Nejvyšší maršálek zemský
Jiří Kristián Lobkowicz:
Přichází nyní ke slovu první řečník, který je
zapsán pro návrhy komise.
Dávám slovo p. posl. Maternovi.
Posl. Materna: Slavný sněme! Vůči faktu ve zprávě rozpočtové komise ze dne
30. ledna 1896 uvedenému, že totiž slavný výbor zemský království českého,
nebo lépe řečeno, jeho většina již dne 12. ledna 1896 uzavřela platnou
smlouvu s panem ředitelem Myslbekem o zhotovení sochy sv. Václava a že sl.
sněmu nyní skutečně nezbývá, nežli předně zprávu zemského výboru ze dne 17.
ledna 1895 vzíti na vědomí a schváliti a za druhé žádaných dalších 28. 000
na 4 sochy světců povoliti; vzhledem k tomu dále, že také my čeští poslanci
všichni jednomyslně pro to hlasovati budeme, aby se tato věc uskutečnila, a
sice z té příčiny, poněvadž jedná se o osobu ředitele Myslbeka a ne o
nějakou osobu menšího významu pro naše národní umění, tedy ze všech
uvedených příčin zdálo by se na první pohled zbytečno, že jsem si dovolil
přihlásiti se k slovu. Ale přece je mnoho příčin, pro které nemůžeme uvedené
jednání jen tak mlčky schváliti již proto, aby se v budoucnosti neopakovalo.
Sněmovní tištěné zprávy a sice čís. 332, tisk CI. ze 16. ledna 1895 a č.
522, tisk CLXIX ze dne 30. ledna 1896 vypisují veškerá jednání zemského
výboru o této věci tak podrobně, že není třeba uváděti ještě doslovné jich
znění. Avšak o jedné věci mlčí zprávy tyto, totiž o tom, jakým způsobem
bylo. jednáno v příčině druhého modelu, který dle rozhodnutí poroty ze dne
5. prosince 1894 a sice podle odstavce 3. a 4. doslovného znění protokolu má
stejnou cenu v příčině umělecké jako model p. ředitele Myslbeka a jehož
autorem jest Bohuslav Schnirch.
Nestavím zde, slav. sněme, tato dvě jména vedle sebe, abych převedl celou
tuto záležitost na pole osobní, a také nemám zapotřebí zmiňovati se o tom,
jakého požívají zvuku obě tato jména ve vlasti naší a za hranicemi; ale
uvádím také jméno Bohuslava Schnircha proto, že přes uznání poroty a přes
obecné mínění, které bylo o výstavě modelů, jež byla od 23. prosince 1894 do
3. ledna 1895 - a také ve veřejných listech o tom bylo pojednáváno - uznal
zemský výbor království českého za vhodné, jednati tak s těmito umělci v příčině provedení žádaných změn projektů původních a o eventuelním podání
nového návrhu.
Poprvé octla se tato záležitost ve veřejnosti zprávou „Národních listů“ ze
dne 22. května 1895, ve které stojí doslovně: „Každý nepředpojatý,
spravedlivý člověk zajisté jest přesvědčen, že za těch okolností zemský
výbor měl oběma umělcům Myslbekovi a
Schnirchovi sděliti dobrozdání soudců a
otázati se, zdali uznávají oprávněnost výtek, a jsou-li ochotni vytknuté
vady na svých projektech opraviti. Když by oba umělci přisvědčili a modely
své dle dobrozdání soudců upraviti se snažili, pak měla by se opět sejiti
porota, která by rozhodla, který z opravených projektů se nejlépe podařil, a
kterému z obou umělců mělo by se zadati provedení sochy sv. Václava.
Tento postup je tak jednoduchý, samozřejmý a jasný, že každý soudný člověk
musí uznati, že se jinak jednati ani nemůže. Zemský výbor usnesl se většinou
svých členů na postupu zcela jiném. Dle usnesení zemského výboru mělo se
dobrozdání sděliti pouze řediteli Myslbekovi a nikoli
Bohuslavu Schnirchovi.
Pouze p. Myslbek má býti vyzván, aby upravil vady a výtky a nikoliv též pan
Schnirch, a pouze opravený model Myslbekův má býti posouzen zemským výborem
a nikoliv dřívějšími znalci, hodí-li se k provedení, slovem, druhý
konkurent, sochař Schnirch, jehož projekt porotou postaven byl do stejné
řady s modelem Myslbekem, má býti ignorován, jako by ani schopen nebyl vady
na jeho projektu vytknuté opraviti.
Nechceme o tomto usnesení zemského výboru pronášeti již nyní svůj soud; máme
však za to, že celá veřejnost s námi souhlasí, tvrdíme-li, že způsobem
takovým, jakým zemský výbor v tomto případě jednal, s našimi umělci jednati
se nemá.
K tomu dovoluji si opět podotknouti, že ani tato zpráva nevyličuje
záležitost tuto jako osobní a neobrací se nijak proti panu Myslbekovi, nýbrž
proti jednání zemského výboru, který měl dozajista dosti příležitosti, aby v té přičíně aspoň po stránce formální své jednání upravil.
Příležitosti této poskytla mu sama,
Bohuslavem Schnirchem podaná žádost ze
dne 18. května 1895 za tou příčinou, aby vyzván byl zároveň s panem
řiditelem Myslbekem ku provedení oprav a změn na soše sv. Václava, a aby s
ním sděleno bylo znalecké dobrozdání.
Pod číslem 30. 304, ze dne 3. července 1895 zaslán byl zemským výborem panu
Schnirchovi sice žádaný opis dobrozdání, ale zároveň oznámeno mu, že nelze vyhověti další žádosti jeho, aby zemským výborem byl vyzván k provedení
oprav a změn.
Při tom rozhodnutí zůstalo, i když po žádosti pana
Schnircha ze dne 31.
srpna 1895 byl mu k dobrovolnému a na vlastní vrub podniknutému provedení
změn dle znaleckého úsudku vydán model, který se stal majetkem zemského
výboru.
První, co se po tomto stručném vylíčení fakt musí namanouti, jest otázka, z
jakých asi příčin panu Schnirchovi nebyla zemským výborem poskytnuta
příležitost k dalšímu súčastnění se práce, která mu již proto musí býti
velice vzácnou, poněvadž zřízení sochy sv. Václava jest prvním podobným
velikým podnikem nákladem zemským v Praze prováděným.
A tu, slavný sněme, jsou možný k objasnění celého postupu a vývinu této
záležitosti toliko tři důvody.
