Když dne 12. srpna t.r. strávil záhubný požár velké Národní divadlo,
pátráno bylo pilně po příčinách, z kterých oheň vznikl a se v takové míře
rozšířil, že konečně nádherná budova v největší části v krátké době padla
za oběť. Výbor sboru našeho odbýval již dne 13. srpna, t. r. schůzi, ve které
ustanovil zvláštní komisi, záležející z pánů JUDra Jana Jeřábka a JUDra
Jindřicha Šolce, která po příčině vzniku ohně pátrati měla. Věc ta
vyšetřována jest také v cestě trestní a již dne 13. srpna t. r. odbýváno místní
ohledání shořelé budovy a vyslýchány některé osoby, které by o příčině
požáru vědomost míti mohly. Když pak vyšetřování vedené u c.k. zemského co
trestního soudu v Praze pro zločin žhářství pro nedostatek objektivní povahy skutku
zastaveno býti muselo, postoupena jest věc c.k.m.d. okresnímu soudu v přestupcích,
který dne 22. října t.r. vynesl rozsudek. Na základě výsledků vyšetřování
vlastního i soudního podáváme tedy slavnému sboru následující zprávu o požáru:
Známo jest vůbec, že se sedlová střecha Národního divadla se všech stran vypínala
obloukem, že byla nahoře plochá a že kolem ní běžela v nejvrchnější části
pozlacená gallerie, která v každém rohu opatřena byla kandelábrem a hromosvodem. V každém z těch kandelábrů nacházely se tyče od hromosvodu. Hromosvod sám záležel
z předeného měděného lana. I ukázala se minulého léta pilná potřeba, aby lano
předené a kroucené pouhým měděným drátem nahrazeno bylo. Vykonání této práce
zadala stavební správa Národního divadla firmě Deckert a Homolka v Praze
zabývající se zhotovováním hromosvodů a telegrafů.
Dne 11. srpna t.r. vysláni jsou od řečené firmy její zřízenci, totiž mechanik
Karel Machal se zámečnickými pomocníky Emilem Jenischem a Václavem Zinniburgem, aby
vyměnění lana hromosvodu na konci a v nejhořejší jeho části předsevzali. Práce
jejich záležela v tvrdém letování, zvláště pak v přiletování tak zvaného
kontaktního kruhu na měděný drát, provléknutí drátu skrze zmíněný kandelábr a
ve sletování onoho drátu s ostatním lanem sbíhajícím se střechy dolů k zemi. Za
tímto účelem přinesli řečení dělníci s sebou obyčejná kamínka na letování se
zásobou dřevěného uhlí. Mechanik Karel Machal neměl úkol jiný, nežli aby
nezkušeným oběma zámečnickým pomocníkům Emilu Jenischovi a Václavu Zinniburgovi
práci ukázal, když se jim ani dne 11. ani osudného dne 12. srpna t. r. dařiti
nechtěla. Téhož dne vyměňován hromosvod v kandelábru stojícím na rohu přístřešní galerie proti prozatímnímu divadlu a ostrovu Žofínskému.
Řečení dělníci Emil Jenisch a Václav Zinniburg rozdělali tedy dne 12. srpna t. r.
dopoledne v oněch kamínkách oheň pomocí dřevěného uhlí. Vespod kladeno uhlí
drobné a s vrchu kusy větší asi 2" až 3" v průměru mající. Aby žár
byl prudší, dmýchali tito dělníci do uhlí peroutkou z husích brků. Když se pak
jim práce dopoledne za příčinou deštivého počasí toho dne panujícího nedařila,
opatřili se na odpoledne větší zásobou dřevěného uhlí, které Václav Zinniburg v
pytli přinesl, a pokračovali po jedné hodině opět ve své práci.
