K návrhu B. Schnircha na Žižkův pomník v Táboře
Jindřich Šámal
Umění   Ročník VI. Číslo 2 str. 189-192 květen 1958
časopis Ústavu pro teorii a dějiny umění Československé akademie věd

ZPĚT

Zpět na hlavní stránku

Miroslav Tyrš

Ve svém příspěvku o dvou neznámých Myslbekových návrzích na Žižkův pomník v Táboře (Dva Myslbekovy návrhy na Žižkův pomník v Táboře a neznámé jeho dopisy, Umění V, 141-146) dotkl jsem se názoru Miroslava Tyrše na výtvarné pojetí postavy velikého husitského vojevůdce k Myslbekovu návrhu na čáslavský pomník. (Viz též Tyrš, O umění V.) Není to však jediný případ, kdy se Tyrš zabýval postavou Žižkovou a odborně radil při jejím vytvoření českými sochaři. Nejen při Žižkově pomníku čáslavském, ale již při pomníku táborském dává Tyrš pokyny jednomu z tehdy mladých ještě sochařů, s kterým ho poutaly přátelské styky ze Sokola a s kterým vedl dosud nezveřejněnou čilou korespondenci od roku 1867 až do roku 1876. Jak o tom svědčí řada jeho dopisů, zachovaných v literární pozůstalosti sochaře Bohuslava Schnircha, byl to sám Schnirch, o jehož činnosti za jeho pobytu v Itálii, kde dlel od roku 1871 do r. 1873, je toho zatím málo známo, a také dosud nikde nebylo zmínky o tom, že by se byl za tohoto pobytu v Itálii dokonce zabýval návrhem na Žižkův pomník v Táboře.

Tyrš byl poslancem kraje Táborského, když nabývala aktuálnosti myšlenka postavení pomníku Žižkova v Táboře. Rád by byl viděl, aby jeho vytvoření bylo svěřeno Schnirchovi, jak o tom právě svědčí některé z Tyršových dopisů, které jsem měl možnost prostudovat až po vytištění zmíněného mého článku v tomto časopise. Tyto dopisy, které můžeme klást do doby před 7. zářím 1872 za pobytu Schnirchova v Itálii, seznamují nás nejen s názory Tyršovými na vytvoření sochy Žižkovy, která měla zdobit Žižkův pomník v Táboře, jehož vytvoření se tehdy pokládalo v oboru pomníkovém za úkol prvého řádu, ale i s tou skutečností, že Schnirchovi ještě před Myslbekem bylo svěřeno zhotovení návrhu pomníku pro Tábor. S Myslbekem Táborští jednali až roku 1874, když již předtím se vyjednávalo s řadou sochařů, o kterých se zmiňují protokoly iniciátorky postavení pomníku, Občanské besedy v Táboře. Mezi nimi však jméno Schnirchovo není uvedeno ani o jednání Tyršově s ním o zadání práce není zmínky.

Jak svědčí první z Tyršových dopisů, v kterém je zmínka o vyjednávání stran Žižkova pomníku v Táboře (číslo 25), snažil se Tyrš, když vyjednávání nabývalo již určitého tvaru, aby práce byla zadána Schnirchovi i přesto, že se mluvilo o konkursu, bez něho. Tyrš žádá v tomto dopise Schnircha o sdělení, jak vysokou asi sochu a podstavec by Schnirch myslil, co by stálo odlití v bronzu, či zda by se snad nehodil bronzový
cink - to jest galvanoplasticky bronzem potažený.

V dalším dopise, rovněž bez data (číslo 27), žádá již Tyrš Schnircha, aby mu ihned sdělil, co by as žádal:

a) za malý model celého pomníku Žižkova 2' - 3' vysoký,
b) za model sochy o sobě 9' vysoký a k odlití připravený, k čemuž dodává, že s občany táborskými není sice tak snadné jednání, ale že se přičiní, seč je o to, aby Schnirchovi byla práce zadána.

Další dopisy jsou významnější již proto, že Tyrš v nich nejen vyslovuje svůj názor, jak si sám představuje pojetí Žižkovy postavy, ale dává také Schnirchovi pokyny, jaký má být podstavec sochy a jeho poměry.