Předně, že zásadně se chtělo jisté pojetí celého pomníku a současně se
jistému pojetí celého pomníku nepřálo; za druhé, že zemský výbor království
Českého pro příspěvek 15. 000 zl. známého „neznámého dárce“ podvolil se
vlivům jistého směru a tím ovšem také pozbyl své nestrannosti, za třetí, že
z příčin úsporných předčasně začal vyjednávati toliko, s umělcem jedním, což
ztrácí své váhy už proto, poněvadž táž zpráva předstupuje před slavnou
sněmovnu s požadavkem, aby se dalších 28 tisíc zl. povolilo, a nemělo by asi
míti žádné váhy tam, kde se jedná o povznesení našeho národního umění, pro
které se tak dlouho absolutně ničeho nepodnikalo, že, kdyby sobě zde k
našemu štěstí nebyla pomohla nezmorná síla a to nadání lidu českého, bychom
bez této samostatné podpory a bez toho vlastního vývinu neměli dnes ani
Myslbeka, ani Šchnircha, ani Brožíka, ani Hynaise a všech ostatních.
Důvodu druhého vzpomenul jsem proto, abych současně mohl prohlásiti, že
považuji zemský výbor za instanci takovou, které nemá ve věcech
spravedlnosti a čestných imponovati žádná podpora hmotná nebo mínění a vliv
soukromý či stran nikdy a v ničem.
Důvod první, slavný sněme, jest po mém soukromém zdání tím nejdůležitějším a
zároveň také tím, pro který se celá zamýšlená akce postavení sochy svatého
Václava nesetká s tím, čeho se docíliti mohlo a mělo.
Vychází to z celého ponětí a celého významu, jaký už od věků postava sv.
Václava v našem lidu má a požívá.
Troufám si tvrditi, že správným jest oné přesvědčení, že sv. Václav je v lidu českém proto tak ctěn, že je patronem české země a poněvadž byl naším
knížetem, a věřte, slovutní pánové, jen proto zní nám tak velebně prvá sloka
svatováclavského chorálu, poněvadž v ní hlaholí slova: „Svatý Václave,
vévodo České země. “ (Výborně!)
Taková je představa o našem světci, o tomto dědici koruny české a o tomto
representantu našich nejdůležitějších tužeb a v tom hledati dlužno hlavní
závadu celé konkurence čili jinými slovy: Následkem toho, že pan ředitel
Myslbek byl lépe s poměry seznámen a lépe vystihl situaci, skomponoval a
mohl skomponovati takový návrh, o kterém předpokládati mohl, že ku provedení
připuštěn bude, kdežto Schnirch pouze svým citem se vésti dal. (Výborně!)
Tím také dá se jen vysvětliti vřelý ten ohlas, jakého v celém národě našla
neobyčejně šťastná myšlénka ta v návrhu
Schnirchově, spojení pověsti o
Blanických rytířích s postavou našeho hrdiny národního, patrona země české,
poněvadž nám tato myšlénka ve sdružení při té příležitosti pravila: „Ve
svépomoci, ve vlastní síle, a jenom v té můžete najíti svou spásu!“
(Výborně!)
Nedovolím sit v té příčině úsudku, ale, jako jsem poctivě přesvědčen, že
umělec takového významu a takové tvůrčí síly, jakým jest náš Myslbek, jenom
s velikým sebezapřením podrobil se působení vlivů naň doléhajících, tak bych
v poslední hodině troufal si ještě jednou přednésti prosbu, aby sňato bylo
všechno z pomníku, co je způsobilé odciziti pomník národního patrona českému
lidu!
Promluvil jsem ve věci příliš delikátní a proto mám za svou povinnosť ještě
jednou výslovně uvésti, že neměl jsem ani nejmenšího úmyslu býti osobním a,
prosím, by slova má jen tak byla vykládána, jak byla myšlena. Lituji, že
nemohl jsem návrh tak vřele přednésti, by se stal pohnůtkou k napravení
křivdy.
Positivního návrhu, jak jsem již při začátku uvedl, za daných okolností
činiti je naprosto nemožno. (Výborně!)
Nejvyšší maršálek zemský
Jiří Kristián Lobkowicz: Přijde nyní k slovu p. posl. Dr. Pippich.
Dovoluji si ohlásiti, že se ještě přihlásili k slovu páni poslanci
Hlávka a
hrabě Vojtěch Schönborn.
Es haben sich noch zum Worte gemeldet und zwar für den Antrag der Kommission
die Herren Abg. Hlávka und
Graf Adalbert Schönborn.
Dávám slovo panu. Dru Pippichovi.
Poslanec Dr. Pippich: Slavný sněme ! Budiž mi dovoleno, abych především
dotkl se některých vývodů kollegy p. poslance Heinzla, jimiž odůvodňoval
odmítavé stanovisko pánů z druhé strany jménem německých krajanů našich.
Pánové, toto votum, které ovšem pan poslanec Heinzel odůvodňoval pouze tím,
že prý stav zemských financí nedovoluje plýtvati penězi zemskými a že prý
jde pouze o místní výzdobu pražskou, vede nás k tomu, vyhledávati tu pravou
skrytou příčinu a tu já shledávám vzdor tomuto odůvodnění přec jen v národním momentu tohoto pomníku.
V tomto směru nemohl bych se srovnávati úplně s vývody p. kolegy posl.
Materny, že snad ten pomník v nynějším svém tvaru by něco obsahoval, co by
se příčilo našemu názoru národnímu a co by snad se odchylovalo od oné přece
v této věci směrodatné tradice a legendy lidové, která znázorňuje svatého
Václava jako světce, ku kterému se náš lid modlí, ale zároveň jako vévodu a
osvoboditele, který by v případě těžké pohromy měl býti spásou vlasti.
Tyto oba momenty navzájem se pronikají, jsou sloučeny a patrně rozhodují o
uměleckém tvaru tohoto pomníku. A tu panu Heinzlovi v tom ohledu odpovídám,
že shledávám v jeho vývodech logický nelad. On pravil, že má býti pomník sv.
Václava dekorací- jaksi zvláště významnou k zemskému museu a na druhé straně
tvrdí, že prý jest to vlastně jen ozdoba Prahy a že Praha sama ma nésti
náklad na tento pomník. Jestli jest to dekorací zemskému museu, jež jest
majetkem celé země, pak zajisté náleží zemi nésti náklad na pomník ten,
který jest důstojný našeho národa.
Pánové, my nemůžeme přisvědčiti tomu a musíme rozhodně odmítati vývody
takové, které praví, že se v našem zemském museu již šlo přes meze toho, co
je příslušno účelu, co snad neslouží účelu toho důstojného zemského musea.
