Bohuslav Bedřich Josef
Schnirch * 10.8.1845 † 30.9.1901 akademický sochař, rytíř, svobodný pán
Rodiče: |
Ing. Josef Emanuel Schnirch * 25.12.1802 † 20.7.1877 Eleonora Kulichová Schnirchová * 1810? * 1809 † 1887 |
Sourozenci: |
Marie Schnirchová Lahodová * 4.7.1836 † 5.1.1903 Žofie Schnirchová Neisserová * 2.10.1837 † 10.11.1903 Terezie (Rezi) Schnirchová Šantlová * 3.8.1839 † 28.2.1912 Eleonora (Lori) Schnirchová * 1842 † 1917 Josefa (Josefína) Schnirchová * 20.11.1843 † 18.1.1845 Bohuslav Schnirch * 10.8.1845 † 30.9.1901 sochař JNZ. Jaroslav Schnirch * 13.6.1847 † 6.8.1902 Božena Schnirchová Birnbaumová Boučková * 1849 † 1928 Zdeněk Schnirch * 10.11.1850 † 1.4.1856 |
Manželka: |
Roberta (Robertina) Marková Schnirchová * 23.6.1863 † 18.1.1941 |
Děti: |
Roberta Schnirchová * 5(13?).7.1886 (1887) † 30.1(9).1904 Míla (Ludmila) Schnirchová Boučková * 31.1. 1888 † 23.3.1970 Bohuslav (Buda) Schnirch * 1889 (1891?) † 22.5.1916 Jaroslav (Jaro) Schnirch * 20.11.1893 (1895) † 6.1.1916 Jiří Schnirch * 14.7.1901 † 28.4.1971 |
rytíř řádu železné koruny III. tř. (II. tř. 1898) - z vlasteneckých důvodů Schnirch odmítl používat udělený dědičný šlechtický titul baron
Starosta Umělecké besedy (kterou založil v r. 1862 Vítězslav Hálek s Bedřichem Smetanou), čestný člen - Umělecká beseda sídlila v budově Zemské banky v Nekázance
Předseda odboru výtvarného Umělecké besedy 1876
předseda spolku Včela
člen a cvičitel Sokola
člen Klubu Národní strany svobodomyslné v Praze
člen Spolku architektů a inženýrů v království českém v Praze
člen spolku Hlahol
člen spolku Včela
člen Krasoumné jednoty
člen České akademie pro vědu, slovesnost a umění
zakladatel Slovanské besedy v Mnichově
člen Komise pro soupis stavebních, uměleckých a historických památek královského hlavního města Prahy
člen Klubu českých turistů
člen Klubu fotoamatérů v Čechách 1894
držitel zbrojního pasu (dochoval se v rodinném archivu)
člen a starosta Českého spolku šachovního v Praze (Česká asociace šachová).
Dílo Bohuslava Schnircha diplomová práce Jarmily Ličkové
Bohuslav Schnirch diplomová práce Oldřicha Dibelky
Pomník krále Jiřího v Poděbradech diplomová práce Jarmily Mirzoevové
Požár národního divadla - Schnirch popisuje své zážitky - viz též další články k požáru
Vila v Šáreckém údolí, kde Bohuslav Schnirch dostal mozkovou mrtvici
Některé Schnirchovy práce - fotografie a dokumenty
Bohuslav Schnirch
Zlatá Praha 1896 43 č. 515 XIII Bohuslav Schnirch 1845-1901; Hlídka času 4. 12. 1907 roč. II č. 45
