„... hodlám věnovat veškeré síly a
schopnosti své umění svému. Jedním z nejkrásnějších úkolů, jaký v životě se
mi naskýtá a vůbec snad i naskytne je triga. Hořím touhou bych síly své na tak
obsáhlém díle zkusiti mohl, cítím se v tomto oboru povolaným a jsem odhodlán
podniknout touto prací zápas s vynikajícími sochaři cizozemska - na úkor-li
či prospěch vlastí, ponechávám výsledku.“
Tato slova, plná vnitřní síly a tvůrčího odhodlání poslal sochař
Bohuslav
Schnirch v září roku 1875 Sboru pro zřízení českého Národního divadla, když
předtím ve světě nasbíral vše nejlepší, co mu mohly tehdejší umělecké
metropole pro tvůrčí budoucnost poskytnout: ve Vídni a v Mnichově přijal za své
Ideály novorenesanční, v Římě pak dozrál mezi antikou a renesancí skutečnou do
podoby, v jaké ho známe podnes.
Schnirch byl z rodu dělných Čechů; z rodu, který se téměř s geometrickou
přesností štěpil do dvou větví: technické, k níž patří sochařův otec, královský inženýr a stavitel železné dráhy
(postavil mimo jiné i slavnou trať z Vídně do Terstu) , i strýc - první, stavitel řetězových mostů v Evropě.
Rodová větev umělecká je poseta múzami zpěvu, baletu, malířství i sochařství a
celou plejádou jmen, zapsaných v umělecké historii národa. A že jablka nepadají
daleko od, stromu ani po desítkách let, o tom svědčí i náš současník, malíř,
restaurátor, sběratel a ochranitel velkých uměleckých hodnot Miloš Malina. Ve svých sbírkách uchovává i řadu
dokumentů, svědčících o zápasech svého prastrýce
Bohuslava Schnircha, zápasech,
které byly podstoupeny proto, aby národ získal několik drahokamů, zdobících klenot,
zvaný Národní divadlo.
Triga -
prubířský kámen
Ačkoliv soutěž na sochařskou výzdobu vnější
části Národního divadla byla vypsána už v roce 1872, zůstává ještě dodnes
utajeno, proč byla sochaři přijata s tak zanedbatelným zájmem. Národ, neobyčejně
tehdy vlastenecky naladěn, neměl víc- než pár sochařů, kteří Zítkovu stavbu
poctili pozorností. S odstupem času sedá říci, že k tomu zřejmě přispělo i
tehdejší složení výtvarné akademie, které pozapomnělo na zřízení sochařského
ateliéru. Snad.
Avšak skutečnost ukázala, že soutěž na zhotovení trig pro pylony na obou stranách
lodžie byla obeslána dvěma návrhy, a to s italským a německým heslem, a soutěž,
vybízející umělce k ztvárnění Apollóna a devíti Múz našla adepta pouze
jediného.
Další překvapení však porotu čekalo po vyhodnocení a otevření obálek se jmény
autorů: Podle posouzení umělecké komise byl doporučen ke zpracování návrh s
italským heslem, a to „vzhledem ke značnému talentu, jenž v práci se jeví, a
vzhledem ku krásnému a pilnému provedení“. Druhá triga s heslem německým
realizována být neměla, ačkoliv byla uznána „za práci v mnohém ohledu
vynikající“. Zelenou k provedení díla dostal Apollón a Múzy. uvedené heslem
českým. A po otevření. obálek se porota dozvěděla šokující zvěst: jediným,
autorem všech tří návrhů nebyl nikdo jiný než Bohuslav Schnirch. Umělec tedy
zvítězil bez soupeřů a brzy začal pracovat na návrzích jako uznávaný a
„rozhodný talent domácí“. Tehdy však ještě netušil, že zasít umění
neznamená ještě sklidit vavříny…
Triga
- vítězství nad živly
Čas utíká pomalu tam, kde se kladou dílu do cesty
překážky, ale zato rychle pílí v případě, když jde vše jak na drátku. Nechme
tedy zatím Schnircha, aby se prodíral trnitou cestou, a přistupme na ni od směru
těchto dnů, kdy se ke všem dílům, vzniknuvším za pohnutých osudů v generaci
Národního divadla, po letech opět přistoupilo, intimně, leč s pietou vzhledem k
jejich významu, ale také s obavami - vzhledem k jejich pomíjivostI.
