Národní museum
Bohuslav Schnirch
Museum král. Českého má největší část dekorace façady z jeho dílny; uvnitř hlavice sloupů, výzdoba schodiště a chodeb, Pantheonu, pylony pro lucerny atd. Ze soch pak: čtvero mohutných sousoší na hlavní kopuli - Nadšení vlastenecké, které odumírající národ náš k novému životu vzkřísilo a které od prvopočátku obráželo se v zřízení »musea«. Obětavost, bez níž by nadšení nebylo dosáhlo těch výsledků, k nimž dospělo. Láska k minulosti, z níž linulo historické a literární probuzení, a Láska k pravdě, která nejen vede k vědeckému badání, nýbrž k poznání pravých cílů života. Dále poprsí hr. Josefa. a Hanuše Kolovrata Krakovského, Ant. Veitha a Jach. Barranda na schodiště a F. J. Gerstnera pro Pantheon. (Dušek) |
|
architekt Josef Šulc (Schulz) * 11.4.1840 † 1917
|
Vítězný
projekt Pro patria
Podle této představy měla socha sv. Václava stát na místě dnešní kašny,
k tomu byl komponován příjezd k hlavnímu vchodu,
s tím ale nesouhlasil Myslbek
Socha sv. Václava měla původně
stát na schodišti muzea
Václavské náměstí před
umístěním sochy sv. Václava v roce 1891
|
Nedokončená socha bez světců 1912
|
Výsledné provedení
|
|
Variantní model schodiště a kašny
|
Model
Koňská brána | červenec 1886 |
8.4.1887 | 27.7.1887 |
červen 1888 | květen 1891 |
Postup stavby Národního musea
|
|
Pantheon Národního muzea
|
|
Joachim Barrande (1799 – 1883), geolog, zakladatel českého paleontologie (jeho odborné zaměření je na soklu připomenuto vyobrazením trilobita „Paradoxides bohemicus“ a starým názvem primitivní kapradiny středního devonu nacházející se v oblasti tzv. Barrandienu „Hosnella hostinesis“ na dvou stuhách). Muzeu odkázal svou velkou a vzácnou sbírku zkamenělin, knihovnu a značný finanční obnos. Bohuslav Schnirch, 1900, odlila firma Bendelmayer a Červenka. S Joachimem Barrandem v letech 1840-1842 spolupracoval otec Bohuslava Schnircha, Barrande bydlel na Malostranském náměstí v době, kdy se Bohuslav Schnirch narodil, takže jej přinejmenším od vidění znal. Rovněž přátelství s Janem Nerudou, jehož matka u Barranda pracovala, by tomu nasvědčovalo. |
Hanuš (Jan Karel) hrabě Kolovrat Krakovský (1794 – 1872), mecenáš české kultury, spoluzakladatel muzea, významný podporovatel Matice české. Zásluhy jeho a jeho otce Josefa o muzejní knihovnu připomíná na soklu kniha s nápisy „MVSEO NATIONALI BOHEMICO“ (Českému národnímu muzeu) a „CATALOGVS BIBLIOTHECAE“ (Katalog knihovny). Bohuslav Schnirch, 1900, odlila firma Bendelmayer a Červenka. |
Josef Maria hrabě Kolovrat Krakovský (1746 – 1824), daroval muzeu velmi cennou březnickou knihovnu, obsahující vzácné rukopisy. Bohuslav Schnirch, 1898, odlily Komárovské železárny. |
Antonín Veith (1793 – 1853), velkostatkář v Liběchově, vzdělaný vlastenec, mecenáš mnoha umělců a vědců. Muzeu odkázal osm Schwanthalerových soch ze svého projektu Slavína. Bohuslav Schnirch, 1898, odlily Komárovské železárny. |
Sochy na galerii od Bohuslava Schnircha - popis umístění soch lze najít na mosazných tabulkách uprostřed podélné strany galerie
|
Ing. František Josef Gerstner (* 23.2.1758/6 †
25.6.1832) český technik, matematik, astronom
Socha od Bohuslava Schnircha v Pantheonu Národního
musea
Gerstner byl zprvu učitelem, pak i odborným
oponentem stavby řetězových mostů proti Bedřichu
Schnirchovi, s nímž spolupracoval i Josef Schnirch
Plastická výzdoba interiérů
|
|
|
Dvorana
|
|
|
|
|
|
|
|
B. Schnirch: Detaily interiérové výzdoby
Plastická výzdoba exteriéru
Čtvero mohutných sousoší na hlavní kopuli - Nadšení vlastenecké, které odumírající národ náš k novému životu vzkřísilo a které od prvopočátku obráželo se v zřízení »musea«. Obětavost, bez níž by nadšení nebylo dosáhlo těch výsledků, k nimž dospělo. Láska k minulosti, z níž linulo historické a literární probuzení, a Láska k pravdě, která nejen vede k vědeckému badání, nýbrž k poznání pravých cílů života. Každé sousoší má trojiční charakter, jeden hlavní motiv v podobě okřídleného alegorického genia a dvou dalších postav s vedlejšími atributy. Jednou z nejvýraznějších sochařských osobností, která se uplatnila při dotváření centrální partie muzejní budovy, byl Bohuslav Schnirch, přední pražský sochař. Jeho umělecký názor dokonale souzněl s konceptem novorenesanční architektury a podobně jako u divadelní budovy i tady úspěšně vyřešil završení pylonů, jež opticky vznikly ve středním rizalitu představením sloupového portiku a nasazením kupole. Právě ke zjemnění přechodu mezi jejím vertikálním tělesem a markantní horizontálou střešní atiky přispěly jeho čtyři velkorysé alegorické skupiny ctností umožňujících významné kulturní činy těch, jimž je vyhrazen čestný prostor Pantheonu. V analogicky pyramidální kompozici, již křídla ženských géniů otevírají do prostoru, a s arzenálem klasických atributů a personifikací představují vpředu Obětavost a Nadšení, vzadu pak Lásku k minulosti a Lásku k pravdě. V konkursu na sochy symbolizující síly, které stály za myšlenkou zřídit Museum, zvítězil Schnirch před Antonínem Wagnerem a Antonínem Poppem. Myslbek se nezúčastnil. |
