Národní divadlo
Další odkazy
Národní divadlo v rukou řemeslníků
3. Symboly stavitelských řemesel 6. Medailony 7. Proscénium 10. Pamětní medaile 11. Apollon a Musy (další podrobnosti zde) 12. Plánky a náčrtky
13.
Videa |
Národní divadlo - naše chlouba - je velkým pomníkem činnosti Schnirchovy. Musy a Apollo, figur. náplně v obloucích hlavní loggie (allegorie umění vůbec), vlysové náplně (umění divadelní), náplně v Divadelní ulici, všecka výzdoba průčelí král. lože atd., trigy a kandelábry jsou dílem Schnirchovým., jakož i uvnitř plastická výzdoba loží a proscenia, zvláště tympanon (Čechie žehnající divadelnímu umění), v král. loži medaillony měsíců a den i noc, vlysy, stropy atd. Tato díla postavila jej v popředí všech umělců a učinila jméno jeho tak populárním, jako žádné té doby nebylo. (Dušek) |
Apollon a 9 múz, trigy,
stavba - plány - náčrtky
|
Slavnostní položení základního kamene 16.5.1868 foto F. Fridrich z budovy Prozatímního divadla
|
Tři objekty, které se staly základem pro postavení Národního divadla
|
Prozatímní divadlo
Náčrtky Josefa Zítka
ukazují, jak se postupně vyvíjela jeho představa:
Zítek řešil situaci jako samostatné divadlo bez ohledu na
budovu Prozatímního divadla
|
Náčrtek Josefa Zítka
|
Náčrtek Josefa Zítka
|
Náčrtek Josefa Zítka
|
Náčrtek Josefa Zítka 1855
|
Náčrtek Josefa Zítka
|
Náčrtek Josefa Zítka 1865
|
Náčrtek Josefa Zítka
|
Náčrtek Josefa Zítka
|
Náčrtek Josefa Zítka
|
Zítkův soutěžní návrh
|
Stavební dokumentace Josefa Zítka
|
1786
první žádost o privilej ke zřízení divadla, zamítnuta 1844 první reálné úvahy o stavbě divadla 29.1.1845 Palacký předložil žádost o „privilej na vystavění, zařízení, vydržování a řízení“ samostatného českého divadla IV. 1845 privilej udělena 1845 Jednota pro divadlo české hrabě Josef Matyáš Thun a F. L. Rieger - zamítnuto 1850 ustaven Sbor pro postavení národního divadla v Praze (funguje do 1886) - předseda Palacký, intendatnt českého divadla A. P. Trojan vybral pozemek 10.7.1850 povoleny sbírky na divadlo - vyřizuje A. P. Trojan a hrabě Albert Nostic-Rieneck IX.1850 první shromáždění (schůze) Sboru pro zřízení Národního divadla, volba výboru - 150 účastníků 1851 první provolání k zahájení sbírek na zdar Národního divadla (nazdar): „Slovo k upřímným přátelům národa českého“ (napsal Palacký) 1852-1853 zakoupen pozemek 1854 vypsána soutěž na postavení prozatímního divadla 1860 Rieger pověřen Zemským výborem funkcí intendanta národního divadla, předsedou sboru se stává Karel kníže Schwarzenberg, rezignoval 1862 Ullmann - zahájena stavba prozatímního divadla 18.11.1862 po šesti měsících prozatímní divadlo otevřeno 1863 předsedou sboru Rieger 1865 Rieger kritizován za pasivitu, odstoupil, předsedou F. Urbánek, zásadní vliv K. Sladkovského, sbírky 1865 vyzván Zítek, aby vypracoval projekt, také vyzváni I. Ullmann a J. Niklas 1866 nová soutěž, architekt Zítek dodatečně potvrzen 5.-14.5.1868 svezeno 23 základních kamenů, deset očíslovaných, poklep na kámen č. 3 16.5.1868 položení základního kamene za přítomnosti až 150 000 lidí, průvod trvající hodinu a půl od Invalidovny v Karlíně zpěvácké spolky, sokolové, krojovaná jízda, granátnická hudba, kožešníci, zlatníci, řezníci, studenti, ochotníci, bednáři, dráteníci, politici, zahraniční hosté, krajané z USA 1869 zřízena stavební kancelář u Žofína 1874 stavitel František Havel 1877 postavena střecha staročeši kritizují maldočeské vedení Sboru 1877 Sladkovský odstoupil z funkce předsedy Sboru, předsedou Rieger 1880 založeno správní Družstvo Národního divadla 11.6.1881 první představení