Žatecký řetězový most
Saaz
50.3347919N, 13.5390367E
most dal postavit hrabě
Karel Chotek
most projektoval
Ing. Bedřich Schnirch
1826 řetězový most přes Ohři v Žatci
První pevné spojení obou břehů Ohře zajistil řetězový most, postavený rodákem z Pátku nad Ohří Bedřichem Schnirchem mezi 27. 7. 1826 a 4. 10. 1827. Svou délkou 64 m byl v té době nejdelším řetězovým mostem na evropském kontinentu. Základní kámen řetězového mostu přes Ohři u Žatce byl položen dne 27. července 1826. Slavnostní otevření proběhlo 4. října 1827. Z pamětní desky vyplývá, že o zdárnou výstavbu řetězového mostu se zasloužil nejvyšší purkrabí Českého království hrabě František Kolovrat, dále královské město Žatec, stavební ředitel Pavel Strobach a železárny v Rychnově. Řetězový most měl délku 64 metrů (z toho přes řeku ve volné šíři 59,72 metrů). Na severním i jižním břehu se nacházely zděné věže, mezi kterými byla natažena trojice řetězů po pravé i levé straně, a ty nesly 5,55 metru širokou mostovku. Při stavbě byly použity řetězy složené z plochých železných prvků, které vynalezl Josef Božek. V roce 1891 byl po důkladné technické kontrole zjištěn nepříznivý stav řetězů. Kovy, které byly ve zdivu pod chodníkem, podlehly masivní korozi a řetězový most byl v provozu do roku 1895, poté byl zbourán a nahrazen mostem ocelovým. Svému účelu sloužil do roku 1891, kdy musel být pro
havarijní stav uzavřen. O čtyři roky později byl snesen včetně obou
opěr. Z mostu se zachovaly tři články řetězu v místním museu, v
průjezdu domu č. p. 127 by měly být umístěny dvě pamětní litinové
desky. |
Řetězový most v Žatci
model mostu v Žatci
Základní kámen pro stavbu řetězového mostu v Žatci
byl položen 26. června 1826. Při jeho slavnostním otevření dne 4.
října 1827 byla odhalena kovová pamětní deska s latinským nápisem,
která hlásá, že o zdar stavby se zasloužil nejvyšší purkrabí Českého
království hrabě František Kolovrat, město Žatec, stavební ředitel
Pavel Strobach a železárny v Rychnově. |
Žatec (Louny) - silniční most Již staré rytiny ukazují v Žatci dřevěný most přes Ohři, který je písemnými prameny poprvé doložen už v roce 1004. V 19. století byl nahrazen řetězovým mostem projektovaným B. Schnirchem, průkopníkem řetězových mostů u nás a rodákem z nedalekého Pátku. Žatecký řetězový most patřil po Strážnickém k prvním na evropské pevnině – stavěl se v letech 1,826-1827 a v provozu byl do roku 1896. Most měl délku 64 metrů, mostovka byla nesena dvěma trojicemi řetězů a byla 5,55 metrů široká. Nahradil ho pak ocelový obloukový most. V Žatci je rovněž visutá prefabrikovaná lávka pro pěší o dvou polích: 30 metrů a 71 metrů, tedy celkově stometrové délky. Jde opět o jednu z četných úspěšných prací prof. ing. Jiřího Stráského a jeho spolupracovníků. Zároveň se v Žatci zachovaly i zbytky středověkého gotického mostu z konce 14. století. Dnes se nacházejí v suterénu domu čp. 243 v ulici Obránců míru. Z mostní stavby se zachovaly 3 oblouky valené klenby, obložené tesaným kamenem. Jde o jednu z nejvýznamnějších složek středověkého města, která se alespoň z takto značné části dochovala. |
Zpět na práce Bedřicha Schnircha