Dopoledne chtěli dělníci ti spájeti měděný drát pomocí tak zvaného „šlaglotu“ neboli smíšeniny z mědi, cínu, mosazu s přísadou boraxu, a
když se práce nezdařila, zkoušeli odpoledne podle návodu Karla Machala takzvané
tvrdé letování. K spájení obou konců měděného drátu pomocí mosazu bylo
zapotřebí prudkého žáru. Drát měděný se musel až na bílo rozžhaviti, aby tato
práce vykonána býti mohla. Ale poněvadž dělníci za příčinou deštivého počasí
a prudkého větru, jaký dne 12. srpna 1881 panoval, s prací svou hotovi býti nemohli,
ulili uhlí v kaménkách asi 5 žejdlíky vody. Potom vysypal Emil Jenisch uhlí takto
uhašené do žlabu utvořeného na ploše střechy z měděného plechu, který byl
přibit na dřevěném bednění, a táhl se uvnitř kolem celého zlaceného zábradlí.
Václav Zinniburg ulil uhlí ve žlabě opět z hrnku majícího asi 2 žejdlíky vody,
spoléhaje se mimo to dále na to, že se uhlí od vody v proláklině žlabu ještě od
deště v některém množství se nacházející udusí, rozmíchal, jak pravil při
výslechu, uhlí a popel rukou, aby se přesvědčil je-li uhlí úplně uhašeno, načež
oba dělníci sebravše kamínka a své nástroje, opustili asi o 15. hodině střechu
divadelní. Vyprázdněná kaménka postavili pod střechu do kouta blíže reservoiru,
kde po požáru nalezena byla.
Obloukovitá střecha divadelní budovy spočívala na železných mohutných traversách
v síle asi 18" v průměru. Na svrchní a spodní straně travers přibita byla
prkna, z nichž prvnější tvořila zevnější, druhá pak vnitřní bednění střechy.
Na zevnějším bednění byla v spodnější obloukovité části střechy přibita
břidlice; uvnitř pozlacené galerie na ploché střeše spočíval měděný plech.
Takovéto opatření uhlí po vykonané práci prohlásili soudní znalci, klempířští
mistři p. Josef Schulz a František Russ za velice neopatrné a nebezpečné. Dřevěné
uhlí má totiž tu vlastnost, že i když bylo polito vodou, úplně nezhasíná, nýbrž
i když na pohled uhaslé se zdá, ještě ve svém jádru žhavé jest, což zvláště
platí o větších kusech uhlí. K hašení uhlí má se tudíž užíti písku. Tvrdí
tedy znalci s úplnou jistotou, že uhlí od Emila Jenische do měděného žlabu na
střeše Národního divadla vysypané a od Václ. Zinniburga rozhrábnuté na větru
oschlo, znova oživlo, že měděný plech do červena rozpálilo, že od plechu takto
rozžhaveného počalo doutnati svrchní dřevěné bednění střechy bezprostředně pod
mědí se nacházející a že dále působením silného větru panovavšího odpoledne
dne 12. srpna 1881 vzňalo se zevnější bednění střechy v osudný oheň, kterým
Národní divadlo lehlo popelem.
K vyvrácení výčitek, které přetřásány u veřejnosti, jako by hasiči a jiné
orgány divadelní nebyly měli o vzniknutí požáru v čas vědomost, aneb by nebyli
konali svou povinnosť, sluší uvésti, že služba hasičská v Národním divadle
zastávána byla od jednoho vrchního divadelního hlídače, čtyr hlídačů
divadelních a jednoho hasiče městského a záležela v tom, že hlídač od šesti
hodin navečer do šesti hodin ráno a rovněž ve dne až do šesté hodiny večerní
jiný vystřídaný hlídač s kontrolními hodinami celou budovu divadelní obcházeti, a
při každé zastávce, totiž na pravém a druhém balkoně na pravé a druhé galerii,
na jevišti a v provazišti do kontrolních hodin píchati musil zvláštními klíčky,
které se na chodbách ve zvláštních železných skříních nacházely, na důkaz, že
divadlo takto, obcházel a že svou službu řádně zastával.
Dne 12. srpna t.r. v 6. hodin večer nastoupil službu hlídač Jan Kořínek, obcházel
způsobem svrchu udaným divadlo a přišel při své obchůzce v 6 hodin 18 minut na 4.
galerii, kde již ucítil kouř.
