Řetězový most císaře Ferdinanda přes Ohři v Lokti
Podle vzpomínek Míly Boučkové Bedřich Schnirch projektoval most v Lokti, který později přepracoval Wollner
postaven 1833-1836 (1835)

 


Foto: František Fridrich 1870
 

 


 


 

Řetězový most v Lokti 1833-1836 Wollner

MostLoket1.jpg (34784 bytes)

Řetězový most v Lokti  Foto 1880 Jindřich Eckert

1833-1836 most v Lokti nad Ohří  nakonec postaven podle projektu Leopolda Wollnera

 

Původně přemosťoval řeku Ohři v Lokti řetězový most císaře Ferdinanda z roku 1835. První návrh mostu vypracoval Bedřich Schnirch, autor mnoha řetězových mostních konstrukcí a držitel zlaté medaile za návrh železničního řetězového mostu ve Vídni. Jeho návrh ale nebyl schválen a jeho přepracováním byl pověřen Ing. L. Wöllner. Stavbou, kterou provedla firma K. Jelínka, vznikl největší český řetězový most, výjimečný zejména svou výškou nad hladinou, která činila přibližně 20 m. Tento řetězový most sloužil veřejnosti do roku 1928, kdy byl pro špatný technický stav uzavřen a v roce 1931 zbořen.

 

 

 

Loket  - zbytky řetězového mostu

V Lokti - poprvé se jako město uvádí roku 1308 - jsou přes řeku Ohři písemně doloženy mosty Horní a Dolní už v pozdním středověku. Spojení Robičského předměstí s protějšími svahy nad řekou pak umožňoval dřevěný most zvaný Röhrsteig (na místě dnešní lávky), který je doložen už k roku 1637. Druhý, rovněž dřevěný most zvaný Kaisersteig na konci Zahradní ulice později zanikl.

Snad tu v polovině 18. století stával i barokní kamenný obloukový most.

Dodnes se však zachovaly zbytky hranolových pilířů z kamenných kvádrů na levém břehu parapetní zdi se sochou sv. Jana Nepomuckého (ta mohla zdobit právě barokní most), které pocházejí z pozdějšího řetězového mostu. Ten pak nesl jméno Most císaře Ferdinanda a byl dílem ing. Wöllnera. Na svou dobu velice odvážná konstrukce i umělecky zdařilé dílo překlenovalo údolí (nedaleko od současného mostu) a vedlo novou silnici ze Sokolova (Falknova) přes město Loket dále do Karlových Varů.

Tento empírový řetězový most pocházel z roku 1835 (tehdy nastal nový rozvoj města v souvislosti s výrobou porcelánu) a je zachycen na několika vyobrazeních i fotografiích. V roce 1936 byl nahrazen mostem současným.

 

Zpět na práce Bedřicha Schnircha

Zpět na Bedřich Schnrich

Zpět na hlavní stránku