František (Franta) Anýž
* 1.2. 1876 † 8.10.1934 (1.1. nebo 1.2.Otto)Rodiče: | František Anýž * 30.12.1848 † 23.3.1914 Benigna Anýžová * 9.1.1852 † 30.3.1913 |
Sourozenci: | František Anýž * 1.2.1876 †
8.10.1934
dalších 7 mladších sourozenců
|
Manžeka: | Pavlína (Paučka) Schnirchová Anýžová * 5. (8.)10.1880 † 23.11.1937 |
Děti: | Ing. Jaroslav Anýž * 5.10.1902 † 31.8.1986 František Anýž jn. * 1.12.1903 † 12.2.1986 Pavlína (Paula) Anýžová * 21.8.1906 † 27.4.1913 Ludmila Anýžová Adámková * 4.5.1909 † 19.8.1982 Věra Anýžová Ostrčilová Baliharová Proctorová * 18.2.1915 † ? |
|
|
|
|
1.1.1903
Fanča -
Žulka - Lorka -
Bianka -
Josef - Emilie -
Emil - František -
Paučka - Milan -
Jaroslav
Franta Anýž * 1.1.1876 † 8.10.1934 Výstava v Obecním domě na náměstí Republiky v Praze 15.11.2004 - 6.2.2005 a v Hradci Králové 25. 2. – 25. 9. 2005. Hodiny,
před 1905 Osobnost Franty Anýže, talentovaného výtvarného umělce, precizního
šperkaře, vyhledávaného cizeléra a medailéra, v první polovině 20. století
proslulého a vynikajícího uměleckého řemeslníka a posléze zodpovědného a
moderního podnikatele v uměleckém průmyslu, je dnes známá snad jen skupině
odborníků. -
František Anýž, příjmením snad po francouzském vojákovi jménem
Anige, se narodil na Hořovickém statku svých předků, jejž vlastnili snad od
r.1630. Vynikal talentem a pílí na Uměleckoprůmyslové škole v Praze (ateliér C.
Kloučka a E. Nováka), takže zvládal většinu uměleckých řemesel. Neúnavným úsilím
a organizačními schopnostmi se během desetiletí vypracoval z provozovatele dílny
(založené 1902 v Praze) na majitele proslulého umělecko průmyslového závodu na
zpracování kovů. Autorsky tvořil šperky, knižní vazby a umělecké kovové předměty
historizujícího charakteru, později secesního. Jimi si vytvořil nezaměnitelný
rukopis. Členství v Mánesu mu otevíralo mnohé kontakty s významnými sochaři a
architekty, od nichž dostával prestižní zakázky. Precizními uměleckými pracemi z
ušlechtilých kovů a škálou originálních svítidel si vydobyl věhlas v celé
Evropě. Díla podle nákresů sochařů i architektů i vlastní návrhy mohl uplatnit v
řadě významných staveb (např. ve Svatováclavské kapli a Chrámu sv. Víta,
Anežském klášteře, Obecním domě v Praze, v muzeu v Hradci Králové a domě
„Beránek“ v Náchodě ad.). Sňatek s neteří sochaře B. Schnircha mu otevřel cestu
do společnosti a umožnil vybudovat moderní a účelný závod pro uměleckoprůmyslové
kovové práce v Praze. Anýž rozšířil výrobní sortiment a malé série svítidel jako
reakci na poptávku v důsledku elektrifikace (vzorkovny v Praze, Brně a v
Teplicích jich nabízely celou řadu, stejně tak mistrovy lité drobné plastiky).