O pojetí Žižkovy sochy zmiňuje se Tyrš ve svém dopise č. 28, když Schnirchovi oznamuje, že byl včera v Táboře a že myslí, že dosti dobře pořídil, a žádá ho zároveň, aby tedy poslal skicu, avšak do detailu propracovanou a čistě kreslenou, neb pouhému náčrtku Táborští nerozumějí. Píše:

„Myslím, abys Žižku pojal nikoliv co udatného hromotluka, zuřivce, nýbrž co bystrozrakého a rozvážného vojevůdce. Snad by bylo dobře na místo plinthy dát svršek vozové hradby s dělem (neboť dělostřelbou působil on snad první); mohl by jednou nohou na něm stát a shůry dolů jakoby na průběh bitvy shlížet. S palcátem by ovšem nemával, ale držel by ho snad na způsob tyče či berly vojevůdcovské. V Římě myslím najdeš k tomu vzorů dost. Zda levé paži jakýsi rozkazovací pohyb by slušel - socha by tím ovšem velmi na sebe poukazovala - nechci tu rozhodnout. Staří měli v tom dobrý takt, přidržuj se jich.
 

 


Co do podrobností víš, že Žižka byl postavy složité, tváře kulaté, plecí mohutných, nosu orličího, brady holené, kníry dlouhé a mocné (myslím, že i část vousů na tvářích rostoucích a la Haynau
2 se k nim připojila; aspoň Jiří Poděbradský má kníry takové).

Táborští si Žižku s takovými knírami přejí. Kroj nosil Žižka vždy polský. Nevím jak to vyvedeš avšak myslím nech zatím podobu i v obličeji i v kroji poněkud stranou a soustřeď sílu svou na pojetí. Řeknu, že co do podoby a šatu vše poopravíš až Ti jen materiál k tomu zašlu...“


V dovětku Tyrš ještě poznamenává, že Táborští ustupují od malého modelu, že se jedná teď jen o skicu. Zároveň Tyrš Schnirchovi oznamuje, aby se nestaral o odlití a o materiál podstavce, neboť výtečná a laciná žula je hned u Tábora, a že do Mnichova a Norimberku se již psalo.

Na Schnirchem zaslané výkresy pomníku odpovídá Tyrš nedatovaným dopisem (čís. 29) takto:

„Obdržel jsem všechno správně; avšak odpověď mi byla těžká. Myslil jsem pořád jak to zaobalit, než řeknu to přec raději zkrátka a upřímně: výkresy se mi nelíbí. Při čísle 1 a 2 se nezdržím avšak ani č. 3 mne nikterak neuspokojuje. Jsou věci male provedené avšak přec velice myšlené - jak „Vidění Ezechieolovo“3 ve Florencii a naopak věci, které malé zůstanou, byť by se i v nejkolosálnějších rozměrech provedly. Možná, že pouhá kresba mě mýlí, avšak tak jak jest, je Žižka malý, velmi malý. Proporce jeho, které jistou odchylku od normálních ukazovati musí, jsou praobyčejné a bezvýrazné; o obličeji ani nemluvím, brvy, nos, kníry, brada, vše je bez síly. Je to herec, který včera něco zcela jiného hrál a dnes za Žižku je převlečen. S tím pak souhlasí celý ten theatrální pohyb paží a postoj nohou. Zpívá velkou arii avšak nevelí. V liniích a v rouchu není ani klid ani pohyb. Skrátka tak jak to jest není to nic co by se s pomyslem o Žižkovi vůbec a jakési jen povšechné situaci jen poněkud srovnávalo.“

Tyrš pokračuje pak radou, jak by sám začal, a poukazuje na to, že neví, zdali sám dobře radí. Píše:

„Nejdříve utvořil bych si jakýsi povšechný typus Žižky. Vymodeloval bych z hlíny obyčejného člověka a pak bych tak dlouho proporce jeho měnil, tam ubíraje, zde přidávaje, až bych si mysliti mohl jak mohlo to individuum Žižka tělesně vypadat.

