Schnirch
Bohuslav, Bildhauer. Geb. Prag, Böhmen (Praha, Tschechien), 10. 8. 1845;
gest. ebenda, 30. 9. 1901.
Sohn des Folgenden. S., ab 1863
Steinmetzlehrling in Graz, stud. danach am Polytechn. Inst. in Prag bei
Josef Zítek. 1864 begann er in Wien an der Akad.
der bildenden Künste das Stud. bei F. Bauer (s. d.), gleichzeitig arbeitete
er bei dem Bildhauer Franz Melnický; ab 1866 besuchte er die Akad. der
bildenden Künste in München. 1868 kehrte S.
nach Prag zurück, wo er sich vergebl. um eine Professur für Modellieren an
dem dortigen Polytechn. Inst. bewarb. 1870 arbeitete er wieder in Wien,
1871–73 in Italien. S., der als ein
Vertreter des Neorenaissance-Klassizismus in der tschech. Bildhauerei gilt,
ging vom dekorativen Wr. Akademismus aus, seine künstler. Reife erreichte er
in Italien. Er war Mitarbeiter des Architekten
Zítek beim Bau des Nationaltheaters in Prag, dessen
Trigen zu seinem Spitzenwerk werden sollten. Diese
wurden erst 1910–19 auf den Polygonalpfeilern aufgestellt, und zwar
abweichend von den ursprüngl. Modellen, die in plast. geschlossener Form
komponiert waren und den bildhauer. Beitr. S.s
bei der Mitgestaltung einer Reihe von Prager Monumentalbauten
charakterisierten. In seinem ersten Entwurf der
Fontäne vor dem Künstlerhaus Rudolfinum in
Prag (1890) und beim Grabmal für J. Grégr (s. d.)
auf dem Olschaner Friedhof in Prag (1898) ist seine Orientierung an der
französ. Moderne deutl. spürbar; die zweite Skizze der Fontäne hingegen
(1897) wandelt die Auffassung eines dekorativ gestalteten italien.
Renaissancebrunnens ab. S. war Vorstand
von Umelecka beseda (Kunstver.) und von
dessen Sektion für bildende Kunst, 1901 erfolgte eine postume Ausst. in Prag.
Werke: Hl. Georg, 1866 (Reiterfigur); Kg. Georg von Podiebrad, 1891 (Reiterdenkmal,
Podebrady); Allegorien der Tapferkeit, der Stärke, der Klugheit (Parlament,
Wien); Büsten und Medaillons; Entwürfe für das Nationaltheater in Prag, u.
a. Figuren Apollons und der Musen für die Attika, Tympanon über der Bühne,
Medaillons in der kgl. Loge; ab 1873 für das Rudolfinum in Prag die Figuren
der Hüter der Eingänge, die Löwen und Sphingen; allegor. Gruppen unter der
Kuppel im Nationalmus, in Prag; usw.
Literatur: Národní listy vom 6. 10. 1900; Otto; Thieme–Becker; Toman;
Wurzbach; Seznam posmrtné výstavy del B. S., Praha 1901 (Kat.); K. B. Mádl,
Umení vcera a dnes I., 1908. S. 58ff.; F. X. Harlas, Socharství,
stavitelství, 1911, S. 63ff.; F. Žákavec. Chrám znovuzrození, 1918, S. 15;
Kat. výstavy výtvarné generace Národního divadla v Praze, 1932, S. 47f.; M.
Tyrš, O umení, 1937, S. 77, 82; V. V. Štech, Národní divadlo a jeho umelecké
poklady, 1940, S. 34; Sbírka moderního umení, Národní galerie, Praha 1947
(Kat.); V. Volavka, Socharství devatenáctého století, 1948, S. 61f.; K.
Svoboda, Antika a ceská vzdelanost od obrození do první války svetové, 1957,
s. Reg.; A. Masaryková, Ceské socharství 19. a 20. století ( = Národní
galerie 5), 1963, S. 18ff.; Enc. ceského výtvarného umení, 1975, S. 456;
Antika a ceská kultura, 1978, S. 413, 420; P. Wittlich, Ceské socharství ve
20. století 1890–1945, 1978, S. 24; E. Poche u. a., Praha národního
obrození, 1980, S. 136ff.; W. Krause, Die Plastik der Wr. Ringstraße ( = Die
Wr. Ringstraße 9/3), 1980, S. 119; Antické tradice v ceském umení. Praha
1982, S. 126 (Kat.).
