Tyrš Miroslav * 17. 9. 1832 Děčín, † 8.8. 1884 Ötz
, Tyrolsko, - umělecký kritik a historik umění, spoluzakladatel organizovaného
tělovýchovného hnutí Sokol v Čechách
Miroslav Tyrš
měl dvě velké lásky: tělovýchovu a umění. Oběma zasvětil svůj činorodý
život, naplněný obětavou a nezištnou prací pro rozvoj českého národa.
Spolu se svým přítelem a otcem své ženy Renáty J. Fügnerem stál u zrodu české tělocvičné organizace
Sokol, založené 16. února 1862, a byl nejen spolutvůrcem sokolských ideí, ale i
duší praktické činnosti Sokola. Věnoval obrovské úsilí získávání i výchově
cvičitelského sboru, vypracoval sokolské řády, vytvořil české tělocvičné
názvosloví, v podstatě užívané dodnes, a v díle Základové tělocviku formuloval
odborné zásady pro sokolskou činnost. Podařilo se mu spojit tělovýchovu s antickým
ideálem kalokagathie (krásy a dobra) i s bojem českého národa za svobodu a pokrokový
společenský vývoj.
Rušný politický život, který zachvátil Čechy v roce 1867, strhl i Tyrše. Patřil k
demokratickému proudu české politiky. Měl vřelý vztah k lidovým vrstvám a
účastnil se i dělnických táborů. Od roku 1869 byl poslancem českého sněmu a v
roce 1873 byl zvolen do říšské rady.
Bližší než politika byla Tyršovi činnost na poli estetiky a výtvarného umění.
Svými články a statěmi položil základy novodobé české výtvarné kritiky. Byl
zasvěceným průvodcem českého čtenáře po říši výtvarného umění i přítelem
a rádcem nové generace mladých umělců.
Tato činnost i těžká nervová choroba vzdálily Tyrše na čas od práce v Sokole.
Vrátil se k ní koncem 70. let a z jeho iniciativy byl v roce 1882 uspořádán první
všesokolský slet, mohutná přehlídka síly Sokolstva a také hold sokolů svému
náčelníku - M. Tyršovi.
V roce 1881 byl Tyrš jmenován docentem na české technice a v následujícím roce
mimořádným profesorem na české universitě pod podmínkou, že zanechá činnosti v
Sokole. Byl oblíbeným profesorem a pracoval na rozsáhlém díle Dějiny výtvarných
umění. K jeho vydání však nedošlo. Nemocný Tyrš odjel v létě 1884 na
léčení do horské vesničky Ötzu v Tyrolských Alpách. Ze své vycházky 8. srpna se
již nevrátil. Jeho mrtvola byla nalezena v horské říčce Aaše. (jk)
Původně se psal Tirsch. –
Narodil se v poněmčelé rodině lékaře, ale po brzké ztrátě rodičů byl
vychováván v českém vlasteneckém prostředí. Po absolvování malostranského
gymnázia studoval v Praze rok na PF, odkud přestoupil na FF, kde poslouchal přírodní
vědy, filozofii a estetiku; 1860 PhDr. Velmi aktivně se účastnil českého kulturního
a politického života; od r. 1869 byl volen (jako člen strany svobodomyslné) poslancem
zemského sněmu, v r. 1873 i do říšské rady. Původně zamýšlel věnovat se
filozofii (do Riegerova slovníku naučného přispíval
filozofickými hesly, pracoval na Dějinách filosofie), ale od začátku 70. let u něho
převážil zájem o výtvarné umění a estetiku. Stal se předsedou výtvarného
výboru Umělecké besedy, podnikl studijní cesty do Německa, Francie, Anglie. V r. 1880
se habilitoval pro dějiny výtvarného umění na pražské České technice (spisem
Láokoón, dílo doby římské; toto sousoší charakterizoval jako „patologické“,
protože spíše než klasické helénistické tradici odpovídá „římskému kultu
krutých představení“) a v r. 1882 byl jmenován mimořádným profesorem na FF
české univerzity v Praze. Do české historie se zapsal především jako
spoluzakladatel (16. 2. 1862) a vůdčí ideový i organizační činitel Sokola (i jako
tvůrce českého tělocvičného názvosloví); byl rovněž iniciátorem prvního
všesokolského sletu v r. 1882. Přál si, aby sokolství v duchu starořeckého ideálu
kalokagathie pěstováním tělesné zdatnosti a brannosti přispívalo k harmonickému
rozvíjení lidské osobnosti a národní kultury. Ve stati Náš úkol, směr a cíl (v
1. čísle časopisu Sokol 1871) mj. napsal, že členem Sokola by se mělo stát co
nejvíce příslušníků národa, protože „věc sokolská, jak ke všem stavům a
vrstvám se obrací, znamená prozatím tolik, co tělesné a zčásti i mravní
vychování všeho národa českoslovanského, odchování jeho k síle, statečnosti,
ušlechtilosti a brannosti zvýšené“ (v té době měl Sokol asi 12 tisíc členů).
