Pomník
Julia Grégra
Julius Grégr byl zakladatelem a redaktorem
Národních listů, krom publicistiky byl politicky činný, prostřednictvím
Národní strany svobodomyslné zastupoval české národní zájmy. Opakovaně byl
vězněn. Před desetiměsíčním žalářem ho dokonce zbavili doktorské hodnosti a
občanských práv. Tehdy pronesl onu slavnou a často citovanou větu „Raději
žalář a okovy než volnost otroka.“, která se rychle roznesla spolu se
zprávou o jeho uvěznění do všech koutů země. Zemřel na půli cesty své pro
národ prospěšné činnosti 4. října 1896 ve věku třiceti čtyř let.
Bylo běžné, že organizace pohřbů význačných osobností spadala do oblasti
čestných povinností politických stran či různých spolků a sdružení. Nejinak
to bylo v případě Julia Grégra, jemuž se Národní listy spolu s rodinou
postaraly o důstojné a dostatečně reprezentativní rozloučení. Smuteční
průvod vycházel ze staroměstské radnice, vedla jej jízda Sokola, za ní táhlo
šestispřeží zlatý vůz dekorovaný funerálním flórem. Hudba byla při
Grégrově
pohřbu zakázána. Není tak s podivem, neboť kapela povětšinou nebyla obvyklou
součástí průvodu. Cekem se pohřbu zúčastnilo třicet devět
sokolských jednot
a sedmdesát dalších spolků a organizací, postupně se přidávali i lidé
přihlížející v ulicích města. Na pohřeb se dostavili i František Ladislav Rieger a Emanuel Tonner, přestože byli častým cílem kritiky
Grégrových
Národních listů.
Pomník Julia Grégra, nacházející se na 11. oddělení IV. hřbitova,
hřbitovních místech 39 – 41, byl jednou z posledních prací
Bohuslava
Schnircha a také jeho nejrozsáhlejším dílem, spadajícím do kategorie
sepulkrálního sochařství. Pokud se Bohuslav Schnirch ve svých návrzích pro
Národní divadlo obrací do minulosti a upřednostňuje novorenesanci, u
Grégrova pomníku již zcela dává za pravdu stylu, který byl pilířem
Myslbekova díla, a to tehdejší sochařské moderně, tedy francouzské plastice.
Ostatně už jen při letmém pohledu na ústřední figuru, mladou energickou ženu
nám může na mysli vytanout možná francouzská předloha, byť dřívější a to
Delacroixova Svoboda vedoucí lid na barikády. Konkrétně
Bohuslav Schnirch
vypracoval celou sochařskou koncepci a modely všech figur, masek, emblému a
dalších reliéfních prací. Architektonická část a celková kompozice byla
svěřena architektu Rudolfu Kříženeckému, jenž jí realizoval v duchu
novorenesance. Pod vedením Bohuslava Schnircha vymodeloval sochař J.
Procházka ornamenty a modely písma. Ornamentální nápisní deska je zase dílem
Josefa Fikara z Královských Vinohrad. Realizaci sádrových odlitků a jejich
sesazení měl na starost štukatér Josef Sýkora, velký kus práce na
Grégrovu
pomníku pak provedl kameník Josef Višek. Rozsáhlé vyhotovení bronzových
částí obstarala firma Bendlmayer a Červinka v holešovické slévárně, svou
trochou do mlýna přispěla i firma Husník a Häusler, když vyleptala repliku
Národních listů. Lešení pro stavbu pomníku dodala firma Matěje Bílka z
Královských Vinohrad. Přesný termín dokončení pomníku není znám, každopádně
víme, že roku 1899 nebyl stále hotov a Bohuslav Schnirch na něm dosud
pracoval. K osazení na Olšanské hřbitovy došlo v říjnu roku 1900, slavností
odhalení proběhlo v neděli 31. října téhož roku.