|
|
|
B. Schnirch: Alegorie 'Obětavost' a 'Láska k pravdě' na přední straně od Bohuslava Schnircha
|
B. Schnirch: Tvář mládence (patrně apoštol Jan) ze sousoší Obětavost
|
|
B. Schnirch: Alegorická sousoší: Láska k minulosti a Nadšení
|
|
B. Schnirch: Alegorická sousoší: Obětavost (pracovní studie) a Láska k pravdě
|
|
B. Schnirch: Alegorická sousoší: Nadšení - Obětavost - Láska k pravdě - Láska k minulosti
Podle některých pramenů jsou názvy k sochám přiřazeny odlišně. Nicméně: Láska k minulosti s plamennou čelenkou hledí dozadu prostřednictvím zrcadla, pomocné atributy pochodeň, symbol tradice, a učenec. Nadšení trubkou povolává k následování, pomocné atributy pero a rýč, nadšení se projevuje slovem a činem. Obětavost s hvězdnou čelenkou (srv. Zj 12.1) drží v ruce svitek symbolisující slovo (nová smlouva o oběti Syna), pomocné atributy: vpravo Obětavost žehná oběti kříže (oběť Kristova), mincím (obětavá štědrost) a vlevo štít (vede k oběti v boji). Láska k pravdě s paprskovou čelenkou drží v ruce pochodeň, atribut kontinuity generací, a harfu (srv. Zj 14.1-3 a Zj 15.2 - chvalozpěv vykoupených) pomocné atributy meč a štít (srv. ap. Pavel ‚opásáni kolem beder pravdou přijměte meč ducha‘ Ef 6.14+17), žezlo (moc pravdy, která vítězí) a vítězný vavřín (sláva věrných obhájců pravdy). |
Láska k minulosti | Nadšení | Obětavost | Láska k pravdě |
Láska k pravdě | Láska k minulosti | Obětavost | Nadšení |
|
|
B. Schnirch: Láska k pravdě a zezadu Nadšení
|
B. Schnirch: Obětavost
|
B. Schnirch: Obětavost
|
|
B. Schnirch: Výzdoba, foto 2020
|
B. Schnirch: Výzdoba, foto 2020
|
B. Schnirch: Výzdoba, foto 2020
Čtyři sokly sloupů v průčelí (dva
postranní šířkové a dva střední výškové) jsou zdobeny pískovcovými
reliéfy zhotovenými podle modelů Bohuslava Schnircha z r. 1881.
Zleva doprava jsou to alegorie Země (dvojice andílků se štítem, na
němž jsou rohy hojnosti a pochodeň), Vody (štít s trojzubcem
ovinutým delfínem), Ohně (štít s lyrou a sluncem) a Vzduchu (dvojice
andílků se štítem, na němž je okřídlená ženská hlava). |
|
B. Schnirch: Výzdoba, foto 2020
|
B. Schnirch: Vzduch
|
B. Schnirch: Země
|
B. Schnirch: Oheň
|
B. Schnirch: Voda
|
B. Schnirch: Před opravou
|
B. Schnirch: Po opravě
|
B. Schnirch: Před opravou
|
B. Schnirch: Před opravou
|
|
B. Schnirch: Před opravou
|
|
B. Schnirch: Před opravou
|
B. Schnirch:
Reliéf se
znakem lva od Bohuslava Schnircha
viz náčrtek
B. Schnirch: Fotografie modelu cípových výplní, foto: F. J. Gemperle
B. Schnirch: Příklady plastické výzdoby
B. Schnirch na mnoha budovách věnoval pozornost ztvárnění propagační nástěnky
|
...
...
|
B. Schnirch:
Kandelábry před Národním muzeem
Podle publikace Národní muzeum (Ksandr-Škranc) návrh Josefa Schulze.
Avšak podobně jako v jiných případech je patrně od Josefa Schulze architektonický
návrh, sochařská výzdoba provedena Bohuslavem
Schnirchem.
Kašna pod rampou Národního muzea, Praha 1, Nové Město; je zdobena sousoším Čechie a alegorií českých řek od Antonína Wagnera. Je z r. 1890. Fontánu stejně jako celou muzejní budovu navrhl architekt Josef Schulz. Fontána je přesně v místech, kde stávala Koňská brána. Proudy vody padají přes hrany tří mramorových stupňů do spodní kamenné nádrže. Nádrže fontány jsou vyrobeny z královéhradeckého pískovce, z červené skandinávské žuly a žlutého untersbergského tzv. pstruhového mramoru. Bronzový chrlič vody s maskou lva vyrobil litec Václav Mašek patrně podle modelu od Bohuslava Schnircha.Viz též Čechie v dokumentu Pomníky a sochy (Praha). |
|
Pracovna architekta Schulze v Národním muzeu se Schnirchovými modely alegorických sousoší
|
Jednací sál
|
https://www.youtube.com/watch?v=YeDT0gWmnwo
SCHULZ Josef (* 11. 4. 1840
Praha, † 15. 7. 1917 tamtéž) - český architekt a umělecko-průmyslový návrhář
Joachim Barrande (* 11. 8. 1799 Saugnes ve Francii,
† 5. 10. 1883 Frohsdorf u Vídně) - zakladatel české geologie |
Zpět na Některé práce Bohuslava Schnircha