Hlavu bych pracoval zvlášť a podobně bych ji znenáhla individualisoval, přitom ku každé části zvláštní zřetel bera. Lebka, čelo třeba později přilbou přikryto, obočí, oči, nos, tváře, ústa, brada, vlasy, vousy - u všeho bych se ptal - pakli takto Žižkovi náležeti mohlo. Taková podrobná charakteristika antiku vyznamenává. Prsty, předloktí, záloktí, záda, prsa vše je tu zvláště v úvahu vzato. Pak bych teprv si vymyslil situaci snad jak jsem Ti ji navrhl. Jedna noha pozvýšena na kraji vozu neb na děle stojící dodává živosti a důstojnosti - pamatuj na Venuši Miloskou; a pevnost při pohnutosti jest oč přece zde hlavně běží. Žižka přehlížel klidně průběh bitvy, teď uzřel rozhodný okamžik, vyhlídl místo rozhodnutí a pohyb paže místo toto naznačuje. Hlava je poněkud skloněná, vždyť hledí shůry dolů, avšak ne mnoho, nikoliv pod nohama jeho, alébrž v dáli je místo, jež pozornost jeho poutá. Jakkoli moment je důležitý neruší přec imperátorský jeho klid neb spíše klid a pohnutky (pohyb a zadržení) musí zde zároveň vyznačeny býti. Přemítej, v kterých částech to, v kterých ono se zračiti má. Máš starých vzorů dost, které tentýž problém rozřešily. Zkrátka mysli ve všem do podrobna a dívej se jak ten neb onen problém je podobně snad již rozřešen, pak teprve přijde roucho. Ať není pouhý oblek, ať ve všem napomáhá vyjádřit co se vyjádřiti má, především pohyb a klid a to i řasami i liniemi svými. Historickým pedantem nebuď, stačí povšechná podobnost s kroji současnými. Ať jednak přiléhá, jednak volné jest, ať plochy velké s menšími se střídají.

Ti berani a co s nimi souvisí je ošklivý římský ornament. Pryč s nimi! Též místo reliefu raději nápisy; byly by zbytečné zdražení a dojem se nezvýší.

Především ale nekresli - to Ti patrně nejde - nýbrž modeluj z hlíny a nech model ten fotografovat to bude lepší. Emancipuj se od dosavadního pojímání českočecháckého a neztrácej chuť, když se Ti věc hned nepodaří.

Mám jakous naději, že sejde z pomníku přibyslavského a že fond sokolský s táborským se spojí; pracuji aspoň k tomu. Pak vše by rychleji šlo a peníze by byly zde. Na podstavec je pěkná žula u Tábora, dobří kameníci též, myslí se tam dle pomníku Komenského
4, že by víc než 600 zl. nestál.“

V dalším dopise číslo 30 odpovídá Tyrš na žádost Schnirchovu o radu stran podstavce. Píše:

„Setkávám se u všech se stejnou vadou, že jsou buď příliš bohaté, aneb že nemají proporce. Můj náhled je: podstavec k Žižkovi musí být přímý a ne příliš štíhlý a jednoduchý. Pryč tedy se vším přikrajováním hran a rohů, pryč se všemi pozdně římskými a skoro copovými ornamenty, pryč se vším příliš podrobným rozčlánkováním částí jednotlivých a zvláště říms, pryč se vší kulatostí a oblostí (a „svátovaností“) změkčelou! Mám-li odporučit jakýsi sloh, je to sloh dorský a sice nejstarší a nejtěžší typus jeho (snad jako v Selinuntě)5; avšak sloh tento musí být ve všem důsledně proveden.

Celek pak se skládá a) ze schodů, b) vlastního podstavce
a tento zase:

alfa) z paty,
beta) z trupu,
gama) z hlavice.

Velmi důležitý je teď ovšem poměr částí těchto. Dovoluji si tobě v té příčině navrhnout, abys celek a pak části dle poměru zlatořezového dělil, který ve formě nejjednodušších proporcí 3 : 5 = 5 : 8 je vyjádřen. Tak se všade dělení na části nestejně veliké dle poměru 3 : 5 děje a ne v poměru jakéhos multipla 2 x 3 : 5, 3 : 2 x 5 a podobně. Zdali se větší část shůry neb zdola nanést má v každém jednotlivém případě povaha věcí rozhoduje. Bližší udání najdeš ve Försterovi
6 Přidávám jen, že Parthenon dle poměru toho je zbudován. Jelikož pak věc na počátek zcela snadná není, pokusil jsem se sám o výkres dle zákona toho. Jsou to ovšem jen nejdůležitější části, další rozčlánkování by náleželo tobě; pakli návrh tento za svůj přijmeš.“

V další části dopisu doporučuje Tyrš Schnirchovi vůbec zákon zlatořezový k pilnému studiu, přičemž uvádí dále:

„Měřili jsme velmi mnoho dle něho i krásné motivy a všude až k překvapení se osvědčil. Belvederský Apoll jest přísně dle něho stavěn.