V 6 hodin 37 minut večer nacházel se pan Kořínek již v provazišti, kde cítil silný
kouř a viděl skrze spodní bednění střechy, směrem k prozatímnímu divadlu
vyrážeti oheň mezi oběma zadními hromosvody asi na jeden metr šířky, a směrem k
nábřeží asi na 3/4 metru. Sběhnuv s provaziště do malířské síně odevzdal
kontrolní hodiny na opatrování malířskému pomocníku Tomcovi a dal znamení na
poplach telegrafickým aparátem, přišrouboval dehtované hadice k hydrantu v
provazišti a počal stříkati do hořícího místa. Stejně si počínal
přichvátavší divadelní vrchní hasič Jung, když jim byl Vavřinec Vorel, montér
vodovodu, oba hydranty otevřel. Oba tito hasiči stříkali několik minut do hořícího
spodního bednění, až jim vada přitékati přestala.
Divadelní hasič Zahrádka s kominíkem p. Borovičkou a sochařem
Šnirchem a více
jiných lidí pospíšili na střechu a snažil se hasič Zahrádka pomocí
přišroubované hadice z hydrantu dostati vodu nahoru na střechu, ale marně. Divadelní
vodovod nekonal svou službu, což se vysvětluje následujícím způsobem.
Jak známo, kladly se dne 12. srpna t. r. na mnoha ulicích pražských nové vodní
trouby, následkem čehož Žofínská vodárna častěji musila býti uzavřena. Za touto
příčinou, pak za příčinou velkého kropení ulic a parku byl reservoir obecní na
Karlově skoro prázdný a nalézalo se v něm toho dne asi 31 metru vody, kdežto za
poměrů normálních nalézá se v něm vody 51 metru zvýší. Když byl reservoir na
Karlově plný, tlačil vodu v Národním divadle, jak pokusy zjistily, asi 2 metry nad
střechu. Dle stavu vody v reservoiru na Karlově toho dne nemohla voda přes střechu
divadla vystoupiti a nemohla tedy požár v nejvyšších místech střechy hasiti.
O prvním vzniknutí požáru podal očitý svědek p. Bohuslav Schnirch, sochař, při
svém soudním výslechu zprávu následující: „Na střeše se valil kouř u galerie
mezi oběma zadními hromosvody a sice blíže k levému, avšak z hadic
voda neproudila a hasič Zahrádka píšťalkou dával signál o vodu, a
když přece voda nešla, tak jsme všichni tam přítomní běhali po
střeše a volali jsme o vodu, která stříkala jen tak dlouho, pokud
jsme po schůdkách lezli na střechu, a pak proudit přestala. V tom
samém okamžení slyšeli jsme uvnitř divadla šumět vodu a v tom kdosi
řekl, že byla kropidla spuštěna.“ Když lidé na střeše se
nacházející neměli vody a oheň se mocně šířiti počal, museli pomýšleti na své
zachránění a opustiti střechu.
O spuštění kropidel udal městský inženýr p. Jaromír Zelený ve svém soudním
výslechu dne 18. srpna 1881, jak následuje: „Tak zvaný dešť, který působil
na nejvyšších místech jeviště a provaziště, byl napájen z obecního vodovodu. -
Předpokládaje, že zeď proti ohni dělící jeviště provedena jest veskrz a že se
nemůže oheň dostati z jeviště nad hlediště a zvláště do malířské síně;
předpokládaje dále, že se nechá spustiti železná opona, a dobře věda konečně,
že tlak vody až na krovy nestačí, a že střecha již k uchránění není, spustil
jsem kropidla, hledě tím jeviště s hora až dolů zachrániti. Deště účinkovaly
výborně a hasily všecko, co žhavé dolů sletělo. Asi po 10 minutách
přestaly deště účinkovat, neb lidé nepovolaní překroutili hydranty.“ Okolnost,
proč nebyla spuštěna železná ohnivzdorná opona, jež měla děliti jeviště od
hlediště, vysvětluje se takto: Dne 12. srpna t. r. vystavěno jest pod železnou oponou
v rámci proscenia až do výše vrchního rámce dřevěné lešení, aby štukatéři
onen rámec dělati mohli. Aby se předešlo veškerému nebezpečí, které by povstati
mohlo pro dělníky tam zaměstnané nevčasným spadnutím železné opony, uzavřena
jest tato na klíč a upevněna ještě od políra Ant. Kučery železnými řetězy.