Rekonstrukci divadla sleduje nepochybně celý národ s takovým zaujetím, s jakým naši
předkové přihlíželi stavbě původní. Převoz Hynaisovy opony neunikl zájmu
vnímavé veřejnosti a stal se ostře sledovanou akcí. Putovala nejdříve na
speciálně zhotoveném dřevěném válci do barrandovských ateliérů , kde se jí
zhostila skupina čtyř restaurátorských mistrů, odtud do Domu umělců, aby zde už
zavěšená vyčkala v prostředí s hlídanou teplotou a vlhkostí. Nyní už má za
sebou předposlední slavnostní akt před zahájením provozu - převoz na své.
původní místo.
Malíři a pozlacovači však nepracovali jen v ateliérech, jak tomu bylo v případě Ženíškových osmi alegorií umění, obklopujících
mohutný lustr v hledišti. Těchto osm pláten bylo přímo přilepeno na omítku, která
se za léta samozřejmě značně poškodila. Proto se obrazy musely sejmout, jejich malba
restaurovat a sádrová omítka obnovit. Štáb malířů a restaurátorů fresek působil
dlouhou dobu přímo na místě a milimetr po milimetru uváděl obrovské zdobené plochy
do původního stavu. Přitom se moderní technologií přišlo na celou řadu
významných poznatků, týkajících se především původní barevnosti děl. A tak už
brzy uvidíme Alšovy lunety i Ženíškovy či
Tulkovy
nástěnné obrazy v plném lesku a jasných barvách. A aby štuky, vlysy, arabesky i
ornamenty vyhlížely tak vznešeně jako před sto lety, nastoupila další skupina
mistrů i se svou výbavou přímo do divadla, kde strávila kus svého života mezi
štaflemi a lešením.
Také na sochařských dílech zapracoval zub času; vždyť převážná většina jich
je umístěna na exteriérech budovy. A tak se Wagnerův Lumír a Záboj, Myslbekovy
skupiny Opery a Dramatu i Schnirchovy Múzy s Apollónem octly v rukou našich zručných
současníků, kteří odstranili jejich chybějící části, doplnili je a patinovali.
Restaurátorům samozřejmě neunikly ani obě bronzové trigy. Pro posouzení jejich stavu
bylo nutno otevřít koňské trupy, podrobit je prohlídce a opatřit antikorozním
nátěrem, poté ošetřit povrchy a sjednotit v patináži. Vždyť tu stojí již od
roku 1911. Udivující bylo, že navzdory věku i živlům byla trojspřeží shledána v
netknutém stavu.
Triga
- ďáblova past
Už v počátcích své práce korespondoval
Schnirch
se Sborem pro zřízení českého Národního divadla o finančních rozpočtech. Pro
vnitřní nesnáze Sboru to však; byla spíše korespondence jednostranná. Od 1. září
1872, kdy byla soutěž vypsána, uběhly 3 roky a 11 měsíců k „usnesení o
sdělání smlouvy“, pak další rok k „vybídnutí k práci“. Touto
administrativou se jako had proplétala porota v neustálé diskusi a pochybách o
ideologické a umělecké vhodnosti díla, až přece jenom jednou postavil
Schnirch
definitivní modely přímo na pylony v divadle. Avšak to už je za dveřmi 12. srpen
osudného roku 1881. Divadlo zachvátil požár, a kdo může, prchá. Není divu, že
Schnirch, který konečně dospěl k závěru své práce, otálí. Jen proto, aby nějak
mohl zachránit své modely. Zachraňuje se sotva sám riskantním slezením po
hromosvodu. (Bylo mu 36 let). Pak se opět ocitne na samém začátku práce. Nové
kompozice, nové skici, nové modely, nové diskuse. Komise schvaluje jako dílo
mistrovské teprve modely z roku 1889. Je za nimi plných 17 let práce. Avšak ani po tak
dlouhé době se umělec nedočkal realizace svého díla. K definitivnímu odlití do
bronzu s menšími úpravami Ladislava Šalouna, Františka Rouse a Emanuela Halmana a k
dosazení na pylony došlo až v roce 1911. Tedy deset let po
Schnirchově smrti.
Triga
- symbol národního divadla
Umělec je doposud nedoceněný slovy, ale zato našimi
skutky, jež vznikly jako samozřejmost, ano. Jeho trigy se pro nás staly běžně
používaným symbolem stokrát stylizovaným desítkami výtvarníků. Staly se synonymem
naší první scény. Na málokteré významné budově existuje prvek tak výrazný. aby
ji mohl samostatně zastupovat. Dvojí trojspřeží s předvojem Múz a boha slunce,
ochranitele umění, Apollóna, unáší akropoli, památník vítězství a doklad
české síly, chrám novuzrození národa i jeho kultury, do magického světa dramatu a
opery. tragédie i komedie. Život tvůrce této pitoreskní kavalkády se však stal
zlým řízením osudu mnohaletou zkouškou. jejímž výsledkem bylo - vítězství,
kterého se, žel, nedočkal. |