Kovové ozdoby zdarma by pomník zdražily. Zůstaňme při tom, aby vprostřed byl věnovací nápis a dole bitvy, jak ve výkresu naznačeno. Tím zároveň ty dvě největší plochy se oživí. Bitvy až nahoře v metopách by se špatně přečtly; jsouť dále jaksi fundamentem slávy jeho a patří tudíž na nejnižší část vlastního podstavce.

Poměru sochy k podstavci se týkaje myslím ať je 10 : 12 rovná se 2 x 5 : 4 x 3 to jest socha 10' a podstavec 12'. Co do šířky mám za to, že návrhy tvoje jsou skoro příliš štíhlé. Dal jsem v návrhu svém šířce a délce trupu též poměr zlatořezový a sice co možná nejstejnější 2 x 3 : 5 = 6 : 5 dle šířky trupu pak vše ostatně přirozeně se řídí.“


Tyrš uvádí dále, že je to ovšem jen vodítko, kterého má použít, pakli nic lepšího nenajde. Zároveň však ale prosí Schnircha:

„... Jen pro bůh žádný eklekticismus - tuším, že Ti v Mnichově z něj něco vštípili jak z Tvého 'curiculum vitae' si vzpomínám - ani v soše ani v podstavci. V Římě pak snadno člověk se dá k tomu svést.

Není to žádná 'všední' úloha, je to v oboru pomníkovém umělecký úkol prvního řádu před čímž stojíš. Ad vocem Belvederský Apollon - je to ovšem zdaleka a co do situace zčásti úloze té podobného v levé ruce pohyb v pravé zadržení, v hlavě pohnutost v rouchu klid.“

Zároveň Tyrš doporučuje, aby Schnirch studoval v antice nejen krásu formy, ale především i to, jak staří v hlavě, v trupu, v končetinách a tu zase v každé nejmenší části jejich charakterisovali a zároveň jak klid, pohyb neb obé každou maličkostí vyjadřovali. K tomu pak Tyrš dodává „Kdo takto nečiní je myslím zbůhdarma v Římě.“

V dovětku pak Tyrš dodává, aby Schnirch hleděl na konturu jak při soše, tak při podstavci, neboť tím každý pomník z dálky působí.

Jak svědčí další dopis bez data (číslo 31), nová skica Tyrše již mnohem více potěšila, zvláště když ji spatřil ve stereoskopu plasticky. Píše:

„Vystoupila z dosavadní všeobecnosti má již ráz a život avšak upadnul jsi v druhý extrem: rázu a živosti je příliš mnoho. Žádáš mne abych chyby tobě vytknul; činím to tedy s obvyklou upřímností:

a) Žižkovi schází imponující klid vojevůdce. Myslil jsem si ho, že se železnou chladností průběh bitvy věhlasným okem pozoroval, nyní, že uzřel jak nastává okamžik rozhodný kde jakýsi pohyb vojska bitvu rozhodne; k tomu nikoli v zuřivě už vítězstvím hrdě jsa jist vydal své velení.

b) Takový Žižka nesmí chodit jako Tvůj. V nohou vůbec nesmí být pohyb žádný. Ten patří jen do paže a do hlavy a i tu smí být jen mírný. Malé namáhání velký účinek toť pravá velikost. Koukej však ve všem na kontakt a rytmus. Stran rytmu studuj - mimochodem řečeno Sauroktona
7 ze všech soch antických je u ní eurytmie8 nejkrásnější. O Apollonovi jsem jen všeobecně podotknul, že je problém klidu a pohybu zároveň v něm rozřešen. Ostatně je v něm jak známo znázorněn náhlý zjev. Gallové svatyní delfickou utíkají, on s Egidou v levé ruce před nimi se zjevuje; strach barbary pojímá a prchají. Malé namáhání velký účinek - toť druhá ovšem zas jen povšechná podobnost. Ostatně přední noha Apollonova zaráží na okamžik pohyb úplně, což u Tvého Žižky není.