1845 Bohuslav Friedrich Josef Schnirch - Prag III-58 narodil se v Praze na Malé Straně č. 58 (přečíslované č. p. 299).
13.8.1845 pokřtěn u sv. Tomáše na Malé Straně v Praze, kmotr Fridrich Schnirch a Marie Kulichová, manželka purkmistra
studoval reálku v Praze, dokončil ji ve Štýrském Hradci
Praha studoval architekturu u prof. Zítka
1.8.1863 inicioval vznik Sokola v Poděbradech, přesvědčil Hynka Šantla a Václava Hrázského - Tyrš pobyl v Poděbradech tři dny
1863 Štýrský Hradec studuje v kamenické dílně u E. Greina
1864 s bratrem Jaroslavem přišli pěšky ze Štýrského Hradce do Poděbrad (asi 500 km), aby se zúčastnili prvního veřejného sokolského veřejného cvičení
1864-1866 Vídeň - akademie výtvarných umění - u prof. Franze Bauera a Františka Melnického
29.10.1866 rozhodl císař o demolici městských hradeb v Praze
1867 založil Slovanskou besedu v Mnichově
1868 Mnichov - akademie - u prof. Maxe Widenmanna; za sochu sv. Jiří na koni obdržel peněžitou odměnu a stříbrnou medaili - socha je v poděbradském museu
v Mnichově také socha Fügnera - daroval ji Sokolu v Praze
navštěvoval Zítkovy přednášky o architektuře
Vídeň - jeden rok - příznivá kritika
1868 výstava v Praze
1868-1869 žil v Praze - navštěvoval Zítkovy přednášky - studoval nopvorenesanční zásady Gottfrieda Sempera
1870 Vídeňský Kunstverein vyznamenal: sochu Amazonky (1870) též zakoupil, sochu Promethea (1870), relief Achilles s mrtvolou Hektorovou pod hradbami Troje (1870), svatý Jiří (1870)
1871 žádá o stipendium Klarova ústavu pro výtvarné umělce - neúspěšně
1871-1874 Itálie 3 roky - návrh Apolla a Mus, skizzy pro trigy 1873 - studijní pobyt částečně financoval Augustin Švagrovský
v Římě v noci začala hořet budova, ve které bydlel, podařilo se mu dostat se ven a pomáhal hasit požár
z Itálie psal fejetony do časopisu Lumír, který redigoval Jan Neruda, (S Nerudou se mohl Schnirch znát jednak proto, že oba bydleli v Ostruhové (dnes Nerudově) ulici, kde měli rodiče Nerudy obchod, jednak také, protože Nerudova matka Barbora posluhovala u Joachima Barranda, s nímž spolupracoval Josef Schnirch, Bohuslavův otec.)
1873 Návrat do Prahy
1875 postavil si dům na Vinohradech v Mikovcově ulici
1876-1877 předseda výtvarného odboru Umělecké besedy
1881 při požáru Národního divadla při pokusu o hašení ve chvíli, kdy už hořelo přístupové schodiště do podkoroví, zachránil sebe a dalších asi pět osob tím, že se spustili po hromosvodu, lezl jako první a málem se propadnul do šachty
1881 členem Komitétu městského muzea pro výstavbu Muzea hlavního města Prahy
1883 založena Komise pro soupis památek Prahy - člen - podílel se na vzniku památkové péče v Praze
13.9.1884 sňatek v děkanském chrámu v Poděbradech
1888 založena Česká asociace šachová - předseda
1891 Jiří z Poděbrad - jezdecká socha na jubilejní zemské výstavě tepaná z mědi
1894-1898 odborný člen Komise pro soupis stavebních, uměleckých a historických památek královského hlavního města Prahy, kterou inicioval architekt Wiehl, člen redakčního výboru (presidia), zástupce Umělecké besedy, základy památkové péče
1899 model sv. Václava vystaven v Petrohradě
jezdil po léta na prázdniny do Svijan s rodinou
1895-1901 starosta Umělecké besedy
1911 instalovány trigy - Fr. Rous, Emanuel Hellmann, Ladislav Šaloun
deska F. Turinského pro Poděbradskou radnici
proboštské odznaky na chrámu sv. Kříže a na proboštství
střik na kašnu na náměstí
portál havířského kostelíka
v Poděbradském muzeu: Jiřík v poloviční velikosti bronzovaný, plán na kostru sochy, malý model Jiřího na koni, původní návrh, Sousoší pod kopulí národního musea, alegorické ozdoby z fasády Národního divadla, ozdoby z Havířského kostelíka
1.9.1900 trigy vystaveny na světové výstavě v Paříži
1901 Vyprávění podle vnučky Roberty Helfertové: zemřel v důsledku náhlé mozkové příhody v Šárce, kde byl v neděli 29.9. odpoledne na procházce se dvěma syny (Buda, 12 let a Jaro, 8 let) krátce po narození syna Jiřího. Stačil jim ještě dát zlatku na kočár a klobouk, ve kterém měl domácí adresu v Mikovcově ulici, aby se chlapci dostali domů. Kolemjdoucí se domnívali, že muž ležící na zemi je opilý a proto mu nevěnovali pozornost. Teprve po delší době upozornil někdo obecního zřízence a ten, domnívaje se, že jde o anonymního opilce, převezl Schnircha do nemocnice sv. Alžběty Na slupi, kde byl manželkou Robertou nalezen následujícího dne v bezvědomí. Téhož dne, v pondělí 30.9. Bohuslav zemřel.