Pánové, kdo naše museum viděl, kdo viděl ty poklady bohaté, které obsahuje,
kdo viděl jeho sbírky, ten zajisté také viděl, že brzy nastane nedostatek
místností; ten zajisté řekne, že v této věci neplýtvalo se penězi zemskými,
že naopak bylo použito těch peněz správně, že české království zařídilo
důstojný representační stánek, který zajisté slouží všem těm účelům, ku
kterým byl zbudován a který nesměl zůstati pozadu za významem a váhou tohoto
království v ohledu kulturním i národohospodářském. V tom ohledu nemůžeme
shledávati, že by v našem museu se bylo stalo něco přílišného, naopak my
jsme se až příliš uskrovnili. (Výborně. ) Nesmí tedy takový důvod, jako jest
špatný stav financí zemských býti žádnou překážkou. Neboť do jisté míry,
pánové, jest pravda: Spořivost a hospodárnost jest na místě, ale tam, kde se
jedná o otázky cti a důstojnosti národa, tam nemůžeme počítati s nějakou
úzkostlivě odměřenou cifrou, tam musíme státi na tom, aby nynější výše, na
které jsme se octli v ohledu národním a kulturním, nalezla svého výrazu také
v nákladu na úkoly representanční našeho království. Jak jsem pravil,
součástí takového úkolu jest též pomník sv. Václava.
Já mám za svou povinnost, abych, poněvadž jsem členem rozpočtové komise,
vyznačil naše stanovisko v rozpočtové komisi. Pan zpravodaj již tak učinil.
On pravil, že stáli jsme před hotovou věcí. Zemský výbor jako výkonný organ,
který měl povolený potřebný náklad sněmem, jednal formálně správně, když
uzavřel smlouvu definitivní s mistrem Myslbekem ačkoli věcně snad o tom
názory mohou býti různé, jestli by nebyl jaksi kázal dobrý takt, aby se v
dalším jednání postupem jiným bral. V tom do jisté míry také musíme
přisvědčiti, že jsou vývody kol. p. Materny správné.
My jsme v rozpočtové komisi rozhodně akcentovali, jak p. zpravodaj tak i já,
že veřejnost česká s velké části vřele sympatisovala s modelem mistra
Šchnircha a že právě v něm viděla zosobnění toho, co jest názorem lidu, co
jest poesií lidovou o představě svat. Václava. My vzhledem k té smlouvě
definitivně již uzavřené a vzhledem ku změnám, které se staly na pomníku,
jsme se odhodlali hlasovati pro schválení i dodatního nákladu a to proto,
poněvadž jde jen o tento dodatečný náklad na 4 světce, kteří byli umístěni
na podstavci pomníku.
To jest nepopiratelné a já myslím, má-li se o tom mluviti ačkoli to nám
komisi rozpočtové, nepříslušelo, býti nějakým tribunálem uměleckým,
rozhodujícím o hodnotě uměleckých děl - byli povolaní znalci v té věci
slyšeni - že lze totiž říci se stanoviska estetického, že nynějším
přetvořením modelu mistra Myslbeka věc stala se takovou, že bylo lze spíše
pro ni se rozhodnouti, poněvadž především postava sv. Václava nabyla více
mužné síly, a poněvadž rozčlánkováním podstavce a umístěním čtyř světců na
něm celý pomník ušlechtilého vzletu nabyl a tak umělecký dojem celku
rozhodně tím získal.
Tedy v této věci mám za to, že můžeme hlasovati pro návrh zemského výboru a
rozpočtové komise. Ale, velectění pánové, jsou jisté věci, o kterých jest
třeba se zmíniti.
Z toho, co jsem pravil, vyplývá po našem zdání, že stala se chyba, že zemský
výbor, když již byla uznána rovnocennost obou dotyčných modelů, se neobrátil
také na mistra Šchnircha, aby provedl také on změny na svém modelu, poněvadž
věc taková stává se odiosní a dostává pak osobní ostří.
V tom panu kolegovi Maternoví přisvědčuji, že mohl míti vliv rozhodný štědrý
dar onoho známého neznámého dárce, který se osvědčil v tolika případech jako
opravdový vlastenec a mecenáš a který přinesl velké oběti našim zájmům
národním a uměleckým; ale nelze si mysliti, že by byl jednal za jinou
tendencí nežli ryze uměleckou.
Možná, že v tom byla jakási, abych tak řekl, umíněnost uměleckého rázu.
Přiznávám, že tendence jakéhokoliv spůsobu není umění prospěšná. Nejlépe,
když rozhoduje tvůrčí bezprostřednostť sama. Ta může vytvořiti dílo takové,
které není vedeno umělým tokem, ale které jako bystřina vytryskne z duše
umělce, dostane pravý vzlet a křídla, jak toho umění potřebuje.
Při této věci, která vyvolala rozruch v uměleckých kruzích a nabyla
odiosního rázu, mám za to, že je na místě projeviti, jak se na stranu
svodomyslnou sluší, že musíme přáti nejvolnější soutěži umělců a sice
takové, aby nehledělo se k nějakému jednostrannému ochranářství uměleckému a
to proto, poněvadž každé ochranářství přes jisté meze vedené jest vývoji
umění na škodu.
My potřebujeme co možná nejširšího vývoje uměleckých talentů, aby zejména
našim mladším umělcům bylo popřáno toho, by při takových podnicích zemských,
zejména tam, kde se jedná o velké úkoly, o monumentální věci, které jinak
nikdy nenaskytnou se umělcům našim k uměleckému řešení, mohli co nejvolnější
soutěže se súčastniti, aby mohli právě tu ukázati a změřiti sílu svého
nadání a mohli přikročiti ku práci ve velkém slohu.
Jiná příležitosť se k pracím takovým jim nenaskytá.
Není to jen ohled hmotný, jen ohled existence našich umělců, který se za to
přimlouvá, jest to ohled k jejich uměleckému vzrůstu, který nás k tomu vede,
aby se jim takové úkoly poskytovaly.
Jest ovšem pravda, že se řeklo, my mladší umělci, kteří nejsme nejpřednější,
my jsme ztraceni v takovém konkursu, nam se první ceny dostati nemůže.
A tu myslím, že jest nejlépe, aby v takovýchto případech, když opětně zemský
výbor bude míti úkol podobný, rozhodně se mimo první cenu vypisovalo více
druhých cen, aby se tímto vypsáním více druhých cen právě poskytla možnosť a
jistá výslednosť takovéto nejširší a nejvolnější soutěže.
Pánové, my jsme nabyli podobné zkušenosti při umělecké výzdobě pantheonu.
Při malířské figurální výzdobě pantheonu opět se vyskytl takový obmezený
konkurs tří umělců, kteří, ovšem všichni umělci prvého řádu a znamenité
umělecké hodnoty, přímo si vymínili, že súčastní se soutěže jen tenkráte,
když jim společně tato práce bude zadána, a mezi ně se rozdělí. To jest
zajisté, pánové, abych tak řekl, kartel umělecký, něco obdobného, jako při
kartelech národohospodářských. Jest ovšem těžko v takovýchto případech
vnutiti těm nejlepším, předním umělcům, aby se súčastnili konkursu, když je
neobmezený a také jiní se ho súčastní.