c) Jednotlivostí se týkaje má obličej Žižky Tvého sice charakter, avšak schází žulovost a inteligence. Trup není dost mohutný, ramena a prsa nedosti vyklenutá - jak přece skutečně byla; pravá paže s tím nešťastným palcátem má dobrý charakter - svaly ve velkých masách vzklenuté a železné - avšak účel pohybu je velmi nejasný, ukazujeť někam vzhůru do nebe. Buď pravdivým! Levá paže s tou vztekle zaťatou pěstí je docela neimperiátorská; snad by bylo lépe postavit ji na štít, tím by se více klidu docílilo; taktéž silueta by se pomocí roucha upravit dala. Nebo ať se podpírá na palcát na vyvýšenině spočívající. Nohy by mohly mít snad hezčí formu, lýtka a stehna jsou vzhledem k sobě nepoměrná, stehna příliš tenká. Levá noha nevychází aspoň na fotografii z boku nýbrž téměř z prostředku těla.

d) Na roucho si mohl Žižkovi snad přece poněkud lepší látku dopřát, než tak tvrdou houni drotařskou. Následkem toho je příliš neoživené samé jednostrané plochy. Vím, že jsi v tom dosud slabý. Sleduj mezi jinými též roucha Rafaelova kontrast oživenost, rythmus ploch řas lemů a krajů - nikdo ho v tom nepředstihnul. Ductus ovšem však nekopíruj.

Ta ramena nad tím brněním se mi nelíbí jakoby z nouze, tak otrhané a jakoby se nechtěl nastydnout. Polské rukávy u pláště jsou dobré.

S tou holzmütznou pryč! Přilbu nikoli nádhernou, ale mocnou.

Ty boty na nohou jsou jako punčochy, které se svezly.

Nedej se všemi těmito výtkami odstrašit. Půjde to přesto, vždyť již v tom co si podal je velký pokrok, vystoupil jsi se šablonovitostí koncepce, jsi teď příliš malebný a něco theatrální, staň se plastickým.“


V dopise číslo 32 zmiňuje se Tyrš jen krátce, že Schnirchovi posílá aspoň to, co jen poněkud autentického mohl sehnat, k čemuž poznamenává, že zvlášť hoření panák tuze rekovně nevypadá, avšak že snad přece si něco z jeho munduru může vybrat. Na místo štítu, který vždy překážívá, mohl by Žižka snad se opírat o sekyrku.

V posledním dopise ze dne 7. září 1872 (číslo 33) projevuje Tyrš velkou radost ze zaslaných fotografií návrhu. Píše:

„Zračí se v nich značný pokrok a věřím teď v konečný zdar celého podniku. Pojmutí a postavení jsou dle mého přesvědčení takové, že k oběma již jen opravy a propilování je zapotřebí, k čemuž Ti k žádosti Tvé dle sil svých nápomocen býti chci. Co se tedy především celé postavy týče, mám levou paži za nejdokonalejší část, pohyb její je velmi určitý a energický, taktéž tvar je velmi přiměřený.

Stojí-li však Žižka na hradbě vozové musí směr paže o něco níže jíti, leda kdyby se předpokládalo, že se rozhodná akce na protějším návrší děje. Záloktí nezdá se zcela správně v rameni zasazeno býti avšak možná že fotografie v tom mýlí. Pohyb krku a hlavy je o něco slabší než pohyb paže. Hruď není dosti mocná, ba přímo slabá. Linie obvodu jak plášť je tvoří, jsou příliš paralellní a jednotvárné. Nutno zajisté, aby socha již zdaleka pěkný contour podávala. Co do věcí více vnějších s přílbou, se štítem a s dělem nesouhlasím. Přílby se týkaje opusť předce tu řekl bych cynickou jednoduchost jaká ve věcech těchto u nás žel! zavládla. Takový až na nos spadající hrnek s plochou úplně neoživenou činí dojem věru šeredný; není třeba přehánět ale něco rozmanitosti a vojenského vkusu přec možno celku dodat. Štít v té formě rovněž jednoduché podobá se cihličce, (přilba prý náprstku!), a nesmí při celém tom realistickém pojetí nikterak jen naznačen nýbrž v plné velikosti proveden býti. Ten malý kanonek vzbudil by u obecenstva přímo smích a to věř, že vším právem. K tomu pak vezl Žižka hlavně dělové především na hradbě vozové, ne tak na lafetách. Myslím, aby jen část ústí dělového jaksi z hradby vozové vykoukalo, nejsouc však zašlápnuto a z polohy své nápadně pošinuto jinak by to spíše naznačovalo, že Žižka nepřítele děly ozbrojeného přemohl. Dětská hračka se k hrdinovi nikterak nehodí.