Ideální typus českoslovanského muže a ženy spatřoval v Mánesových ilustracích k
Rukopisu královédvorskému. – V srpnu 1884 se T., který nikdy neoplýval tělesnou
zdatností, léčil v tyrolských Alpách. 8. srpna byla v Oetzu ohlášena jeho
nezvěstnost a třináct dní poté bylo jeho tělo nalezeno v říčce Aaše.–
Spoluzakladatelem Sokola (a jeho prvním starostou) byl T. tchán Jindřich Fügner
(1822–1864), zpočátku obchodník, potom vedoucí pražské pobočky terstské
pojišťovny. Zajímal se také o filozofii, zejména o Feuerbacha, jehož práce měl ve
své bohaté knihovně. Do stanov Sokola se promítlo i jeho vlastenecké a demokratické
smýšlení. T. manželka Renáta (1854–1937) se zabývala výtvarným uměním a
národopisem; Dr.h.c. UK 1931.
Bývá řazen mezi sociální evolucionisty darwinovského typu, ale filozofických vlivů
lze u něho nalézt více. Stálou inspirací mu byla antika a německá filozofie. Už v
50. letech 19. století se zabýval Schopenhauerem (Historische Einleitung in die
Philosophie A. Schopenhauers), z jehož filozofie mu vyhovovala zejména nauka o vůli,
teorie identity těla a duše a etický ideál lásky. Zároveň ho poutal L. Feuerbach
svou kritikou náboženství. Na začátku 60. let se seznámil s Darwinovým spisem O
vývoji druhů (z r. 1859), přijal jeho přírodovědnou teorii, zejména zákon vývoje,
který pak aplikoval na společenost. Darwinův „boj o život“ chápal jako vědecké
a filozofické překonání pesimismu a pasivity, v něž ústí Schopenhauerovo učení o
vůli k životu, jako předpoklad pokroku, postupného zušlechťování člověka a
společnosti, pobídku k činnosti. Měl za to, že „veškeré dějiny jak tvorstva
vůbec, tak lidstva zvláště jsou věčný boj `o bytí a trvání`, v němž podlehne a
vyhyne, co k životu nadál je neschopno a celku závadno“ a že „každý národ
zhynul jen vlastní vinou svojí“; čím menší národ, tím „větší činnost
vyvinouti musí, aby byl a zůstal platným a závažným členem lidstva“. – Všechny
tyto filozofické vlivy pronikají i do T. úvah o náboženství. Ty se objevují i v
uměnovědných pracích, v článcích z r. 1871 a 1881 a zejména ve studii Mohamed a
nauka jeho, pojednávající nejen o islámu, ale také o vzniku a podstatě
náboženství, náboženských dogmatech, obřadech, mravouce, herezi, politickém
pozadí náboženských konfliktů. T. podobně jako Feuerbach předpokládal, že lidé
promítají do konceptu boha své vlastnosti a poměry, že národ si podle svého obrazu
vytváří „bohy“, kteří vyhovují jeho potřebám. Původní formu náboženství
spatřoval v polyteismu, jehož rozmanité podoby vysvětloval geografickými a
národními specifiky. Snažil se též vypátrat, jak fungují mechanismy vývoje