Zřízené takto lešení zabránilo tedy spuštění ohnivzdorné opony. Avšak sluší
podotknouti, že by ani tato opona, i kdyby včas byla spuštěna bývala, nebyla
zachránila jeviště. Střecha nad hledištěm souvisící dřevěnými vaznicemi s
částí střechy nad jevištěm chytla celá, železné traversy zbaveny dřevěných
podpor, prorazily padajíce strop hlediště a veškerá tíže travers, trámů a cihel
stropu spadla konečně dolů do hlediště, čímž osud celé budovy rozhodnut. K
dovršení svrchovaně nešťastného účinku toho dne přičinilo i, jak obecně uznáno
i v kruzích nejkompetentnějších, také vadné zřízení veškerých hasičských
příprav obecních. Automatem požárním, nacházejícím se v Ostrovní ulici, dáváno
po 6 hodině znamení městské hasičské stráži v obecním dvoře. Když však
odtamtud nedávána žádná odpověď, pospíšil jeden strážník bezpečnosti k
automatu na polic. ředitelství a dal odtamtud znamení o požáru do staroměstského
dvora obecního. Městská hasičská stráž ve dvoře uslyševši znamení telegrafem
dané, pospíchala k požáru, ale majíc za to, že hoří někde v obvodu policej.
ředitelství a nikoli v Národním divadle, neopatřila se ihned takovými hasičskými
potřebami, jakých by ke zmožení a opanování toho ohromného požáru bývalo
zapotřebí.
Přehlédneme-li v krátkosti veškeré příčiny, které se spojily a přičinily k
tomu, že oheň nejen povstal, ale i tak ohromných a úžasných rozměrů nabyl,
přicházíme k následujícím výsledkům: 1. Oheň vzniknul, jak rozsudkem c. k. měst.
d. okresního soudu v přestupcích v Praze ze dne 22. října t. r. dokázáno jest,
neopatrným zacházením se žhavým uhlím na střeše Národního divadla, tím, že od
žhavého uhlí chytilo zevnější bednění střechy, načež se oheň v těch místech,
kde toho dne pracovali zámečničtí dělníci na hromosvodu, v zevnějším bednění
střechy rozšířil.
2. Divadelní vodovod nevykonal z příčin již vytknutých svou službu. Tlak vody
nedosahoval toho dne na střechu a další hašení pod střechou v provazišti ve
spodním bednění stalo se následkem překroucení hydrantů nemožným.
3. K žalostnému výsledku přispěl nemálo směr prudkého větru, který dne 12. srpna
t. r. vál ve směru od jihozápadu k severovýchodu přes divadelní střechu, takže
povstalý požár v krátké době celou střechu zachvátil.
4. Hřeben štítu, dělícího jeviště od hlediště, nedosahoval až nad střechu,
nýbrž celá střecha byla jeden celek, spojena jsouc nad oním štítem pod vrchním
bedněním dřevěnými vaznicemi, takže požár z části střechy nad provazištěm
(jevištěm), kde vzniknul, rozšířil se s velkou rychlostí do části střechy nad
hledištěm.
5. Obecní stráž hasičská byla 'nedostatečně organizována, přispěla na místo
požáru s méně spůsobilými prostředky hasičskými, ješto jí spůsobilejší k
zmožení tak ohromného ohně nebyly ani po ruce a postrádáno vůbec jednotného,
účelného, ústředního velení při hašení.
Možno tedy tvrditi s úplnou jistotou, že osudný požár, kterým Národní divadlo
lehlo popelem, vznikl neopatrným zacházením s ohněm na nejvyšším bodu střechy
divadelní, že však nabyl ohromné rozsáhlosti teprve následkem nešťastné shody a
pospolného spolupůsobení všech ostatních neblahých okolností tuto právě
vytknutých.
V Praze dne 23. října 1881
Výbor sboru
pro zřízení Národního divadla v Praze. |