Vyvinuje se jakási tím umělecká aristokracie. V našich poměrech národních, v
poměrech malého národa, musíme si přáti, aby udržovala se v těchto věcech
jaksi umělecká demokracie.
Jest to vlastenectví, které jinde nemá takového významu jako u nás, které
může vésti ku součinnosti a ku solidárnosti všech našich uměleckých sil.
Právě v té věci musíme přímo apelovati na umělecký a národní, na vlastenecký
jemnocit našich předních umělců, aby poskytli svým druhům možnost společné
volné soutěže.
A tu končím tím, když pravím, že zajisté pro nás, pro náš malý národ, a pro
naše malé poměry v každém oboru umění budou vždy nejvýmluvnějšími a
nejrázovitějšími výtvory umělců našich ty, kde se vlastenecký vznět pojí s
uměleckým vznětem a kde vlastenecký vznět postupuje s uměleckou myšlénkou a
společně s ní tvoří a vytvořuje tak svérázná díla, která národu slouží a
povznášejí jeho jméno a slávu. (Výborně!)
Nejvyšší
maršálek zemský
Jiří Kristián Lobkowicz: Přichází nyní k slovu pan posl. Hlávka.
Posl. Hlávka: Slavný sněme! Dovolím si upozorniti jen k několika málo
omylům, které se cítím povinným opraviti.
Především bych si dovolil opraviti p. posl. Heinzla, který se k tomu
odvolával, že se při zřízení pomníku sv. Václava jedná jenom částečně o
dekoraci a o výzdobu města, že by tedy hlavně město pražské bylo povoláno,
aby tento pomník zřídilo a nikoliv země.
Proti tomu náhledu, že slavný sněm království Českého by neměl míti skutečně
docela žádné povinnosti ujmouti se umění domácího, si dovolím několik slov
pronésti.
Velectění pánové ! Praha nám zachovala velkolepé památky skoro ze všech
velikých dob umění a dnešního dne se jimi honosí a celé království pohlíží
hrdým pohledem na Prahu, na její pomníky, a vidíme na všech cizincích, kteří
náhodou či úmyslně přijdou do Prahy, že na ně zrovna ty veliké výtvory
umění, které do dneška tak krásně jsou zachovány, dělají nejlepší dojem.
Z té příčiny jsem zastával se vždy zachovávání starožitností a slavný sněm
této otázce věnoval také velikou pozornost a nedá se říci, že také městská
rada a zastupitelstvo městské této otázce by nebylo věnovalo velkou
pozornosť.
Věc, která v naší době dosud byla takřka úplně zanedbána, jest podpora umění
výtvarného na útraty zemské.
My nacházíme v budgetu dosud jenom položku pro zachování starožitností,
nikoliv ale pro fedrování umění výtvarného.
Bylo toho snad příčinou, že posud poskrovnu se ukazovali umělci takového
velikého významu, aby byli přímo vyžadovali, aby celé království bralo podíl
na jejich činnosti.
Ted takové umělce máme. „ Pánové! Naši umělci docílili uznání nejenom doma a
snad méně doma jak v celém světě. (Tak jest!)
My se z toho nadmíru těšíme a chlubíme a nazýváme se šťastnými, když naši
umělci docílí v cizině úspěchu; doma však žádný nemá za svou povinnosť, aby
k tomu přispíval, aby naši umělci také v domácí tvorbě zanechali památky,
jako zanechali naši předkové.
Z té příčiny se rozhodně proti tomu stanovisku, že postavení sochy sv.
Václava není záležitostí zemskou, ohrazuji a jsem toho náhledu, že není to
snad přímo úloha, která by byla vyvolána jako úloha zemská; ta úloha dala a
vyvinula se ne náhodou, nýbrž z potřeby musejní budovy.
Při prvním projektu musejní budovy byla již projektována a ne od jednoho,
nýbrž takřka ode všech projektantů jezdecká socha sv. Václava před musejní
budovou.
Z toho povstala další konsekvence, že o té otázce postavení jízdecké sochy
sv. Václava se rokovalo a jednalo po delší dobu let, až konečně záležitosť
ta dozrála ke stanovisku, že by se mělo k jejímu provedení přikročiti.
Chci opomenouti celé to jednání, poněvadž by to bylo tuze obšírné a není to
také záležitosť, která by zajímala slavný sněm; ale zdá se mně, že právě za
tou příčinou se dala slavnému sněmu příležitosť, aby se mohl jednou ujmouti,
a to skvělým způsobem, zbudování velkých uměleckých pomníků v královském
hlavním městě Praze.
Přiznávám se upřímně, že nám zde pomníky scházejí.
Kromě pomníku císaře Františka, kromě pomníku Jungmannova, Radeckého a Karla
IV. nemáme ničeho.
Jest tedy v naší době nejdůležitější věcí, abychom se o to přičinili, aby
podobný podnik byl postaven.
Nyní jest otázka umělecká.
Pan poslanec Materna postavil dva umělce proti sobě, ač ohražoval se pořád
proti tomu, že nemá úmysl a nižádným způsobem nechce z této otázky udělati
otázku osobní.
Já bych se také toho všemožně vyvaroval, jsem také toho náhledu, že skutečně
a nejméně ve sněmu jest možno přivésti otázku osobní s uměním v porovnání.
Bylo mluveno o té jury, která rozhodovala o těch věcech.
Jest známo, že jsem v té jury zasedal, a považuji za svou povinnost, abych
usnesení jury proti snad docela neporozuměným námitkám chránil.
Jury nevyslovila se v tom smyslu, jak to pan poslanec Materna řekl, jury
uznala, že ze všech projektů není přímo žádný tak, jak byl podán, k vyvedení
schopným. Ale, když se jednalo o to, komu se má dáti první a komu se má dáti
druhá cena, tu se o této věci jury rozmluvila a byly pak náhledy tak různé,
že se všichni s radostí k tomu přidali, když jsem navrhl, aby se tyto dvě
ceny spojily, a aby se rozdělily mezi ty dva umělce. Ten návrh vycházel ode
mne, ale byl jednohlasně přijat.
Tím nebylo řečeno, že ty dvě práce jsou úplně stejný, nýbrž bylo v jury
docela určitě o tom mluveno, jaký význam každý jednotlivý model má. Jury to
vzala velmi doopravdy, prozkoumala veškery projekty, jak za sebou šly.
Resultát toho byl, že zástupcové zemského výboru, kteří v té jury zasedali,
přišli k tomu přesvědčení, že není další konkurence potřebí a že bude mnohem
způsobilejší a správnější, přidati se k názoru jury, když se dá přímo
zakázka panu řediteli Myslbekovi. Při tom je mně nutno vysloviti se o té
otázce, která byla stran konkurence namítnuta.
