Národní divadlo - to je symbol
české kultury dramatické, hudební a literární. Vlastní budova je
však také galerií českého umění 19. století. A nejen umění, které
tímto termínem rozumíme dnes, to jest malířství a sochařství. V
druhé polovině 19. století se uměleckému dílu blížila práce
řemeslníků, kterou dnes nejsme zvyklí s uměním spojovat, práce
zedníků, štukatérů a řady dalších profesí1).
Tento fakt vystoupil do popředí, když bylo v roce 1976 schváleno
usnesení vlády o rekonstrukci Národního divadla.
Celková rekonstrukce Národního divadla se připravovala velmi dlouho. Záměr je starý
už dvacet let. Přes průběžné udržování maleb v interiéru hlediště a v
prezidentských salóncích bylo zřejmé, že se na budově projevuje její stáří.
Zvláště vnější plášť poznamenal vliv těžké dopravy v okolí. Působením
otřesů a exhalací se během posledních let začal prudce zhoršovat stav kamenných
článků exteriéru. Provozy v historické budově byly stísněné, zastaraly
inženýrské sítě, divadlo přestalo odpovídat platným normám bezpečnosti provozu.
Sto let stará budova bez technického zázemí již nedokázala plnit všechny na ni
kladené požadavky. V červenci roku 1977 byla tedy rekonstrukce zahájena a prvním
úkolem bylo „odstrojení“ historické budovy. Uměleckořemeslné části
interiéru i exteriéru, které bylo možno demontovat, byly před zahájením vlastní
stavby inventarizovány, uloženy nebo odvezeny do dílen k restaurování nebo zhotovení
doplňujících kopií. Vlastní stavba byla zahájena v lednu 1978. Teprve v této fázi
se ukázalo, o jak radikální zásah se jedná. Mnohá umělecká díla byla sice na dobu
rekonstrukce bezpečně uložena, avšak velká část výzdoby (poprsně balkónů,
štukatérská práce, malby zdí a stropů) musela zůstat na místě. Opravovala se
střecha, z Schulzova domu zůstaly pouze obvodové stěny. Tam, kde dříve bylo
jeviště, zela obrovská díra. Na dvě zimy se interiér změnil takřka v exteriér.
Působením nízkých teplot a vlhkosti začaly interiérové malby rychle chátrat.
Právě v této kritické době se projevily nedostatky v zajištěnosti celé stavby.
Vázlo jednání s mnoha dalšími subdodavateli speciálního technického vybavení jako
je vytápění, klimatizace, divadelní technika či elektrické instalace, jejichž
řešení při dodržení podmínek rekonstrukce historické budovy bylo velmi složité.
V Národním divadle se hrálo do poslední chvíle. Závěrečné představení se konalo
2. dubna 1977. Stavebně technický průzkum budovy probíhal proto prakticky současně
se stavebními pracemi. Na průzkumu závislý prováděcí projekt byl doplňován a
zpřesňován až v průběhu stavby. Zpožďující se projektová příprava a
problematická koordinace mnoha subdodavatelů stavby byla příčinou prodlužování
stanovených termínů. Zásadní změnu v postupu rekonstrukce znamenalo jmenování
vládního zmocněnce a ředitele Pozemních staveb, n. p., České Budějovice v květnu
1980. Stavba byla podstatně oživena, výrazně se zlepšila organizace a řízení.
Stavební práce byly dokončovány v rychlém sledu. Pevné datum premiéry 18. 11. 1983
bude dodrženo i přes minulá zdržení, a to bez snižování vysokých nároků. Pro
Národní divadlo byla předem stanovena kvalita prací vzorná. Že tento pojem není u
nás vždy samozřejmostí a dokonce že i představy o tom, co vzorná kvalita znamená,
se značně liší, vyplynulo ze zkušeností investorů při přebírání prací. Bylo
třeba důrazným způsobem ukázat. že nekvalitní dílo do divadla nepatří. Spatně
provedená práce se nemilosrdně rozebírala, bourala a opravovala, výrobky se do dílen
vracely i několikrát, tak dlouho, dokud nedosáhly odpovídající kvality.
Původní krásu Národnímu divadlu v poslední etapě rekonstrukce vracejí umělečtí
řemeslníci a restaurátoři. 19. století není sice naší době tak časově
vzdálené, ale stavění od té doby prošlo bouřlivým vývojem. Změnila se od
základů materiálová struktura i požadavky na řemeslnou výrobu. Záliba
měšťanské společnosti 2. poloviny 19. století v nádheře vedla k napodobování
historických slohů i vzácných materiálů. Tomu odpovídalo také rozšíření mnoha
druhů řemesel. Zvláště v době módy neobaroka vzrůstala potřeba štukatérů,
pozlacovačů, malířů jak monumentálních obrazů, tak oblíbených drobných motivů
inspirovaných antikou. Uplatňují se znovu umělé mramory, složité kamenné dlažby,
jemně tvarované mosazné lustry, hedvábné tapety.