Autor: (M. Stehlík)
Referenz: ÖBL 1815-1950, Bd. 10 (Lfg. 50, 1994), S. 403f. |
Schnirch
Bohuslav, sochař., narozen v Praze, Čechy (Praha, Česká republika), 10.
srpna 1845; zemřel tamtéž 30. září 1901.
Syn následujícího S. (Bohuslav
nebyl synem Friedricha), od 1863 kamenický učeň ve Štýrském Hradci,
studoval na Polytechnickém institutu v Praze u
Josefa Zítka. V roce 1864 začal studovat na Akademii výtvarných umění ve
Vídni u F. Bauera (sd), současně pracoval u sochaře Franze Melnického; od
roku 1866 navštěvoval Akademii výtvarných umění v Mnichově. 1868
S. se vrátil do Prahy, kde kandidoval
neúspěšně na profesuru modelování na místním Polytechnickém institutu. V
roce 1870 působil opět ve Vídni, 1871-73 v Itálii.
S., je považován za představitele
novorenesančního klasicismu v českém sochařství, opustil dekorativní
vídeňský akademismus, zralosti dosáhl v Itálii. S architektem
Zítkem spolupracoval na stavbě
Národního divadla v Praze, jehož Trigy se měly
stát jeho vrcholným dílem. Ty byly na polygonálních pilířích vztyčeny až v
letech 1910-19, liší se od původních. modelů navržených v plasticky uzavřené
formě. Schnircha charakterizují příspěvky
ke spoluprojektování řady monumentálních staveb v Praze. V jeho prvním
návrhu kašny před Domem umělců
Rudolfinum v Praze (1890) a u hrobu
J. Grégra (sd) na Olšanském hřbitově v Praze
(1898) je zřetelně cítit jeho orientace na francouzskou modernu; druhá skica
kašny (1897) se naopak obrací k dekorativně řešené italské renesanční kašně.
S. byl v představenstvu
Umělecké besedy v její sekci pro výtvarné
umění. V roce 1901 se konala posmrtná výstava v Praze.
Dílo: Svatý Jiří, 1866 (jezdecká figura);
Král Jiří z Poděbrad, 1891 (jezdecký pomník, Poděbrady); Alegorie
statečnosti, síly, obezřetnosti (Parlament, Vídeň); busty a medailony;
Návrhy pro Národní divadlo v Praze včetně postav Apollóna a Múz na attice,
tympanon nad jevištěm, medailony v královské lóži; z roku 1873 pro pražské
Rudolfinum postavy strážců vchodů, lvů a sfing; alegorické skupiny pod
kopulí Národního divadla v Praze; atd.
Literatura: Národní listy ze dne 6. října 1900; Otto; Thieme-Becker; muži;
Wurzbach; Seznam posmrtné výstavy děl BS, Praha 1901 (kat.); KB Mádl, Umění
včera a dnes I., 1908. s. 58nn.; F.X. Harlas, Sochařství, stavitelství,
1911, s. 63nn.; F. Žákavec. Chrám znovuzrození, 1918, s. 15; Kat. výstavy
výtvarné generace Národního divadla v Praze, 1932, s. 47f.; M. Tyrš, O
umění, 1937, s. 77, 82; V.V. Štech, Národní divadlo a jeho umělecké poklady,
1940, s. 34; Sbírka moderního umění, Národní galerie, Praha 1947 (kat.); V.
Volavka, Sochařství devatenáctého století, 1948, s. 61f.; K. Svoboda, Antika
a česká vzdělanost od obrození do první války světové, 1957, viz Reg.; A.
Masaryková, České sochařství 19. a 20. století ( = Národní galerie 5), 1963,
s. 18 a násl.; Inc. českého výtvarného umění, 1975, s. 456; Antika a česká
kultura, 1978, s. 413, 420; P. Wittlich, České sochařství ve 20. století
1890–1945, 1978, s. 24; E. Poche a kol., Praha národního obrození, 1980, s.
136 násl.; W. Krause, Socha Wr. Ringstrasse (= Die Wiener Ringstrasse 9/3),
1980, s. 119; Antické tradice v českém umění. Praha 1982, s. 126 (kat.).
Autor: (M. Stehlík)
Odkaz: ÖBL 1815-1950, svazek 10 (Lfg. 50, 1994), s. 403f. |