Poprsí líbí se mi méně než celá postava. Krk a tváře mají jakýsi výraz železné energie; brada však zdá se mi přehnaná a nos zas příliš malý. Žižka měl 'nos orličí', z čehož ovšem nevychází, žeť jako sůva vypadati musí. Kníry mohou snad býti něco mocnější. Přiber k nim též vousy na tváři ve směru kníru rostoucí a nech špičky něco dolů viset. Seidanův Jiřík pro Staroměstskou radnici tak vypadá, to tuším způsob polský a činí to přiměřený dojem. Oči z fotografie posoudit nemohu. Obočí mohou být snad něco mocnější taktéž kolmé vrásky nad nosem. Čelo a zvláště vlasy jsou příliš moderní. Podívej se na vlasy barbarů na antikách a tělo více modeluj.“


V dalších Tyršových dopisech není již o Žižkově soše žádné zmínky. Zdá se, že původní návrh kritisovaný Tyršem je zachován. U syna Schnirchova Jiřího nalézá se model Žižkovy sochy (302 mm vysoký), který odpovídá připomínkám Tyršovým v dopise čís. 31. V katalogu výstavy na paměť Jana Žižky z Trocnova, uspořádané r. 1924 v Národním museu v Praze uveden jest bronz (čís. 348) celá postava Žižkova, stejně vysoký datovaný kolem r. 1880. Reprodukována je v Sborníku Žižkově, vydaném r. 1924 k pětistiletému výročí jeho úmrtí. Od zmíněného patrně původního návrhu liší se přepracováním štítu.

Jak jsem ve svém příspěvku v Umění uvedl, Táborští, nesvěřili vytvoření Žižkovy sochy Schnirchovi, nýbrž Josefu Myslbekovi. Proč nebyla práce svěřena Schnirchovi, o tom není ani v archivu města Tábora, aspoň pokud jsem dosud mohl zjistit, zmínky.

Schnirch se vrátil znovu k postavě Žižkově později až roku 1877; tím rokem je datováno jeho poprsí Žižkovo, o němž sám Tyrš pronesl kritiku ve svém referátu o výstavách z roku 1879 v srpnovém čísle Osvěty (R. Tyršová. Dra Miroslava Tyrše: Úvahy a pojednání o umění výtvarném. Díl II. Praha 1912 str. 84). V referátu o Umělecké výstavě na Žofíně zabývá se tímto poprsím Žižkovým v Poslu z Prahy 16. června 1878 Otokar Hostinský.

 

Bohuslav Schnirch: Žižka

Otakar Hostinský

Roku 1900 vytvořil Schnirch ještě Žižku na koni, studii jedné ze tří jezdeckých soch, které měly být součástí jeho Husova pomníku. V jmenovaném sborníku Žižkově je tato studie omylem datována až kolem r. 1880.

Jindřich Šámal

 

 

1900

ZPĚT

Zpět na hlavní stránku

Poznámky:

1 Za půjčení opisů Tyršových dopisů, jejichž originály nebyly mi zatím přístupny (darovány býv. archivu Sokola), děkuji dceři Bohuslava SchnirchaM. Boučkové, která mně s nevšední ochotou dovolila prostudovat literární pozůstalost Schnirchovu zvláště se zřetelem k Umělecké besedě, jejímž dlouholetým členem a předsedou byl Schnirch.

2 Haynau Julius Jakub (1786-1853), polní zbrojmistr rakouský, byl typický svým ohromným knírem, tehdy zcela zvláštním. zpět

3 „Vidění Ezechielovo“, obraz Raffaela Santiho v galerii Pitti ve Florencii. zpět

4 Šlo o pomník Komenského, postavený v Brandýse n. Orl. zpět

5 Selinus, řecké město v starověké Sicílii. zpět

6 Förster Ernst (1800-1855), německý malíř a spisovatel v oboru výtvarného umění. zpět

7 Apollon Saurokton, typ sochy Apollonovy vytvořené řeckým sochařem Praxitelem. zpět

8 v publikaci chybí

 

ZPĚT

Zpět na hlavní stránku