Jak pan posl. Materna, tak pan dr. Pippich jsou toho náhledu, že by byla
měla zavedena býti další konkurence mezi těmi dvěma umělci, kteří byli jaksi
postaveni do první řady.
V tomto ohledu, prosil bych, aby mi také bylo dovoleno promluviti několik
slov.
Otázka konkurence ve výtvarném umění je otázka tak sporná, že se nechají
všechny důvody pro i contra se stejnou správnosti uvésti.
Já nejsem již tak mlád, prodělal jsem mnoho konkurencí, byl jsem mnohokráte
jurorem, a mohu dosvědčiti, že ani jediná konkurence nevedla ke kýženému
výsledku. Vždy bylo zapotřebí přistoupiti k dalšímu jednání, částečně
zrušiti celou konkurenci a vypsati novou, aneb přistoupiti k direktnímu
vyjednávání.
Jest to také věc úplně přirozená. Umělci, kteří stojí na výši svého umění,
kteří si vydobyli pernou prací a dlouhým namáháním jistého postavení, kteří
dosáhli uznání širšího, neuznávají za potřebné, aby při každé příležitosti
vstoupili do soutěže, riskovali dobrou pověsť, kterou již mají, a vedli
jakýsi marný boj.
Z této příčiny ukázalo se nezbytným, že při všech konkurencích, aby bylo
možno docíliti přednějších účasti umělců, bylo nutno přední síly přímo
vyzvati a zabezpečiti jim, že budou jich práce přese všechnu konkurenci
honorovány jen k tomu konci, aby konkurovali a aby byla možnosť jejich sílu
a práci posouditi
To již není, pánové, konkurence v tom smyslu, jak Vy si ji představujete, to
není konkurence demokratická, o které mluvil p. Dr. Pippich. To není jinak
možno, kdo něco umí, ten má také nárok - to je ve všem tak - aby byl uznán a
toho nelze dostati ke každé práci. Kdo chce míti umělce prvního řádu, musí k
němu jíti.
Když nyní zemský výbor uznal, že dvě práce jsou si tak blízky, že je lépe
nedělati velikého rozdílu stran udělení ceny, tím nebylo řečeno, že by bylo
dobře ty dvě síly ještě jedinou vyzvati k soutěži. Pánové - odpusťte mi toto
porovnání vždyť umělci nejsou kohouti, kteří by pořád byli proti sobě
štváni, by proti sobě bojovali. Já jsem přesvědčen, kdyby to zemský výbor
učinil a oba umělce vyzval k nové konkurenci, že by zajisté aspoň jeden
nebyl konkuroval, o tom druhém to nevím. Byl by jeden z nich jistě řekl, já
nejsem kohout, abych se pořád pral; nemělo by to také praktického výsledku
žádného, musila by býti zas zvolena jury.
Dle mého přesvědčení jednal zemský výbor úplně dle náhledu jury a jednal se
stanoviska v umění úplně správného.
Já jsem se dříve o tom vyslovil, že považuji za povinnosť země, by brala
podílu na postavení pomníku, o kterém je tu řeč.
Já bych poukázal na to, co jiné malé země činí pro umění, na př. v Kodani;
ten malý národ obětoval ohromné sumy na Thorwaldsenovo museum, aby umělec,
kterého byli tak šťastni míti, zaměstnán byl a zachovala se po něm památka.
To, myslím, že také jest naší úlohou, jestli se nám podá příležitosť a
možnosť, abychom zaměstnávali oba umělce a kdybychom měli tři, abychom
zaměstnávali všechny tři, abychom si zachovali památku těch geniů a sil,
které nám prozřetelnost božská darovala. (Výborně !)
Dovolil bych si upozorniti konečně ještě na malý omyl, ve kterém se p.
poslanec Materna nachází.
Dělala se zemskému výboru předhůzka, že podléhá vlivu nějakého ustanovení a
bylo ohražováno, že by zemský výbor, který stojí v postavení tak vysokém nad
všemi stranami, který má hájiti výhradně vždy jen věc, neměl podléhati
docela žádnému vlivu.
Ta věc se vztahovala, jak také zřejmě řečeno bylo, k jistému věnování k
účelu zřízení sochy sv. Václava.
Prosím za odpuštění a činím tak jako úplně o věci zpravený; to věnování bylo
podáno české akademii, aby česká akademie si to vzala za úlohu, poněvadž
tenkrát nebylo jiné možnosti, aby se nějaká velká umělecká díla v Praze
provedla a takové umělecké dílo postavilo.
Česká akademie ucházela se u městské rady i u sněmu, aby dostala podporu
dostatečnou ku provedení věci. Sl. sněm se na tom usnesl, že nedá podpory,
nýbrž že vezme pořízení sochy do ruky. To bylo nejsprávnější, v tom neměla
ani akademie, ani toto věnování žádného podílu. Věnování leží do dnešního
dne u akademie a ze všeho jednání vyplývá, že akademie si vyhražuje
rozhodnutí o vydání tohoto věnování zemskému výboru, až bude věděti, jakým
způsobem má býti socha sv. Václava pořízena.
Akademie do dneška čeká na rozhodnutí, jakým způsobem bude provedena, aby se
o tom rozhodla podati své poslední ustanovení sl. zemskému výboru.
Posledního dne došlo toto rozhodnutí zemského výboru a akademie právě o tom
rokuje, a jest přirozeno, že akademie bude se vším srozuměna, jak slav.
zemský výbor ustanoví a že částka přiměřená bude slav. zemskému výboru
vydána.
To jest skutečný stav věci a já se cítím nucena se k tomu přiznati, abych
zabránil všem omylným výkladům, které o té věci jsou (Výborně!)
Nejvyšší
maršálek zemský
Jiří Kristián Lobkowicz: Dávám nyní slovo panu poslanci hraběti Vojtěchu Schönbornovi.
Přísedící zemského výboru
hr. Vojtěch Schönborn: Slavný sněme! Chci se jen
několika slovy ještě zmíniti o otázce, kterou se slav. sněm již po delší
dobu zabývá.
Musím předně vysloviti své potěšení nad tím, že skutečně se všech stran a se
všech úst, které o tomto předmětu mluvily, vyslovena byla ochota, působiti k
tomu, aby úkol, který každému Čechu, myslím, k srdci přirostl, úkol totiž
pořízení důstojného pomníku sv. Václava, byl slav sněmem též skutečně
vykonán. I ten řečník, který činil námitky proti tomu, aby jakási částka
byla k tomu účelu věnována, způsobem, který se mne dotekl velmi sympaticky,
podotknul, že i příslušníci jeho národnosti, jeho soukmenovci chovají úctu k
sv. Václavu jakožto patronu země České.
