedly k ‚udidlu‘ řemeny zvané ‚lícnice‘. ‚Otěž‘ bývala zvaná také ‚povodec‘. Tažný kůň (‚táhnoucí kůň‘) měl krk obepjatý ‚náprsníkem‘ uchyceným k ‚chomoutu‘. Sedlo mívalo vpředu ‚hlavici‘ někdy též zvanou ‚čelo‘, vzadu ‚lžici‘, které byly pro pohodlí propojené a podložené do oblouku - ‚luku‘, . Rozlišovalo se sedlo ‚jízdní‘ a ‚vozní‘. Pod sedlem bývaly uchyceny brašny zvané‚visláky‘. Střelná zbraň se vkládala do pouzdra zvaného ‚holstrum‘. V povozu se rozlišovaly kromě koně ‚podsedního‘ a ‚příručního‘ také koně ‚přední‘ a ‚příojní‘. Při jízdě se svahu se používala ‚zavírka‘ neboli ‚hamulec‘, hák, kterým se zablokovalo otáčení kola. Jiný typ brzdy zvaný ‚šuba‘ neboli ‚botka‘ byla kovová nebo kdysi dřevěná lyžina, která se připnula řetězem pod zadní kolo, takže se vůz částečně změnil v saně. Pacholek mladší 18 let, který pomáhal formanovi, se nazýval ‚forejtař‘. Na šlechtických sídlech měli kočí svého nadřízeného, kterému se říkalo ‚štolmistr‘, o koně se v ‚maštalích‘ starali ‚maštalíři‘, ‚forejtaři‘ a ‚podkoní‘. |