V tisku je popisována smrtelná příhoda takto, podle tisku se odehrála na Jenerálce
pohřben na Olšanských hřbitovech
Přítel spisovatele Jana Nerudy (* 9.7.1834 † 22.8.1891), Michala Máchy, zakladatele Sokola Miroslava Tyrše (* 17.9.1832 † 8.8.1834) a jeho tchána rovněž zakladatele Sokola Jindřicha Fügnera (* 12.9.1822 † 15.11.1864?65), malíře Karla Purkyněho (* 11.3.1834 † 5.4.1868), skladatele Bedřicha Smetany (* 2.3.1824 † 12.5.1884), profesora české filologie a spisovatele Aloise Vojtěcha Šembery (* 21.3.1807 - † 23.3.1882), herečky Otilie Sklenářové-Malé (1844 - 1912), básníka Ladislava Quise (1846 † 1913), architekta Antonína Wiehla (* 1846 † 1910), stavitele a spisovatele Jana Zeyera (* 1847 † 1903 - bratr básníkův), Antonína Hejduka (* 1835 † 1923), docenta estetiky Otakara Hostinského (* 2.1.1847 † 19.1.1910), profesora historie Jaroslava Golla (* 11.7.1846 † 8.7.1929) aj.
hovořil česky, německy, polsky, slovinsky, chorvatsky, italsky, francouzsky
byl dobrým jezdcem na koni
hrál na klavír
Bohuslav Schnirch bývá někdy označován za ornamentálního dekoratéra. To, že značná část jeho práce má právě takový charakter, vyplývá především ze skutečnosti, že sochařskou prací musel vydělat na obživu pro celou rodinu. Ačkoliv Schnirch usiloval o získání stálého placeného místa na pražské polytechnice, nikdy jej z politických důvodů nezískal a byl existenčně závislý na dekorativních zakázkách. Není také vyloučeno, že se snažil navázat na rodinnou tradici Benedikta Rejta, který působil v době, kdy plastická výzdoba byla integrální součástí architektury, nikoli jen přídavkem. Schnirch se opakovaně vyjádřil na podporu jednoty architektury a sochařské výzdoby.
Schnirchovými žáky byli například Josef Strachovský * 1850 † 1913, Eduard Mann * 1872 † 1887, Milan Havlíček * 1873 † 1917, Ludvík Kuba * 16.4.1863 † 30.1.1956, Hugo Mauermann, * 1894 † 1959, Ludvík Wurzel * 1865 † 1913, Alois Folkmann * 1875 † 1917, Franta Úprka * 1868 † 1929 Ludvík Wurzel * 24.1.1865 † 25.11.1913, Ladislav Šaloun * 1870 † 1946
|
Bohuslav Schnirch cca 1900
|
1880
|
|
|
Bohuslav Schnirch cca 1900
Portrét
Bohuslava Schnircha z roku 1895 od Josefa Ženíška
(* 4.9.1855 † 29.11.1944)
|
1895
|
Svatební kolorovaná fotografie 1884
|
Roberta - Buda - Jaro - Bohuslav - Minda - Róba
1896 ?
|
Bohuslav měl tři velké záliby: kouření, pití kávy a plavání.
Malíř Adolf Liebscher (* 1857 † 1919), který se m.j. podílel spolu s Bohuslavem na výzdobě
Národního divadla, jej v r.1900 namaloval při provozování všech tří najednou.
|
Dřevoryt Pavla Šimona
|
Bohuslav Schnirch - fotografie z doby kamenického učení v dílně
Greina
Podobné nářadí zobrazil například na emblému havířských
symbolů na kostelíku v Poděbradech.
Štýrský Hradec 1830 Litografie J. F. Kaiser
|
Bohuslav a Jaroslav
|
|
|
Fotografie z doby římských studií
|
Bratři Jaroslav a Bohuslav Schnirchové
|
Bratři Bohuslav a Jaroslav Schnirchové
|
|
Autorský monogram Bohuslava Schnircha
Řetězový most císaře Františka I. od Bedřicha Schnircha a Národní divadlo (Zítkovo) se sochami múz od Bohuslava Schnircha, zatím před osazením trig
|
přibližně 1865
|
Besedy lidu 1901 č. 51 str. 601
V. Morstadt
|
|
Světozor 19.8.1881 roč. 15 č.
34
Portrét od Miloše
Maliny
Hugo
Mauermann, (* 9.12.1859 † 30.10.1901) V letech 1879 - 1882 zaměstnán v
sochařských závodech v Hořicích a Liberci, později ve Vídni. Jako akademický
sochař se vrací do vlasti a pomáhá B. Schnirchovi při sochařské výzdobě
Národního divadla. Roku 1882 zakládá v Mladé Boleslavi kamenosochařský závod. Roku
1884 byl jmenován učitelem modelování na průmyslové škole v Mladé Boleslavi.
