Na konci
19.století kdosi propočítal, že průměrná délka existence jedné divadelní budovy
je pouhých 18 let. Přičinily se o to časté požáry, kterých od poloviny 19.století
kvapem přibývalo. Nejčernějším byl v tomto ohledu rok 1881, tehdy se obětmi
plamenů stala ve světě více než stovka stánků múzy Thálie. Nejhůře dopadlo v
prosinci onoho roku vídeňské divadlo na Okružní třídě, tzv. Ringtheater, kde ani
ne tak požár, jako následná panika přinesla smrt 384 divákům. Do smutné
statistiky, naštěstí bez lidských obětí, se v pátek 12.srpna zapsalo i pražské
Národní divadlo, proslulá Zlatá kaplička.
Zdrcující zprávu přinesly druhý den ráno Národní listy, vydávané českým
politikem a novinářem dr.Grégrem. Titulek zněl:
„Zalkej, vlasti! Zastři sobě tvář, Čechie! Veliké Národní divadlo shořelo!“
Takto byl český národ informován o tragedii. Jak se to vlastně všechno seběhlo?
Nedbalost klempířů, kteří na střeše budovy připevňovali hromosvod a při svém
odchodu vysypali žhavé uhlíky z klempířských kamínek do okapového žlabu,
provázená až neuvěřitelnou sérií nešťastných náhod, omylů a prapodivných
okolností, z nichž mnohé nebyly a už zřejmě nebudou nikdy objasněny, vedla k
tragedii vpravdě celonárodní. Požár zničil tři desetiletí trvající práci na
stavbě, která se měla stát symbolem obrozeného národa, měřítkem jeho kulturní
úrovně, vyjádřením českých národnostních tužeb. Vysoké umělecké hodnoty,
reprezentující v relacích té doby částku půl druhého milionu zlatých, se během
několika hodin scvrkly do změti černých trosek.
V onen černý pátek 12.srpna 1881 krátce po 17. hodině spatřili kolemjdoucí Pražané
obláčky kouře vycházející se střechy Národního divadla. Nikdo netušil, že se
schyluje k celonárodní tragédii. V té době probíhaly na střeše divadla
dokončovací klempířské práce. Zřejmě někam zapadlý žhavý uhlík započal dílo
zkázy. Dav lidí se začal sbíhat zvědavě k budově a během několika málo
okamžiků šlo na ulicích o holý život. Každý chtěl vidět, co se vlastně s
divadlem děje. Někteří odvážlivci se snažili proniknout do budovy. Marně, bylo
všude zamčeno. Kolem 6.hodiny vyšlehly na střeše plameny. Z davu se ozvaly povely,
spíše výkřiky zoufalství. Nikoho nenapadlo zavolat hasiče. Jedním ze zachránců,
kteří se snažili o uhašení ohně na střeše, byl i sochař Schnirch. Jeho
trojspřeží bylo a je ozdobou střechy divadla podnes. Plameny se dále šířily od
budovy Prozatímního divadla směrem k Ferdinandově, dnešní Národní, třídě.
Silný vítr podporoval šíření plamenů a tak poskytnul přihlížejícím
příšerné divadlo. Těsně před 8.hodinou vzplanul zbytkový plyn v potrubí. Přívod
plynu byl sice již uzavřen, zbývající plyn vykonal své. V té době plameny zasáhly
již 2. a 3.galerii. Železné krovy praskaly, vazba se lámala, zřícení stropu na sebe
nenechalo dlouho čekat. Ozvala se ohlušující rána, to se zřítil do hlediště
osvětlovací lustr.
Protože jsou stále opakovány zprávy tehdejších novin, které jsou pod vlivem emocí
národní tragedie, zaměřené proti hasičům a tím omluvitelné, bylo by namístě
uvést tyto názory na pravou míru.
Sbor byl alarmován hlásiči, tehdy se jim říkalo požární automaty, zavedenými v
Praze r.1879 a které pracovaly na principu Morseova telegrafu. Tento systém vydržel až
do r.1971. Byly použity automaty v Národním divadle, Spořitelně české (budova
dnešní Akademie věd na Národní třídě), na rohu ulic Mikulandské a Ostrovní a na
policejním ředitelství v dnešní ulici Karoliny Světlé, tehdejší Poštovské.
Každý automat po použití vyslal v průměru 5x svůj kód v Morse značkách, což
trvalo určitou dobu. Národní divadlo mělo kód ND, Spořitelna PA, Mikulandská MR,
policejní ředitelství M. Právě proto, že automaty byly použity téměř současně,
signály splynuly a v hasičské centrále nebylo možno zprávu rozluštit. Morseův
systém to neumožňoval. Teprve na opětné použití automatu na policejním
ředitelství hasiči vyjeli, ovšem jako na požár v Poštovské ulici a ne k požáru
divadla; tedy v síle : 1 ruční stříkačka a 1 voznice (1+7 mužů). Až pak se tedy
mohlo volat o posily. Tolik k pozdnímu příjezdu.
