Zájem o znovuobjevenou
renesanci, dobu, v níž i velcí umělci tvořili drobná díla, podnítil ve druhé
polovině 19. století účast četných architektů i jiných umělců na poli užitého
umění. Byli to zejména architekti, kteří - podobně jako jejich předchůdci velkého
historického slohu řešili své projekty do detailu (Josef Schulz, Antonín Barvitius,
Josef Fanta aj.). Jiní vedle své hlavní činnosti pěstovali stejně intenzívně i
obory uměleckého řemesla jako učitelé Uměleckoprůmyslové školy (např. Jan
Koula). Z malířů potom vzpomeňme návrhů Josefa Mánesa,
které zasáhly - dlužno však říci z nedostatku velkých příležitostí - takřka do
všech oborů užitého umění. Mnozí umělci přispívali k umělecké výrobě jenom
občas. K takovým patřil i významný představitel generace Národního divadla
Bohuslav Schnirch (1845-1901). Také v životě tohoto předního českého sochaře
hrálo umělecké řemeslo svou roli. Větší pozornost mu věnoval tam, kde se
bezprostředně stýkalo s realizací jeho vlastních sochařských děl. Ostatní práce
byly spíše soukromé povahy.
Kontakty s kovolijci byly pro sochaře jeho formátu samozřejmostí. Spolu s Arnoštem
Poppem, Stanislavem Suchardou, Františkem Hergesselem a dalšími úzce spolupracoval od
osmdesátých let s hanavskými železárnami v Komárově. Sochařské modely se tu
odlévaly ze šedé litiny, pro reprezentační účely se však užívalo i klasického
bronzu. Proto také Schnirchův model světlonošů ze schodiště Zivnostenské banky byl
patrně zkušebně odlit do litiny, avšak konečná realizace byla provedena v bronzu.
Umělci se nabízela možnost realizovat v komárovských slévárnách i
nejvýznamnější dílo - jezdecký pomník Jiřího z Poděbrad, na němž usilovně
pracoval už od poloviny 80. let. Zvolil však nakonec řešení, jež u nás nemá
obdoby. Na speciální železnou kostru nechal upevnit sousoší vytepané Rudolfem
Scnurichtem ze dvanácti měděných plátů. Mimořádné monumentální kovotepecké
dílo podle sochařova návrhu spatřila veřejnost poprvé na Zemské (průmyslové)
jubilejní výstavě roku 1891 v Praze. Zůstalo chloubou nového areálu pražského
výstaviště ještě o čtyři roky později na Národopisné výstavě českoslovanské.
Definitivně byl pomník umístěn uprostřed poděbradského náměstí roku 1896.
Pravděpodobně se Schnirchovi nezdála šedá litina a dokonce ani bronz dostatečně
důstojným materiálem pro tak závažné dílo. Komárovští slévači však zhotovili
v litině kolem roku 1880 podle Schulzova návrhu a patrně
Schnirchova modelu mohutné
kandelábry rámující slavnostní schodiště před Rudolfinem (Domem umělců).
Samostatnou a jistě nejznámější kapitolou Schnirchova díla jsou bezesporu práce pro
Národní divadlo. Schnirch kladl hlavní důraz na monumentální sochařskou výzdobu, v
níž se podřídil konceptu profesorů Josefa Zítka a jeho
nástupce Josefa Schulze. Nebylo tomu jen proto, že byli vedoucími architekty, ale že
spatřoval v jejich záměrech jednotné slohové dílo, ekvivalentní snahám
obdivovaných architektů klasické renesance. S tímto závazkem byla spojena i
rozsáhlá zátěž úkolů plastické výzdoby, zejména trig, ale i architektonických
článků, kterou musel Schnirch ve svém ateliéru zvládat. Zachovalo se nejen několik
kreseb, ale i obsáhlý účetní materiál v umělcově pozůstalosti. V něm najdeme
položky i na drobné detaily, jak pro plastické, tak i architektonické prvky, např.
rozety, výplně kazet, vlysy apod. Kromě štukatérských prací stropů to byly
ornamentální vlysy poprsní, galerií a balkónů od velkých karyatid až po rozviliny
nebo třeba plastické rámy zrcadel. V širokém záběru činností pro Národní
divadlo, jež mu zabírala všechen čas, se ujal i malých úkolů, jakými byla např.
plaketa na podporu obnovy vyhořelého Národního divadla z roku 1881. V podobném duchu
navrhl plaketu k rozvoji Královských Vinohrad (1895).
Poslední okruh zájmu Bohuslava Schnircha o umělecké řemeslo byl spíše soukromého
rázu. Ze své italské cesty v letech 1871-1873 se vrátil opojen renesančním uměním
a architekturou florentských paláců. Nemohl sehnat v Praze vhodný byt a ateliér,
rozhodl se proto, že si postaví vlastní rodinný dům na parcelách za zbořenými
hradbami Nového Města, v dnešní Mikovcově ulici na Vinohradech. Projektoval si sám
nejen celý dům (přičemž mu po technické stránce pomáhali jeho přátelé
architekti Jan Zeyer a Antonín Wiehl), ale i jeho
vybavení. Na průčelí v duchu klasické florentské renesance navrhoval kromě
sgrafitové výzdoby také dveře s bohatou světlíkovou mříží vstupního portálu.
Nalezly se návrhové skici i další varianty asi nezachovaných mříží. Z
kovářských doplňků dnes již bohužel zmizely (při poslední opravě průčelí)
mřížky květinových zahrádek. Z interiéru salónu dodnes zůstala knihovna,
komponovaná do výklenku kratší stěny pro frontální pohled ve formách okázalého
renesančního průčelí. (Nyní se nachází v expozici nábytku Uměleckoprůmyslové
muzea v Praze na státním zámku v Duchcově.) Pod rozlomeným štítem s Dantovou bustou
najdeme v medailónech monogramy s daty narození umělcových dětí. Zrod skříně
určuje nápis v intarzované výplni podstavce: Manželé
Boh. a
Rob. Schnirchovi dali
mne zhotoviti M. V. Hilšrem v Praze L. P. 1899. Na čelní stěně se vedle řezby a
intarzie uplatnily i vitráže prosklených dvířek. Bohatým uměleckořemeslným
zpracováním se knihovna nápadně odlišovala od praktického zařízení domu; je proto
zřejmé, že se měla stát rodovou památkou pro další pokolení. Její formy jsou
takřka výjimečným příkladem ortodoxního vlivu italské renesance v českém
historismu 19. století.
Čistě intimní je také litý stříbrný náramek s motivy rozviliny a s ženskými
torzy, věnovaný manželce, který je blízký vlastní Schnirchově sochařské tvorbě.
Řezbářskou prací byly naproti tomu návrhy rámů na portrét choti a vlastní
podobiznu, které pro něj namaloval jeho přítel a spolupracovník na Národním divadle
prof. František Josef Ženíšek.
Vzpomenuté a částečně realizované Schnirchovy návrhy pro uměleckořemeslné práce
sdílejí přísný slohový názor, jímž je vedena většina jeho sochařské produkce,
spjatá hlavně s Národním divadlem. Jsou však také zajímavým příspěvkem k
českému historizujícímu projevu ve sféře umělecké výroby druhé poloviny 19.
století.
|