Dílo: Madona s Ježíškem, relief; Na nebevstoupení páně ve hřbitovní kapli;
pomník na paměť vojínům padlých za sedmileté války postavený na Radouči roku
1883 (na místě starého z r.1759); poprsí bývalého starosty Ml. Boleslavě
Mattuše.
Citace: Nový slovník československých výtvarných umělců.II. s. 114 / TOMAN,
Prokop. - 72/76 - PK D OK MB Umění a stavitelské památky ... s.7 / GREGORA,Václav. -
7 - QS OK MB
Ludvík Kuba, (* 16.4.1863 Poděbrady † 30.1.1956
Praha), malíř, hudebník, spisovatel, etnograf, folklorista, varhaník, studoval kresbu
u Bohuslava Schnircha, později u Karla Liebschera, na akademii u Maxmiliána Pirnera,
1893-95 Académie Julian v Paříži, 1895-1904 soukromá škola Antona Ažbého v
Mnichově, 1936 čestný doktorát na filosofické fakultě UK, řádný člen České
akademie věd a umění, profesor akademie výtvarných umění, národní umělec.
Výtvarné dílo - impresionista, krajiny, portréty. Národopisné studie čtení o
Polabských Slovanech, Čtení o Makedonii, Čtení o Lužici, Cesty za slovanskou
písní, Slovanstvo ve svých písních.
Josef Strachovský začínal tak
říkajíc „od píky“. Nejprve se vyučil v otcově truhlářské dílně, odkud
přešel do pražského ateliéru J. Káše. V sedmdesátých letech 19. století studoval
na akademiích v Mnichově a v Praze. O jeho velmi časně získaných kamenosochařských
schopnostech svědčí skutečnost, že si jej zvolil za sochařského pomocníka sám
Bohuslav Schnirch, s nímž spolupracoval od roku 1875 na sochařské výzdobě
Národního divadla v Praze. Podle Nové encyklopedie českého výtvarného umění
(vydané nakladatelstvím Academia v roce 1995) pomáhal Strachovský
Schnirchovi i s realizací pomníku Vítězslava Hálka
postaveném na pražském Karlově náměstí v roce 1881.
Nicméně vzápětí Josef Strachovský odevzdává i
vlastní monumentální sochařská díla. V roce 1883 vytváří pro Kutnou Horu pomník Karla Havlíčka Borovského, který je ještě jednou
postaven v kopii na Havlíčkově náměstí v Praze a do třetice si jej tehdy dokonce
objednávají i krajané z Chicaga. V témže roce vzniká další monumentální dílo
postavené na památku bratranců Veverkových v Pardubicích. O rok později stojí již
v Táboře Strachovského vize Jana Žižky z Trocnova.
Do umělecké historie se Josef Strachovský zapsal
především svým portrétním uměním, zpodobením Františka
Ladislava Riegra, Miroslava Tyrše, Marie
Červinkové-Riegrové a dalších.
Josef Strachovský se podílel také na sochařské
výzdobě známých pražských staveb Prašné brány (1875-1886) a Národního muzea,
kam na atiku dodal sousoší Pravdy a Krásy, osazeno bylo v roce 1890.
Navzdory tomu, že jeho sochařská tvorba bývá v odborné literatuře charakterizovaná
jako výtvarná práce poplatná realistickému akademismu mnichovského sochařství
sedmdesátých let, nelze Strachovskému upřít to, co
mnozí sochaři 20. století postrádají, totiž suverénní ovládání práce s
kamenem, s kamennými bloky, perfektní zvládnutí modelačního i kompozičního umění
a to musíme i dnes po uplynutí 115 let od postavení libochovického pomníku
J.E.Purkyně ocenit.
|
Václavské náměstí a Příkopy kolem roku 1900
|
Václavské náměstí v roce 1870
|
Josef Šembera Praha 1831
Průkaz Bohuslava Schnircha na Národopisnou výstavu českoslovanskou 1895
Členský průkaz Bohuslava Schnircha Klubu českých turistů v Praze 1898
Schnirchova permanentní vstupenka z doby studií v Římě
Správní výbor
Umělecké besedy
usnesl se jednomyslně ve
schůzi dne 11. října 1897 jmenovati
slovutného pana
Bohuslava Schnircha,
sochaře na Král. Vinohradech a starostu Umělecké
besedy,
za velikomyslný dar a za vynikající zásluhy o spolek
členem zakládajícím.