Lidé začali pomalu formovat záchrannou akci a pomáhali hasičům zachraňovat co se
dalo. Díky hasičům a všem ostatním se podařilo zachránit mnohé další věci,
například některá hynaisova plátna z královské lóže,, část vybavení hereckých
šaten a dekorace, jinak celé divadlo bylo děsivým požárem prakticky zcela zničeno.
Co je však smutné, je to, že se po této tragedii veškerá vina dávala hasičům.
Dalším nesmyslem je tvrzení, že se všichni hasiči zúčastnili pohřbu svého
kolegy. Ano, pohřbu se zúčastnili, ale jen ti, co měli volno. V té době totiž
panovala, na dnešní dobu nepředstavitelně tuhá vojenská kázeň. Hasiči byli kasárnováni a při každém prohřešku jim byly udělovány tresty, tzv. kasárníky.
Pokud se hasič chtěl oženit, tak pouze se souhlasem městské rady a teprve po
určitých odsloužených letech!
Hasičům bylo rovněž vytýkáno, že nepoužili novou parní stříkačku. Nebyla
použita z jednoho prostého důvodu. Město ani sbor stříkačku zatím nepřevzal,
proto nemohla být zařazena do pohotovosti. Stříkačku dodala anglická firma
A.W.Stone. Dne 12.8.1881 zkoušena a umístěna provizorně v objektu Novomlýnské
vodárny u dnešního Štefánikova mostu. Přesto však byla použita. Nemohla však
dělat žádné zázraky, její výkon byl 1600 litrů/min., tedy jako dnešní menší
AS. Rozhodující bylo, že nebyla převzata. Je k dispozici dokument, datovaný 6.9.1881
tedy téměř měsíc po požáru, kde městská rada stále o převzetí jedná. Též
jsou k dispozici svědectví přímých účastníků zásahu. Např. pozdějšího
velitele sboru Hájka a ředitele karlínského sboru Huga Demartiniho.
Neodborné novinové zprávy odsuzovaly tak významné odborníky, jakými byli hasební
mistr Lammer a cvičitel Tůma. Lammer přivedl sbor na evropskou úroveň a je zcela
srovnatelný se svým londýnským současníkem Braidwoodem (zkoušky chemického
hašení a dýchacích přístrojů v půli 19.století!). Cvičitel Tůma vycvičil řadu
dobrovolných hasičských sborů.
Také je nesmyslné tvrzení, že první u požáru byla stříkačka z Bubenče. Ve
skutečnosti se jedná o sbor z Buben, který přijel jako první z celé řady
posilových dobrovolných jednotek. Samozřejmě až po sboru pražském, v Bubenči byl
založen dobrovolný sbor až v r.1901.
Další nesmysl je tvrzení o krátkých hadicích, které nedosáhly k hladině Vltavy.
Každý hasičský strojník ví, že lze podle fyzikálního Toricelliho zákona
teoreticky nasát z 10,33 metrů, v praxi asi z 8 metrů. Proto stříkačky byly
umístěny poblíž mostu na Žofín, kde je nábřeží o něco nižší. Výkon
stříkaček přirozeně se sací výškou klesá.
Na závěr můžeme říci, že se po této tragedii dávala veškerá vina hasičům a
hasebnímu mistru Lammerovi. Byl to samozřejmě nesmysl a křivda statečnému a
schopnému muži. Po požáru byly Lammerovy zásluhy zapomenuty. K 1.září je
pensionován a zcela v zapomnění umírá ve věku 82 let 7.února 1894. Hasiči udělali
maximum. Zachránili především bezprostředně ohrožené budovy, jako palác Lažanských, objekt Spořitelny české, ale především v těsné blízkosti stojící
Prozatímní divadlo. Vzhledem k možnosti tehdejších technických prostředků klobouk
dolů!
Po 50 letech městská rada zřídila záslužnou medaili pro hasiče pro ještě
žijící účastníky zásahu a všichni si pokládali za čest, že mohli pomáhat při
požáru Národního divadla a odvedli pořádný kus chlapské práce.
A jak se zachoval po požáru národ? Ač to byla národní pohroma, nerezignoval. Hned
druhý den po požáru přinášejí Národní listy výzvu předsedy výboru Sboru pro
zřízení Národního divadla F. L. Riegra na znovu
vybudování Zlaté kapličky. Národní divadlo bylo, Národní divadlo bude! Trosky
ještě doutnaly a už přicházejí první finanční dary. Za necelých 27 měsíců od
katastrofy opět znějí v hledišti velebné tóny Libuše. Použijme několik slov
operního libreta: „Český národ nezhyne!“ Je to pravda.
Pro výroční publikaci ke 150. výročí založení HZS Praha zpracovali
© npor. Milan Krchov a Pavel Rubeš - červen 2002. |