Smetanovy Libuše (premiéra) z dvanácti představení před požárem na počest návštěvy korunního prince Rudolfa 12.8.1881 požár - pojišťovna zaplatila 300 000 zlatých nové sbírky - za 47 dní vybrán milion zlatých, přispělo 45% Pražanů Zítek rezignoval pověřen Josef Schulz snížení kapacity - původní záměr 2500, Zítek 1800, Schulz 1380 18.11.1883 definitivní otevření - opět Smetanova Libuše 1883 název Královské české zemské a národní divadlo 1883-1885 ND převzalo i scénu Arény (sezónní divadlo) 1900 Zemský výbor neobnovil smlouvu s Družstvem Národního divadla (staročeši), ale podepsal smlouvu s mladočeskou Společností Národního divadla, funguje do r. 1920 1918-1930 název České zemské národní divadlo 1930 název Národní divadlo, adresa Národní 2, Národní divadlo převedeno do správy státu 1977-1983 rekonstrukce - snížen počet sedadel na 986 2012 - 9.12.2015 oprava pláště budovy |
|
perokresba Emila Zillicha
František Palacký při položení
základního kamene Národního divadla 16.5.1868:
„Ve
jménu národa v Čechách i na Moravě jednotného požehnejž pán Bůh dílu svatyně
této, na které národu českému zjevovati a před oči stavěti se má všeliká mravní
pravda i krása.“
při
slavnosti zpíval Hlahol pražský
zároveň
v prozatímním divadle premiéra
Smetanova Dalibora
Některé
postavy lze identifikovat:
1 ? 2 Erben 3
Trojan? 4
Rieger (staročech, prosadil
prozatímní divadlo) 5 Tyrš 6
Hálek 7
Sladkovský (mladočech) 8
Palacký
(staročech) 9 Neruda 10
Hlávka
Jan Jungmann, Antonín Čížek, Maxmilián
Berger, Gabriel Žižka, Ferdinand Urbánek cukrovarník přejímal kameny, František
Řivnáč knihkupec (pokladník),
Smetana?
|
|
F. L. Rieger při položení základního kamene Národního divadla 16.5.1868
Kladívko a zednická lžíce použité při položení základního kamene
|
Stavba základů 1869
|
Dokončovací práce na střeše
|
Divadlo před dokončením - ještě bez modelu trig
|
Zítkovo divadlo na jaře 1881 před požárem s jedním Schnirchovým modelem trig, s Prozatímním divadlem
|
|
|
|
|
|
|
Rytina Soběslava Pinkase
Josef Zítek koncipoval klenby loggie jako opakování oblouku z původního
řetězového mostu, čímž vytvořil
komorní atmosféru vyústění Národní třídy na nábřeží.
Tento půvabný refrén zmizel po zbourání
mostu.
|
Národní divadlo zatím bez sousoší trig podle Zítkova projektu opakovalo refrén oblouků mostních pilířů.
|
|
|
Řetězový most císaře Františka I. od Bedřicha Schnircha a Národní divadlo se sochami múz od Bohuslava Schnircha, zatím bez trig
Plastická výzdoba, která vtiskla budově duši
|
Antonín Wagner - Záboj
Bohuslav Schnirch plastická výzdoba
|
Antonín Wagner - Lumír
Bohuslav Schnirch plastická výzdoba kolem
sochy
|
Bohuslav Schnirch Maska
|
Bohuslav Schnirch Maska, kterou drží v ruce múza Thalie
|
Bohuslav Schnirch Maska
|
Bohuslav Schnirch Maska
|
Bohuslav Schnirch Maska
|
Bohuslav Schnirch Maska
|
|
Bohuslav Schnirch Znak se lvem
|
Bohuslav Schnirch
PLastická výzdoba
|
Bohuslav Schnirch Maska
Bohuslav Schnirch Plastická výzdoba
|
Bohuslav Schnirch Plastická výzdoba
3. Symboly stavitelských řemesel
Schnirchova výzdoba Národního divadla - Emblémy 'Architektura' a 'Malířství'
|
|
|
Bohuslav Schnirch Plastická výzdoba
řezbářství - kamenictví - písmomalířství
malířství - štukatérství - architektura
modelářství - medailérství - kamenictví
modelování - hudba - hudba
|
Bohuslav Schnirch Plastická výzdoba pamětní desky
V sedmi obloucích loggie jsou naznačeny vždy dvěma genii v jednom oblouku stupně vývoje neb rozkvětu dramatického umění. Dionysovými hrami počínaje až k opeře a dramatu modernímu. |
Cípové výplně jsou uspořádány z leva doprava.