V Praze, dne 2. listopadu 1897
Dr. Čeněk Kliss jednatel, Prof. Hanuš Trneček místostarosta, Václav Fabian,
pokladník
grafika: František Ženíšek
Schnirch Bohuslav, Bildhauer. Geb. Prag, Böhmen (Praha, Tschechien), 10. 8. 1845; gest. ebenda, 30. 9. 1901. Sohn des Folgenden. S., ab 1863 Steinmetzlehrling in Graz, stud. danach am Polytechn. Inst. in Prag bei Josef Zítek. 1864 begann er in Wien an der Akad. der bildenden Künste das Stud. bei F. Bauer (s. d.), gleichzeitig arbeitete er bei dem Bildhauer Franz Melnický; ab 1866 besuchte er die Akad. der bildenden Künste in München. 1868 kehrte S. nach Prag zurück, wo er sich vergebl. um eine Professur für Modellieren an dem dortigen Polytechn. Inst. bewarb. 1870 arbeitete er wieder in Wien, 1871–73 in Italien. S., der als ein Vertreter des Neorenaissance-Klassizismus in der tschech. Bildhauerei gilt, ging vom dekorativen Wr. Akademismus aus, seine künstler. Reife erreichte er in Italien. Er war Mitarbeiter des Architekten Zítek beim Bau des Nationaltheaters in Prag, dessen Trigen zu seinem Spitzenwerk werden sollten. Diese wurden erst 1910–19 auf den Polygonalpfeilern aufgestellt, und zwar abweichend von den ursprüngl. Modellen, die in plast. geschlossener Form komponiert waren und den bildhauer. Beitr. S.s bei der Mitgestaltung einer Reihe von Prager Monumentalbauten charakterisierten. In seinem ersten Entwurf der Fontäne vor dem Künstlerhaus Rudolfinum in Prag (1890) und beim Grabmal für J. Grégr (s. d.) auf dem Olschaner Friedhof in Prag (1898) ist seine Orientierung an der französ. Moderne deutl. spürbar; die zweite Skizze der Fontäne hingegen (1897) wandelt die Auffassung eines dekorativ gestalteten italien. Renaissancebrunnens ab. S. war Vorstand von Um lecká beseda (Kunstver.) und von dessen Sektion für bildende Kunst, 1901 erfolgte eine postume Ausst. in Prag. W.: Hl. Georg, 1866 (Reiterfigur); Kg. Georg von Podiebrad, 1891 (Reiterdenkmal, Poděbrady); Allegorien der Tapferkeit, der Stärke, der Klugheit (Parlament, Wien); Büsten und Medaillons; Entwürfe für das Nationaltheater in Prag, u. a. Figuren Apollons und der Musen für die Attika, Tympanon über der Bühne, Medaillons in der kgl. Loge; ab 1873 für das Rudolfinum in Prag die Figuren der Hüter der Eingänge, die Löwen und Sphingen; allegor. Gruppen unter der Kuppel im Nationalmus, in Prag; usw. L.: Národní listy vom 6. 10. 1900; Otto; Thieme–Becker; Toman; Wurzbach; Seznam posmrtné výstavy děl B. S., Praha 1901 (Kat.); K. B. Mádl, Umění včera a dnes I., 1908. S. 58ff.; F. X. Harlas, Sochařství, stavitelství, 1911, S. 63ff.; F. Žákavec. Chrám znovuzrození, 1918, S. 15; Kat. výstavy výtvarné generace Národního divadla v Praze, 1932, S. 47f.; M. Tyrš, O umění, 1937, S. 77, 82; V. V. Štech, Národní divadlo a jeho umělecké poklady, 1940, S. 34; Sbírka moderního umění, Národní galerie, Praha 1947 (Kat.); V. Volavka, Sochařství devatenáctého století, 1948, S. 61f.; K. Svoboda, Antika a česká vzdělanost od obrození do první války světové, 1957, s. Reg.; A. Masaryková, České sochařství 19. a 20. století ( = Národní galerie 5), 1963, S. 18ff.; Enc. českého výtvarného umění, 1975, S. 456; Antika a česká kultura, 1978, S. 413, 420; P. Wittlich, České sochařství ve 20. století 1890–1945, 1978, S. 24; E. Poche u. a., Praha národního obrození, 1980, S. 136ff.; W. Krause, Die Plastik der Wr. Ringstraße ( = Die Wr. Ringstraße 9/3), 1980, S. 119; Antické tradice v českém umění. Praha 1982, S. 126 (Kat.). |
|
|
Bohuslav Schnirch byl
rytířem řádu železné koruny třetího stupně,
od roku 1898 i druhého stupně (dědičný titul baron)
ale řád nikdy nepoužíval, o dědičný titul nepožádal z vlasteneckých důvodů (obr. zpředu a zezadu)
Österreichisch-Kaiserlicher Orden der Eisernen
Krone