Zaměříme-li svou pozornost mimo celkovou koncepci bohatého pomníku, jistě
náš pohled padne nejprve na hlavní figuru, postavu energické ženy sedící na
sarkofágu z šedé milánské žuly, jenž představuje alegorii Čechie či génia
svobody. Její výraz napovídá, že je ve střehu, vždy připravena hájit český
prapor, který držela v levé ruce. K praporu jsou připevněny stuhy s hlavními
hesly Národních listů „Státní právo české“ a „Organisace národa“. V
pravé ruce svírala na obranu svých zájmů meč. Účes postavy nám svým tvarem
může připomínat frygickou čapku. Oděná je do splývavé drapérie výrazně,
přesto důstojně odhalující dekolt. Z klína postavy pak bohatá látka živě
padá dolů na římsový sarkofág. Pravá noha spočívala na propadající se kládě,
levá, předsunutá šlape na sešlé okovy s řetězy. Pro dosažení bezchybného
realismu byl Schnirchovi zapůjčen Dr. Podlipným prapor
České obce sokolské.
Díky tomu mohl sochař vystihnout všechny jeho detaily včetně hedvábného
charakteru látky, vyšívání a záhybů. Původní patina jasně podtrhovala
červenou a bílou barvu praporu. Z pohledu diváka vpravo za hlavní postavou
je umístěn emblém, jenž má být alegorií slovanské myšlenky a
Grégrovy
příslušnosti k Národní straně svobodomyslné. „Z vodorovné zlacené přímky,
značící zemi, vyrůstá ze spleti kořenů květina, vykazující poupata, květy i
plody, z níž tyčí se ruský pětiramenný kříž, rovněž zlacený, kterým emblem
vrcholí. Balalajka, symbol typu a duševní podstaty Slovanů, kříží se s
černohorským handžarem, značící junáckou vzmužilost i rekovnost slovanskou
pod dvěma semknutými pravicemi, které jsou objaty zlaceným kruhem, v němž se
mezi listy květiny stkví zlaté iniciálky slovanských apoštolů Cyrilla a
Methoděje.“ Génia svobody z obou stran doprovází
dětské postavy, uzavírající tak kompozičně boky pomníku. Z pohledu diváka
vpravo stojící chlapec je personifikací duševní činnosti žurnalisty. Pravou
rukou, v níž držel pero, se opírá o podstavec, jeho zamyšlený pohled směřuje
do přeloženého zápisníku, držícího v levé ruce. Stojí těsně vedle bohatě
zásobené, nízké knihovny, kolem níž byly rozesety archy papíru. Za dětskou
figurou postával na konzole velký bronzový kohout vítající slunce,
symbolizující bdělost. V přeneseném významu zde může figurovat i jako posel
zpráv, jímž Julius Grégr jako redaktor novin bezesporu byl. Druhý chlapec
představuje vydavatelskou a tiskařskou činnost. Usuzujeme tak z atributu,
jenž se u něj nachází, starého tiskařského lisu. Ten byl vymodelován pro
vyšší autenticitu podle pravé předlohy. Genius podával výtisk Národních
listů. Bronzové provedení novin bylo prací nanejvýš precizní a přesnou,
protože dílko bylo přesnou kopií originálního výtisku Národních listů z 28.
září 1892, obsahující adresu sněmu království českého sepsanou
Juliem Grégrem a podepsanou padesáti dvěma českými poslanci. Nejprve vznikl model
novin zachycující i ty nejmenší detaily jako složení listů či záhyby,
následovalo odlití v sádře a později v bronzu. Galvanoplastický otisk desky
s textem článku vyleptala na bronzový odlitek novin firma Husník a Häuser.
Vyhloubené písmo bylo pro delší trvanlivost a lepší zřetelnost vyplněno
černým emailem. Ze zevrubného vypracování tohoto monumentálního kovového
dokumentu je patrná snaha zachovat zmiňované číslo pro další generace.
Střední architektonická část pomníku je z červené norské žuly, v jejím
centru se nachází nápis „JUDr. Jul. Grégr / majitel a vydavatel Nár.
listů / zemský poslanec / nar. 19. pros. 1831 zemř. 4. říj. 1896“. Celý
pomník vrcholí mohutným kulatým štítem, který je stejně jako patka hlavní
částí z železnobrodské žlutošedé leštěné žuly. Zdobí jej krom
architektonického členění říms a lišt také kruhová nika s bronzovým
nadživotním poprsím Julia Grégra, zvětšeném v poměru 2:1. Busta je pojatá
jako antická herma, dozdobená stuhou a za ní zasunutým brkem, na němž má své
místo ptáče. Kruhovou niku rámuje vavřínový věnec, který bustu prostupuje.