Myslím, že jest tím vysloveno, že, praví-li se, že národ český jest národem
Svatováclavským, se to pojímá v širším smyslu, že pod názvem „národ
Svatováclavský“ pojmouti se mohou také soukmenovci němečtí.
Ovšem důvody, které pan poslanec Heinzel dále uvedl proti tomu, že by částka
větší slav. sněmem mela býti na tento úkol věnována, myslím, že nejsou
správné. Mohu jenom tvrditi, že dle mého zdání pořízení velkého uměleckého
díla rázu tak ideálního jest v první řadě úkolem, který přináleží sněmu
král. českého. Jen proto jsem se vlastně přihlásil k slovu, abych krátce jen
několika slovy odpověděl na výtky, které byly činěny proti způsobu jednání
zemského výboru v této věci. Já nechci býti nikterak osobním a uznávám velmi
rád, že ode všech pánů, kteří mluvili v této věci, velice šetrným, abych tak
řekl, delikátním způsobem záležitost byla projednána. Oč se jednalo zemskému
výboru? Zemskému výboru muselo se jednati o to, aby byl zjednán krásný model
pro sochu sv. Václava a aby pokud možná k tomu působil, by uskutečnění
pomníku se v brzku provedlo. K tomu čelilo veškeré jednání, které zemský
výbor v této věci provedl, k tomu čelilo též vypsání konkursu a veškeré
další jednání s umělci, na které bylo v debatě poukázáno.
Nechci se též dotknouti záležitosti, zdali má ten neb onen model, který byl
pořízen a vystavěn, větší uměleckou cenu. Nejsem sám umělcem ani znalcem. Já
mohu však se svého stanoviska říci zcela upřímně, že model, který byl též
vyznamenán, model pana mistra Schnircha, mne velmi sympaticky se dotknul, a
v mnohých směrech a kusech zdál se mi model tento dosti příhodný a krásný.
Ovšem ty výtky - když jsem již u modelu - které byly činěny prvním panem
řečníkem s české strany proti nynějšímu modelu ředitele Myslbeka, že
neodpovídá snad národnímu pojmutí postavy sv. Václava, vůbec nemohu sdíleti,
již proto ne, protože, když prochází se celou vlastí, všude ve statisicích
exemplářích socha sv. Václava, jak ve vesnicích tak i v městečkách je
postavena - může se říci, že myšlenka, kterou jest prodchnut model ředitele Myslbeka, nachází se v těchto menších pomnících po celé naši vlasti
vyjádřena.
Myslím, že dle mého osobního náhledu tento ideál národní právě v tomto novém
modelu jest velmi dobře znázorněn.
Zemskému výboru jednalo se o to, aby zjednal důstojný model. Zemský výbor
nebyl nikterak vázán, aby jednou nebo druhou cestou se bral; ani z usnešení
slavného sněmu, který, jak známo, učinil několik usnešení v tomto směru, ani
ze zpráv, které byly podány zemským výborem a schváleny sněmem aneb které
byly podány rozpočtovou komisí - naschvál jsem zprávy ty dnes ještě jednou
prozkoumal - nevychází, že by sněm nebo komise rozpočtová vyslovily mínění,
že zemský výbor si má jinak počínati v této věci.
Ovšem byla dána možnost, buďto ihned po ukončení konkursu jednati s oběma
umělci, kteří byli poctěni první a druhou cenou, anebo byla dána možnost
jednati ihned s umělcem jedním.
I jury sama, a tu mohu se odvolati na to, co právě pan vrchní stavební rada
Hlávka pravil, nepraví tím, že postavila oba modely na stejný stupeň, že s
oběma umělci má býti jednáno.
Zemský výbor měl za to, že jest úplně oprávněn tak jednati, jak jednal.
Zemský výbor měl za to, že takovým jednáním nejlépe vyhovuje úkolu, o který
se jedná.
Modely byly rovnocenné a pravil jsem, že dle mého náhledu má model
Schnirchův mnohé krásy; avšak, když se jedná o to, aby pomník byl zřízen
nákladem zemským, tu přece dle mého náhledu musil zemský výbor také k tomu hleděti, že jeden z těchto umělců, o které se jedná, má pověsť světovou a
když se jedná o pořízení tak významného podniku, že v první řadě a vlastně
jedině rozhodovati musí ta úvaha, jakým způsobem se dá docíliti, aby model a
pak pomník v plné kráse byl proveden. A zemský výbor byl toho náhledu, a já
náhled ten doposud chovám, že tohoto úkolu jedině mohlo býti dosaženo
jednáním právě takovým, jak bylo provedeno, že tímto jednáním též jedině
mohlo býti docíleno, aby věc v brzku byla uvedena ku svému konci, a proto
také zemský výbor takovým způsobem, jak mu bylo úplně volno, jednal.
Myslím, že když slav, sněm přijme návrhy, které budžetní výbor v souhlase se
zemským výborem předložil, tím sám vykoná veliké dílo, že tím dá výrazu oněm
vznešeným ideálům, které v srdci každého příslušníka národa českého, národa
Svatováclavského, nezvratně spočívají. (Výborně! Výborně!) |
Nejvyšší
maršálek zemský
Jiří Kristián Lobkowicz: Přihlásil se ke slovu p. posl. Materna. Dávám jemu
slovo.
Ich ertheile das Wort dem Herrn Abg. Materna.
Posl. Materna: Dovolím si, slavný sněme, pouze čtyři krátké poznámky, a sice
první naproti velezasloužilému a
slovutnému panu vrchnímu stavebnímu radovi Hlávkovi, který mě činil výtku v
příčině nesprávného pojetí protokolu poroty, a tu upozorňuji na zprávu
sněmovní ze zasedání loňského, které jest připojen protokol o této porotě
sepsaný dne 15. prosince 1894, a kde stojí doslovně v odstavci třetím:
„Modely čís. 3. a 6. (tedy modely Myslbekův a
Schnirchův) mají mnohé
přednosti, také mnohé nedostatky a mají stejnou cenu v příčině umělecké. “
Ovšem, jelikož jsem neměl příležitosť blíže seznati intence poroty nebo
vůbec příčinu, pro jakou to tak pojato bylo, ne mohu býti také z toho kárán,
že jsem snad nějaký jiný smysl tomu položil, než jak znění protokolu samo k
tomu poukazovalo.
Za druhé v příčině výtky ohledně vlivu onoho známého „neznámého dárce“
poukazuji na touž zprávu, kde na stránce 4. ve třetím odstavci stojí: „Zemský výbor se rozhodl pro způsob posléze uvedený, totiž pro vypsání
veřejného konkursu spolu s pozváním vynikajícího umělce. Za takového umělce
uznal zemský výbor cís. kr. ředitele umělecké průmyslové Školy v Praze,
Josefa Myslbeka, jehož výkony dosavadní ručí za zdárné provedení, při čemž
dále kladla se váha na to, že mu mělo býti svěřeno se strany IV. třídy české
akademie provedení dotyčného modelu vedle intencí neznámého dárce.
