Karel Jaromír Erben * 7. 11. 1811 † 21. 11. 1870
Rodiče: |
Jan Erban *
26.4.1781
† ?
Anna Žábová Erbanová * 2.8.1781 † 2.1.1846 |
Sourozenci: |
František Erben * 1.12.1806
† 11.7.1807
František Xaver Erben * 26.9.1808 † 18.8.1810 Karel Jaromír Erben * 7. 11. 1811 † 21. 11. 1870 dvojčata Ján Erban * 7.11.1811 † 29.12.1816 dvojčata Anna Erbenová * 11.2.1815 † 22.2.1815 Josefa Erbenová Chmelíková * 20.3.1816 † 1886 František Erben * 8.3.1818 † 15.11.1818 Anna Erbenová * 3.4.1821 † 24.5.1821 Florián Erben * 15.10.1822 † 20.10.1822 |
Manželka: |
Barbora (Betynka) Mečířová Erbenová * 1818 † 20.8.1857 Žofie Mastná Erbenová * 1835 † 23.10.1905 |
Děti: |
Blažena Erbenová * 17.11.1844 Praha
† 21.4.1933
učitelka
Ladislava Erbenová * 27.6.1846 Praha † 23.9.1892 (24.9.) švadlena Jaromír Erben * 6.10.1848 Žebrák † 31.3.1849 Bohuslava Erbenová Rezková * 6.10.1850 † 15.1.1924 (16.1.) |
Vladimír Erben * 16.12.1859
†
9.6.1860
Marie Erbenová * 1862 † 1864 |
„Nenaříkejte, neštěstí a
osud, že vás tak tvrdě potkaly,
však naříkejte, že jste jimi posud rozumnější se
nestali!“…
„Tisíc let ušlo, co své milé syny svornosti učil Svatopluk,
však neproniknul
dotud, do hodiny moudrého slova zlatý zvuk!“
Zápis o narození dvojčat Karla a Jana Erbanových v matrice
farního úřadu v Miletíně v knize VII
(matrika N 1782 – 1821, sign. 101 – 7 SOA v Zámrsku) na str. 232b.:
November 7; Franz Haak, Kaplan; Nro. 142
Erban Karel a Ján. Gemini
Otec: Ján Erban, Sswetz. Matka: Anna, dcera Frantisska Žáby Učitele Milet. N. 98
Levans Caroli: Frantissek Pečenka, Pansky Kowař; Levans Joanis: Jozef Dubeneczky
Sswecz z Milletina.
Test.: Rosalie Manž. Waclawa Erbena, Purgmist; Anna Manž. Jozefa Erbana, Tkadlce.
Karel Jaromír Erben * 7. 11. 1811 Miletín, † 21. 11. 1870 Praha - český básník, prozaik, jazykovědec, historik, folklorista a sběratel lidové tvorby Erben, „nejspanilejší z českých básníků“, jak ho nazval F. X. Šalda, žije v našem povědomí především jako autor Kytice a pohádkář. Daleko rozsáhlejší a neméně významná však byla jeho činnost vědecká, zejména v oboru historie a národopisu. Erben pocházel z podkrkonošské řemeslnické rodiny s písmáckou tradicí. Po gymnáziu v Hradci Králové vystudoval právnickou fakultu v Praze a přitom se živil kondicemi a výukou hudby. Již v této době se seznámil s F. Palackým, s nímž pak spolupracoval celý život při studiu archivů. Po absolvování university (1837) vykonával bezplatnou soudní praxi, ale roku 1843 ze státní služby vystoupil a věnoval se historii, národopisu a literatuře. Na Palackého doporučení byl pověřen českými stavy, aby sbíral v mimopražských archivech materiál k historii šlechtických rodů. Toho využil i k vlastní rozsáhlé sběratelské činnosti: zachycoval písně, pohádky, zvyky, pořekadla a obyčeje po celých Čechách. Roku 1846 byl jmenován asistentem a poté sekretářem Vlasteneckého (dnes Národního) muzea a stal se i členem Královské české společnosti nauk. V revolučním období 1848-49 veřejně působil jako stoupenec politických zásad Palackého a byl zvolen do Národního výboru. Spolupřipravoval i Slovanský sjezd, kterého se však neúčastnil, protože jel jako člen deputace na chorvatský sjezd do Záhřebu. Do Prahy se tedy vrátil až po potlačení revoluce a od té doby se veřejného života stranil. Erben nebyl typem politika či veřejně vystupujícího vlastence, ale svou neuvěřitelnou pracovitostí vykonal pro český národ jako málokdo druhý. Roku 1851 byl zvolen prvním archivářem města Prahy, a získal tak vůbec poprvé zaměstnání, které ho existenčně zajistilo. Od roku 1864 až do konce života pracoval jako vysoký úředník na pražském magistrátu. Vedle náročného archivářského zaměstnání se věnoval Erben vědecké práci, byl členem literárních porot a přispíval do Riegrova Slovníku naučného, naší první encyklopedie (v oborech slavistika, gramatika, historie, slovanská a germánská mytologie a bájesloví). Výrazně se podílel na vytvoření české právnické terminologie. Ze svých skromných prostředků podporoval jako jeden z mála B. Němcovou. Výsledkem jeho celoživotního úsilí jsou tři sbírky Písní národních v Čechách, později rozšířené a opatřené odborným komentářem a tematicky rozčleněné (Prostonárodní české písně a říkadla), a dále antologie Sto prostonárodních pohádek a pověstí slovanských v nářečích původních. Tuto záslužnou práci - stejně jako zásluhy F. L. Čelakovského a B. Němcové či stejně horlivých sběratelů moravských Františka Sušila a Beneše M. Kuldy - nelze snad ani přecenit. Se sběratelstvím úzce
souvisela i Erbenova vlastní literární činnost, ať již básnická (Kytice)