Sokl poprsí tvoří průběžná římsa a leštěná žulová konzola, na kterou je
připevněna bronzová kartuš s motivem přesýpacích hodin jakožto symbolem
času. Z kartuše se do obou stran rozrůstají ratolesti slovanských stromů,
dubu a lípy. Z obou boků štítu v úrovni niky vykukují bronzové hlavy andělů
s leknínovými květy. Na samém vršku štítu se nachází florálně-ornamentální
bronzová akroterie, v jejím středu spočívá symbol spánku – makovice. Pod
sarkofágem s hlavní figurou je umístěna bronzová deska, kde jsou v
patinovaném zlaceném písmu opakována slova z původního náhrobku
Grégrovy
první manželky. Bronzová výzdoba byla i na konzolách zakončující plnou
balustrádu z leštěného černého březnického syenitu, jenž tvoří sokl pomníku,
a to v podobě dvou masek a bronzových lupenů. Náhrobní deska a další částí
základny jsou z leštěné nevaklovské žuly.
Nyní již nemůže být pochyb o tom, jak velké ambice měl pomník
Julia Grégra.
Dokládá to nejen umělecká složitost a přepychovost reprezentovaná pestrou
škálou materiálů architektonické části, která tak působí polychromním
dojmem, nebo množstvím a propracovaností bronzových figur, reliéfů a
dekorací, ale také promyšlená symbolika i alegoričnost pomníku. Tento pomník
nenáleží jen Juliu Grégrovi, ale je to také oslava Národních listů,
mladočechů, slovanství a boje za národní zájmy. V širším kontextu dobového
nacionalismu a veřejného očekávání si pak můžeme vyložit hlavní postavu jako
alegorii Čechie, osvětu symbolizuje hoch čtoucí Národní listy, vzdělání
naopak druhá dětská figura s poličkou s knihami. Ze vzdělání národ čerpal a
osvětou se emancipoval.
Dnes již pomníku do bývalé krásy a úplnosti chybí mnoho podstatných detailů.
Zmizel kohout původně stojící na pravé straně, stejně jako výtisk Národních
listů z ruky génia, jehož slávu si objednavatelé přáli zachovat téměř na
věčné časy. Z meče, který držela ústřední alegorie v ruce, zbyla jen rukověť
a druhou rukou postava již jen hmatá do prázdna, místo aby jí pevně svírala
žerď praporu. Stejně jako opírání se chlapce po ženině levé ruce vyznívá
jaksi labilně, jelikož původní podpora chybí, taktéž pero v jeho ruce a
archy papíru u knihovní police. Za své již pomalu vzal i ústřední nápis na
nejvyšší části pomníku se jménem zesnulého, mnoho liter a číslic chybí či
brzy odpadnou. Chybějící dekorace na konzolách spodní části pomníku si
pravděpodobně přivlastnil nějaký nenechavec. Koroze a měděnka na bronzových
částech je při stáří pomníku a jeho exteriérovém umístění téměř
samozřejmostí. Oproti tomu žulové a syenitové částí zdají se být naprosto
nepoškozené a netknuté.
Pomník Julia Grégra na Olšanských hřbitovech se řadí mezi přední díla
Bohuslava Schnircha, některými bývá dokonce označován za
Schnirchovo
nejlepší dílo vůbec. Naopak přispěvatel Volných směrů nenašel pro pomník
Julia Grégra příliš pochopení. Krom odhalení organismu plastické práce
shledal náhrobek za dílo „všedního rozumování, bez plastické myšlenky,
namáhavé slepeniny, jejíž idealismus je shledáván na poli prosaických a
odbytých symbolů nebo vytržen z kronikářské četby.“ Ať už budeme hodnotit
uměleckou hodnotu pomníku jakkoliv, je neoddiskutovatelné, že svojí
výpravností jej překoná jen málokteré sepulkrální dílo. Pomník
Julia Grégra
se tak řadí se mezi přední díla nejen olšanského sepulkrálního umění a nelze
ho ignorovat. |