Tedy dovolával jsem se opět v té příčině fakta.
Konečně k velectěnému panu hraběti Schönbornovi dovoluji si jenom tu
poznámku, že jsem práce Myslbekovy rozhodně nedovolil si žádné kritice
podrobovati, a že mu děkuji za laskavé uznání toho, že jsme o té záležitosti
delikátní jista také delikátním způsobem pojednávali, a prosím, aby laskavě
v té příčině ráčil se opraviti, že nebylo skutečně ani v nejmenším mým
úmyslem po stránce umělecké zde debatu nějakou zahájiti a vyvolati.
(Výborně!)
Nejvyšší
maršálek zemský
Jiří Kristián Lobkowicz: Jelikož se nikdo více ke slovu nepřihlásil,
prohlašuji debatu za skončenou.
Es ist Niemand mehr zum Worte gemeldet; ich erkläre die Debatte für
geschlossen.
Dávám závěrečné slovo panu zpravodaji.
Zpravodaj posl. Adámek: Slavný sněme! Musím vysloviti své politování nad
tím, že nemohu se súčastniti této debaty tak, jak bych chtěl a mohl, kdyby
mně nebylo jako zpravodaji úkolem hájiti toliko posici rozpočtové komise.
Debata provedena nejlépe ukazuje, jak správným bylo stanovisko rozpočtové
komise a tohoto slavného sněmu při jiných příležitostech, když šlo o
takovéto odborné otázky znalecké, že rozhodovati po stránce odborné v takových věcech může toliko výkonný orgán tohoto slavného sněmu, zemský
výbor submittuje na soud odborných znalců. (Souhlas. )
Tuším, velectění pánové, že tato debata, jež měla v mnohém ohledu podivnou
barvu, věci samé, o niž jde, valně neprospěla.
Nemohu se, velectění pánové, zhostiti pocitu, že jest nám velký počet
současných geniálních umělců příliš velkým břemenem. Měli bychom vzpomínati
známého sporu, který svého času byl v Německu veden o to, kdo jest větší,
zda Göthe nebo Schiller. Byl rozřešen výrokem šalamounským: Těšme se tomu,
že máme oba. (Potlesk. ) Tuším, že takovým způsobem také tento spor, který
byl touto debatou do této sněmovny zanesen, by měl býti řešen. Buďme rádi a
těšme se tomu, že i v nepříznivých poměrech našich z našeho lidu vychází
tolik geniálních mužů a geniálních umělců, že se můžeme svou tvorbou
uměleckou chlubiti před celou Evropou. (Potlesk. )
Oproti panu kolegovi Maternovi musím připomenouti, že jsem stanovisko, jež
ve příčině volnější konkurence při pořizování takovýchto děl dnes hájil, měl
česť jménem rozpočtové komise hájiti již dne 15. ledna 1894 na tomto slavném
sněmu. Tenkráte jsem jménem rozpočtové komise obhajoval zásadu, aby při
konkurenci, která měla býti zavedena na umělecké vyzdobení Musea království
českého, nebylo hleděno toliko k některým, nýbrž ke všem vynikajícím mistrům
našim. Tenkráte jsem mimo jiné také pravil: Rozpočtová komise uznala, že
nemůže slavný sněm o jménech mistrů rozhodovati; rozhodnutí to musí býti
zemskému výboru zůstaveno, zemskému výboru jako výkonnému orgánu pod jeho
zodpovědností a po zralé úvaze a poradě s odbornými znalci. Na tom
stanovisku trvám také dnes a na tom stanovisku trvala také rozpočtová
komise, když se usnesla na návrzích, jež mi jest obhajovati. Vycházejíce z
tohoto, po mém soudu, správného stanoviska nemůžeme dospěti k výsledkům
jiným, nežli jsou obsaženy v návrzích, jež rozpočtová komise činí.
Když po usnesení slavného sněmu byla zem. výborem definitivně uzavřena
smlouva o pořízení sochy svatého Václava, není možno, aby o pořízení
ostatních Čtyř soch byla uzavřena smlouva s jinými nebo různými mistry.
(Souhlas).
Pánové, nemohu se jako zpravodaj komise přímo pouštěti ve spor o to vedený.
kterému modelu sv. Václava má býti dána přednost, avšak, že není
nepochybným, co zde bylo mluveno proti modelu Myslbekově, to vychází již z
úvah, které o tomto modelu byly v našem časopisectvu. Prosím, by mně nebylo
chybně rozumněno. Otevřeně se přiznávám, že
Schnircha jako umělce vysoko
cením, a že mi jest jeho model sv. Václava velice sympatickým; avšak na nás
dnes není, abychom rozhodovali, je-li
Schnirch větším mistrem nežli Myslbek,
nebo opačně. Máme rozhodnouti, zdali jednání, které ve příčině pořízení
modelu pomníku svato-václavského bylo zemským výborem provedeno, se srovnává
s usnešeními a s intencí slavného sněmu, a mají-li býti ujednání zem.
výborem učiněná schválena? (Tak jest!)
Poněvadž byly v debatě pronešeny úsudky o umělecké hodnotě modelu Myslbekova,
budiž mi dovoleno citovati n. p. posudek „Světozoru“ kterýž o tomto díle
mimo jiné napsal: Již tento návrh poskytuje obraz budoucí nádherné,
figurální ozdoby velkolepého náměstí svatováclavského, jemuž se nemohlo dostati sochy patrně jeho hodnější, než z ruky Myslbekovy. V tom jsou
všichni přáteli umění jedné mysli. (Slyšte!) Není to výrok můj, jest to
výrok českého kritika v odborném listě. Poněvadž jsem se octl na Václavském
náměstí, přejdu k panu kol. Heinzlovi, kterýž tak trpce toužil, že toto
velkolepé náměstí pražské chceme na útraty zemské ozdobiti uměleckým
pomníkem. Pan kol. Heinzel na to zapomněl, že dnes nejde teprve o povolení
ku zřízení sochy sv. Václava na tomto náměstí, nýbrž že jde o provedení
dávného usnesení, jež tento slavný sněm v této příčině již byl učinil. Kdyby
se p. posl. Heinzel pamatoval na stavbu nového Musea království Českého, a
kdyby byl navštívil toto Museum on však dokázal, že ho nenavštívil, poněvadž
tvrdil, že je ústavem toliko českým, což není pravda - byl by viděl, že na
rampě před museem je dosud základ podstavec pro sochu sv. Václava, kteráž
měla dle stavebního programu musea na tom místě býti podstavena. Kdyby byl
p. posl. Heinzel býval stopoval toto jednání, byl by dospěl také k tomu
poznání, že když podle nálezu poroty znalců slavný sněm rozhodl, aby byl
pomník sv. Václava zřízen na svatováclavském náměstí, současně bylo
ustanoveno, aby byl co možná blízko průčelí Musea království českého,
poněvadž má býti souvislou a integrující částí průčelní dekorace tohoto
Musea. Nejde tedy o nové povolení, jde toliko o provedení toho, na čem se sl.
sněm již dávno byl usnesl. (Tak jest!)