Před sto lety i dnes pracovali na Národním divadle lidé stejných profesí, ovšem
přístup tehdejších a dnešních uměleckých řemeslníků k tomuto dílu je
rozdílný. Neobvyklá nádhera interiéru je pro nás nevšední, kdežto pro
současníky byla práce na divadle sice vrcholem, nebyla však od běžné produkce tak
propastně vzdálena2). Přístup dnešních
uměleckých řemeslníků proto musí být daleko pečlivější. Zvláště pohled
diváka zblízka se stal důležitým kritériem hodnocení. Pracovníci družstva Štuko
si toho byli dobře vědomi při opravách štukové výzdoby poprsní balkónů a jejich
zlacení, proto byl upraven i rub plastické výzdoby viditelný při pohledu shora.
(Stejně i čalouníci ÚUŘ při čalounění madel poprsní upravovali milimetrovou
vzdálenost mosazných hřebíčků tak. aby při pohledu z boku vytvářely přesnou
tenkou přímou linku.)
V Národním divadle bylo využito i mnoha zdobných prvků, které byly ve své době
běžně vyráběnými průmyslovými výrobky, vybíranými pro stavbu podle katalogu. V
současné době jsou právě jejich kopie, používané někdy ve značných
množstvích, tvrdým oříškem. Např. vstupní vestibul Národního divadla zdobila
krásná, dnes již prošlapaná dvoubarevná dlažba s mozaikovou sítí, kterou bylo
nutno nahradit kopií. Výrobky dodávala před sto lety firma Villeroy-Boch. Firma,
která je dnes na území NSR, výrobu už dávno pro velkou pracnost zastavila a zakázku
proto odmítla. Při řešení tohoto úkolu se Výzkumnému ústavu keramiky v Plzni
podařilo vyvinout technologii na úrovni dnešní produkce. Výsledkem je nejen přesná
kopie historické dlažby, ale i zájem firem z USA a NSR o prodej licence. Dalším
výrobkem, který se opakuje v interiérech 19. století, jsou litinové prvky, zvláště
zábradlí. Na doplnění zachovaného podkovovitého schodiště a na zábradlí nově
zřizovaných schodišť v Schulzově domě bylo třeba vyrobit kopie litinových
sloupků. Toto zábradlí bylo zcela výjimečnou zakázkou pro podnik ČKD Blansko.
Podobně tomu. bylo i s břidlicí na střechu Zítkovy budovy, která byla obnovena v
původní barevnosti a vzoru. Pro celou rekonstrukci je typická snaha používat
originální materiály, i když původní lomy pískovce a zčásti i sliveneckého
mramoru jsou už vytěženy.
Vnější podoba Národního divadla zůstává nezměněna. Architektonické články na
fasádách jsou z nejrůznějšího materiálu. Pracovníci ÚUŘ restaurovali a znovu
pozlatili litinovou korunu Zítkovy budovy, vikýře, na kterých původní zlacení
nebylo už téměř patrné, a rohové vázy. Fasáda byla očištěna a poškozené
články a sochařská výzdoba byly opraveny, restaurovány nebo nahrazeny kopiemi.
Kamenické práce byly prováděny stejnou ruční technologií jako před sto lety, pouze
kuželky na balustrádě jsou soustružené. Nové prvky byly barevně sjednoceny
patinováním. Pracovníci ČFVU také provedli podrobnou revizi a restaurátorské
zásahy u bronzového sousoší trig.
Rekonstrukce divadla je už ve svém závěru. Největší část prací spojená s
restaurováním uměleckých děl je hotova. Divadlo zažilo už také svoji
„premiéru“. 22. prosince 1982 byl spuštěn hlavní lustr. Na této malé
slavnosti za přítomnosti účastníků výstavby, tisku a televize zazněl poprvé od
posledního představení v hledišti potlesk pro restaurovaný zářící lustr.
Dobrá věc uměleckých řemesel se podařila. Rekonstrukce Národního divadla se stala
jednou z těch náročných „zakázek“, které poskytují řemeslům nové
impulsy a vysoká kvalitativní měřítka.
Poznámky:
1) Anonymní kritik v Národních listech na podzim roku 1866 napsal: Aby
tedy řemesla naše vědou vedena a uměním zušlechtěna k zvýšené povznesla se
činnosti a nejpokročilejším pěstovala se způsobem, k tomu také příspěti má
stavba Národního divadla, stavba to, jakáž tímto způsobem v Praze posud vyvedená
nebyla. zpět
2) Dnes překvapují některé
„odbyté“ detaily. Jistě svoji roli hrála i krátká lhůta od vyhoření do
znovuotevření divadla. Spěch se projevil i v řešení některých prostor. Po
prostudování původních náčrtů, skic a výkresů našli dnešní projektanti mnoho
náznaků řešení provozu, které nebyly dotaženy. zpět
|