či prozaická (České pohádky). Neméně záslužná a bohatá byla jeho
činnost vydavatelská (ze starší české literatury, historických dokumentů ad.) a
překladatelská (mj. Nestorův letopis). Erben patří vedle J. Dobrovského a
P. J.
Šafaříka k předním představitelům evropské slavistiky a řadí se i k
zakladatelům české folkloristiky a etnografie. |
Karel
Jaromír Erben Byl
sekretářem 'Českého národního muzea' a prvním archivářem města Prahy. Od 50. let
byl členem literárních porot a prováděl jazykovou revizi matičních překladů
Shakespeara. Po celý život se věnoval historii a národopisu, pracoval jako archivář.
Byl spoluzakladatelem řady spolků, např. Hlaholu a Umělecké besedy (1863 byl jejím
místopředsedou). Dílo: Těžiště
svého odborného zájmu Erben spatřoval v edicích folklórních materiálů,
především českých lidových písní. Srovnával jejich varianty a vyhledával mezi
nimi text, který nejlépe odpovídá předpokládanému původnímu tvaru. Na písně se
díval jako na zpívané texty, přihlížel proto i k nápěvům, které rovněž
vydával.
Erben
se nespokojil s tím, že by lidovou tvorbu pouze sbíral, snažil se ji kriticky zkoumat
a tím ji i ovlivňovat. Neocenitelné
jsou jeho sbírky českého a slovanského folklóru (Prostonárodní české písně a
říkadla, Sto prostonárodních pohádek a pověstí slovanských a nářečích
původních, České pohádky). Srovnáním různých variant pohádek se dobral k jejich
základní podobě – jakémusi jejich pratvaru. Snažil se rekonstruovat původní
podobu lidové slovesnosti. Obraz
dávných lidových představ a lidového názoru na život. Vliv bájí. Základní
motivy: boj člověka s přírodou, víra v nadpřirozené síly, základní vztahy mezi
lidmi, zvláště vztah matky a dítěte. Osudovost – jedinec často nucen volit, ale
nevyhne se tragédii (neúměrně vysoký a navyhnutelný trest). Sbírka, vycházející
z českých mýtů, bájí, pohádek, legend a historických pověstí a týkající se
nadčasových vztahů ženy a muže či ženy a dítěte ohrožovaných nezájmem a
smrtí, se stala vrcholem obrozenecké poezie. jazyk:
lidové prostředky, zvukomalba, živé dialogy, metafory, líčení krajiny - názorně
(jedním veršem), okolo lesa pole lán, okolo hřbitova cesta, úvozová K vydání připravil řadu památek staré české literatury, mj. kritické vydání Husových spisů, Výbor ze starší české literatury, díla J. Husa, T. Štítného, J. A. Komenského aj.. |
Báje a pověsti slovanské. Obálka s kresbou
Věnceslava
Černého |
Rukopis musejní letopisů Kosmových
Ondřej Puklice ze Vstruh Příspěvky k dějepisu českému, sebrané ze starých letopisů ruských Měsíčník hodin staročeských na Staroměstské radnici Regesta diplomatica nec non epistolaria Bohemiae et Moraviae – Výtahy listin Čech a Moravy. Dílo se zabývá nejstaršími českými a moravskými listinami do roku 1253, tj. smrti Václava I.. Pravděpodobně jeho nejvýznamnější práce z oblasti historie. Sebrané spisy Jana Husi Napsal vědecká pojednání k legendě o svaté Kateřině, Tomáši Štítném, J. A. Komenském. Dále vydal několik starších českých děl, podílel se na překladech Soudního a konkursního řádu a Občanského zákoníku |
|
Erben Karel Jaromír. Odkaz Erbenův je stále
živý, hlásí se k němu česká básnická tradice nejlepšími jmény (Neruda,
Hálek, Heyduk, Quis, Sládek, Wolker, Durych). Literární dějepis za uplynulých 40 let učinil
dost, aby vysvětlil složitý Erbenův zjev básnicko-učenecký, ale mnoho ještě
Erbenovi dluhuje. Badatelský zájem soustřeďuje na sebe hl. básník „Kytice”,
dále sběratel písní a nár. báchorek, méně se věnuje pozornost Erbenovým pracím
o staročeské literatuře a příspěvkům k názvosloví zejména právnickému.