Také náklad na pomník svatováclavský pan posl. Heinzel neudal správně.
Podle rozpočtu, který zemský výbor učinil, činí celý náklad na zřízeni
pomníku 110. 000 zl.
Těchto 110. 000 zl. však dnes povolovati nemusíme, jde toliko o povolení
honoráře za 4 nárožní sochy, o 28. 000 nákladu na odlití těchto soch, který
má činiti 12 000 zl.
Celkový náklad na pomník tento však příspěvky mimořádnými a věnováním
nejmenovaného mecenáše bude snížen až na 95-92 000 zl.
Pan poslanec Heinzel arci řek1, když snem řekl a, že musí také říci b; v tom
s ním souhlasím. Když sněm rozhodl, že má býti zřízena socha svatováclavská
a o model této sochy jest uzavřena definitivní smlouva - to je a, musí říci
také b; musí ostatně schváliti také zatimní smlouvu o zřízení těch 4
nárožních soch, bez kterých tento pomník nemůže býti. (Tak jest!)
Pan kol. Heinzel obešel docela otázku, co se má díti s definitivně uzavřenou
smlouvou o sochu sv. Václava.
Nepravil, že jest proti tomu, aby pořízen byl tento pomník, ale řekl, že
bude hlasovati proti této položce.
Ptám se, může mezi zemským výborem a Myslbekem definitivně uzavřená smlouva
býti zrušena?
Myslím, že ani žádný z německých kollegů p. posl. Heinzla, již jsou právníci
nemůže tvrditi, že by mohla smlouva tato býti zrušena.
A jakmile to tvrditi nemohou, měli by jednomyslně hlasovati pro náš návrh,
aby také zatímní smlouva jako důslednost smlouvy této definitivní byla
schválena. (Pochvala) Že tak nečiní, to vysvětluje se toliko tím, že se
nespravují právnickou rozvahou, nýbrž pouze národním odporem proti nám. (Tak
jest!)
Pánové, Vám jde o to, abychom neozdobovali vznešenými pomníky umění drahou
naši matičku Prahu.
Praha je a také přes váš odpor zůstane hlavou tohoto království a mátí
našich měst a my jako věrní synové svého národu pokládáme za svou svatou
povinnost přispívati k tomu, aby toto staroslavné město, které tolik
utrpělo, opět se zalesklo ve své někdejší slávě a aby náměstí jeho mluvila
našemu lidu srozumitelnou řečí naší slavné historie. (Výborně ! Potlesk)
Nedivte se tomu, že s vlasteneckým nadšením po tom toužíme a o to pečujeme,
aby Praha byla tím, čím druhdy bývala, netoliko našemu národu, nýbrž i
tomuto celému staroslavnému království. (Potlesk) Že pánové. Vy nemáte smysl
pro tyto naše vznešené city, jest s politováním, a proto tím horlivější musí
by ti i naše vlastenectví, tím usilovnějším musí býti snahy naše v
uskutečnění našich ideálů. (Pochvala)
Přicházíte s finančními ohledy. Ano, pánové, až Praze dá stát 40, 000. 000
jako dal n. p. Vídni na spojovací prostředky problematické ceny, až nebude
stát z nás vydírati poslední jiskru poplatních sil, až budeme míti tu
samosprávu, po které tak toužíme, potom si hravě opatříme své kulturní a
hospodářské potřeby sami. (Pochvala) Avšak do té doby neočekávejte, že my
budeme míti tak málo vlastenectví, abychom z ohledů těch zanedbávali
kulturní a hospodářské zájmy tohoto království.
My, pánové, dobře víme, že stojíme v Krušném zápasu konkurenčním ve všech
oborech hospodářských i kulturních s našimi protivníky a nepřáteli mocnými,
a proto také postihujeme své povinnosti s napnutím, ba přepnutím všech svých
sil budeme pracovati, abychom v ohledu hospodářském i kulturním byli
soupeřům svým na roven.
My dobře víme, že by byl osud náš spečetěn, kdybychom v těchto konkurenčních
zápasech nebyli vítězi. (Tak jest!)
Proto pánové, nepřicházejte s takovými finančními ohledy a hleďte
jednosvorně s námi, jak jste také dnes při jiné příležitosti deklamovali,
hájiti hospodářské a kulturní zájmy tohoto království; domáhejte se s námi
obnovení svézákonnosti naší vlasti, jež jest také nesměrné důležitosti
hospodářské. (Výborně!)
Spojte se s námi, aby toto království České v této polovině říše nebylo
popelkou, ale aby se stalo opět tím staroslavným královstvím Českým, a pak
nebudeme muset také na oltář našeho umění skládati toliko haléře žebrácké a
z ohledů finančních zanedbávati i nejživotnější zájmy kulturní.
Z těchto, pánové, důvodů musíte uznati, že my jako národ kulturní víme, jaké
jsou naše povinnosti k našemu umění. V umění vidíme nejvyšší výkvět kultury,
v umění vidíme pramen, ze kterého se vynořují nejvznešenější perly a
klenoty, jimiž národ zdobí své skráně a zvěčňuje své památky
Jsem si plně vědomi povinnosti, že, co učinili v umění pro nás otcové naši,
musíme také činiti my pro své potomky. Bylo by zajisté hanbou, abychom my na
konci XIX. století, v této době nejvyššího rozkvětu kulturního, našim
potomkům nezachovali nejvznešenější památky tohoto výkvětu v důstojných
památnících našeho výtvarného umění. (Výborně!)
Jsem přesvědčen, že pomník, o který jde, bude takovou památkou.
Nekončím svými slovy, končím opět slovy českého kritika, který ve „Zlaté
Praze“ o modelu Myslbekovu napsal:
„A tak mám přání jen jediné, aby konečně již došlo ku skutečnému provedení
tohoto návrhu, výborného co do koncepce, v provedení i uspořádání celku i v
podrobnostech, který v každém směru v plné míře vyhovuje účelu svému; a
zajisté po svém postavení na místě určeném pomník tento bude zajisté
netoliko vzácnou ozdobou městu, ale i skvostem, v němž celý národ český bude
spatřovati pravé palladium své lásky k vlasti, jakož i snah po obnovení
lesku staroslavné koruny české. “
Tím končím a odporučují sl. sněmu opětně ku přijetí návrhy rozpočtové
komise. (Potlesk, hlučná pochvala) |