náboženských útvarů (např. polyteismus se promění v náboženství světové,
setřou-li se atributy příznačné jen pro určitou zemi). Na otázku, zda se po
islámu, nejmladším ze světových náboženství, může objevit další světové
náboženství, jemuž by se podařilo „podrobiti sobě mysli veškeré“, odpovídá,
že takové náboženství tu již je, že „je to duch lásky a osvěty“, a že jeho
proroky jsou všichni „dobří, vzdělaní a horliví lidé“, kteří chtějí spojit
své síly a vymýtit ze světa hmotnou i duševní bídu, ovšem „toliko zbraní
mravnou a duševní“. Jako islám i T. „nové náboženství“ stojí na pěti
sloupech víry: „vyznáním víry“ je v něm duch lásky a osvěty, „modlitbou“ i
„poutí do Mekky“ zřetel na budoucnost lidstva a jeho pokrok, „dodržovat půst“
tu znamená zdržovat se sobectví, „poskytování almužen“ se nahrazuje spojením
sil a „rozumnou štědrostí“, jež vymýtí ze světa hmotnou i duchovní nuzotu,
„boj proti nevěřícím“ (tzv. džihád) posvátným bojem proti všemu, co se staví
na odpor pokroku.
Bibliografie: Hod olympický, 1968; Základové tělocviku, 1868–72; Láokoón. Dílo
doby římské, 1873; O podmínkách vývoje a zdaru činnosti umělecké, 1873; O slohu
gotickém , 1881; Rozbor estetický, 1881; Úvahy a řeči Dr. M. T., ed.
J. Scheiner,
1894; Mohamed a nauka jeho (původně Květy 1870), 1925; Dr. M. T. O umění I–VI, ed.
R. Tyršová, 1932–37. Překlady: H. Taine: O podstatě díla uměleckého, 1873.
F. A. Soukup: M. T., 1912; J. Bartoš: M. T., studie kritická, 1916; Tyršův sborník I,
1920 (J. Tvrdý: Jest filosofie T. positivismem?); J. Ludvíkovský: Antické myšlenky v
T. sokolském a národním programu, 1923; Tyršův sborník VIII, 1924 (J. Tvrdý: T.
filosofie); R. Tyršová: M. T., jeho osobnost a dílo I–II, 1932; J. L. Fischer: T. a
sokolstvo. Historický rozbor sokolské ideologie, 1932; J. Král: T. filosofické pokusy,
1932; L. Jandásek: Dr. M. T., 1932; E. Šmejkal: T. v politickém zápase českého
národa, 1932; J. Ludvíkovský: T. řecký sen, Umění 1932; J. Lormanová: O vlivu H.
Taina na M. T., Časopis pro moderní filologii 1934–35; F. Žákavec: Příspěvek k
poznání T. vztahu k Tainovi, 1935; M. Novák: Česká estetika od Palackého po dobu
současnou, 1942; A. Pražák: Dr. M. T., osvobozenecký smysl jeho díla, 1946; Z.
Pospíšil: Sociální filozofie M. T., Estetika 1976; R. Chadraba: M. T., in Kapitoly z
českého dějepisu umění I, 1986; Antologie, 1989.
hp, jg
Miroslav Tyrš - zakladatel české
tělovýchovy, architekt - spáchal sebevraždu skokem do alpské horské říčky, aby
uchoval kredit svého jména. V mládí se nakazil pohlavní chorobou a později marně
bojoval s jejími následky. |