|
1. V krajním oblouku levém označena jest doba dramata církevního andělem a geniem v oděvu rytířském. |
|
2. Representance dramata římského - mimiky a pantomimy: géniové s maskami rázu přísně římského. |
|
3. Bacchický průvod dramatu jest znázorněn pastýřem s flétnou a bacchantkou. |
|
4. Tragedie a komedie řecká znázorněna jest hochem s maskou Herkulovou a geniem s maskou ptáka. |
|
5. Dobu renesanční - hudbu a tanec - zastupují pastýř s ovčáckým psem a tanečnice. |
|
6. Romantická a moderní
opera znázorněna jest v posledním oblouku proti třídě Ferdinandově
Orfeem s lyrou |
|
V oblouku k Nábřeží obrácenému zobrazeno jest Markétkou se zrcadlem - symbolem poesie - a Falstaffem drama moderní - směr romantický a realistický. |
5. Schnirchova výzdoba lóží a interiéru
|
Bohuslav Schnirch plastická výzdoba
Bohuslav Schnirch plastická výzdoba
|
Bohuslav Schnirch plastická výzdoba
|
Bohuslav Schnirch plastická výzdoba - královské insignie
|
Bohuslav Schnirch plastická výzdoba
|
Bohuslav Schnirch plastická výzdoba
|
Bohuslav Schnirch plastická výzdoba
|
Bohuslav Schnirch plastická výzdoba
|
Bohuslav Schnirch plastická výzdoba
|
Bohuslav Schnirch plastická výzdoba
|
Výzdoba královské/císařské/presidentské lóže
|
Presidentská (císařská)
lóže
Bohuslav
Schnirch plastická výzdoba
|
Bohuslav Schnirch plastická výzdoba
|
Bohuslav Schnirch plastická výzdoba
|
Sádrový model - pozůstalost BS
|
Bohuslav Schnirch plastická výzdoba
Bohuslav Schnirch Karyatidy
Karyatida
6. Medailony
Medailony 12 měsíců a den a noc v královské lóži (nyní prezidentské)
|
Umístění medailonu Leden v
královské lóži
Bohuslav
Schnirch plastická výzdoba
Modely Schnirchových medailonů měsíců pro Královskou lóži Národního divadla R
|
|
Schnirchovy medailony 'Den' a 'Noc' pro Národní divadlo
|
Bohuslav Schnirch Zrcadlo v presidentské (císařské) lóži
|
Schnirchův tympanon nad
scénou: vítězná Čechie věnčí hlavy múz Melopomeny a Thalie, provázené Apollem a
Dionýzem
Bohuslav Schnirch
je autorem hesla Národ sobě
|
|
Opona
|
Opona Františka Ženíška z roku 1880 zničená při
požáru v roce 1881
Alegorie Génia umění doprovázená vlevo alegorií Hudby a vpravo alegorií Dramatu.
Návrh Ženíškův skutečně nejjednodušeji a nejvhodněji za předmět návrhu svého zvolil alegorii Dokončení stavby Národního divadla v podobě ušlechtilé postavy ženské, jež provázena jsouc Hudbou, Komedií a hošíkem radostnými fanfárami zvěstujícím pamětihodnou událost, s pažemi triumfálně pozdviženými a v rukou svých držíc věnec vavřínový a ratolest palmovou, vznáší se nad červánky vycházejícího slunce. Světozor, 1880, s. 143
Na oponě se uprostřed vznášel Génius s vavřínovým věncem v pravé a s palmovou ratolestí v levé ruce. Vpravo byla alegorická postava Hudby a vpravo Dramatu. Pod oponou byl vlys, který připomínal Mánesův „Život na panském sídle“. Drobné postavičky vykládaly z velké nákladní lodi stavivo k Chrámu znovuzrození. Vlevo byla alegorická postava Prahy a vlevo Vltavy. Dobromila Lebrová |
Génius českého národa -
Ženíškova variantní
studie k oponě
ze studie je zřejmé směřování ke kompozici do kruhu
|
Skutečné provedení nedochované opony se lišilo od dochovaného návrhu
|
Opona Vojtěcha Hynaise z roku 1883
