Sochy Apollona a 9 Mus, v dnešním
čísle listu našeho vyobrazené, tvoří podstatnou část jednotné dekorace plastické
Národního divadla, s jejížto myšlenkovou soustavou budeme ještě míti
příležitost čtenáře své blíže seznámiti, jakmile jen práce ty ukončeny budou.
Zatím podotýkáme jen, že portikus, hlavní a nejbohatěji ozdobená část façady
divadelní, na jehož balustradě sochy nadřečené místa nalezly, vyvolen zejména, k
tomu, aby dekorativní částí svou vyjadřoval účel celé stavby: dramatické umění
ve svém původu, hlavní období jeho a poetický moment, co zřídlo a základ každé
dramatické představy. Ostatní části velepamátné stavby té věnovány opět
dekoraci ve směrech ostatních, tak ku př. na loggii v divadelní ulici, co chodbě k
orkestru, nalézáme motivy k hudbě poukazující, svými skupinami hudebních
nástrojů, typickými pro různé obory opery, maskami a t. d. Façada nábřežní opět
má vyjadřovat určitě hlavní dva směry moderního divadla, svými skupinami
„Opera“ a „Drama“, mimo jiné ještě momenty, na které později
poukážeme.
Co se portiku týče, jeví se nám myšlenkový postup plastických okras jeho
následovně: Na klenácích oblouků přízemku, nejblíže pozorovatele, nalézáme
jaksi co heslo stavby masky, mezi nimiž v středu maska Dionysova na původ dramat.
umění vůbec poukazuje, kdežto ostatní masky různé karaktery tragedie a komedie
antické znázorňují. Nad maskami v obloucích prvního patra a v náplních hlavního
vlysu znázorněny dvojím směrem hlavní doby dramatického umění, od původu svého
až po moderní drama a operu - jednak genii, jednak emblemy, symbolickými zvířaty a
ornamenty. Nejvyšší místo celé dekorativní soustavy, balustrada portiku, vyhražena
duševnímu základu dramatu - poesii a zvolen k označení toho dle počtu stávajících
podstavců, zároveň též jako nejvhodnější motiv: Apollon a Musy.
O významu soch těchto uvádíme zde jen tolik, kolik potřebí, aby porozuměno bylo
významu jich, jak je sochař B. Šnirch vypodobnil.
Mythologie uvádí v dobách nejstarších Musy co bohyně osudu a prostoru, čímž jeví
se nám co postavy kosmického původu a významu. Co takové jsou dcery Aetheru a Země
(Urana a Gaiy) a nebo Zeva a Mnemosyny a dle Hesioda zjevují vše božské, velké a
krásné, co Zevem stává. Ony vědí vše, co se děje a mohou to i sděliti; tak ku
př. naučily Aristea věštbě, udělují králům rozum a pějí zákon všech věcí.
Ponenáhlu vyvinuly se z věštkyň na bohyně neb representantky poesie.
V pramenitých krajinách Pierské země poblíž Olympu v travnatých údolích Helikonu,
se svými jeskyněmi, háji - a pramenů Hippokrene .a Aganippe, jakož i na blízkém
Parnassu s pramenem Kastalin bydlely Musy s Charitkami a Horami. Zde panoval nejvíce kult
jejich a místa ta byla jim posvátná. Odtud příjmí: Pieridy Olimpické, Helikonské,
Parnasské neb Kastalské. Vůdcem jim jest Apollon Musagetes neb Kytharoidos, souhrn jich
dokonalosti, jehož vysoká, skvělá mysl povznáší celý sbor. Dle jistého
homerického hymnu na Apollona kráčí tento, na kytaru hraje a nebeským světlem
ozářen, v čele Mus zpívajících skvostnou síní nebeskou, kdežto Charity a Hory za
ruce se třímajíce přidají se ku Afroditě, Hebe a Harmonii a tančí vznešeným
krokem rhytmickým. V jich čele Artemis. Tak dle Homera zúčastňují se Musy skvělých
hodů olympických.
Počet jejich nebyl z počátku ustálen a teprvé během času vzrostl ze tří na
devět, ano vyobrazení nejstarší neznají ani rozdílu individualního a rozdělují
jednoduché emblemy mezi ně dle libosti.
Teprvé alexandrinská doba vytvořila jednotlivé karaktery Mus a přidělila jim
určité obory, a typy nám nyní známé stanovil bezpochyby některý vynikající
sochař doby helenistické. Nejdokonalejší sochy Mus, které známe, náleží
bezpochyby době rozkvětu umění řecko-římského, kdy převzali Římané též Musy
pod jmenelil Camoeny z řecké mythologie.
Jmena a jednotlivé karaktery Mus, jak postupem ustáleny, jsou tyto:
1. Klio (oslavující), která zanáší slavné děje a znamená je na svitku papírovém
ku známosti potomků.
2. Kalliope, Musa epické písně, s tabulkou a pisátkem (stylus).
3. Melpomene (pěvkyně), musa tragická, velkodušná, sebevědomá postava, které
přidány co atributy tragická maska, kyj Herkulův neb meč, kothurn a réva vinná ve
vlasech, se vztahem na hry Dionysovy.
4, Thaleia (květoucí), Musa komedie a bukolské poesie, která co taková vyobrazuje se
s holí pastýřskou, komickou maskou, lehkým šatem pastýřským a břečťanem
ověnčena.
5. Terpsichore, vznešená, postava s dlouhou řízou, kteréž náleží lyrika
Pindarská a vážný, rhytmický tanec sborový, jejž kytharou a plektrem doprovází.
6. Erato, Musa veselého žertu, Anakreontické poesie, písně lásky a mimiky, s malou
lyrou v ruce.
7. Euterpe (veselící se), patronka lyriky, s píšťalou co nástroj hudby veselé a
smyslné.
8. Polyhymnia, nejvznešenější z Mus, vážná, přemýšlející postava, zahalená -
jako Harmonia neb Fortuna ve svůj hvězdný peplos - v širý, průhledný šat, beze
všeho atributu.
9. Urania (božská), s globem nebeským, co zástupkyně božské idealnosti umění a
hymnu k bohům. Někde často slýcháme Musa astronomie.
Desátá socha, Apollon Kytharoidos co vůdce Mus, zaujímá na divadle s Polyhymnií
střed celého cyklu. On jediný jest pojmut v akci, jak hraje na nástroj jemu
příslušící: kytharu na stuze kolem plecí zavěšené a opírá se o kmen, na němž
had, symbol ohně, vzhůru se vine. Ostatní Musy roztříděny dle symetrie a sice v
pravo od Apollona Melpomene a proti ní, vedle Polyhymnie Thaleia. Vedle těchto na
nároží portiku stranou k Vltavě Urania a na druhém nároží Erato. Všechny tyto
sochy nalezají se včele portiku. Na úzkých stranách jeho rozestaveny jsou sochy
následovně: proti městu k straně divadla, která věnována svou dekorací více
momentu hudebnímu, nalézáme Euterpe a Terpsichore, kdežto na straně, která
znázorňuje drama mluvní a tváří proti hradu královskému a Petřínu stojí Musy
dějin Klio a Kalliope.
Co se týče provedení, můžeme konstatovati, že se přidržel sochař Šnirch nazvíce
typů soch vatikánských v Sala della Muse a oněch z Louvru, na kterýchžto dvou
místech nejkrásnější antické zobrazení Mus se nalezají. |