Látkoslovné zkoumání ozřejmila poměr básníka Kytice k lidovým pověstem,
závěrečné slovo zde promluvil Jan Máchal v „Lit. čes. 19. stol. II.” (1903).
Zásluhou St. Součka: Příspěvek k poznání Erbena básníka, ČMM 1915 probrány
Erbenovy rané začátky a naznačena cesta, po níž došel básnické osobitosti. Vedla
od Máchy k Čelakovskému a k lidové poesii. V poslední době se studují zvláště
podmínky estetického účinu balad Erbenových. Podle Otakara Fischera „význam a
zásluha Kytice záleží v tom, že dovedla v úplně konkretních a barvitých podobách
ztělesniti některé základní stavy člověka, jeho vztahy k vůkolnímu světu a k
znepokojivým tajemstvím”, a to slovem neumělkovaným a formou odposlouchanou z
lidového podání. Obecně se však cítí, že básnickou osobnost Erbenovu lze
vykládati jen v souvislosti s jeho činností lidovědnou. Ukázalo se to při sporu o
prosodii básní Erbenových, v němž filologicky strohé stanovisko Josefa Krále (nyní
v souboru: O prosodii čes., vyd. J. Jakubec, 1923) uváděl na správnou cestu
Otakar
Hostinský poukazem na prosodii a rytmiku lidových písní (Čes. světská píseň
lidová, 1906). Dokazují to dále soustavné studie J. Horáka v Národopisném
věstníku československém. V zásadách básnicko-badatelských snah, směřujících k
oživení lidových zpěvů a pověstí, v duchu Rousseauově, Herdrově a bratří
Grimmů usiloval Erben vytvořiti „systematický obraz národa českého”, zamýšleje
vydati sbírku písní, svazek národních pohádek a sborník zvykoslovný. Uskutečnil
pouze první dva úkoly. Vydal Písně národní v Čechách (1. vyd. 1842-45, 2. vyd.
1852-53). Třetí vydání s názvem Prostonárodní české písně a říkadla (1862-64)
obsahovalo již přes 2200 textů, zapsaných celkem věrně s četnými varianty a
nápěvy. Svobodněji, zejména v kombinaci různých znění, počínal si Erben při
národních báchorkách, ale jeho jadrné a prosté podání odpovídá vždy lidovému
materiálu. Sto prostonárodních pohádek a pověstí (1865) a Vybrané báje (1869) jako
první sborníky lidové prosy slovanské probouzely sběratelský zájem tam, kde se
lidovým básnictvím potud nezabývali (Bulhaři, Kašubové) a sílily doma slovanské
povědomí. V souhlase s romantickým názorem evropského národopisu věřil také Erben
ve vědecký dosah lidových podání, obsahujících dokumenty o pohanském bájesloví,
svědectví o staré národní vzdělanosti. Nikdy však nepopřel umělce pro výklad
mythologický. Proto Erbenovy soubory mají svou nepomíjející cenu, i když
srovnávací novodobé badání lidovědné dávno vyvrátilo názory o původnosti
slovanských tradic a o jejich mythologických základech. Ve své době byl Erben
vynikajícím lidovědným odborníkem; právem tudíž se nazývá období národopisu od
konce let 30. do poč. let 70. obdobím Erbenovým. Z četných vyd. Kytice: 1891 nákl.
„Uměl. besedy” s úvodní studií Jar. Vrchlického; 1901 ve „Svět. knihovně” s
úvodem L. Quise a cenné vyd. s pozn. R. Schenka a J. Straky v Zábřeze t. r.; 1924 v
Nár. knihovně s úvodem Jar. Durycha; 1930 s úvodem a důl. pozn. Ot. Fischera.
Veškeré spisy básnické, přinášející vedle drobných básní také veselohru
Sládci, uspořádal 1905 Jar. Sutnar. Samost. otiskl Sládky s čet. různočteními C.
Zíbrt 1912. Sto prostonárodních pohádek v čes. znění s úvodem vyd. V. Tille ve
Svět. knih. 1905, týž opatřil 1905 cenným výkladem České pohádky ve Zni z
literatur sv. 7. Významné je vyd. Vybraných bájí a pověstí nár. se studií a
poznámkami J. Horáka a J. Polívky ve Žni z literatur sv. 60 (1925). Hynkovo vyd.
Prostonár. čes. písní a říkadel z 1886-88 je nekritické, jiného však není.
Biogr. data přinášejí životopisy V. Brandla 1887 a Jos. Karáska ve Chvilkách sv. 49
(1911). Korespondenci připravuje k vyd. Jiří Horák. Týž se také soustavněji [Erben
Karel Jaromír]-em obírals „[Erben Karel Jaromír]-ova sbírka čes. písní
lidových”, Národopis. věstn. čsl. 1912; „Lid. podání ukrajinská” v díle Jos.
Ign. Hanuše a K. J. [Erben Karel Jaromír]-a, tamže 1921; „Příspěvek k dějinám
liter. čes.”, L. F. 1915; Ot. Ficher, K čes. a něm. baladice, L. F. 1929. Gr. |