V. Hynais: „Myšlenka opony vznikla po požáru z obrovského zdrcení po tom neštěstí. Kdekdo obětoval co mohl; ta všeobecná obětavost i nejchudších vrstev, kuráž nepoddat se tomu a odolat - (...) mně tak imponovala, (...) že jsem si řekl, to je něco, co si ten národ zaslouží, aby se zvěčnilo.“ „Hleděl jsem znázorniti strasti a konečné vítězství národního podniku, okamžité nadšení celého národa po požáru loňském zasluhuje dle mého mínění uvěčnění, čemuž bych vše síly obětoval.“ K alegorii sedící Slávie (údajně namalována podle manželky Oskara Rexe, Hynaisova přítele) přichází postava Čechie (údajně namalována podle Marie „Suzanne“ Valadonové), nad níž před Chrámem múz stoupá vzhůru anděl Slávy Čechie (génius národa), a přicházejí skupiny postav dárců, řemeslníků a umělců. Postava řemeslníka před soklem levého sloupu byla údajně inspirována přítelem Hynaise malířem Václavem Sochorem. Pod postavou anděla postavy mužů symbolizují tragedii, komedii a drama. Vpravo matka s dítětem na ruce a s malým děvčátkem přinášejí dar do sbírky, postava vybírající příspěvky na zdar divadla podobná mnichovi je autoportrét Hynaise. Autor se pokusil zaznamenat národní nadšení shrnuté v hesle Národ sobě. |
|
František Ženíšek - Vzkříšení umění
opakující se refrén hošíka s fanfárami, který byl na původní oponě, zmizel po požáru a instalaci nové
opony
|
Kasičky v podobě budovy Národního divadla sloužily při pořádání sbírek
Zlatý věk - Ženíškův nákres pro foyer Národního divadla
|
První i druhý lustr modeloval Bohuslav Schnirch
|
Bohuslav Schnirch Náčrtek lustru (před požárem plynový)
|
Rozšířená podoba lustru po požáru (elektrický)
|
František Ženíšek
- malířská stropní výzdoba
plastickou výzdobu včetně mříží modeloval
Bohuslav Schnirch
|
František Ženíšek Architektura
|
František Ženíšek Epika
|
František Ženíšek Hudba
|
František Ženíšek Lyrika
|
František Ženíšek Malířství
|
František Ženíšek Mimika
|
František Ženíšek Sochařství
|
František Ženíšek Tanec
|
František Ženíšek Lyrika
|
František Ženíšek Epika
|
|
Schnirchova pamětní medaile prodávaná při
příležitosti otevření Národního divadla |
|
|
|
Při
požáru se roztavil bohatě zlacený (2 kg zlata) lustr z hlediště, |
Schnirchův návrh plakety na podporu
obnovy požárem zničeného Národního divadla, patinovaná sádra,
Ø
16 cm, 1881;
soukromá sbírka, foto JP
|
Mřížka podle Schnirchova návrhu
11. Apollon a Musy (podrobnosti)
14 soch pro oblouky lodžie
|
|
|
|
Po požáru
Národního divadla zakoupilo nepříliš poškozenou sochu Calliopé z roku 1876 (múza
epické písně) město Chrudim
kde stojí dodnes (2005) a pro divadlo byly zhotoveny nové sochy v rámci obnovy
|
1. Čt: Národní divadlo tak, jak je neznáte Základní kameny
2. Čt: Národní divadlo, jak je neznáte Trigy
3. Čt: Národní divadlo, jak je neznáte Opony
4. Čt: Národní divadlo, jak je neznáte Lustr
5. Čt: Národní divadlo, jak je nezáte Múzy
6. Čt: Národní divadlo, jak je neznáte Jeviště
7. Čt: Národní divadlo, jak je neznáte Hynaisova opona
8. Čt: Národní divadlo, jak je neznáte Prezidentská lože
9. Čt: Národní divadlo, jak je neznáte Malé foyer
10. Čt: Národní divadlo, jak je neznáte Podzemí
11. Čt: Národní divadlo, jak je neznáte Architekt Zítek
12. Čt: Národní divadlo, jak je neznáte Lunety
13. Čt: Národní divadlo, jak je neznáte Prezidentský salonek
14. Čt: Národní divadlo, jak je neznáte Ředitelna
15. Čt: Národní divadlo, jak je neznáte Střecha
16. Čt: Národní divadlo, jak je neznáte Národ sobě
Dějiny udatného českého národa - Národní divadlo
Schnirchův štukový reliéf v hledišti
nad královskou lóží
|
Schnirch nepřímo vytvořil
moderní logo Národního divadla v secesním stylu dříve, než
měl kdo o secesi ponětí
Tuto masku drží v ruce také múza
Thalie
Zpět na Některé práce Bohuslava Schnircha
Zpět na hlavní stránku