Vojtěch Albert Lanna
* 23.41805 †
15.1.1866
|
Po studiích na gymnáziu v Českých Budějovicích a na pražské technice se stal Vojtěch Lanna loďmistrem v Budějovicích. Považoval za perspektivní říční dopravu, a proto se zasadil o regulaci Lužnice, Nežárky, Labe a Vltavy. Společně s hrabětem Karlem Chotkem dal popud ke stavbě řetězového mostu (2x 133m) císaře Františka I. v Praze přes Střelecký ostrov, který v r. 1839-1841 provedl s inženýry Bedřichem Schnirchem a Janem Strakou a zřídil k tomu účelu akciovou společnost. S bratry Kleiny koupil kladenské doly a v roce 1852 Vojtěšskou huť. Roku 1855 založil akciovou Pražskou společnost pro železnický průmysl a r. 1856 budějovickou spořitelnu. Jeho přičiněním vznikla Buštěhradská dráha z Kladna do Kralup. Podílel se v r. 1844 na stavbě Severní státní dráhy Praha-Drážďany. V roce 1865 se s Františkem Dittrichem podílel na zřízení pravidelné parníkové dopravy Praha-Štěchovice. Úspěšný průmyslník zemřel 15. ledna 1866. Firma Lanna se zabývala stavbou mostů, železničních tratí, nábřeží, jezů, zdymadel, splavnění vodních toků a lodní dopravou. První most, který firma stavěla v letetch 1840-1841, byl řetězový most Františka I. podle projektu Bedřicha Schnircha v Praze.
Vojtěch Lanna junior
Lanna Vojtěch
(* 29. 5. 1836 Praha, † 31. 1. 1909 Meran) - český průmyslník a mecenáš
Firma Lanna zaměstnávala Moritze Göbeho, jenž se později stal společníkem firmy. Vojtěch Albert Lanna, syn Tadeáše Lanny, |
|
Loďmistr Vojtěch Lanna s druhou manželkou Josefinou a synem Vojtěchem r. 1847 (Kriehuberův kvaš)