Ve dvacátých letech umělcovy vlastní tvorby ubývá. Podnik se stále rozšiřuje,
ale jeho poválečný osud je však spíše smutný: v r.1948 byl znárodněn, nově
nazván „Zukov“ (do zač.90.let ve stejné sestavě i v počtu zaměstnanců) se
výrobně zaměřil na kovové součástky do strojů, dokumentace byla zničena. V
90.letech je změněn na akciovou společnost, zabývá se komerčními výrobky. Rodině
se nevrátil. Roku 1927 Franta Anýž oslavil 25 let svého podniku v prostorách
Obecního domu (se všemi 148 zaměstnanci!).
|
|
Franta Anýž * 1.1.1876 † 8.10.1934 významný český podnikatel, návrhář a výrobce kovových uměleckých předmětů a svítidel Anýž
– pojem pro mnohé neznámý. Ale pro českou hmotnou kulturu neméně významný jako
tvůrčí postavy českého uměleckého řemesla, např. Horejc, Sutnar, nebo architekti
jako Janák, Hoffman a další. Franta Anýž byl nejen činný výtvarník – návrhář
uměleckých i užitných předmětů, precizní šperkař a cizelér, ale také
zakladatel velkého kovozpracujícího závodu v Praze, schopný organizátor a osobnost
účastnící se společenského života Prahy. Jeho vysoká profesionalita návrháře a
výrobce předmětů uměleckořemeslné hodnoty mu získala věhlas u předních
architektů, s nimiž spolupracoval v první třetině 20. století. |
|
Roku 1926
dokončil Franta Anýž u své továrny na ploše 300 m2 stavbu slévárny,
největší ve střední Evropě. Mohl v ní odlévat velké zakázky našich předních
sochařů a architektů a takřka všechny významné bronzové plastiky a reliéfy. Byly
zde odlévány sochy prezidenta Masaryka, socha prezidenta Wilsona, Myslbekova socha
Krista pro Hannauerovu hrobku, Bílkova socha pro hrob Otokara Březiny, podle
Vosmíkových modelů sochy zavraždění sv. Václava a českých patronů pro Starou
Boleslav. Dále to byla také bronzová vrata do pražského Svatovítského chrámu podle
návrhu sochaře O. Španiela, model i socha motocyklového závodníka sochaře Švece
atd. Velké množství vybavení správních a veřejných budov, bank, nádraží,
radnic, divadel, zámků a dalších objektů, nyní zdánlivě anonymních, je z
Anýžovy produkce. Není divu, že si jeho práci stále objednávali významní
architekti. Pro J. Gočára vyráběl všechny kovové doplňky kostela sv. Václava ve
Vršovicích včetně oltáře a velkého kříže. Pro architekta Františka Roitha
zhotovil veškeré kovové, výtvarně pojednané interiérové doplňky, svítidla,
mříže, zábradlí a kryty radiátorů pro Městskou knihovnu v Praze a byt primátora,
radnici a posléze i pro budovu Živnostenské banky na Příkopech (nyní ČNB). |
Narodil se v Nové Vsi u
Rokycan jako nejstarší z osmi dětí hutníka Františka Anýže a jeho manželky
Benigny, rozené Černé. Pokřtěn byl na faře ve Svaté Dobrotivé (dnes místní část
Zaječova)[1]. Vyučil se modelérem, formířem a cizelérem železné litiny v
železárnách v Komárově u Hořovic. Pro své nadání byl doporučen ke studiu na
Umělecko-průmyslové škole v Praze, kde studoval v letech 1892—1899, nejdříve v
ateliéru profesora Celdy Kloučka, Antona Helméssena, Emanuela Kautsche, a dále
dekorativních předmětů z kovu u Emanuela Nováka. |
|
Franta Anýž: Kovový svět v hrsti Byl nejvýznamnějším českým výrobcem kovových
uměleckých předmětů a svítidel první poloviny 20. století. Roku 1912 založil
moderní kovoliteckou dílnu v Praze-Holešovicích, která vyrobila mimo jiné vrata
Svatovítského chrámu a odlila také známou sochu motocyklového závodníka od
Otakara Švece. https://www.euro.cz/byznys/franta-anyz-kovovy-svet-v-hrsti-861003 |