Čas zahladil
všechny spory
Pomníku knížete Václava v Praze je pětasedmdesát let
Svobodné slovo 28. 9.1988
Rok 1848 byl z těch, které nesly naději. Evropou se hnala
modro-bílo-červená trikolóra. Lidé zdivočeli radostí z té vichřice, opilí
novými vidinami, káceli trouchnivějící modly a vztyčovali tu svoji trojjedinou:
Volnost, Rovnost, Bratrství. Zachtělo se jí i Čechům. A kde jinde měli dát průchod
své tužbě než na Václavském náměstí u pomníku knížete Václava? Bylo to 11.
července 1848 před bouřemi svatodušními ... Rodil se přes třicet let J. V. Myslbek (dr. h. c. UK, 1848-1922, sochař a
pedagog, prof. AVU, představitel monumentálního realismu 19. století, příslušník
generace Národního divadla) nebyl jediný sochař, který se zabýval myšlenkou na
nový pomník, ale jemu snad nejvíc vrostla do srdce. Neopustila ho dokonce života.
Přes třicet let ho trápila, drtila, až nakonec dovedla k cíli k dílu poslednímu a
vrcholnému. Vyhrál Myslbek, ale ... Jenže to jsme přeskočili mnoho a mnoho
událostí a skoro jako v rozečtené detektivce se podívali, jak to dopadlo. Ostatně
proč ne? Vždyť rozuzlení je známo právě pětasedmdesát let. Co všechno se tedy
odehrálo - ne v Myslbekově ateliéru, ale kolem něho - než mohl nastat onen památný
srpen 1913? O sbírce na nový pomník z podnětu E. Skramlíka byla řeč, o několik let
později přichází prezident České akademie, mecenáš J. Hlávka, znovu se starou
myšlenkou postavit sochu na Václavském náměstí; žádá, Myslbeka, aby ji zhotovil
pro akademii a sám dává počinek 30 000, korun. … po konkursu vzrušení Kolem konkursu i vybraného místa se diskutovalo až až. V pražských, novinách se objevil již 21. prosince kritický článek: „Porota ... navrhla jednohlasně, aby první cenou vyznamenán byl model páně Schnirchův; však dobré zdání její nelíbilo se jiným pánům neumělcům a ti způsobili, že stalo se v zemském výboru usnesení, jež znaleckému posudku neodpovídá. Poněvadž ale bylo by se náramně křičelo, kdyby byl býval návrh Schnirchův posunut v zájmu jiného modelu na místo druhé, připadla bystrá hlava na myšlenku shrnout cenu první i druhou v jedno, obnos rozdělit stejným dílem ... Za takových okolností bylo by snad lépe, kdyby na příště při podobných příležitostech od vypsáni konkursu raději se upustilo.“ Architektonický obzor psal ještě v r. 1908: „jak známo vyzněl (konkurs) udělením prvních dvou cen, z nichž jedna připadla Schnirchovi, který pojal kn. Václava jako hrdinu národního, jenž přichází dle mythu s blanickým vojskem ohrožené vlasti ku pomoci; druhá Myslbekovi, který spokojil se s figurou bezvadně technicky provedenou, ale takovou, která by, jak se u nás říká, nikde nenarazila.“ Vůbec bylo veřejné mínění nakloněno spíš
Schnirchovu modelu, jak o tom psaly Národní listy: má
Václavské náměstí ne! A stejně tak byla vzrušená debata kolem
umístění pomníku. Původní návrh, aby stál v těsné blízkosti muzea, odmítl i
Myslbek. Pak se hovořilo o prostoru přímo nad Mariánskou (Opletalovou) ulicí.
Objevily ose i jiné návrhy: např. umístit pomník na Můstek, do parku vedle muzea, na
Hradčanské náměstí, místo fontány před muzeem, na terasu před Hrad. Ale
Václavské náměstí přece jen získávalo půdu. Dozrál lahodný plod Vzrušení kolem výsledků konkursu opadlo a Myslbekovo dílo sledoval celý náš kulturní svět. Získalo mnoho obhajovatelů a obdivovatelů mezi spisovateli, umělci i kritiky. Čas ztišil vlnobití, srovnal nesváry, obrousil hrany diskusí a jako vždy v takovém případě rozhodl sám. Dílo uzrálo v lahodný plod. Prof. V. V. Štech: „Prolínání světské tělesnosti a konkrétnosti s nadmyslnými vztahy, jejich konečný smír v postavě zároveň nadlidské i blízké dokládají dějiny pomníku svatého Václava.“ (T) |